אומגה 3, רפואה סינית - מה הקשר?

חומצות השומן אומגה 3 מונעות מחלות לב, בעיות של קרישת יתר בדם ומסייעות במחלות אוטואימוניות, אלרגיה ואפילפסיה. למה חשוב להכניס אומגה 3 לתזונה, מהיכן ניתן לקבלן ומה תפקידן ברפואה הסינית?
מאת ד"ר ניר עמיר
| 25/12/2007 |
צפיות: 10,304
בני האדם, עם השנים, הטו את היחס בין השמנים מקבוצת אומגה 6 לשמנים מקבוצת אומגה 3 בתזונתם, כך שיחס זה הלך והשתנה לרעת צריכת אומגה 3.

חוקרים סבורים כי רמות גבוהות של אומגה 3 עשויות למנוע מחלות לב, בעיות של קרישת יתר בדם ואף לסייע במחלות אוטואימוניות, אלרגיה ואפילפסיה.

מאמר זה סוקר את חשיבות האומגה 3 בתזונה, מצביע על מקורות צריכה אפשריים ובוחן את המודל האנרגטי של השומן.

אומגה היא האות היוונית המסמלת את אטום הפחמן (מהקצה האחרון) שבחומצת השומן שאינו קשור לקבוצת הקארבוקסיל COOH.

לשאלות בנושא, היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים ותוספי תזונה
פורום הפרעות אכילה
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה ודיאטה
פורום הפרעות אכילה - תמיכה

במחקר שנערך בנושא נמצא כי בנוכחות חומצות שומן מסוג אומגה 3, רמות הכולסטרול, טריגליצרידים, VLDL ו-LDL נמצאות ברמה נמוכה יותר ואילו רמתה של ה-HDL נמצאה גבוהה. דבר זה צמצם באופן משמעותי את נטיית הגוף למחלות לב על רקע שומני דם.

באוכלוסיות כמו אסקימואים נמצאה תכולה גבוהה יותר של חומצות שומן מסוג אומגה 3 בטסיות הדם מאשר בטסיות של אוכלוסיות נבדקים מארצות המערב (שם רמת אומגה 6 היתה גבוהה יותר). כן נמצא שתהליך קרישת הדם אצל האסקימוסים ממושך יותר מהממוצע במערב.

יש הסבורים כי נתונים אלה קשורים לשכיחות נמוכה של מחלות לב וכלי דם אצל האסקימואים ונובעים מהעובדה שהם ניזונים בעיקר מדגי הים העמוק הצפוני, העתירים בחומצות שומן רב לא רוויות מסוג אומגה 3, וזאת למרות שכמות השומנים בתפריט שלהם גבוהה מאוד.

לעומת זאת, האדם המערבי, שצורך פחות שומנים בסך הכל, צורך יותר שומנים עתירים בחומצות שומן מסוג אומגה 6.

מקורות צמחיים לאומגה 3 הוא גם צמח הליפתית ממנו מיצרים שמן קנולה, שמן הפשתן ואגוזי מלך.

בין הגורמים למחלות כלי דם, יתר משקל וסוכרת ניתן לציין גם את הצריכה העודפת של קלוריות, שומנים בכלל ובפרט שומנים מסוג אומגה 6 המצויים בשמן תירס, סויה, חמניות וחריע.

צריכה מופחתת של ויטמינים, מינרלים ודגי ים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3 מהווים גורמי סיכון למחלות שונות. חומצות השומן EPA ו-DHA הן חומצות שומן הכרחיות מסוג אומגה 3 ונוכחותם נחוצה בכל תאי גוף האדם.

ההנחה היא שאומגה 3 גורמת לעיכוב יצור הטריגליצרידים וה-VLDL בדם, ויתכן שהיא מגבירה את רצף קליטת חלקיקי ה-LDL בעיקר בכבד, ובכך מביאה להורדת רמתו בדם. מצב זה תורם להקטנת הסיכון של מחלות לב וכלי דם.

ההאטה של תהליך קרישת הדם, בעיקר עקב ירידה בקצב התלכדות הטסיות, קשורה אף היא בשכיחות נמוכה יחסית של אוטם שריר הלב בקרב האסקימואים.

מדובר בתהליך מורכב אשר גורמים שונים משתתפים בו. ביניהם חומצת שומן אראכידונית, שהיא חומצת שומן רב לא רוויה מסוג אומגה 6.

חומצה זו משמשת חומר מוצא לכמה משפחות של חומרים פעילים כמו תרומבוקסאן, פרוסטציקלינים, פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים. אחדים משתתפים בתהליך הקרישה. למשל ה-TXA2 גורם לקצב הגברת התלכדות הטסיות ובכך הוא מזרז תהליך של קרישת דם.

בדמם של האסקימואים קיים חומר דומה שסימנו TXA3 ומוצאו מחומצות שומן אומגה 3. תכונותיו מעט שונות. השפעת חומר זה על קצב התלכדות הטסיות בדם קטנה יותר ולכן תהליך הקרישה מואט.

ממצאים אחדים מלמדים שחומצות שומן מסוג אומגה 3 גורמות להורדת רמת הליפופרוטאין בדם ויתכן שגם בכך הן מסייעות להקטנת הסיכון לטרשת עורקים.

יש לציין כי אומגה 3 אינה מיוצרת בדגים עצמם אלא בפלאנקטון - תערובת של צמחים ובעלי חיים מיקרוסקופיים חד תאיים המשמשת מזון לדגים. (נקודה מעניינת שמדגישה פעם נוספת את חשיבות מקורות השומן של הצומח).

כסיכום ביניים, מנגנון הפעולה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 מיטיבות עם הבריאות בכך שהן:
משפרות את חילוף החומרים של סוכרים ושמנים.
מורידות יכולת ההצמתה של טרומבוציטים ותהליכים של טרשת עורקים.
מונעות הפרעות קצב לב.
מחזקות את המערכת החיסון ומדכאות מחלות אוטואימוניות
חודרות לקרום תאים ממאירים והופכות אותם לרגישים יותר למערכת החיסון ולטיפולים רפואיים.
מאטות תהליכי הזדקנות ומקלות במחלות נפש ואפילפסיה.

מחסור בחומצות שומן מסוג אומגה 3 אופייניות בעיקר למאה האחרונה. עם העליה ברמת התיעוש נעלמו מהשוק צמחים המכילים אומגה 3 ולעומתם חלה עליה עצומה בצריכת צמחים העשירים באומגה 6.

גם צריכת דגי ים ירדה משמעותית. כיום היחס במדינות רבות הוא 15-20:1 אומגה 6 לעומת אומגה 3.
למעלה מששת אלפים עבודות מחקר מדעיות חקרו השפעות חומצות אילו על בריאות האדם.

המסקנה הברורה העולה מעבודות אילו היא שיש להעדיף צריכת חומצות מסוג אומגה 3 בכמות וביחסים גבוהים.

הידיעה שלחומצות אומגה 3 יש תרומה משמעותית על הבריאות עודדה מדענים לחפש אמצעים לספקן לאוכלוסייה. ההצלחה היתה חלקית שכן רוב המוצרים נמכרים בקפסולות בריכוזים נמוכים יחסית.

כמות מומלצת של שניים-שלושה גרם אומגה 3 ליום באדם בריא, או שבעה-עשרה גרם באדם חולה מובילה לשימוש של עד עשרים קפסולות ביום. זהו מספר גבוה אשר מקשה על היענות המטופל ומייקר לו את הטיפול.

מחקר שנערך בקרב אוכלוסיית חולי לב במכון לשיקום הלב בגבעתיים, וכלל כחמישים מטופלים שטופלו בתרופות המקובלות במשך זמן רב, הוכיח את חשיבות אומגה 3.

המטופלים טופלו במינון של חמישה גרם אומגה 3. לאחר שלושה חודשים נרשמה ירידה ב-12.2% בערכי הכולסטרול הכללי ו-16.8% ירידה ב-LDL ו-36.1% ירידה בטריגליצרידים.

מחקר אחר שנערך בקרב חולי סכיזופרניה בבית חולים אברבאנל הוכיח גם הוא אותו דבר. חולי הסכיזופרניה מטופלים בתרופות עם תופעות לוואי קשות. צריכה של חמישה גרם ממרח ליום במשך שלושה חודשים הקלו משמעותית על התופעות הלוואי שחוו.

צריכת הממרח בקרב ילדים חריגים הסובלים מאפילפסיה מכוון לשיפור משמעותי בתדירות ועוצמת ההתקפים.

דוגמא למוצר ישראלי בתחום הוא ממרח ימגה, המכיל בנוסף לחומצות שומן אומגה 3 גם תוספת של ויטמין E ועוד .

בהשפעות הראשונות של הממרח ניתן להבחין בתוך שלושה שבועות. במקביל לשימוש בממרח יש להפחית צריכת שומנים המכילים אומגה 6 .

עוד על תוספי תזונה:
מי אתה, Q10?
הויטמינים יכולים להרוג אותך
אומגה 3 - המדריך
המצאה: פיצה נגד הזדקנות
בחנו את עצמכם: האם אתם בדיכאון?

לא ידועות תופעות לוואי לממרח זה והוא מוכר כתוסף מזון טבעי. הקושי בממרחים הוא טעמם הלא נעים ולכן אלטרנטיבה אפשרית היא צריכת מוצרי אומגה 3 בקפסולות מכל אחת מחברות תוספי המזון הידועים.

מאפיינים אנרגטיים של אומגה 3 (יין, צ'י, ג'ינג ומה שביניהם)

כמו כל שמן גם אומגה 3 מלחלח את הרקמות. בדומה לרוב השמנים ממקור צמחי ולשמן המופק מדגי ים אומגה 3 פועל כמזין יין אך בו בעת גם כממיס (פותח) סטגנציות של ליחה ממקור כבדי וסטאזיס של דם.

הוא מונע הצמתה של גורמי קרישה ובכך פועל לחיזוק הכבד במאבקו בהיווצרות קואגולציות דם, ולכן מועיל ללב ולכלי הדם. מחלות אוטואימוניות נגרמות לרוב על רקע מצבי חסר דם או חסר יין ולעתים קרובות על רקע סטגנציה בכבד.

יכולתה של האומגה 3 להזין וללחלח מאפשרת חיזוק יין. בנוסף, יכולתה לפרק סטגנציה של ליחה צמיגה ולהניע צ´י בכבד משתלבת עם המצב המיוחס לחלק מהמחלות האוטו-אימוניות (כדוגמת ארתריטיס, לופוס, שיגרון ועוד).

יתכן שחלק מפעילותה כנגד מחלות אוטואימוניות ודלקות שונות נובע על רקע יכולתה להעשיר את הכליות ברמת הג´ינג. הנחה זו מתבססת על השפעתו על מערכת העצבים המרכזית והפריפרית.

השפעת הלחלוח מצמצמת את הסיכויים לעלית רוח מהכבד או הלב ולכן מצמצמת הופעת אפילפסיה (קרוב לוודאי שמדובר ב-Grand Mal ולא סוגים אחרים). נראה שאומגה 3 מקררת על רקע השפעתה על מצבי חום (מדלקת ועד ליחה צמיגה) דבר המרומז ממקור מוצאה: דגי ים צפוניים.

לסיכום: אומגה 3 מזין, מעשיר מקרר ומלחלח את הכבד, הלב וכנראה גם הכליות, מוריד רוח ומנקה סטאזיס. מומלץ לתת אותו במצבים של הצטברות ליחה חמה וצמיגה באזורי גוף שונים.

לאתר תמורות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • סיגל ברנר- נטורופתיה ורפואה טבעית
    סיגל ברנר- נטורופתיה ורפואה טבעית
    נטורופתית, רפלקסולוגית, אירידולוגית והרבליסטית קלינית. בעלת קליניקה פרטית ברעננה. תחומי טיפול: בעיות עיכול, מחלות מטבוליות, אלרגיות, השמנה, ניקוי רעלים, בעיות הורמונליות, ליווי תזונתי ועוד. ... קרא עוד