אמאל'ה: דוחפים סוכר בכל המזונות

האדם המודרני התחכם: הוא למד לבודד את הסוכר ממזונות ולהכניס סוכר למזונות אחרים. מה שלא הדאיג אותו זה שצריכת סוכר כזה גורמת להשמנה ומחלות שונות. מהיום, מפחיתים עם המזונות הממותקים!
מאת דורית אדלר
| 22/06/2008 |
צפיות: 4,556
סוכר אינו מופיע בטבע, כמרכיב נפרד, אלא כמרכיב בפירות, בחלב, מוצרי חלב ניגר ודבש.

האדם המודרני שהתחכם לטבע, למד לפרק מזונות ולהרכיב חדשים, לכאלה שמעולם לא היו קיימים, ובתוך כך, הפך את הסוכר לזמין וזול.

הסוכר הזה, שמהווה מקור ל"קלוריות ריקות", ללא כל תרומה של מרכיבים תזונתיים חיוניים, מוסף כיום למזונות רבים שבעבר לא הכילו סוכר.

המזון מופיע בטבע כשהוא ארוז עם מכלול של רכיבים תזונתיים חיוניים ומגנים. המקורות המרכזיים לפחמימות בטבע הם: הדגנים המלאים, הקטניות, הפירות, הירקות ומוצרי החלב הניגרים.

כל המקורות הללו מספקים לגוף חלק מרכזי מתוך עשרות הרכיבים התזונתיים החיוניים לגוף. מזונות אלה מהווים גם מרכיב מרכזי בתזונה הים תיכונית, שנמצאה מגנה בפני מרבית המחלות בחברה המודרנית.

התזונה המודרנית, לעומת זאת, מאופיינת במזונות מתועשים המכילים בעקר קמח לבן, שומנים (חלקם הגדול רוויים ושומני טרנס מזיקים) וסוכרים.

רוצים לדעת עוד על סוכר? היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה ודיאטה לילדים
פורום תזונת נשים בהריון
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום בישול בריאות

מזונות אלה דלים בוויטמינים, מינרלים ורכיבים צמחיים מגנים נוספים, ונמצאו קשורה בהגדלת הסיכון להשמנה, סוכרת, מחלות לב ועוד.

הסוכרים מוספים כיום לשורה אינסופית של מוצרים, החל מעוגות, עוגיות, וכלה ביוגורטים ודגני בוקר. חשוב לציין שכיום חלק גדול מהסוכרים המוספים למזונות, אינם הסוכרוז (הסוכר הרגיל), אלא פרוקטוז, המופק מעמילן התירס.

הפרוקטוז זול יותר ומתחילים להצטבר עדויות שהשימוש בו עלול להגדיל סיכון לרמות שומנים גבוהות בדם ואף להאיץ את מגפת השמנה.

חשוב להדגיש, ככל שאנו צורכים יותר סוכרים, אנו מסתכנים בצריכה בלתי מספקת של מזונות מלאים, שהוכחו כבעלי תרומה מגנה בפני מרבית המחלות המודרניות, או אם הסוכר נאכל בנוסף למגוון המזון המומלץ, הם יתרמו להשמנה.

לפיכך, מרבית ארגוני הבריאות העולמים ממליצים להפחית את השימוש בסוכרים לפחות מ-10% מכלל הקלוריות היומיות ואף פחות מכך.

ככל שאנו מתבגרים כך הוצאת האנרגיה שלנו פוחתת ואנו נזקקים להפחית בכמות הקלוריות היומית. אם נמשיך לצרוך כמות סוכרים כמקובל בחברה המודרנית, אנו חושפים את עצמנו לחסרים תזונתיים של רכיבים חיוניים מחד או להשמנה מאידך.

בגילאים המבוגרים אלה חיוני להקפיד על צריכה מספקת של מזונות המהווים את ליבת התזונה הבריאה: ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, מוצרי חלב דלי שומן, דגים (כולל דגי בריכות) רצוי פעמיים בשבוע. מקורות השומן, רצוי שיבואו משמן קנולה, שמן זית, אגוזים (רצוי אגוזי מלך), אבוקדו ושקדים.

לכתבות נוספות על סוכר ומתוקים:
וידאו: מי לא אוהב שוקולד?
לאכול כמעט הכל, עם כולסטרול
הלב שלכם צריך שוקולד
5 סכנות תזונתיות מחיי היום יום
מראה מתוק משוקולד

מקור מרכזי לסוכרים בתזונתנו, הנם המשקאות הממותקים. השתייה הממותקת, מהווה מקור אדיר לסוכרים שלא רק שאין להם כל תרומה בריאותית, נהפוך הוא! הם מהווים תרומה אדירה לדהירת מגפת השמנה.

שתייה של פחית משקה תורמת כ-120 קלוריות. משקה נוסף מדי יום, או משקה מוגדל, יכול לתרום לעליה של כחמישה ק"ג לשנה וחמישים ק"ג ב-10 שנים!

לצערנו מגמות צריכת המשקאות הממותקים מדאיגה. יש עליה מתמדת בשתיה שלהם, למרות עליה דרמטית בשעורי מגפת ההשמנה הן במבוגרים והן בילדים.

מגמה זו מתפתחת במקביל לירידה בצריכת חלב בקרב ילדים ובני נוער. מחקרים מצביעים על העובדה ששתיית משקאות ממותקים אינה משפיעה על השובע ולכן למרות כמויות הקלוריות האדירות הנצרכות, אין לכך השפעה על צריכת המזון.

חסכו לעצמכם קלוריות אדירות וסכומי כסף לא מבוטלים על ידי שתיית מים במקום המשקאות הממותקים, ובחירת מזונות דלים בסוכרים המוספים למזון.

שימו לב, יש מוצרי מזון בהם הסוכרים מהווים את המרכיב העיקרי! בהם גם דגני בוקר מסוימים. במקרה כזה הם יופיעו ראשונים ברשימת רכיבי המזון על גבי אריזת המזון. סיבה טובה לקרוא את תוויות המזון לצורך בחירה חכמה של המזונות בעת קנייתם.

לאתר הדסה אופטימל

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד