המדריך לבחירת מולטי ויטמין מותאם אישית

מולטי ויטמין הינו רכיב תזונה המכיל ויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף. נטילת מולטי ויטמין כתוספת לתזונה בריאה ומאוזנת מסייעת לגוף להימנע ממחלות ולהתמלא בחיוניוּת. המדריך השלם לבחירת מולטי ויטמין.
מאת אירית אפק
| 18/08/2009 |
צפיות: 17,901
בשנים האחרונות התפשטה תופעה חדשה בעולם התזונה של הישראלי הממוצע - נטילת תוספי תזונה ובראשם מולטי ויטמינים. בארה"ב מגלגל שוק תוספי התזונה, הכולל ויטמינים, מינרלים, תוספים המבוססים על צמחים, משקאות וחטיפי אנרגיה, כחמישה מיליארד דולר בשנה!

מחקרים שנערכו בנושא על מנת לברר מיהם הצרכנים העיקריים של תוספי תזונה ומולטי ויטמין, מצאו כי דווקא אלה המקפידים על תפריט תזונתי בריא ומאוזן הם אלה שנוטלים יותר תוספי תזונה ומולטי ויטמין. למגמה זו ניתן לייחס את המודעות הגוברת לכל הקשור לחשיבות התזונה והשפעתה על הבריאות וההישגים הספורטיביים.

מהו מולטי ויטמין?


מולטי ויטמין הינו רכיב המגיע בדרך כלל כטבלייה, המשלב מגוון ויטמינים ומינרלים ומכיל בממוצע 100% מהקצובה המומלצת ליום ולעיתים אף למעלה מכך. חשוב לזכור כי מולטי ויטמין איננו תחליף לאורח חיים בריא ולכן נטילת מולטי ויטמינים אינה יכולה לפצות על תזונה לקויה, עשירה בשומנים, דלה בסיבים תזונתיים ולא מאוזנת.

למידע נוסף בנושא מולטי ויטמין, תזונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונת ספורט
פורום תזונה ודיאטה לילדים, השמנה בילדים
פורום תזונה, הרזיה טבעית

בטרם מחליטים אילו תוספי תזונה או מולטי ויטמין ליטול ובאילו מינונים, יש לנתח באופן יסודי את התפריט היומי ולמצוא מהם הרכיבים החיוניים החסרים לנו והדורשים השלמה. בין השאר, חשוב לבדוק מהי כמות הברזל בתפריט היומי, הסידן, המגנזיום וערכים תזונתיים חשובים נוספים.

יש לציין שאנשים המבצעים פעילות גופנית אינטנסיבית ו/או דיאטות הרזייה, עלולים לסבול מחסרים תזונתיים תת-קליניים (חסרים שאינם באים לידי ביטוי בבדיקות המעבדה הדורשים התייחסות והשלמה). על רקע נתונים קיימים המציגים מציאות עכשווית, בה כ-30% מהישראלים נמצאים בדיאטות הרזייה, גוברת חשיבות התאמת ההשלמה התזונתית (המולטי ויטמין) לצרכים האישיים ולתפריט היומי.

במאמר שפורסם בעיתון The New England Journal Of Medicine תחת הכותרת "איזה ויטמין אני צריך לקחת, דוקטור?", נמצא שחסרים תת-קליניים במינרלים או ויטמינים הביאו להעלאת הסיכון למחלות שונות, ביניהן אנמיה, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי ואף מחלות ממאירות למיניהן. לעומת זאת, נטילה שלהם הפחיתה במידת מה תחלואה במחלות לב וכלי דם, סרטן המעי הגס, רעלת הריון ופציעות אצל ספורטאים.

כיצד בוחרים מולטי ויטמין המתאים ביותר לצרכינו?


כאמור, אחרי ניתוח יסודי של התפריט היומי במשך שבעה ימים לפחות, נוכל לבחור בתוסף שיתאים יותר מהאחרים לצרכינו. כך, למשל, יש להקפיד לבחור מולטי ויטמין המכיל ויטמינים ומינרלים ברמה הקרובה ל-100% הקצובה היומית המומלצת (Daily Value). רצוי להימנע מנטילת תוסף תזונה המכיל מינונים גבוהים מידי של ויטמינים ומינרלים, מאחר ועודף במינרל אחד עלול להפריע לספיגה של מינרל אחר.

דוגמא בולטת לכך היא צריכה עודפת של אבץ, העלולה למנוע את ספיגתה של הנחושת החיונית לספיגת הברזל, כמו גם לאיזון רמות הסוכר בדם ולבריאות העור והשיער. כאשר מדובר בספורטאי סיבולת, הקצובה היומית הנ"ל איננ מספיקה ויש ליטול מינונים גבוהים יותר של ויטמינים ומינרלים מסוימים
.
למאמרים נוספים בנושא מולטי ויטמין, תזונה ועוד:
10 הדיברות לבחירת מולטי ויטמין
6 ויטמינים שאסור לוותר עליהם
איך בוחרים מולטי ויטמין
זהירות! מולטי ויטמין גורמים לסרטן
ויטמין C: כשהטבע רוקח תרופות

מספר מחקרים הראו שנטילת מולטי ויטמין שהכיל מינון הגבוה מהקצובה היומית המומלצת של מספר רכיבים (ויטמין C, ויטמין E, מגנזיום וסידן), עשויה לתרום לשיפור ביצועים בקרב ספורטאים אלה. לפיכך, מומלץ לספורטאי סבולת ליטול כמות נוספת מרכיבים אלו מעבר למולטי ויטמין הסטנדרטי, או לחילופין, לצרוך מולטי ויטמין ייעודי לספורטאים.

מה עדיף: מולטי ויטמין מ"מרכיבים טבעיים בלבד" או מולטי ויטמין סינטטי?


מתברר שאין יתרון לתוספים טבעיים על פני אלו המלאכותיים (סינטטיים), מאחר וגם הטבעיים הם למעשה שילוב של רכיבים טבעיים יחד עם רכיבים סינטטיים. יוצא דופן מבחינה זו הוא ויטמין E שנמצא פעיל יותר כאשר הוא מגיע ממקור צמחי.

מומלץ לבחור מולטי ויטמין שיוצר על ידי חברות התוספים הגדולות והמוכרות המקפידות על סטנדרטים גבוהים של ייצור, פיקוח ומחקר. בדרך זו ניתן לוודא שאיננו קונים "חתול בשק", ושאכן אנו מקבלים את תכולת הויטמינים והמינרלים הרשומה על גבי האריזה.

לסיכום, הדרך לבריאות טובה ולביצועים פיזיים וקוגניטיביים משופרים טמונה בתזונה בריאה ומאוזנת, המתבססת בראש ובראשונה על מזון ורק לאחר מכן, השלמת חסרים על ידי שילובם של תוספי תזונה כחלק מאורח חיים בריא.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר