הטרנד החדש: דיאטה ללא גלוטן

גווינת' פלטרו, רקל וולש וג'ני מקארתי מתות על דיאטה ללא גלוטן, שהוא החלבון מהצומח שנמצא בלחם ובדגנים. רבים נשבעים שהם מרגישים טוב יותר ללא גלוטן, אבל רק למעט באמת אסור גלוטן. האם להימנע?
| 17/08/2008 |
צפיות: 46,264
אם ניגבתם חומוס בפיתה, אם רבתם על משולש הפיצה האחרון במגש - אכלתם גלוטן.

זה החלבון הבריא מהצומח שנמצא בהרבה דגנים, ובין מעלותיו הרבות הוא גם גורם ללחם להיות אוורירי, נימוח, כזה שלא ניתן לעמוד בפניו.

אפשר לחשוב, אם כך, שזה המצרך האהוב ביותר על כולם. אבל לא. התנזרות מגלוטן, שנמצא בחיטה, שיפון, שעורה ולעתים בשיבולת שועל, זו אופנת הדיאטות האחרונה.

מדוע? הרבה אנשים נשבעים שהם מרגישים פי 10 יותר טוב אם הם לא אוכלים גלוטן, כולל מפורסמים: גווינת' פלטרו, רקל וולש וג'ני מקארתי, כולן ידועות כ"נטולות גלוטן".

כמובן שאצל חלק מהאנשים התנזרות מוחלטת מגלוטן, שמהתל במעיים שלהם, זוהי חובה רפואית. אז האם כל התכווצויות הבטן שלכם נגרמות על ידי הטוסט של הבוקר? האם אתם צריכים להתחיל להימנע מצריכת גלוטן? הנה מה שכדאי לדעת.

למידע על דיאטה ללא גלוטן, תזונה ועוד היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה קלינית
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום רפואת משפחה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות

חלק מהאנשים באמת לא יכולים לסבול פיזית גלוטן. נקודה. אצלם הגלוטן מעורר תקיפה של מערכת החיסון על המעי הדק, מה שידוע גם כמחלת צליאק.

המחלה אינה מאד שכיחה, אבל רק 3% מאלו שחולים בה אכן מודעים לה. הסימפטומים נעים מגזים, כאב, נפיחות, ועד לעייפות, התקף לב ודיכאון.

לאורך זמן הצליאק יכול לפגוע בעיכול עד למצב של תת תזונה. ערכות בדיקה ביתיות נמכרות באינטרנט, אחר כך עושים בדיקות דם, אבל אבחנה סופית דורשת ביופסיה.

אנשים מסוימים פשוט רגישים לגלוטן, אבל "רגישות לגלוטן" היא תחום רפואי אפור. לא קיימות בדיקות עבור זה, ואפילו שבעיות כמו מיגרנות, מפרצים בעור ואפילו אוטיזם נקשרו בזה, רופאים לא מצאו קשר ישיר.

רוצים לדעת אם משקלכם תקין? היכנסו למחשבון BMI

אם אתם חושדים שאתם רגישים, לפני שאתם מוכרים את הטוסטר שלכם לשכנים, נסו את הדבר הבא: הימנעו ממוצרים המכילים גלוטן במשך מספק שבועות לראות אם מצבכם השתפר. בהדרגה הוסיפו מעט גלוטן לתפריט שלכם. אם הבעיות חוזרות, כנראה עליתם על משהו.

איך להימנע מגלוטן? ברוב המאכלים ה"חשודים" קל להבחין. כל דבר שיש בו חיטה: לחמים, לחמניות, עוגיות ומאפים למיניהם. כל דבר שנעשה עם דגנים, שיפון ושיבולת שועל.

אבל יש גם מקורות נסתרים. גלוטן מצוי ברוטב סויה למשל, בבירה, נקניקיות, בחלק מהגלידות ועוד ועוד. לכן יש לנקוט במספר צעדים:

1. קראו את האותיות הקטנות על התווית.

2. החליפו באופן גורף את הפסטה באורז, את הקוסקוס בקינואה, את הוופלים בפירות.

3. חקרו את המלצרים במסעדות, הם כבר רגילים לזה. תשאלו אם רטבים, בשרים או מנות הדג עשויים מפרורי לחם. שאלו האם יש במאכלים גלוטן.

אם גופם מרגיש מאושר מהשינוי המבורך - תיהנו. בין אם זה מחוסר בגלוטן או בין אם זה מהתוספת הברורה כל כך של הפירות והירקות בתפריט שלכם (כי מה נשאר כבר לאכול?!) זה יכול להיות שינוי מבורך.

לכתבות נוספות על דיאטה ותזונה:
6 ויטמינים שאסור לוותר עליהם
שכחו מחלב - כל האמת על הסידן
מחסור בסידן מעלה הסיכון לרעלת הריון
לא להאמין: מיתוסים על תזונה
לחיות טוב אחרי גיל המעבר

לאתר של ענת פלדמן

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

תרופות טבעיות לכאבי מחזור
מאת מערכת BeOK
| 26/04/2017 |
צפיות: 192
כאבי מחזור היא תופעה מוכרת לכל אישה. כדי להקל עליהם ולמנוע אותם אפשר להניח כרית חימום, לשתות חליטת קמומיל ואפילו לחוות אורגזמה
קרא עוד
למה כדאי לשתות מי לימון בבוקר?
מאת מערכת BeOK
| 23/04/2017 |
צפיות: 510
לימון עתיר בוויטמינים והוא מחזק את מערכת החיסון, אך ישנן סיבות נוספות שבגללן כדאי לשתות מי לימון בכל בוקר, הם מפחיתים זיהומים, מנקים רעלים ומונעים את הזדקנות העור
קרא עוד
כבד שומני: מהי התזונה המומלצת?
מאת מערכת BeOK
| 12/04/2017 |
צפיות: 546
שומן עודף וצריכה מופרזת של אלכוהול יכולים לגרום למחלת הכבד השומני. מאכלים, תוספי מזון וצמחי מרפא שונים יכולים למנוע את המחלה ולשקם את הכבד של החולים בה
קרא עוד
מהם התסמינים של מחסור באשלגן?
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2017 |
צפיות: 419
אשלגן הוא יסוד חשוב לבריאות הגוף ומחסור ממנו יכול לגרום לתסמינים שונים, כמו עייפות, קצב לב מואץ ותחושת נימול
קרא עוד
דלקות בדרכי השתן
דלקת בדרכי השתן היא אחת המחלות הנפוצות בקרב נשים. תזונה נכונה ושמירה על הרגלים מסוימים ירפאו את הדלקת וימנעו את החזרה שלה
קרא עוד
סופר פוד: מהם מזונות על ואיך הם מסייעים לבריאות?
מאת מערכת BeOK
| 07/03/2017 |
צפיות: 372
מזונות על הם מאכלים שמכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו ויטמינים, נוגדי חמצון וחומצה פולית. בין מזונות העל אפשר למצוא שמן זית, שוקולד מריר ואגוזי קשיו
קרא עוד
מה כדאי לאכול כדי לשמור על איזון הורמונלי ולהוריד במשקל?
מאת מערכת BeOK
| 31/01/2017 |
צפיות: 768
חוסר איזון הורמונלי יכול לשבש דיאטות ולגרום לשינויים קיצוניים במצב הרוח, מאכלים שונים כמו אגוזים, קינמון, ברוקולי ורימונים מסייעים לשמור על רמה תקינה של הורמונים
קרא עוד
מה מומלץ לאכול כדי לשמור על בריאות הכבד?
מאת מערכת BeOK
| 15/01/2017 |
צפיות: 605
הכבד אחראי על תהליך העיכול, הוא מגן על הגוף מפני רעלים ומפרק שומנים. איך צריכה קבועה של אשכוליות, אבוקדו וכורכום עוזרת לשמור על כבד בריא?
קרא עוד
בלוטת התריס בראי האירידולוגיה
במקרים רבים שבהם בלוטת התריס נמצאת בתת תפקוד הרופאים מתקשים לאבחן זאת. בעזרת אירידולוגיה אפשר לאבחן את המצב בקלות
קרא עוד
ארוניה ברי: מהם היתרונות הבריאותיים של מזון העל החדש?
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2017 |
צפיות: 434
ארוניה ברי תפס את מקומו בראש מצעד מזונות העל, זאת משום שהוא מכיל נוגדי חמצון רבים, עשיר בסיבים תזונתיים ומונע הצטננות ושפעת
קרא עוד