התפתחות תינוקות: מסע שבו כל שלב חשוב

האם התפתחות תינוקות מהירה שבה אפילו מדלגים על שלבים היא טובה? פעם חשבו שכן, כעת כבר ברור: התפתחות תינוקות היא מסע בו כל שלב חשוב. לכן, אם התינוק מדלג על שלב, יש לעזור לו לחזור אליו ולבצעו .
מאת אפרת פינקלר
| 05/07/2009 |
צפיות: 6,850
התפתחות תינוקות היא רצף של שלבים, שכל אחד מהם מהווה בסיס לבאים אחריו. ישנם מקרים שתינוקות "מתפתחים מהר" ומדלגים על שלב זה או אחר, ונשאלת השאלה האם זה טוב. היו זמנים שהתשובה לכך היתה חיובית ונלהבת, אך היום חושבים אחרת. להתפתחות תינוקות תקינה יש חשיבות רבה שלא כל תוצאותיה נראות מיד, וחלקן יבוא לידי ביטוי בשלבים מאוחרים יותר בחיי התינוק (כאשר הוא כבר ילד). כך גם נזקיה של ההתפתחות התינוקות הלא תקינה העלולים, גם הם, לבוא לידי ביטוי שנים לאחר מכן, ואז קשה הרבה יותר לתקן אותם. ולכן, כל דבר חייב לקרות בעיתו. תפקיד המלווה ההתפתחותית הוא לאתר תינוקות שנראות בעיות בהתפתחותם, ללמד אותם בצורה יזומה את שלא למדו בעצמם, להשלים להם שלבים עליהם דלגו וכיוצא באלה.

לפרטים נוספים בנושא התפתחות תינוקות, היכנסו לפורומים:
פורום התפתחות תינוקות
פורום מוצרי תינוקות
פורום רפואת תינוקות, טיפול בתינוקות
פורום פסיכולוגיה - הגיל הרך, הורים לתינוקות
פורום תזונת תינוקות, תזונת התינוק

מדוע חשוב הסדר של שלבי התפתחות תינוקות?


מפני שביצוע כל פעולה, אף הפשוטה ביותר, דורש שיהיו לתינוק יכולות מסוימות. למשל, כדי להתהפך מהבטן לגב אנו מגביהים את מרכז הכובד של גופינו, ע"י הגבהת הראש, ובעזרת תנועות הגפיים אנו מסיטים אותו הצידה, וכך יוצרים את הגלגול. כדי לעשות זאת אנו חייבים להיות מודעים לאיברים ולשרירים המשתתפים בפעולה, ולדעת לתפעל אותם ביעילות. לכן, לפני שהתינוק לומד להתהפך, הוא חייב להכיר את הרמת הראש ולהיות מודע לכך שיש לו ידיים ורגליים. זו הסיבה שהרמת הראש חייבת לבוא לפני ההתהפכות. ומה יקרה אם התינוק ינסה להתהפך לפני שלמד להרים את הראש? סביר להניח שהוא יצליח להתהפך בסופו של דבר: הוא ימצא דרך כלשהי לעשות זאת, אך זו תהיה פעולה מסובכת ומסורבלת, שתדרוש השקעת משאבים רבים, שיבואו על חשבון דברים אחרים שעליו ללמוד לבצע, יחבלו בפעולות בסיסיות אחרות בהמשך ויעכבו אותן.

מקרה המדגים את חשיבות הסדר של התפתחות התינוקות


ענוה, תינוקת בת 11 חודשים, סיגלה לעצמה דרך מוזרה להתיישב - כשהיא שוכבת על ביטנה, היא דוחפת את גופה לאחור, בעזרת ידיה, מפשקת את רגליה פישוק רחב וכך מתיישבת על אחוריה. היא לא הכירה צורות ישיבה נוספות, לא השתמשה בברכיה ולא ידעה איך לצאת ממצב הישיבה. מדוע פיתחה ענוה את הדרך "האישית" הזו? התשובה טמונה בשלבי ההתפתחות הקודמים - הם הבסיס להתיישבות יעילה. אצל ענוה נמצאו טונוס שרירים נמוך מאד וגמישות יתר, במיוחד בגפיה התחתונות, והיא לא ידעה לזחול כראוי. טיפול יעיל בשלושת אלה יסייע משמעותית להתפתחות תקינה וימנע קשיים בהמשך.

ולכן, לפני שניגשים ללמד תינוקת כמו ענוה כיצד מתיישבים בצורה נכונה, יש לטפל בטונוס השרירים הנמוך שלה ובגמישות היתר, ולאחר מכן לפתח ולשכלל את יכולתה לעמוד על שש ולזחול בכל צורות הזחילה. רק לאחר שתרכוש מיומנויות אלה, תוכל ענוה להתיישב "כמו שצריך". יהיו שיתרשמו שהטיפול בליקויים הללו הוא מסובך וממושך, והוא לא. הוא פשוט ומהנה, ותוצאותיו מהירות: לכל מטרה קיימים תרגילים אותם מבצעים עם התינוקות (להבדיל מ- על התינוקות). תינוקות נהנים לשתף פעולה, אוהבים ללמוד ושמחים כאשר הם רואים תוצאות.

למאמרים נוספים בנושא התפתחות תינוקות:
ישיבה אצל תינוקות: אל תעמדו על זה
מדריך בטיחות תינוקות בקיץ
מדריך: טיפול בתינוק בימים הראשונים
הפרעות שינה אצל תינוקות: להורים הפיתרון
תינוק בוכה? תנו לו לפרוק

הטיפול בענוה התחיל, אם כן, במספר פעולות מקדימות: תרגילים לחיזוק טונוס השרירים הרפוי ולהקטנת גמישות היתר. בד בבד "נעשתה לה היכרות" עם ברכיה, על ידי נגיעות רבות בהן בליווי הסבר שאלה הן ברכיה (תתפלאו מה הם מבינים, הקטנטנים האלה). במקביל נעשו גם פעולות לריכוך הצלעות, שהיו נוקשות. לאחר מכן עברה ענוה לתרגילים שלימדו אותה עמידת שש ובהמשך את כל צורות הזחילה. רק משבוססו אלה היא הגיעה לשלב הישיבה. גם את הישיבה למדה ענוה תוך כדי ביצוע תרגילים. היא למדה ישיבה ישרה, אחר כך ישיבה צידית (צד שמאל וצד ימין) ובהמשך ישיבת עקבים. ישיבה בסיכול למדה ענוה בעצמה. הטיפול בענוה והעבודה עימה נעשו במסגרת המעון שלה. הביצוע היה ע"י צוות המעון, יחד עם מלווה התפתחותית ובהדרכתה המקצועית, וארך שני מפגשים בהפרש של שבוע זה מזה, ללא עבודה בניהם. התוצאות נראו כבר תוך כדי הטיפול ועם הזמן הלכו והשתבחו באופן ספונטני.

אז מה ראינו ומה למדנו?


למדנו שתינוקות אוהבים ללמוד, לומדים במהירות, ואפשר לתקשר עימם. למדנו על חשיבות הליווי ההתפתחותי, שלמזלה של ענוה, יושם במעון שלה. ראינו עד כמה חשוב שהתינוקות יגיעו למיומנויות ראויות בכל שלב של התפתחותם, ועל פי הסדר הנכון. במקרה של ענוה חזרנו שלב אחד לאחור (לשלב הזחילה) כדי ששניתן יהיה ללמד אותה להתיישב. והחשוב מכל- למדנו שאם חלים שיבושים בהתפתחות תינוקות, ניתן לתקן זאת בקלות יחסית ובמהירות. במקרה של ענוה, תינוקת חמודה שלא ידעה לזחול כראוי ולא ידעה להתיישב בצורה יעילה, נדרשו שני מפגשים בלבד על מנת לתקן זאת. וודאי תסכימו אתי שזוהי בשורה מעודדת מאד.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
    ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
    רופא מוהל מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל וגם נוירוכירורג בכיר. בוגר בית הספר לרפואה של אוני` ת"א והתמחות בנוירוכירורגיה בבית החולים בלינסון. כיום רופא בכיר בבית החולים בלינסון והרצליה מדיקל סנטר. בעל... קרא עוד