תבלינים: שימוש נכון מונע בעיות בריאות

ארוחות כבדות ומתובלות עלולות לגרום להופעת כאבי בטן ותחושת כבדות כללית. תבלינים, אם משתמשים בהם בצורה נכונה, מסייעים בהפחתת התופעות השליליות ואף מונעים מחלות ובעיות בריאות שונות. כל הפרטים על תבלינים נגד בעיות בריאות.
מאת נטע מייטליס
| 21/09/2009 |
צפיות: 9,179
לצד ההנאה והשמחה המלוות את ארוחות החג השונות, רבים מאתנו חשים אי נעימויות בעקבות הארוחה הכבדה. נפיחות, גזים, כאב בטן, כאב ראש ועוד הם רק חלק מהתסמינים העלולים להופיע לאחר ארוחת חג כבדה ומתובלת. אז מה עושים כדי להקל על התופעות הללו?

התופעות המרגיזות לאחר ארוחת חג עלולות להופיע בגלל תבלינים שונים הגורמים לבעיות במערכת העיכול ולתחושת הכבדות. שימוש נכון בתיבול, לפני ובמהלך הארוחה, יכול במקרים רבים להקל על התופעות הללו. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי תבלינים רבים עוזרים לחזק את מערכת החיסון, להשרות חמימות ורוגע על הגוף ולעזור נגד בעיות בריאות רבות.

להלן טיפים להתאמת תבלינים נכונה להפחתת תופעות לוואי אחרי ארוחת חג כבדה:

1. פחות מלח. מומלץ לפחית את כמות המלח בבישול, זאת מכיוון שהמלח מכביד על עבודת הכליות ועלול לגרום לבצקות ויתר לחץ דם. במקום מלח, מומלץ להשתמש בתבלינים אחרים מתאימים, אשר מוסיפים טעם אופייני ומחזקים את הטעמים הקיימים.

למידע נוסף בנושא תבלינים, מחלות, תזונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום גסטרואנטרולוגיה, מחלות דרכי העיכול
פורום תזונה קלינית
פורום תרופות סבתא

עבור תבשילי בשר, ירקות, קטניות ואורז, ניתן להוסיף אחד או יותר מן התבלינים הבאים: אבקת שום ובצל, שבבי שום ובצל, אורגנו, כוסברה, פלפל שחור, פפריקה בזיליקום ועוד. עבור סלטים קרים מומלץ להוסיף אבקת שום ובצל , אורגנו או בזיליקום, פלפל שחור, זעתר, וכמובן בתוספת שמן זית ולימון.

2. שמירת תבלינים בכלי אטום. חשוב לשמור תבלינים בכלי סגור ולא בשקית ניילון, על מנת לשמור מפני התנדפות השמנים הארומאטיים שבתבלין. בנוסף, כדי למנוע קלקול, מומלץ לשמור את התבלינים במקום מוצל וקריר.

3. הוספת תבלינים בסוף. תבלינים, בעיקר הגרוסים, רצוי להוסיף לתבשיל לקראת סוף הבישול או כאשר המנה מוגשת לשולחן, על מנת לשמור על הארומות ושאר תכונות התבלון.

תבלינים כפיתרון נגד בעיות בריאותיות ומחלות שונות.


תבלינים שונים, כאמור, מסייעים לחיזוק מערכת החיסון ולשיפור בעיות בריאותיות רבות. תרופות סבתא רבות נשענות על תבלינים והשפעתם על מערכות הגוף, לכן הכנתי רשימה של תבלינים ועל אילו מערכות בגוף הם משפיעים:

כוסברה: נוגד עוויתות במערכת העיכול, מרגיע כאבי ראש חזקים.

פטרוזיליה:

נוגד עוויתות במערכת העיכול, מעודד השתנה וניקוי הכליות, מוריד לחץ דם.

שילוב של כוסברה ופטרוזיליה: שילוב של סיבים תזונתיים המסייעים לתפקוד טוב של מערכת העיכול, מונעים עצירות, גורמים לתחושת שובע, מאזנים את רמת הסוכר בדם ומסייעים להורדת כולסטרול.

זעתר (אזוב מצוי): עוזר במניעת גזים, מגביר תיאבון ומסייע לטיפול נגד דלקות גרון, שיעול והצטננויות.

כמון: מפחית נפיחויות וכאבי בטן. מומלץ לתיבול בשר או מרק.

ג'ינג'ר (זנגוויל): נוגד בחילות ותחושת כבדות בבטן.

כורכום: מסייע במניעת עצירות, מנקה את הכבד, מפחית כאבי בטן ומוריד כולסטרול. בגלל הגנתו על הכבד מפני רעלנים - טוב לצרוך בזמן לקיחת תרופות או בעת אכילה של מוצרים עם כולסטרול גבוה.

רוזמרין: מועיל נגד בחילות וגזים, משפיע על מערכת העצבים ומונע כאבי ראש, סחרחורות, חולשה ועייפות ולחץ דם נמוך.

פלפל שחור: מחמם, מונע גזים ונפיחויות בבטן, מאזן זרימת דם ומכייח. טוב נגד הצטננויות.

אגוז מוסקט: מרגיע גזים וכאבי שרירים.

שוּמר: מונע גזים וכאבי בטן, נוגד עצירות ומסייע בהקלה על כאבי ראש.

חילבה: מאזן רמת סוכר בדם, לחץ דם גבוה ומחלות לב.

אורגנו: טוב להקלה על חום והקאות, משפר את מערכת העיכול ומקל על שיעול.

שום: מחמם, מוריד כולסטרול ולחץ דם. בעל השפעה אנטיביוטית.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 307
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 820
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,029
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,814
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,232
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 627
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 695
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 853
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד