גמילה מחיתולים - פסיכולוגיה לגיל הרך

לפני שתצליחו להביא ל-גמילה מחיתולים עבור פעוטכם, לימדו את הפן הפסיכולוגי של גמילה מחיתולים: תגמלו את הפעוט על מאמציו לעשות צרכיו בשירותים, כבדו את פרטיותו, ותנו לו לאגור חפצים (כן, יש קשר). חלק ב'
מאת ד"ר רוני סולן
| 29/07/2008 |
צפיות: 12,009
גמילה מחיתולים היא נושא שמטריד הורים רבים. בחלק א' של המאמר על גמילה מחיתולים, הסבירה ד"ר רוני סולן בציוריות כיצד הילדים תופשים את הפרשותיהם, מדוע הם חוששים מאובדן ההפרשות, וכיצד נכון לגמול פעוטות מחיתולים. כעת היא ממשיכה:

חיקוי כתמריץ לגמילה. ברק, בן שנתיים ושמונה חודשים, מבקש ביוזמתו: "אני רוצה, כמו אבא, בשירותים". למחרת היום הוא חש לחץ בבטנו, אך הפעם הוא רוצה להשתחרר ממנו בחיתוליו.

בעת שהוא מרוכז כך בעצמו הוא שומע את אמא אומרת: "ברק, אתה רוצה לעשות קקי בשירותים כמו אבא? יש שם כיסא-סולם בשבילך".

סביר להניח שברק, כמו גם אמא, זוכרים עשייה "כמו אבא בשירותים", לכן, כדי לזכות בגמול אהבה מאמא הוא בולם את כעסו עליה על שפולשת לפרטיותו והוא הולך לשירותים, כאילו ביוזמתו.

אמא מוחאת לו כפיים בשמחה ואומרת "ברק, אתה גדול, אתה עושה בשירותים כמו אבא". ברק מאושר מהשותפות של אמא בהישגיו. בתום ההתרוקנות אמא מציעה לברק להוריד את המים ולהיפרד מההפרשות שלו באסלה.

ברק נהנה לשלוט במנגנון הורדת המים, המפצה אותו על אובדן השליטה בהפרשותיו הנעלמות עם זרם המים, ואומר "בי בי קקי".

לשאלות בנושא, היכנסו לפורומים:
פורום פסיכולוגיה - הגיל הרך
פורום פסיכולוגיה ילדים
פורום הורות טבעית
פורום רפואת תינוקות, טיפול בתינוקות
פורום התפתחות תינוקות
פורום התפתחות הילד

גמול לגמילה מחיתולים. נטלי בת שנתיים ושמונה חודשים. אמא קונה לנטלי כמה זוגות תחתונים צבעוניים ומעניקה לה זוג תחתונים חדש בכל פעם שהיא מפרישה בשירותים.

להפתעתה של אמא, נטלי נגמלת תוך יומיים מהחיתולים, אך ממשיכה לדרוש זוג תחתונים חדש כפרס עם כל ביקור בשירותים.

לעתים קורים "קלקולים" והפרשותיה "בורחות" לתחתונים, אמא לפעמים מתעצבנת, אך שולטת ברגשותיה ומעודדת אותה להתאפק עד לשירותים.

נטלי נהנית מהשותפות של הוריה עם מאמצי ההתאפקות שלה, ומה"חגיגה" שיוצרים הוריה סביב האירוע. היא בטוחה בעצמה שתתמלא מחדש ותוכל לחזור על חוויית הפרידה בשליטה ובכל זאת האי-וודאות מכרסמת בה והיא שואלת את אמא: "נכון אמא שיהיה לי עוד קקי?".

אולם כאשר נטלי נזקקת לשירותים בבית זר מציפה אותה חרדה והיא אומרת לאמה: "אולי הקקי לא ימצא את הקקי שעשיתי בבית?".

המלצה. מומלץ לתגמל את הפעוט על מאמציו לעשות צרכיו בשירותים ולשמור על סדר וניקיון: לתת לו זוג תחתונים חדש במקום חיתול, לאפשר לו להפעיל את מנגנון הורדת המים כשליטה בפרידה ולעזור לו להתיידד עם שירותים לא-מוכרים על ידי הצבעה על הדומה לקיים בבית.

כמו כן, יש לשחק יחד איתו בחומרים חלופיים להפרשותיו דוגמת פלסטלינה, חומר, חול או בוץ. הנאות אלה מקלות עליו את הגמילה מחיתולים כיוון שיש לו תחליפים.

תגלית השליטה הפיזית והשפעתה על ההתפתחות הרגשית. בגיל שבין שנתיים לשלוש, הפעוט מפתח תחושת רכושנות כלפי חפצים כרכוש השייך לו בלבד - כתחליף לשמירת הקקי בבטנו וכנגד החרדה מריקנות ומאובדן שליטה על חלקים מגופו (הפרשות) ועל הוריו.

שליטה על "רכוש רב", דוגמת יותר צעצועים, יותר במבה, יותר שקיות אוספים, יותר אהבה - מעוררת בו תחושות של כוח ושל עוצמה.

בנוסף, הפעוט מצליח לזהות לא רק טקסים קבועים, כמו הליכה לישון עם סיפור, אלא גם שינויים החוזרים על עצמם בקביעות, כמו התרוקנות והתמלאות.

תפיסת השינוי הקבוע מקלה עליו את תפיסת המחזוריות ואת עיצוב הביטחון עצמי שלו בשליטה בעצמו, ברגשותיו ובסביבתו למרות השינויים והאי-וודאות.

רכושנות ואוספים כתחליפים לאובדן הפרשות. שחר, בן שנתיים וחצי, נהנה למלא קופסאות ולרוקן את תוכנן והנאתו כפולה כאשר המשחק מתנהל בשותפות עם אמא או אבא.

באמצעות המשחק מתפתחת אצלו תפיסת הקביעות ותפיסת המחזוריות: אחרי שרוקן את הקופסה ("אין") הוא יכול לשוב ולמלא אותה ("יש") ולחזור ולרוקן אותה ("אין"), ממש כמו ההתרוקנות מהקקי שבתוכו והתמלאות מחדש.

שחר מסיים לאכול גבינה לבנה מתוך גביע, סוגר את המכסה ואומר בהתגרות: "אמא, לא אכלתי כלום. תראי, הקופסה סגורה." אמא נכנסת למשחק, משתתפת איתו בחוויות ה"יש" וה"אין" ואומרת: "עכשיו תאכל את כל הגבינה ותמלא את הבטן." הוא מלגלג עליה: "סידרתי אותך, אכלתי כבר".כך במחזוריות מתחלף ה"יש" ב"אין" וה"אין" ב"יש".

המלצה. לצורך ברכושנות, בכל הגילאים, יש משמעות חשובה של שליטה במלאות, ב"יש" ובמחזוריות. חשיבותה של הקופסה המלאה עולה על חשיבות הפריטים שבתוכה.

מוטב, על כן, לכבד את פרטיותו של הפעוט, לאפשר לו לשמור את השקיות, הקופסאות והאוספים שלו, ולעזור לו להיפרד מהם בעת ובאופן שיבחר בעצמו.

היכולת לשמור סוד ורכוש הינה מרכיב חשוב ביותר בהתפתחות הייחודיות. לפיכך חשוב להיות שותפים ולכבד את הצורך של ילדינו ובני הזוג שלנו, לשמור על ה"יש" רכוש וסודות ולהתנגד לפלישה לפרטיות.

רוצים לדעת איך מתפתח תינוקכם? היכנסו למחשבון התפתחות התינוק

רכושנות נורמטיבית. הוריו של ברק אינם כופים עליו לתת מצעצועיו לחברים. באינטואיציה טבעית חשים ההורים כי לשקיות ערך רגשי רב עבור ילדם והם עושים מאמץ שלא לגעת בהן בלא לקבל את הסכמתו, גם אם לטעמם הצטברה בהן כמות רבה של פסולת.

בהשפעת יחסים אלה עם ההורים ברק מסוגל לשמור על תחושת ה"יש" כקבועה, כמייצגת את שלמות גופו ואת כוחו, ותחושה זו אינה מתערערת גם כאשר הוא חווה באקראי "אין" ואובדן.

התנגדות לרכושנות. נירה, בת שנתיים ועשרה חודשים, שגם אצלה מתפתחת רכושנות כסימן לכוח, אינה זוכה לפרגון מצד אמה. האם מגיבה בכעס על התנהגותה הרכושנית כאשר היא משחררת קריאת קרב "זה שלי" כלפי חברים הנוגעים בצעצועיה.

לא פעם אמא נוטלת בכוח את הכדור שנירה מסרבת לתת ומוסרת אותו לילד האחר כמו היה רכושה שלה ומנסה לחנך אותה בדרך הקשה: "צריך לחלוק את הצעצועים שלך עם החברים". אולם ערכים אלה, חשובים ככל שיהיו, אינם תואמים עדיין את יכולתה הרגשית של נירה.

במצב זה נירה מוותרת לחבריה על צעצועיה אך מאבדת את החשק לשחק איתם, או לחלופין מחביאה את צעצועיה המועדפים.

חוסר כבוד לפרטיות. גם אמו של ארז אינה סובלנית כלפי ביטויי הרכושנות של בנה והיא מכריחה אותו לתת מצעצועיו לחבריו. ארז, בשונה מנטלי ומנירה, חרד מכעסה של אמא ולכן הוא מוכן לוותר על "רכושו" ובלבד שלא לאבד את אהבתה.

"פיתרון" שארז המציא לחרדה שלו, מבלי שהוא מודע לכך, הוא להכריז ש"אין לו כלום" ולכן איש לא יוכל לגזול אותו. כתוצאה מכך: קנאתו באחרים גוברת מאחר ש"אין לו כלום" ולאחרים "יש כל כך הרבה". הוא אינו שומר על חפציו ובוכה על כך שהוא מקופח.

המלצה. חשוב שההורה יכבד את ביטויי הרכושנות של ילדו כדי לחזק את תחושת הביטחון שלו שרכושו לא ילקח ממנו ללא רשותו, ושההפרשות-תוצרים של גופו מתקבלים אצל הוריו כ"טובים".

באופן זה הפעוט לומד לתת כדי לקבל, להתרוקן ולהיפרד כמתכון לשותפות וליחסי סחר ומשא ומתן החשובים בגילו.

לכתבות בנושאי רפואת ילדים:
שלשולים בילדים: טיפים שימנעו התייבשות
מחלות סרטן ילדים - עובדות חשובות
דלקות אוזניים בקיץ אצל ילדים
חום גבוה - זה קורה גם בקיץ
מחסור בבשר גורם הפרעות קשב וריכוז

לחלק א' של המאמר על גמילה מחיתולים

לאתר של ד"ר רוני סולן ולמידע על ספרה: חידת הילדות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אילן בוש
    ד"ר אילן בוש
    פסיכיאטר ילדים בכיר מומחה בפסיכיאטריה ילדים ונוער, הפרעות קשב וריכוז, מתן ייעוץ פסיכולוגי, פסיכותרפיה, אוטיזם, גיל ההתבגרות, הפרעות חרדה, הגיל הרך ... קרא עוד
  •  טובי פלד
    טובי פלד
    פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים. ... קרא עוד