אזהרה: אל תזרו מלח על הבריאות

"אוכל אותו בלי מלח"? אולי באמת עדיף ככה, ההוכחות מצביעות על כך שצריכה גבוהה של מלח (יותר מדי נתרן) עשויה לגרום להתפתחות יתר לחץ דם, אבנים בכליות ועוד. טליה לביא מביאה סיפור מלוח עם סוף טוב
טליה לביא
| 07/08/2008 |
צפיות: 9,742
מלח. שום תבשיל אינו טעים בלעדיו, אבל צריכה רבה מדי ממנו עלולה לגרום לנזק בריאותי.

לצרכנים הישראלים יש בהחלט מה לשפר. מחקרים מראים כי צריכת מלח של גברים בישראל היא פי שניים מהמומלץ, ושל הנשים - "רק" פי אחד וחצי.

בתקופה העתיקה ובימי הביניים נחשב המלח למוצר מבוקש ויקר ערך. גם אז, שימש המלח לכבישת ירקות, לחביצת גבינות, להוצאת הדם מהבשר (מטעמי כשרות), ובהיעדר אמצעי קירור - כאמצעי היחידי לאחסון בשר לאורך זמן.

נתרן - האויב האמיתי. מתי וכיצד, איפוא, הפך המלח ממצרך חיוני ויקר ערך ל"אויב האנושות", שיש להמעיט בצריכתו? אז זהו, שלא המלח הוא אויב העם, אלא הנתרן (סודיום), שהוא אחד ממרכיבי המלח.

למען ההגינות יש להקדים ולומר כי הנתרן, שהוא אחד המרכיבים המצויים בגוף, חיוני לשמירה על מאזן נוזלים תקין של נוזלי הגוף. מצד שני, עודף של נתרן - מזיק!

למידע נוסף על יתר לחץ דם, תזונה היכנסו לפורומים:
פורום יתר לחץ דם, לחץ דם גבוה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום תזונה קלינית
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה ודיאטה

ניתן לראות יותר בבירור את הקשר ההדוק בין הרגלי צריכת המלח במזון במדינות שונות בעולם, לבין השכיחות ביתר לחץ דם באוכלוסייה.

למשל, בפורטוגל, המובילה בראש צרכניות המלח מקרב מדינות אירופה, בעיקר בגלל צריכה גבוהה של דגים מלוחים ומעושנים, אחוז הסובלים מיתר לחץ דם ומאירועים מוחיים הוא מהגבוהים באירופה.

לאחרונה יצא לדרך קמפיין עולמי שקורא להפחתת המלח במזון שאנחנו צורכים, במטרה להוריד את רמות לחץ הדם בקרב האוכלוסייה, ולמנוע 2.5 מיליון מקרי מוות מיותרים מדי שנה ברחבי העולם, מיתר לחץ דם ומחלות קשורות.

מהי כמות המלח היומית בפועל, ומהי הכמות המומלצת? צריכת המלח בפועל היא כ-10 גרם ליום במבוגרים. כפית של מלח שוקלת כשש גרם, והיא מכילה 2.4 גרם נתרן.

במלים אחרות: כפית מלח שווה לכמות המלח/הנתרן היומית המומלצת המקסימלית!

גיל: 0-6 חודשים, כמות מלח מומלצת ליום (גרם): פחות מ-1 גרם, כמות נתרן מומלצת ליום: פחות מ-400.

גיל: 7-12 חודשים, כמות מלח מומלצת ליום: 1 גרם, כמות נתרן מומלצת ליום: 400.

גיל: 1-3 שנים, כמות מלח מומלצת ליום: 1 גרם, כמות נתרן מומלצת ליום: 400.

גיל: 4-6 שנים, כמות מלח מומלצת ליום: 1.75 גרם, כמות נתרן מומלצת ליום: 700.
<@ --- IMG_2 --- @>
גיל 7-11 שנים, כמות מלח מומלצת ליום: 3 גרם, כמות נתרן מומלצת ליום: 1,200.

גיל 12-18, כמות מלח מומלצת ליום: 4 גרם, כמות נתרן מומלצת ליום: 1,600.

מעל 18 שנים, כמות מלח מומלצת ליום: פחות מ-6 גרם, כמות נתרן מומלצת ליום: פחות מ-2,400.

אלא שלמרות שקל לכמת את מנת המלח היומית במידתה של כפית, בפועל אין בכך כל תועלת מעשית. למה? כי מרבית הנתרן (סודיום) שאנו צורכים - אינו מגיע מהמלחיה הביתית, אלא מכלל המזון שאנו צורכים.

10% בלבד מכמות הנתרן היומית מקורם בהמלחת מזון בשעת הבישול וכמות דומה מגיעה מתוספת המלח שממליחים בשעת הארוחה.

האוכל מתוק? ייתכן שיש בו הרבה מאד מלח! בתעשיית המזון מקובל להוסיף נתרן למזונות רבים, הן כמרכיב של טעם, הן כאמצעי להוצאת נוזלים, והן למטרות שימור.

והתוצאה? מזונות המכילים כמויות גדולות של נתרן, כמו: נקניקים, דגים מלוחים, גבינות מלוחות, חטיפים, חמוצים, קטשופ, אבקת מרק, רטבים, רוטב סויה, תערובות תבלינים מוכנות, סלטים (כמו: חומוס וטחינה), שקדי מרק, דגני בוקר, מאפים מלוחים ו... אפילו מאפים מתוקים כמו וופלים!

לכתבות נוספות על תזונה, לחץ דם, דיאטה:
התמודדות עם לחץ דם גבוה - המדריך
תזונה ודיאטה - טיפים שיצילו אותך
קיץ חם גורם ללחץ דם גבוה
תזונה נכונה, עד מאה ועשרים
6 ויטמינים שאסור לוותר עליהם

בישראל, גם הבשר והעופות, העוברים הכשרה באמצעות מלח, מכילים כמות גבוהה של נתרן. מופתעים? היכונו להפתעה נוספת: האם ידעתם כי אחד המקורות העיקריים למלח בתפריט שלנו הוא הלחם? זאת בין השאר בשל היותו מזון בסיסי, הנצרך בכמות משמעותית ובאופן יומיומי.

האבסורד הגדול הוא שדווקא לחמי הבריאות, המיוצרים מדגנים מלאים, מספקים כמות גבוהה של נתרן. 100 גרם לחם (כשלוש פרוסות), יכולים להכיל 300 מ"ג ועד פי שתיים נתרן - כרבע מהכמות היומית המקסימלית למבוגר.

מלח במידה - לא למבוגרים בלבד. מקובל לחשוב שרק מבוגרים, ואפילו קשישים, צריכים לשים לב לצריכת המלח והנתרן שלהם, בשל הסיכון לסבול מיתר לחץ דם וללקות באירוע מוחי בגילאים אלו.

אלא שכבר בגיל הילדות חשוב להתייחס לצריכת הנתרן, שכן למה שהילדים אוכלים היום יש השפעה ניכרת על הבריאות שלהם בבגרותם. צריכה גבוהה של נתרן קשורה עם עליה בסיכון, לא רק לעליה בלחץ הדם, אלא גם לאוסטאופורוזיס ואבנים בכליות.

מעניין לדעת שצריכה מתונה של נתרן יכולה לתרום לשיפור בתסמינים ובהתקפים של אסטמה, ובל נשכח כי צריכה גבוהה של נתרן אינה תורמת למשק הנוזלים בגוף ועלולה לגרום, במיוחד כשהשתיה אינה מספקת, להתייבשות.

ילדים צריכים פחות, צורכים יותר. כמות הנתרן המומלצת לילדים קטנה בכמחצית מזו המומלצת למבוגרים, תלוי בגיל.

מתסכל מאוד שדווקא מזונות רבים החביבים במיוחד על ילדים כמו חטיפים, דגני בוקר וקטשופ - מכילים כל כך הרבה נתרן.

בהתחשב בכך שילדים צריכים לאכול פחות נתרן מחד, ומאידך צורכים מזונות רבים המתהדרים בתכולת נתרן גבוהה במיוחד, הרי שהתוצאה המתקבלת היא שהם עוברים את סף הכמות המומלצת ומגיעים לצריכה עודפת בקלות.

מנתוני סקר שערך משרד הבריאות בקרב בני נוער עולה תמונה מדאיגה: רק ארבעה אחוזים מהבנים ושמונה אחוזים מהבנות צורכים נתרן בגבולות הכמות המומלצת! משמע למעלה מ-90% מבני הנוער צורכים נתרן בעודף.

כמה דרכים להימנע מצריכת יתר של נתרן:

1. חפשו את מקור המליחות בתוויות המזון. כדי לבחור נכון את המזון שאתם צורכים - התבוננו תחילה בתוויות המזון וחפשו את הרכיבים הבאים: מלח, סודיום גלוטמט, מונוסודיום גלוטמט וסודיום ניטראט.

חפשו גם גם אבקת אפיה וסודה לשתיה שלא תמיד מצויות דווקא במזונות בעלי טעם מלוח!

2. חפשו את הנתרן. התבוננו בטבלת הסימון התזונתי, וחפשו כמה נתרן יש ב-100 גרם מוצר.

מזונות המכילים למעלה מ-500 מ"ג נתרן הם עשירים מאוד בנתרן. כדי שמזון יוכל להיחשב כ"דל נתרן" עליו להכיל, על פי ההגדרה, לא יותר מ-100 מ"ג נתרן ל-100 גרם מזון. העדיפו מזונות בעלי תכולת נתרן נמוכה.

3. העדיפו צמחי תבלין. בצריכה הביתית, העדיפו צמחי תבלין לטעם, על פני הוספת מלח.

לבחירתכם: בצל, שום, פטרוזיליה, עלי שמיר, עלי מנטה, עלי דפנה, פפריקה חריפה ומתוקה, פלפל שחור ולבן, קינמון, ציפורן, חומץ, לימון, זנגוויל, קימל, זעתר, שומשום ועוד...

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 3,556
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 3,521
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,269
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 993
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 2,215
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,455
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 880
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 870
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 691
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 1,135
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד