מדריך: אל תתנו למשבר כלכלי לשבור אתכם

משבר כלכלי, פיטורים וכו' יכולים לגרום לייאוש נורא, אבל יש מה לעשות: אפשר לנצל הזמן לחשיבה על שינויים בחיים, ניתן לחזק הקשר עם המשפחה, אפשר להכיר בנכסים האמיתיים כגון רגשות, חברים ועוד
מאת ד"ר פינקי פיינשטיין
| 20/02/2009 |
צפיות: 6,397
משבר כלכלי, הן ברמה האישית והן ברמה לאומית, מהווה את אחד מגורמי הסטרס העיקריים של האדם בחברה המערבית.

החרדה הבלתי פוסקת ממצב של חוסר יכולת לממן את הצרכים מתגברת ומתעצמת בתקופות כאלה של משבר כלכלי עולמי. יש כאלה שבתקופה האחרונה איבדו את מקור פרנסתם או חלק ממנו. ישנם כאלה שחרדים שעקב תהליכי צמצום והתייעלות גם שמם יצטרף לרשימת המפוטרים.

חלק מהאנשים מפתחים במצב כזה דיכאון שמתבטא בירידה תפקודית, בירידה בתיאבון, בירידה ביכולת ליהנות, בירידה בריכוז ובעצבנות, וישנם כאלה שהדבר יגרום לחרדות וחששות הולכים וגוברים, ועמם הפרעות שינה, דאגנות יתר וירידה משמעותית ביכולת התפקודית.

כיצד ניתן להתמודד עם השינויים הכלכליים הללו, בעיקר כשהם פוגעים בנו באופן אישי?

ראשית, הדבר אינו אמור להיות קל, ואין "פתרונות קסם". הדאגות מוצדקות וכך גם תחושת הדיכאון, אך יש להשתדל שלא לתת להן להשתלט באופן מוחלט על חווית היום יום.

הדבר הראשון אותו מומלץ לעשות הוא לקבל את המצב כמות שהוא ולהשתדל שלא לבזבז אנרגיה על כעס עצמי, האשמה עצמית או הפניית אצבע מאשימה כלפי אדם אחר.

לשאלות על בריאות הנפש, היכנסו לפורומים:
פורום חרדות, טראומות, פחדים
פורום תמיכה נפשית, פסיכולוגיה
פורום דיכאון חרדה
פורום רפואת משפחה
פורום פסיכולוגיה הוליסטית

איש אינו אשם במשבר כלכלי עולמי, גם לא בן הזוג שלנו, ולכן אין טעם ביצירת כאבים נוספים על הקיימים. יש להימנע ממה שבדרך כלל מעיב על חייו של האדם – ביקורת עצמית מוגזמת. המשבר הכלכלי קיים ושום גינוי עצמי לא ישנה אותו או ישפר את המצב, להיפך. הצעד הבא מורכב מכמה מרכיבים:

מרכיב אחד - מעשי ומוחשי. מרגע שאדם מקבל את העובדה שפוקד אותו משבר, עליו להתחיל להגיב באופן שיסייע לו לעבור את המשבר בשלום. כל מי שמתבייש לרדת ברמת חייו כי התרגל לג'יפ חדש ולבית מפואר, כדאי שיביט לעצמו במראה ושיעשה מה שניתן כעת, לפני שיזמין אליו את אלון גל לשיקום הריסות של חובות ענק.

כשיש משבר יש להגיב בהתאם, להתכווץ ולשמור על האנרגיות, וזה כולל ירידה משמעותית בהוצאות כספיות למיניהן. אנשים שעסקו במשך שנים לבנות לעצמם תדמית של מצליחנים עלולים למצוא עצמם כעת בבעיה, משום שמצבם הכלכלי לא יאפשר המשך התנהלות כזו.

מוטב לצמצם ולחכות שהסופה תעבור מאשר לקחת סיכון כלכלי בדמות הלוואה שתיצור אשליה של "הכל בסדר". עצם ההחלטה על צמצום כלכלי משדרת לאדם שיש לו יכולת להתמודד ולהגיב, וזה מעלה את הביטחון העצמי ואת התקווה לעתיד.

מרכיב שני - תמיכה. מומלץ לאתר אנשים במצב דומה ולהיפגש מפעם לפעם מתוך מטרה להעלות רעיונות לשיפור המצב. ניתן לסייע אלה לאלה, ניתן ליצור באופן זמני שווקים פנימיים המאפשרים תחושת הגנה ומרחב הכנסות והוצאות מוגן.

מה שלא מומלץ הוא שבעת מפגשים כאלה ינוצל הזמן בעיקר לתלונות ולקיטורים. התאגדות האנשים היא למטרת הדגשת מה שאפשר ולא זמן לקונן על מה שאבד.

מרכיב שלישי - שינוי. לעתים משבר הוא הזדמנות גדולה לשינוי. רבים מאיתנו חולמים בתוך תוכנו לחולל שינוי וליצור שגרת חיים שיש בה יותר איכות, יותר הנאה ופחות מרוץ עכברים. דווקא בזמן בו ניטלת מאיתנו השליטה על עתידנו הכלכלי, אנחנו יכולים להסיט לעתים את תשומת הלב למקום שיש לנו שליטה בו, והוא התשוקות שלנו, החלומות שלנו והמאוויים שלנו.

יתכן ודווקא כעת, כשמקורות ההכנסה המוכרים הופכים מעורערים, אולי זהו הזמן לחשוב אחרת ולהתחיל לבדוק - "מה עוד ביכולתי לעשות?" ואולי - "הגיעה השעה להסבה המקצועית עליה חלמתי תמיד", ואולי גם - "אני חושב שאתחיל לפתח את התחביב שלי לדרגה של עסק".

מצב של משבר יכול להוליד חשיבה מקורית ולא שגרתית, כזו שכלל לא תבוא בחשבון, בזמן שיגרה יומיומית נטולת דאגות.

מרכיב רביעי - תמיד יש משהו לעשות. לעתים, כשהמצב החיצוני, דהיינו - העבודה - קצת מגמגם, זה זמן מצוין, למרות הקושי, לטפל במצב ה"פנימי", כלומר - בבית. זה זמן לשפר את מערכות היחסים ולתת לבני הזוג יותר תשומת לב.

הלחץ פוקד את כולם וכולם זקוקים לקצת יותר חיבה, קירבה ונחמה. כמו כן, זה זמן מצוין לתקן בבית, לרוקן ארונות עמוסים, לבנות מדף חדש ולצבוע קיר מתקלף. פעולות התחדשות אלה גורמות לחוויית התרעננות וחידוש היצירתיות. מכאן יכולים לבוא רעיונות רבים ומעניינים, גם כאלה הקשורים ליצירת כסף.

רעיונות טובים לא מגיעים בשעת לחץ. יש לעסוק בבנייה עצמית ובשיקום עצמי, ואז ייפתחו הערוצים הפנימיים שיביאו מקוריות, חדשנות ואופטימיות.

מרכיב חמישי - הכר את נכסיך האמיתיים. נכסים כלכליים הינם דבר חשוב, אך אינם מהווים את הנכסים האמיתיים של האדם. ניתן אולי לפטר אותך, ניתן אולי להכניס אותך לחובות ולהגביל את החשבון שלך, למרות שגם דברים אלה לרוב לא קורים למרבית האנשים.

מה שלא ניתן לקחת מאיש, בכל מקרה, הוא הנכסים הרוחניים שלו, את הדעות שלו, את הרגשות שלו, את החברים שלו, את המשפחה שלו, את האהבה שבו ואת החיים שבו. כל אלה נכסים שלא יכולים להילקח, ונכסים אלה גם יכולים לסייע לכל אחד מאיתנו לקום ממצבים קשים וליצור חיים חדשים ונעימים יותר. את הנכסים האמיתיים שום מיתון לא יכול לקחת.

לכתבות נוספות על בריאות הנפש:
כיצד להתמודד עם התקף חרדה
זה לא פחד, זאת חרדה
תרופות פסיכיאטריות: לקחת או לא?
פורום תמיכה ברשת - כמו טיפול קבוצתי?
היתרונות שבלהיות חולה נפש

טיפים חשובים לטיפול עצמי:

כל אחד יכול לטפל בעצמו, גם במצב של מיתון עמוק וקשיים כלכליים. הטיפול העצמי מורכב משלושה אלמנטים, עליהם יש לתת את הדעת ככל הניתן:

1. אהבה עצמית. המשוואה פשוטה מאד - ככל שאדם אוהב את עצמו יותר, כך הוא מצליח להפיק מעצמו יותר. אהבה עצמית הינה גשר בין האדם לבין הכישרונות הייחודיים שלו.

אהבה עצמית אינה אגוצנטריות אלא מצב בו אדם לומד להעריך ולכבד את עצמו, כפי שהוא, יותר ויותר, עם הזמן. כל אקט של הפגנת חיבה לעצמך יכול לסייע, גם אם תחילה זה נראה מוזר ומגוחך.

אפשר לקחת את עצמך לסרט, אפשר לקנות לעצמך מתנות קטנות, אפשר לחייך אל המראה ללא סיבה ואפשר גם לומר לעצמך מילים של דרבון ותקווה. אהבה עצמית יכולה לעשות את ההבדל בין הצלחה לבין כשלון. אהבה עצמית חשובה אין כמוה, גם ובעיקר כשהמצב נראה אפור וחסר תקווה. זה בדיוק הזמן להעניק לעצמך דבר מה.

2. ביקורת עצמית. מומלץ בחום להפחית ככל הניתן בביקורת העצמית. הביקורת העצמית המוגזמת רודה באדם ומונעת ממנו לנסות ולפתח דברים חדשים בחייו. הביקורת העצמית המוגזמת נותנת לאדם תחושה שהוא אינו מסוגל לחולל שינויים ומזהירה אותו כל הזמן מפני כשלון. יש לזהות את הביקורת העצמית, לסרב להיכנע לפחדיה, ותחת זאת להעיז וליזום יותר יוזמות והפתעות בחיי היום יום ובמישור התעסוקתי.

3. פעילות יצירתית מהנה ומחדשת. בכל אדם כוחות יצירתיים מיוחדים, למרות שלא כל אחד מאיתנו גילה אותם עד כה. כוחות אלה הם הגאונות הפרטית של כל אדם, הניצוץ האלוהי המופלא שמכיל כל אדם, באשר הוא.

פעילות שיש בה יצירתיות וחידוש גורמת להעלאת הביטחון העצמי, מציפה את האדם ברעיונות ובמקוריות, ומאפשרת מרחב חדש של פעילות ושל יכולת התמודדות עם מצבים שונים. יתרה מזאת, קיים עונג רב בפעילות יצירתית מחדשת, וזה כשלעצמו משפר מאד את איכות חיי היום יום, גם כשמסביב הדברים נראים, לעת עתה, עגמומיים וקשים במיוחד.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר איתמר בוצר
    ד"ר איתמר בוצר
    אורטופד ספורט ומנתח תחומי טיפול: פגיעות סחוס, פריקת כתף, קרע במיניסקוס, קרעים של הלברום, קרע ברצועה הצולבת, קרעים בגידי השרוול המסובב ועוד... קרא עוד
  • ד"ר תמרה אליזוב פישל
    ד"ר תמרה אליזוב פישל
    נוירופסיכיאטריה פסיכיאטרית העוסקת בנוירופסיכיאטריה תחומי טיפול: אפילפסיה, פרקינסון, פגיעות ראש, חרדה, דיכאון, פוסט טראומה, משברים, קשיי הסתגלות ועוד ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

פיברומיאלגיה – זה לא "הכול בראש", אלא "הכול במוח"
ד"ר בן עמית
| 16/09/2019 |
צפיות: 1,258
בשנים האחרונות מתגברת והולכת המודעות לתסמונת הפיברומיאלגיה, המתבטאת בכאבים מפושטים ונודדים באזורים רבים בגוף. מאחר ואין בדיקת מעבדה אבחנתית לפיברומיאלגיה, כגון צילום או בדיקת דם, עד כה לרבים מהמטופלים היה נאמר כי "זה הכול בראש", הוצע להם לעבור בירור נפשי, לאזור כוחות ולהתגבר. לכן, מעבר לכך שרבים מהמטופלים לא קיבלו מזור למכאוביהם, הם מתארים תחושת בדידות קשה מול המערכת, ניכור והעדר אמפתיה. בשנים האחרונות מחקרים חדשים שופכים אור על המקור לפיברומיאלגיה, אשר מאשרים כי מדובר בתסמונת אמיתית לכל דבר ואף נפוצה, מסייעים למטופלים להבין שהם לא לבד, ונותנים תקווה למציאת טיפול יעיל. במאמר זה נסקור מעט מהחידושים בתחום.
קרא עוד
קנאביס רפואי וסגולותיו הרפואיות
ד"ר בן עמית
| 10/09/2019 |
צפיות: 1,379
באחרונה עולה רבות לתשומת הלב הציבורית נושא ה"קנאביס הרפואי", או שימוש בסם הקנאביס בכדי להקל על תסמינים ולטפל במצבים בריאותיים שונים. יחד עם זאת, השימוש בקנאביס למטרות רפואיות אינו חדש, וקיימות עדויות לכך שהצמח שימש לצרכים רפואיים זה אלפי שנים, החל בסין ובמצרים העתיקה.
קרא עוד
דיכאון בקרב ילדים ונוער
ד"ר אילן בוש
| 13/08/2019 |
צפיות: 2,140
קרא עוד
כיצד ילדים יכולים לרכוש חוסן נפשי?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2019 |
צפיות: 619
ילד עם חוסן נפשי מגיב טוב יותר ללחץ, לקשיים ולאירועים בלתי צפויים. כדי שילד יפתח חוסן נפשי רצוי שיהיה מודע לחוזקות שלו, שיהיה אופטימי, שיהיה בעל יכולות חברתיות ועוד
קרא עוד
התפתחות מינית: המשחקים שצריכים להדאיג
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 28/07/2019 |
צפיות: 523
התפתחות מינית היא תהליך שמתחיל בגיל ינקות, לכן אין זה נדיר לראות משחק בין ילדים הכולל נגיעות, התפשטות ועוד. עם זאת, חשוב לדעת לזהות את ההבדלים בין משחק תמים למשחק מדאיג
קרא עוד
קוהוט ופסיכולוגית העצמי: כל ילד זקוק להערכה מהוריו
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/07/2019 |
צפיות: 611
כל ילד רוצה הערכה והערצה, זהו צורך טבעי ונורמלי בהתפתחות תקינה. ילדים שלא חוו כלל הערכה והערצה עלולים להישאר עם תחושת "עצמי" פגועה, אותה הם ינסו למלא באמצעות האדרה עצמית לא מציאותית
קרא עוד
CBT: מהו טיפול התנהגותי קוגניטיבי
טובי פלד
| 18/07/2019 |
צפיות: 683
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אסכולה פסיכולוגית שבה משלבים בין דפוסי חשיבה לבין דפוסי התנהגות למען שינוי הרגלים שליליים ולמניעת חרדה
קרא עוד
שיימינג: בריונות ברשת בקרב בני נוער
ד"ר אילן בוש
| 14/07/2019 |
צפיות: 1,013
בעידן הרשתות החברתיות, הבריונות הפכה לפומבית יותר ולחסרת רסן. בני נוער רבים חשים בושה, השפלה קשה וחווים טראומה שמותירה בהם צלקות נפשיות, ואלו מערערות את הערך העצמי. מהי תופעת השיימינג? מאלו נורות אדומות אסור להתעלם? ומהם נושאי התקיפות הנפוצים ביותר?
קרא עוד
הפרעות שינה: למה כדאי לישון עם הכלב?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 09/07/2019 |
צפיות: 514
אנשים רבים לא מרשים לכלב שלהם לישון איתם באותה המיטה, אך ההפסד כולו שלהם. שינה עם הכלב מספקת חום בחורף, תחושת רוגע ומקלה על הליך ההירדמות
קרא עוד
גמילה מסמים: שחרור מהתלות ופרידה מהכאב
 אבי יקיר
| 04/07/2019 |
צפיות: 1,062
התמכרות לסמים היא קשה מנשוא עבור המכור עצמו ועבור הסובבים אותו. המכור הופך להיות הצל של עצמו, וכל רצונו מתמקד אחר חיפוש המנה הבאה. הוא מתנתק, מתבודד ומאבד כל עניין בקרובים אליו. הליך הגמילה מסמים הינו מורכב, והוא כולל התנתקות פיזית אך גם התנתקות נפשית מהסם
קרא עוד