אכילת גזר יומיומית חיונית לבריאות

אכילת גזר יומיומית יכולה להוות תרופה ואף מניעה למגוון מחלות ומצבים בריאותיים פחות רצויים. אז אם בריאותכם חשובה לכם, הקפידו על אכילת גזר מדי יום. אם כבר מדברים על זה, תמצאו כבר עכשיו גזר לנגוס בו.
מאת מרב מור-אופיר
| 03/01/2010 |
צפיות: 19,096
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
מחקרים מצביעים שוב ושוב על תרומתה של אכילת גזר במלחמה נגד מחלות. ביותר מ-200 מחקרים בקרב בני אדם, חזר הגזר והופיע בעקביות כאחד מהמזונות החשובים ביותר למלחמה בסרטן, לצד הירקות הירוקים, העגבניות והירקות ממשפחת המצליבים (כמו ברוקולי, כרוב וכרובית). את הכוח שבאכילת גזר המסייעת גם בהגנה מפני מחלות נוספות, מניעה קבוצה של פיגמנטים צהובים-כתומים ממשפחת הקרוטנואידים.

למידע נוסף בנושא אכילת גזר, תזונה נכונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

בטא-קרוטן - פיגמנט צהוב-כתום ממשפחת הקרוטנואידים


הקרוטנואידים הם משפחה גדולה של פיגמנטים האחראים לצבעם הצהוב, הכתום והאדום של ירקות ופירות רבים. כיום מוכרים 600 קרוטנואידים התורמים להפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ, מחלות סרטן ועיוורון. הקרוטנואידים עשויים גם להאט תהליכי הזדקנות, להפחית סיבוכים הקשורים בסוכרת ולשפר את תפקוד הריאות. בטא-קרוטן הוא הידוע שבין הקרוטנואידים והוא משמש גם כמקור העיקרי לוויטמין A (על כן הוא מכונה פרו-ויטמין A). ויטמין A חיוני לראייה, לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון, לגדילה תקינה, לשמירה על בריאות העור ולהפחתת הסיכון לסרטן. מלבדו, 50 קרוטנואידים נוספים מהווים גם הם מקור לוויטמין, אם כי בטא-קרוטן הוא הנפוץ מביניהם.

בטא-קרוטן - לוחם רב זרועות בסרטן


בטא-קרוטן מעודד תקשורת תאית, שיכולה לסייע במניעת סרטן. תקשורת לא תקינה בין תאים עשויה להיות אחת הסיבות לגדילת יתר של תאים, מצב שמוביל בסופו של דבר לסרטן. בטא-קרוטן מסייע לתקשורת בין התאים על-ידי הפעלתו של גן, אשר מייצר פתחים קטנטנים בתא ובכך מאפשר העברת מידע מתא לתא. ממחקרים נראה כי כל הקרוטנואידים התזונתיים העיקריים – ובהם ליקופן, לוטאין ובטא-קריפטוקסנתין – עוזרים לתקשורת התאית, אלא שבטא-קרוטן עושה זאת טוב מהאחרים.

בטא-קרוטן מעודד פעילות תאים "טורפי" גידולים


בטא-קרוטן פעיל גם כנוגד חמצון. יתכן כי בכך הוא מעודד את פעילותם של התאים טורפי הגידולים הנקראים "תאי הרג טבעיים". נראה כי סטרס חמצוני מזיק לתאים הללו, מה שעלול לפגוע בתפקודם. בניסוי שבדק את השפעת הצריכה של מיצויי ירקות ופירות טריים, שהכילו תערובת של הקרוטנואידים העיקריים, נמצא כי מיצויי הירקות גרמו להגברה ניכרת בפעילותם של תאי ההרג הטבעיים.

בטא-קרוטן מעודד אנזימים המתקנים דנ"א פגום


בטא-קרוטן מעודד אנזימים המתקנים דנ"א פגום. ממחקר שבוצע בקרב 23 גברים בריאים, נמצא כי מיץ גזר עשיר בבטא-קרוטן ומיץ עגבניות עשיר בליקופן, היו יעילים מאד במשימה זו.

בטא-קרוטן מסייע בבקרה על פעילות אנזימים הקשורים בייצור הכולסטרול


נוסף על תרומתו להפחתת הסיכון לסרטן, תורם בטא-קרוטן גם להפחתת רמות הכולסטרול בדם. מחקרים מראים כי הוא מסייע בבקרה על פעילות אנזימים הקשורים בייצור הכולסטרול. גם רכיבים נוספים בגזר, כמו הסיבים התזונתיים שהוא עשיר בהם, תורמים להפחתת רמות הכולסטרול. נמצא כי אכילת גזר, או ליתר דיוק אכילת שני גזרים גדולים ליום למשך שבוע, הפחיתה את רמות הכולסטרול בדם ב-11%. עוד נמצא, כי אכילת גזר מוגברת תורמת להפחתת הסיכון לשבץ.

בטא-קריפטוקסנטין - להפחתת הסיכון למחלות לב וסרטן


בטא-קריפטוקסנטין הוא פיגמנט צהוב-כתום נוסף ממשפחת הקרוטנואידים (מהווה גם פרו-ויטמין A). נראה שהוא משחק תפקיד חשוב במניעת מחלות לב. ממחקרים אפידמיולוגים עולה כי צריכת בטא-קריפטוקסנטין ולוטאין קשורה בשכיחות נמוכה יותר של מחלות לב. בנוסף, צריכה מוגברת של בטא-קריפטוקסנטין נמצאה קשורה להפחתת הסיכון לסרטן הושט והראות. יש גם עדויות על תרומתו האפשרית להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס. יתכן שיכולתו של הבטא קריפטוקסנטין להגן מפני סרטן נובעת מפעילותו האנטיאוקסידנטית ומעידוד הביטוי של גנים שתפקידם להגן על תאים מלהפוך לסרטניים. נוסף על כך, נראה כי בטא-קריפטוקסנטין עשוי לקדם את בריאות מערכת הנשימה. ריכוזים גבוהים שלו בפלסמה נמצאו קשורים בעלייה בתפקודי הריאה.

אכילת גזר - שפע ויטמינים


מבחינת רכיבי התזונה "המסורתיים" הגזר מהווה מקור ל:

אשלגן. זהו מינרל התורם להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם ולמחלות לב וכן לחוזק העצם.

ויטמינים מקבוצה B. הינם חיוניים להפקת האנרגיה בגוף וביניהם פולאט (חומצה פולית) התורם למניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ומסייע בהפחתת רמות ההומוציסטאין בדם, מה שעשוי להפחית את הסיכון למחלות לב.

למאמרים נוספים בנושא אכילת גזר, תזונה נכונה ועוד:
דיאטה: כך תערכי לאכול בעבודה
הרזיה לפי סוג הדם
תזונה נכונה לטיפול בסוכרת וכולסטרול
דיאטה: מה מומלץ לאכול בחתונה?
האמת מאחורי מזון קל מופחת קלוריות

בטא-קרוטן. הוזכר לעיל, מסייע בהפחתת הסיכון לסרטן וגם משמש כחומר מוצא לוויטמין A, החיוני לראייה, לשמירה על תפקוד מערכת החיסון, לגדילה תקינה, לשמירה על בריאות העור ולהפחתת הסיכון לסרטן.

ויטמין C. זהו נוגד חמצון יעיל. מסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן, וכנראה גם קטראקט וסיבוכי הסוכרת.

ויטמין K. חיוני לקרישת הדם ותורם לחוזק העצם.

ויטמין E. נוגד חמצון חזק התורם למניעת מחלות לב ותהליכי הזדקנות, לתפקוד תקין של מערכת החיסון, למניעת סרטן ולבריאות העור.

סיבים תזונתיים. תורמים להסדרת פעילות מערכת העיכול ולהאטת הספיגה של חומרים מהמזון כמו סוכר וכולסטרול.

אחת הדרכים הקלות ביותר להגביר את אכילת הגזר הינה לקנות גזר גמדי טרי שטוף ומוכן לאכילה. כל שיש לעשות הוא לפתוח את החפיסה ולכרסם בהנאה את החטיף המתקתק והבריא.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד