דיאטת פחמימות - זה טוב ליהודים?

דיאטת לחם, פחמימות, כרוב, חלבונים, נקודות, אורז ועוד סוגים רבים של דיאטות שניתן למצוא בלחיצת מקש אחד ב-google. מה זה אומר לרזות בלי פחמימות? כתבה זו תנסה לשפוך מעט אור על הנושא
מאת שלומי זקס
| 23/12/2007 |
צפיות: 12,557
כל אשה שסוחבת על עצמה בכל בוקר בנוסף למעיל ולמטריה, גם כמה ק"ג מיותרים, היתה שמחה לדיאטת פלא שתעזור לה לרדת במשקל תוך דקה.

אך, האם הדיאטה האולטימטיבית להורדה במשקל היא דיאטה נטולת פחמימות? האם יש בכך סיכוינים כלשהם והאם המשקל אכן יורד?

מאז פרוץ בשורת דיאטת אטקינס, צצו בזו אחר זו דיאטות רבות ושונות אשר לכולן מכנה משותף אחד - תזונה דלה או נטולת פחמימות כדרך המהירה והנכונה ביותר לירידה במשקל.

מומחים רבים מזהירים מפני הסכנות שדיאטות אלו טומנות בחובן, ממחסור בסיבים הנובע ממיעוט הפחמימות והרכיבים הצמחיים בתפריט ועד עומס עצום על הכליות עקב עודף החלבונים בדיאטה.

למידע נוסף בנושא תזונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה ודיאטה לילדים

מה היא דיאטה דלת פחמימות? באופן כללי ניתן לומר שמדובר בדיאטות המגבילות את צריכת הפחמימות לכדי 20-60 גרם ליום כאשר במקומן עולה צריכת החלבון והשומן.

עם התקדמות הדיאטה והירידה במשקל, הפחמימות מתחילות להתווסף באיטיות חזרה לתפריט עד שהירידה במשקל נעצרת ומתקבעת, כאשר כמות הפחמימות הנדרשת לצורך שמירה על המשקל היא אינדיבידואלית. השוני העיקרי בין סוגי הדיאטות השונות יתבטא לרוב במידת ההגבלה של הפחמימות בתפריט.

רוצים לחשב את ה-BMI שלכם? היכנסו למחשבון BMI
לחישוב שריפת קלוריות, היכנסו למחשבון שריפת קלוריות
מהו משקלכם האידאלי? היכנסו למחשבון משקל אידאלי

בשנת 1972, פרסם ד"ר רוברט אטקינס את ספרו הראשון העוסק במיתוסים ועובדות לגבי דיאטות דלות פחמימות, לימים הדיאטה שהציע סחפה מיליוני מרזים בעולם, אשר ששו לדיאטה שאינה מצריכה הקרבה של בשרים ושומנים ויחד עם זאת מביאה לירידה אף יותר מהירה במשקל מאשר הדיאטה דלת השומן המקובלת.

ההיסטריה סביב דיאטת אטקינס ודיאטות דלות פחמימות אחרות שנוצרו בעקבותיה, דעכה מעט כאשר החלו דיווחים על סכנות בריאותיות רבות בעקבות תזונה דלת פחמימות.

סיכונים של עלייה בסוגי סרטן שונים עקב מחסור בסיבים, עצירות, פגיעות בלב ועוד, השיא היה, במותו של ד"ר אטקינס מהתקף לב כאשר הוא מצוי בעודף משקל.

לכתבות נוספות בנושא תזונה ודיאטה:
NLP - ירידה במשקל עם מעט דימיון
תזונת חורף, בריאות וחמין אחד
אם את אשה, תתאמני!
תאכל מרק - תהיה רזה
דיאטה, לפי סוג הדם שלנו

בחמש שנים האחרונות החלו להתפרסם מחקרים מדעיים אמינים העוסקים ביעילות, באפקט המטבולי ובסיכון של דיאטות מסוג זה.

מרבית המחקרים בנושא מראים שנבדקים שצרכו דיאטות דלות פחמימות השיגו ירידה מהירה יותר במשקל בתקופה של שלושה-ששה החודשים הראשונים של הדיאטה לעומת הדיאטה הקונבנציונאלית. עם זאת לאחר שנה לא נמצא הבדל בשמירה על המשקל בין שתי סוגי הדיאטות.

מבחינת התמדה בדיאטה, גם כאן ידן של הדיאטות דלות הפחמימות על העליונה וזאת כנראה עקב ריבוי החלבון בדיאטות והעומס הגליקמי הנמוך שיתכן ומשמשים כמדכאי תיאבון.

מבחינה מטבולית, עדויות מחקריות רבות מצביעות על ירידה בטריגליצרידים, עלייה ברמות HDL, ירידה ברמות המוגלובין A1c ועליה ברגישות לאינסולין לעומת הדיאטה הקונבנציונלית וכן שינויים שווי ערך יחסית ברמות LDL בין שתי הדיאטות בטווח הקצר של 3-6 חודשים ואף עד שנה.

מחקרים מסוימים מצאו שהירידה המהירה במשקל ואף השיפור במדדים מטבוליים, היו הטובים ביותר, בקבוצה שצרכה את הדיאטה הדלה ביותר בפחמימות (אטקינס) מבין הדיאטות דלות הפחמימות השונות שנבדקו.

על אף שישנן מספר תיאוריות הקושרות את הירידה במשקל בדיאטות דלות פחמימות להרכב הייחודי של הדיאטה, מרבית החוקרים מסכימים שהירידה במשקל נובעת פשוט מהדפיציט הקלורי שנוצר עקב המחסור בפחמימות. כלומר בעצם מדובר במשוואה הישנה והפשוטה: מאזן קלורי שלילי = ירידה במשקל.

דיאטות דלות פחמימות יכולות להוות אלטרנטיבה בטוחה ומוצלחת לדיאטות דלות השומן הסטנדרטיות לצורך ירידה במשקל ושיפור מדדים מטבוליים.

על פי המידע שידוע עד כה, דיאטות אלו יעילות ובטוחות בטווח הקצר של שלושה חודשים עד שנה, ומחקרים נוספים צריכים להתבצע בכדי לקבוע בטיחות דיאטות אלו לטווח הארוך.

אמצעי זהירות נוספים שצריכים להינקט הם תוספת תזונתית לפיצוי על החוסרים הנוצרים עקב היעדר הפחמימות וכן מעקב רפואי רלוונטי במהלך ביצוע הדיאטה.

לאתר reset

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 362
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 863
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,038
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,825
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,233
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 630
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 697
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 857
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד