קשיי למידה ובעיות ראייה - יש קשר?

יש הורים שעדיין בטוחים שלבעיה יש קשר עם מערכת הראיה והם מחפשים צורות שונות של טיפול במערכת הראיה, אבל קשיי למידה נובעים מבעיות מוחיות בלבד. ד"ר חיים סטולוביץ' מסביר על על קשיי הלמידה והעיניים
מאת ד"ר חיים סטולוביץ'
| 26/10/2005 |
צפיות: 5,260
כאשר לילד יש קשיים בלמידה בבית הספר, אנשים רבים מניחים שסיבת הבעיה נעוצה במערכת הראיה, ולכן הפיתרון צריך להיות בדיקת ראיה ובעקבותיה מתן משקפיים. לעיתים יש המוסיפים תרגילי עיניים לטיפול ובכך חושבים שתיפתר הבעיה.

אלא שציבור ההורים לא יודע שבמשך קרוב ל-25 השנים האחרונות הוכיחו מחקרים שנעשו לגבי מערכת הראיה ביחס לחוסר תפקוד בבית הספר, כי מערכת הראיה אינה הסיבה והפיתרון לקשיי למידה. קשיי למידה נגרמים על ידי בעיה במוח ולא בעיניים. העיניים מתפקדות כמצלמה. לאחר שהעיניים "מצלמות", התמונה מועברת למוח דרך עצב הראיה. העיניים אינם מפענחות את שהן רואות יותר ממה שמצלמה יכולה לפענח את התמונה שצילמה.

קשה מאד להורים להבין למה קשיי למידה קיימים, אפילו שמערכת הראייה תקינה לחלוטין עם או בלי משקפיים. משום כך יש הורים שעדיין בטוחים שלבעיה יש קשר עם מערכת הראיה והם מחפשים צורות שונות של טיפול במערכת הראיה "Vision Therapy". רק לאחר בזבוז כסף רב וזמן יקר מבינים ההורים כי מאמציהם היו לשווא וקשיי הלמידה לא נפתרים בדרך זו. ישנן דרכים אחרות יותר יעילות כדי לעזור לילדים עם קשיי למידה.

מה פרוש קשיי למידה?

שכיחות התופעה - בארה"ב מעריכים כי כ-3.4 מיליון ילדים מתחת לגיל 13 סובלים מקשיי למידה. בעבר השתמשו במושג כללי ביותר, "דיסלקציה", שפירושו קושי בקריאה - החלפת אותיות ומילים, לכל בעיית קשיי הלמידה. היום אנו יודעים שדיסלקציה הינה רק אחת מתוך סוגים רבים של קשיי למידה הפוגמים בקריאה, בכתיבה, בדיבור, בריכוז, בהקשבה ובביצוע פעולות חשבוניות. שכיח למצוא ילד שיש לו מספר בעיות בו זמנית. קשיי למידה לא מופיעים לפני גיל שמונה, דבר המקשה על גילוי הבעיה בכיתות הנמוכות. מקרים רבים אינם מתגלים אלא כאשר הילדים נמצאים בכיתות ו' עד י"ב.

הורים צריכים להיות ערניים לסימנים שונים המרמזים על כך שלילדם יש קושי בלמידה: קושי,הימנעות או חוסר התלהבות קיצוני מקריאה, כתיבה או ביצוע פעולות חשבוניות, כתב יד בלתי קריא, קשיים בעריכת אינפורמציה לפי סדר, קושי בהבנת רעיונות מופשטים, קשיים בהבנת השפה כמו לבצע פעולות אחר הוראה בעל פה או זכירת מילים ובעיות בזיכרון.

לצערנו הרב ילדים רבים עם קשיי למידה מקבלים תווית של "עצלנות" מצד המורים וההורים כאחד. העובדות הן הפוכות - לילדים עם קשיי למידה אינטליגנציה ממוצעת ומעלה ולעיתים הם מבריקים. רבים מהם מצליחים יפה מאד למרות קשיי הלמידה. אלו שיש להם בעיה בקריאה אך יכולת ההקשבה טובה, למשל, יכולים ללמוד ולהצליח מתוך האזנה לשיעורים או הרצאות.

קושי למידה מתייחס להבדל משמעותי בין יכולתו של הילד או רמת האינטליגנציה שלו לבין הביצועים שלו בשטחים שונים, הבדל שמקשה עליו להצליח בבי"ס רגיל. כתוצאה מכך, ילדים עם קשיי למידה סבולים מביטחון עצמי נמוך ומודעות עצמית נמוכה היכולים להוביל לחוסר מוטיבציה, נסיגה, חרדה, דיכאון והרגשת לחץ נפשי .

כיצד לטפל בקשיי למידה?

השלב הראשון הוא לאתר את מהות קושי הלמידה. בדיקת רופא ילדים ובדיקה על ידי רופא עיניים יכולים לשלול בעיה רפואית. אך יש לזכור, לילדים עם קשיי למידה אין יותר בעיות במערכת הראיה מאשר לילדים אחרים ללא קשיי למידה. באם רופא העיניים אכן מוצא בעיה במערכת הראיה, אין זאת הסיבה לקושי הלמידה.

הטיפול הנכון בקשיי למידה הוא טיפול רב תחומי, המערב מורים, מדריכים ורופאים. אין ספק שהדרכה אישית יכולה להועיל לקשיי למידה. המורה ממלא גם הוא תפקיד חשוב בעזרה לילד. אבחון מוקדם הוא המפתח לטיפול יחד עם הוראה מתקנת. יש חשיבות רבה מאד לעזור לילד לבנות את המודעות והביטחון העצמי, לעודד את הילדים לפתח את כוחותיהם ושטחי התעניינותם כך שזה יביא לשיפור יכולתם וכישרונותיהם, לעודדם להשתתף בענפי ספורט שונים, אמנות ופעילות חברתית אחרת.

כדאי לומר לילד שהחיים אינם כמו בית ספר, שאין צורך להיות הכי טוב בכל דבר, שיותר טוב להתמחות בדברים שהילד מוכשר בהם ולעסוק במה שהוא נהנה ביותר, שאין להתחרות באחרים אלא אם הוא רוצה בכך ושהצלחה בעולם המעשי תלויה ביכולות וידע בשטחים אחרים גם כן, ולא רק בקריאה וכתיבה.

תרגול "מערכת הראיה" (Vision Therapy)

המטרה של תרגול מערכת הראיה לפי אופטומטריסטים המשתמשים בטכניקה זו, הוא לשפר את תפקוד מערכת הראיה והביצועים שלה. חלק מהסימפטומים שהתרגול מנסה לשפר הן הרגשת לחץ בעיניים, חוסר יכולת להתרכז כאשר מבצעים משימות ראייה ושגיאות כמו אובדן מקום בו אתה נמצא בעת קריאה או חילופי אותיות/מילים.

התרגול מתיימר לעזור בלימוד שיטות המשפרות ביצועים ראייתים, דרך שימוש בעדשות שונות, פילטרים, פריזמות ואמצעים אופטיים אחרים כמו עדשות צבועות ועוד. ברם, לא משנה באיזה שיטה יתבצע התרגול, אף אחד מהם לא הוכח כמשפר או מתקן קשיי למידה. לשיטות שונות אין בסיס רפואי כלל ולעיתים זה גורם לאיחור במתן ההוראה המתקנת לילד המתקשה בלמידה. ילדים עם קשיי למידה זקוקים להוראה ותרגול אישי מעת המורים/המדריכים המוסמכים לכך במסגרת בית הספר. חשוב לציין - קשיי למידה נגרמים על ידי המוח ולא על ידי העיניים.

האם תרגול מערכת הראיה עובד? לתרגול "מערכת הראיה" אין מקום בטיפול בקשיי למידה. במצבים מסוימים, תרגילי עיניים וטיפול שמרני אחר יכול להועיל לילדים או מבוגרים הסובלים מבעיה בשרירי העיניים. אבל, אין לבלבל בין טיפולים אלה ובין תרגול "מערכת הראיה". תרגילים לשרירי העיניים ניתנים בהוראת רופא, המומחה במחלות עיניים לילדים ופזילה או על ידי אורטופטיסט/ית.

כדוגמא ניתן לראות ילדים או מבוגרים שאובחנו כבעלי בעיה בתפקוד הדו עיני (חולשת מערכת מיזוג/מיקוד) הנובע מבעיה שרירית יכולים ליהנות מתרגילים אלו. תפקוד לקוי של מערכת הראיה הדו עינית יכולה להיווצר במספר מצבים כמו: עין עצלה, פזילה, כפילות ראיה או חוסר יכולת למקד את שתי העיניים במרחק קריאה נורמלי. סימפטומים הנובעים מבעיה בתפקוד הדו עיני כוללים לחץ בעיניים, קשיים בהתמקדות, כפל ראיה וכאבי ראש. תרגילים לשרירי העיניים יעילים מאד לבעיה של קואורדינציה דו עינית אך הם אף פעם לא מומלצים כטיפול בקשיי למידה. הוראה מתקנת הוא הטיפול המוכח היחידי בקשיי למידה.

האם תרגול עובד?

לתרגול "מערכת הראיה" ( Vision Therapy ) אין מקום בטיפול בקשיי למידה. במצבים מסוימים, תרגילי עיניים וטיפול שמרני אחר יכול להועיל לילדים או מבוגרים הסובלים מבעיה בשרירי העיניים. אבל אין לבלבל בין טיפולים אלה ובין תרגול "מערכת הראיה".

תרגילים לשרירי העיניים ניתנים בהוראת רופא המומחה במחלות עיניים לילדים ופזילה ועל ידי אורטופטיסט/ית. כדוגמא ניתן לראות ילדים או מבוגרים שאובחנו כבעלי בעיה בתפקוד הדו-עיני (חולשת מערכת מיזוג /מיקוד) הנובע מבעיה שרירית, וקבוצה זו יכולה ליהנות מתרגילים אלו. תפקוד לקוי של מערכת הראיה הדו עינית יכולה להיווצר במספר מצבים: עין עצלה, פזילה, כפילות ראיה, חוסר יכולת למקד את שתי העיניים במרחק קריאה נורמלי.

סימפטומים הנובעים מבעיה בתפקוד הדו עיני כוללים: לחץ בעיניים, קשיים בהתמקדות, כפל ראיה וכאבי ראש.
תרגילים לשרירי העיניים יעילים מאד לבעיה של קואורדינציה דו עינית, אך הם אף פעם לא מומלצים כטיפול בקשיי למידה. הוראה מתקנת הם הטיפול המוכח היחידי בקשיי למידה.

מתי לבדוק עינים בילדים? במחלקת הילודים על ידי רופא הילדים לפני השחרור הביתה (יכול להביא לגילוי קטרקט על ידי גלוי הרפלקס האדום, דלקת ופגמים מולדים הנראים לעין); בגיל ששה עד שמונה חדשים (על ידי רופא עיניים, בדיקה הכוללת הרחבת אישונים); בגיל שלוש עד שלוש שנים וחצי (על ידי רופא עינים, בדיקה הכוללת הרחבת אישונים); בגיל שש (על ידי רופא עיניים, בדיקה הכוללת הרחבת אישונים).

לחלקו הראשון של המאמר

לאתר המרכז הרפואי תל אביב

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר