סקופ: דיאטה מוצלחת עם חומוס!

חומוס גרגרים, חומוס פול או חומוס עם טחינה: חומוס נהיה המאכל הלאומי שלנו. למרות שרובנו בטוחים שהוא משמין ולא בריא, מתברר שאם אוכלים חומוס ביתי ומשאירים את הפיתה בצד, הוא אפילו עוזר להצלחת דיאטה!
ד``ר אסנת רזיאל
| 053-4877813 | 04/06/2009 |
צפיות: 15,936
"לכל מדינה כאן בעולם, מאכל לאומי המוכר לכולם, וכל ילד בגן יודע כי האוכל מקרוני הוא איטלקי". במילים אלה מתחיל "שיר הפלאפל" של דן אלמגור, המסיק כי המאכל הלאומי של ישראל , האורים והתומים של התזונה הציונית, הוא לא אחר מהפלאפל המהביל. עם כל הכבוד לשיר שנכנס לפנתיאון הלאומי, נדמה כי החומוס, אותו מרכיב עיקרי בהכנת הפלאפל, הפך עם השנים למאכל הלאומי שלנו.

חומוס משחר ההיסטוריה. חומוס עם פול, חומוס גרגרים, חומוס עם חריף או בפיתה כחלק מסביח - כמעט כל אזרח במדינה צורך חומוס בצורה ובמינון כאלה או אחרים. לא רבים יודעים כי חומוס אינו השם העברי של המאכל, אלא "חִמְצָה תרבותית" וכי מדובר בגרגר של צמח המשמש למאכל כמעט משחר ההיסטוריה. עדויות על שימוש בגרגרי חומוס נמצאו כבר בתקופת האבן בטורקיה, מצרים ויריחו, והיסטוריונים של המזון טוענים כי סוקרטס ואפלטון אף כתבו על חיבתם לחומוס כבר במאה הרביעית לפני הספירה.

התיעוד הראשון של הכנת חומוס מבישול של גרגרים עם תוספת טחינה וצריכתו כמאכל בארץ ישראל הוא מהתקופה הצלבנית, אך יש הטוענים כי חומוס מוזכר עוד קודם - בתלמוד תחת שם "חמיץ" ובמגילת רות בשם "חומץ".

לפרטים על חומוס, דיאטה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה ודיאטה לילדים, השמנה בילדים
פורום תמיכה בדיאטה

בישראל מגדלים כיום כ-50,000 דונם של חומוס, בעיקר בעמק יזרעאל ובגליל התחתון והמערבי. הוא גדל על שיחים נמוכים בגובה של 20-50 ס"מ בעלי תרמילים מצידי הגבעול. בכל תרמיל צומחים גרגר אחד עד שלושה גרגרי חומוס. ישנם זנים שונים של חומוס, הנבדלים זה מזה בגודל הגרגרים, צורתם וצבע קליפתם. לעומת גידולים אחרים הדורשים מעט השקיה יחסית, חומוס נזרע ונקצר רק פעם אחת בשנה.

כ-65% מתוצרת החומוס העולמית גדלה בהודו, בה צורכים כ-90% מצריכת החומוס העולמית. אולם בעוד שבהודו מקובל לאכול חומוס מזן טיפוס דסי, בעל גרגירים קטנים ולעיתים כהים, בישראל משתמשים לרוב בגרגירי חומוס מזן טיפוס קבולי, שהם גדולים יותר ואחידים יותר במראה ובצבע.

חומוס וערכים תזונתיים. החומוס מהווה שילוב של חלבון ופחמימה. בשל תכולת החלבון הגבוהה שבו הוא מהווה מקור טוב לחלבון צמחי. בזכות האינדקס הגליקמי הנמוך שלו הוא מתאים לאנשים בדיאטה או כאלה שמעוניינים לשמור על המשקל ומאחר שמרבית הפחמימות שבו הן מורכבות עם קצב ספיגת סוכר איטי, הוא אף מתאים לחולי סוכרת.

לחומוס יתרונות בריאותיים מובהקים: הוא מהווה מקור מצוין לסיבים תזונתיים, במיוחד סיבים מסיסים, לוויטמינים כגון ויטמין C, B6, E ו-K ולמינרלים כגון חומצה פולית, אשלגן, אבץ, מגנזיום, סידן וברזל. בנוסף, החומוס עשיר בחומצות אמינו, במיוחד ב-3 חומצות אמיניות שקשורות לפעילות המוח ומערכת העצבים ומשפרות את מצב הרוח: טריפטופן, פנילאלנין וטירוזין. הפיטוסטרולים (phytosterols) שנמצאים בחומוס מסייעים בניהול משק הכולסטרול.

ההרכב התזונתי של החומוס הופך אותו למזון בעל השפעות מיטיבות על בריאות הלב, על לחץ הדם, על רמות הסוכר ואפילו על האטת תהליך ההזדקנות. על פי מחקרים, ארוחות שמשלבות חומוס משפרות מדדים שונים, כמו אינסולין ורמות כולסטרול, ומעלות את דרגת השובע. הנבטת החומוס מקילה על תהליך העיכול שלו, מונעת היווצרות גזים ומגדילה את ערכו התזונתי.

חומוס טוב לדיאטה??? בזכות האינדקס הגליקמי הנמוך שלו, חומוס מומלץ במיוחד לאנשים שנמצאים בתהליך הרזיה או לאלה המעוניינים לשמור על משקלם: 100 גרם של חומוס מכילים 200 קלוריות בממוצע. אמנם, מנת חומוס גדולה עלולה להגיע למשקל של 200-300 גרם, אך היא יכולה לספק תחושת שובע ממושכת, שהיא קריטית בתהליך ההרזיה, ולסייע בפירוק השומנים בצורה יעילה יותר.

כל זאת נכון לגבי ממרח חומוס ביתי בלבד. ממרח חומוס תעשייתי, לעומת זאת, אינו דיאטטי ואינו בריא. הוא מכיל בממוצע כ-25 גרם שומן ב-100 גרם (כלומר, 25% שומן) וחומרים משמרים. מרבית ממרחי החומוס הקיימים היום בשוק מכילים חומר משמר הנקרא פוטסיום סורבט, אשר נועד למנוע הִיווצרות פטריות ועובש. חשיפה ממושכת לחומר זה במינונים גבוהים עלולה לגרום לסרטן.

למאמרים נוספים על חומוס, דיאטה ועוד:
האם הפלאפל בריא?
אינדקס גליקמי: לא רק לחולי סוכרת
קלוריות שלא נספרות - זה משמין
מה הקשר בין עודף משקל לסקס גרוע?
תפסיקו עם הדיאטה: השמנה זה בגלל וירוס

לפני סיום: מתכון מנצח להכנת חומוס ביתי.

משרים במים למספר שעות חצי כוס גרגירי חומוס.

מבשלים את הגרגרים חצי שעה עד שהם מתרככים.

מעבירים את הגרגירים למעבד מזון ומוסיפים:

3 כפות טחינה גולמית.
1-3 שיני שום.
עלי פטרוזיליה לפי הטעם.
כפית מיץ לימון טרי.
קצת מלח ופלפל.

טוחנים במעבד המזון עד שמתקבל המרקם הרצוי. אפשר לשלוט במידת הסמיכות על ידי הוספת מים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אסנת רזיאל
מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה
טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת, ניתוחים חוזרים להרזיה