מדריך: איך לבחור מזרן?

קודם כל תפנימו: אנחנו ישנים כשליש מחיינו (!) ולכן עלינו לקנות מזרן איכותי. אח"כ תחליטו לכמה זמן אתם צריכים אותו. לאחר מכן תבדקו מידות ועוד. ולבסוף, אחרי שקניתם, דעו איך לתחזק מזרן. ד"ר יצחק בכר יסביר
ד``ר יצחק בכר
| 05/04/2008 |
צפיות: 27,969
אנו ישנים כשליש מחיינו. שינה נוחה ונטולת מחושים היא מפתח ליום טוב. מזרן איכותי המעניק לכם את התמיכה הרצויה יאפשר זאת, מזרן רע יקיץ אותנו מותשים, ואפילו ניזוקים.

נו, אז הולכים לקנות מזרן. אבל זה לא פשוט! הבעיה היא שקניית מזרן היא לא כקניית טלוויזיה. ברכישת טלוויזיה כול שעלינו לעשות הוא להצטייד בפרטי הדגם, לעשות השוואת מחירים ולהחליט.

לא כך לגבי מזרן. תעשיית המזרנים הפכה את בחירתו וקנייתו של המזרן למשהו מורכב הרבה יותר. מגוון המזרנים ושלל הפרסומים מותיר רבים וטובים מבולבלים ואובדי עצות.

אז איך לכול הרוחות נמצא את המזרן שעליו נבלה חלק כל כך נכבד מחיינו? במדריך זה תצוידו באינפורמציה הדרושה לבחירת המזרן המתאים לכם.

מה הם סוגי המזרנים הקיימים?

מזרני קפיצים. עדיין הנפוצים ביותר. מכילים קפיצים המוטבעים בתוך המזרן בכיסים נפרדים ומגיבים באופן אינדיבידואלי למשקל המונח עליהם.

בעיקרון ככול שמספר הקפיצים גבוה המזרן איכותי יותר. עם זאת יש לזכור שאת ההשוואה יש לערוך בין מזרנים המיוצרים על ידי אותה חברה ועם אותו סוג של קפיצים. מעבר למספר הקפיצים לגודל נתון יש חשיבות גם לסוג הקפיצים קוטרם ואיכותם.

יתרונות - טובים מאוד לחלוקת משקל ונוחות. חסרונות - המזרונים האיכותיים מרובי הקפיצים יקרים מאוד.

מזרני ספוג פוליאוריטן. מזרנים זולים המצויים בבתים רבים. שנים רבות היוו את המזרן המועדף עד להופעתם של מזרוני הקפיצים ומזרוני הספוג המתקדמים.

לשאלות בנושא, היכנסו לפורומים שלנו:
פורום אורתופדיה
פורום כירופרקטיקה
פורום כאבי גב עמוד שדרה
פורום עיסויים, כאבי גב
פורום ארגונומיה, סביבת עבודה בריאה

יתרונות - זולים, קלים ועל כן ניתנים להזזה בקלות, יכולים להספיק לטווחי זמן קצרים. חסרונות - תמיכה שאינה מספיקה.

מזרוני ספוג גומי טבעי "לטקס". מזרן ספוג העשוי בטכנולוגיה צפופה. מתוכנן לספוג אנרגיה ורגיש לחום.

יתרונות - עמידים לשנים ארוכות ואינם סופחים חומרים אלרגנים. חסרונות - מזרנים יקרים המצריכים לרוב בסיס גמיש.

מזרני ספוג ויסקואלסטי (טמפור). המזרנים הויסקואלסטיים הינם פרי פיתוח של תעשיית החלל האמריקאית.

יתרונות - תמיכה אינדיבידואלית על ידי רגישות לטמפרטורת ולמסת הגוף, נקודות לחץ מינימאליות, ודוחה אלרגנים.
חסרונות - המזרן סופג מידי ומקשה במידה מסוימת על שינויי תנוחה והעברת משקל.

מזרונים נוספים. מזרני אוויר, מזרני מים, מזרני נוצות, פוטונים ועוד. מדריך זה מתייחס לשני הסוגים הראשונים שצוינו שהם גם הנפוצים ביותר.

מה אנו מחפשים למעשה?

ראשית ודאו איכות. מזרן טוב צריך לשרוד כ-10 שנים. מזרן טוב חייב להיות בנוי מחומרים איכותיים.

למרות שבשנים האחרונות ישנו שיפור מהותי באיכות החומרים והיצור בקרב רוב יצרני המזרנים (לא בקצה התחתון של המחירים) עדיין מוצעים למכירה "מציאות" הגורמות יותר נזק מתועלת ושרידותן לאורך שנים הינה על כן ציפייה מוגזמת.

אז מה בדיוק צריך לבדוק?

מידה. בחרו את הגודל המתאים להרגלי השינה שלכם. עם אתם אוהבים להתפרס קחו מיטה גדולה יותר. בכול מקרה רצוי שהמיטה תהיה ארוכה ב-10-15 ס"מ מגובה האדם. קחו בחשבון גם את גודל החדר.

רכות. ודאו שהמזרן רך ונעים בנקודות המגע שלו עם הגוף. ודאו שהמזרן מאפשר זרימת דם חופשית לאורך שנת לילה. אחרת תסתובבו ותסתובבו ותקומו עייפים.

דרגת קושי ותמיכה - רמת הקושי של המזרן חייבת להתאים לכם ולכם בלבד. מזרן רך מידי יצור תופעת ערסל בעוד שמזרון קשה מידי ימנע שקיעה של האגן וחגורת הכתפיים ויגרום לצניחה של חוליות המותן. אם בעודכם שוכבים על הצד, עמוד השדרה ישר זוהי דרגת הקושי המתאימה.

מראה. שימו לב לצבע הבד ולסוג הבד. עם זאת זכרו שהמזרן יהיה מכוסה רוב הזמן.

מבנה - עובדות חשובות:

מזרנים יקרים מצופים מבד איכותי, רצוי טבעי.
שכבת נוחות עליונה עבה יותר.
שכבות ריפוד איכותיות שיעניקו תמיכה טובה וארוכת שנים.
לגבי מזרני קפיצים: קפיצים איכותיים, מספר רב יותר של קפיצים, כול קפיץ מונח בכיס אישי.
אזורי תמיכה וספיגה לכתפיים ולאגן הירכיים.
תמיכה וחיזוק היקפי של המזרן בגין המנהג לשבת עליו.
מזרן איכותי ימנע השפעת שינוי תנוחת שינה של בן/בת הזוג עליכם. מזרן עם קפיצים איכותיים ומזרן ויסקואלסטי עושים זאת טוב יותר מאחרים.

אוורור. שינה עמוקה ולא מופרעת זקוקה לטמפרטורת גוף ומזרן מאוזנים. יכולתו של המזרן לא לאגור את חום הגוף ולאפשר לחלקו להתנדף הינם קריטיים.

מה עוד שקיימים מחקרים המצביעים על אובדן של כליטר מים מידי לילה בשנתנו. מזרן אוגר חום יהפוך את לילותינו למרחץ של זיעה.

אם התעוררתם בלילה שטופי זיעה (ולא מפחד) יכול להיות שגם אתם נפלתם בפח ובחרתם מזרן זול.

משטח. יש להניח את המזרן על משטח קשיח. משטח קפיצים ישנה את תכונות המזרן.

ישנם הרבה מזרונים איכותיים. איזה מהם מתאים לי?

לאחר שוידאנו את איכות המזרון עלינו לבחור את המזרון האיכותי המתאים ביותר לנו! אך קודם לכן מעט אנטומיה:
גופו של אדם אינו בלוק ישר זוויות. מזרון טוב חייב לתמוך בשקעים ובקימורים גם יחד!

לכתבות נוספות בנושאי אורתופדיה:
ישיבה נכונה, כאבי גב ומה שביניהם
7 טיפים לשמירה על הגב לחיילים
אקופונקטורה - הטיפול שדוקר ועוזר
להפעיל את הראש, לא את הגב
המדריך למניעת כאבי גב בנהיגה
GPS לניתוחי גב

גופו של האדם בשנתו על הצד (זוהי תנוחת השינה המומלצת) הינו עתיר שקעים ובליטות. מזרן טוב חייב למלא את השקעים (מותן ומורד האגן) ובמקביל לאפשר שקיעה מסוימת של הבליטות (חגורת כתפיים ואגן).

במצב אופטימאלי שכזה עמוד השדרה לכל אורכו מצוי במצב ניטראלי ועל כן במצב של מנוחה והשתקמות.

איך לאתר את המזרן?

הסתובבו בין חבריכם ומכריכם והתעניינו באיזה מזרן הם ישנים (נסו אותם עם אפשר). במידה ואתם נתקלים במזרן ממש טוב באחת החופשות שלכם נסו להשיג את פרטיו.

בעיקרון על מנת לזהות מזרון מתאים צריך לשכב עליו, לשנות תנוחות שינה, ולהרגישו. אפשרו לבן הזוג או לחבר להתבונן בכם בעודכם שוכבים על צידכם על מנת לוודא שהמזרון אכן מאפשר לעמוד השדרה שלכם מנח ניטראלי לכל אורכו. במידה ומדובר במזרן זוגי יש לבחון אותו כאשר בן או בת הזוג שוכבים לידכם.

היכן לקנות?

מזרן לא קונים דרך הטלפון או באינטרנט גם אם המחיר מדהים. קנו רק אצל חברה או חנות המאפשרת לכם לנסות את המזרון בביתכם לפרק זמן של שבועיים לפחות ולהחזירו במידה ואינו נוח.

איך לתחזק את המזרן?

אחת לשלושה חודשים (או יותר על-פי המלצת היצרן) יש להחליף צד במזרן וכן לסובב אותו ב-180 מעלות אלא אם כן המזרן נוצר לשימוש בצד אחד בלבד.

הגנו על המזרן מרטיבות. שאבו את המזרן ואת המסגרת לעיתים מזומנות. השתמש אך ורק בידיות התפורות למזרן לצורך הזזתו.

אין לקפל או לכופף את המזרן. הימנעו מישיבה ממושכת על אותה נקודה במזרן. החליפו את המזרן כאשר נוצרים בו שקעים/שקע או כאשר הוא מפסיק לתמוך כראוי.

לאתר המרכז לכירופרקטיקה, רפואת ספורט ושיקום


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר יצחק בכר
ד"ר לכירופרקטיקה בהצטיינות,ותואר שני במדעים קליניים ושיקום אוניברסיטת פורטסמות, בריטניה (AECC). התמחות בשיקום מערכות שריר ושלד ועמוד שדרה. בוגר סמינר הקיבוצים מגמת חינוך גופני וחינוך מיוחד.