פעילות גופנית לחולי דלקת מפרקים שגרונית

התמדה על ביצוע פעילות גופנית לחולי דלקת מפרקים שגרונית הינה חיונית לשמירה על הגמישות והתנועתיות של המפרקים. אילו תרגילי פעילות גופנית מומלצים לחולי דלקת מפרקים שגרונית? הפרטים בפנים.
מאת מעיין הרוש
| 16/05/2009 |
צפיות: 16,996
דירוג: 4.5 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
למרבית האנשים ישנו קושי לקשר בין פעילות גופנית להנאה. הסיבה העיקרית איננה קשורה לכך שכושר גופני אינו מהנה, כי אם לחוסר המוטיבציה של אותם אנשים להתחיל לעסוק בפעילות גופנית ולשפר בעזרתה את הבריאות שלהם.

המשימה קשה עוד יותר למתמודדים עם דלקת מפרקים שגרונית, הפוגעת בתפקוד מפרקים שונים וצורתם, הנאלצים להיאבק, בנוסף למוטיבציה הנמוכה, בעייפות ובכאבים שהם חלק מתסמיני המחלה. למרות הכאבים והעייפות, חשוב להפוך את הפעילות הגופנית לחלק מתוכנית הטיפול הכוללת של חולי דלקת מפרקים שגרונית. ישנן פעילויות קלות רבות המאפשרות להישאר גמישים, להתחזק, לשמור על משקל תקין ולשפר את תחושת הרווחה הכללית. אין מה לפחד, אם מתחילים בהדרגה, מוצאים בקלות ובמהירות את התרגילים המתאימים.

לא להיכנע לעייפות ולכאבים. כאבים ותשישות המתלווים למחלת דלקת פרקים שגרונית עלולים, כאמור, להרתיע מלעסוק בפעילות גופנית. אולם, דווקא פעילות גופנית הינה מרכיב קריטי בטיפול מקיף במקרי דלקת מפרקים שגרונית והעובדה שאדם לוקה בדלקת מפרקים שגרונית אינה צריכה למנוע עיסוק בפעילות גופנית. למעשה, מומלץ לחולי דלקת מפרקים שגרונית לעסוק בספורט ולנהל אורח חיים פעיל כדי לשמור על בריאות הלב, כלי דם, השרירים והשלד.

לשאלות על דלקת מפרקים שגרונית, כושר גופני ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום בעיות מפרקים, החלפת מפרק, בעיות ברכיים
פורום מחלות פרקים בילדים (כאבי פרקים)
פורום כושר גופני
פורום אורתופדיה
פורום ראומטולוגיה, מחלות פרקים, שיגרון, זאבת, לופוס, פיברומיאלגיה

הקשר בין דלקת מפרקים שגרונית לבין פעילות גופנית. מחקרים מראים כי פעילות גופנית מאפשרת לחולי דלקת מפרקים שגרונית לשמור על מתח שרירים, גמישות ותנועתיות של המפרקים. בנוסף, פעילות גופנית משפרת את השינה ומצב הרוח ומפחיתה את רמת הדחק (stress), כל אלה יחדיו מפחיתים את תסמיני המחלה. כמו כן, פעילות גופנית מובילה להפחתת משקל, עובדה חשובה במיוחד במקרי דלקת מפרקים שגרונית משום שכל קילוגרם נוסף מטיל עוד עומס על המפרקים, במיוחד באגן, בברכיים ובקרסוליים.

מטרות הפעילות הגופנית אצל אדם עם דלקת מפרקים שגרונית:

שמירה על מגוון רחב של תנועות.

חיזוק הגוף ושיפור הסיבולת והניידות.

שיפור הבריאות הכללית.

קידום תחושה של רווחה.

לפני שמתחילים בתוכנית פעילות גופנית, יש לשוחח עם הרופא כדי לברר האם יש מגבלות כלשהן. פעילויות ותרגילים קלים של טווח תנועה וספורט כגון שחייה או רכיבה על אופניים מומלצים בדרך כלל לחולי דלקת מפרקים שגרונית, אולם בכל פעילות שתבחרו לעשות, המומחים ממליצים להתקדם לאט ולהימנע מתנועות המטילות עומס גבוה על המפרקים.

סוגי הפעילות הגופנית הטובים ביותר לדלקת מפרקים שגרונית:

מתיחות או תרגילי גמישות המסייעים לשמור על תנועתיות המפרקים וטווח התנועה.

תרגילי חיזוק המפתחים את השרירים ומתח השרירים, סבולת וכוח.

תרגילים אירוביים המשפרים את הכושר ופעילות הלב וכלי הדם ושומרים על משקל גוף תקין.

איך מתחילים? הופכים את הפעילות הגופנית לחלק בלתי נפרד מסגנון החיים. אם אינכם עוסקים בפעילות גופנית שגרתית, כניסה למשטר של תרגילים עשויה להיות משימה קשה. המחשבה על "עכשיו אני צריך לעשות תרגילים במשך חצי שעה", או "צריך להתלבש וללכת לחדר הכושר" עשויה להיות קשה מנשוא. כדאי להתחיל לאט ולבחור תרגילים או פעילויות מהנים ונוחים העשויים להפוך בקלות לחלק משגרת החיים היומיומית.

אם פעילותה של דלקת מפרקים שגרונית אינה רבה באזור הרגליים, מומלץ להתחיל את הפעילות הספורטיבית בהליכה, משום שכל מה שצריך הוא זוג נעליים טובות וגרביים ופשוט לצאת מהבית. מומלץ בנוסף להתמתח לפני הצעידה ואחריה.

חשוב גם לשמור על איזון נאות בין מנוחה (המפחיתה את הדלקת) לבין פעילות (המשחררת את הנוקשות ומפיגה את החולשה). אם המפרקים כאובים, אדומים או נפוחים, יש להפחית את הפעילות הגופנית ולהתייעץ עם הרופא או הפיזיותרפיסט לגבי שינויים בתוכנית.

טיפים לאימוץ תוכנית פעילות גופנית לדלקת מפרקים שגרונית:

1. תרגילים קלים. התחילו בתרגילים הקלים ביותר של מתיחת המפרקים ללא תנועה.

למאמרים על דלקת מפרקים שגרונית, כושר גופני ועוד:
תזונה נכונה מקלה על דלקת מפרקים שגרונית
מחלות פרקים: כל השיטות להפחתת הכאב
אימון משקולות: כל סט והקצב שלו
דלקת מפרקים שגרונית - טיפול תרופתי
רפואה שיקומית: עם הכמות באה האיכות

2. עשו כמה תרגילי חיזוק קלים. אחד המחקרים גילה שחולי דלקת מפרקים שגרונית שהשתמשו במכשירים הפועלים באוויר דחוס ומספקים התנגדות קלה הצליחו להפחית את מידת הכאב ולהגדיל את מתח השרירים.

3. נסו תרגילים אירוביים. הליכה, ריקוד או שחייה, רצוי בבריכה מחוממת. הימנעו מתרגילים נמרצים מדי כגון ריצה, סקי וקפיצות.

4. נסו ללמוד ולתרגל פילאטיס. זוהי שיטה מצוינת המשלבת מתיחות ותרגילי טווח תנועה וגמישות. שיטה זו מחזקת את התמיכה השרירית מסביב למפרקים. מתאימה את עצמה לצרכי המתאמן ומשפרת משמעותית את התפקוד היומיומי של חולי דלקת מפרקים שגרונית. קשישים רבים מדווחים על הקלה משמעותית בכאבים לאחר תרגול אימון פילאטיס.

5. הגבירו בהדרגה את עצימות התרגילים. למרות ששיטות הטיפול בעבר הגבילו את חולי דלקת מפרקים שגרונית לתרגילים עדינים בלבד, מחקרים חדשים מעידים שתרגילים עצימים הינם לא רק בטוחים אלא גם מפתחים חוזק שרירים רב יותר ומשפרים את התפקוד הכולל.

6. שמרו על היגיון בריא. הפסיקו מיד כל תרגיל שגורם לכאב חד. אם כאבים קלים נמשכים יותר משעתיים מתום הפעילות, נסו להוריד במקצת את עצימות התרגילים למשך זמן מה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר איתמר בוצר
    ד"ר איתמר בוצר
    אורטופד ספורט ומנתח תחומי טיפול: פגיעות סחוס, פריקת כתף, קרע במיניסקוס, קרעים של הלברום, קרע ברצועה הצולבת, קרעים בגידי השרוול המסובב ועוד... קרא עוד
  • אבישי ברטל
    אבישי ברטל
    שיקום אורתופדי, שיקום פציעות ספורט, שיקום בעיות פה ולסת שיקום וסטיבולרי שיקום גריאטרי. בעל הכשרות של טיפול בכאב כרוני, דיקור מערבי וטיפול בסימפטומים של ראש-צוואר-פנים. פיזיותרפיסט מוסמך מטעם משנת 20... קרא עוד