אלרגיים לחלב? לכו על קממבר

יש פיתרון לכל אלו שמתים לשתות כוס חלב חם, להתענג על דייסת סולת, או לכרסם איזו גבינה צפונית. מסתבר שחלב הכבשים יכול להיות תחליף לחלב פרה במקרים של אלרגיות ורגישות ללקטוז, אז שיהיה בתיאבון
 מיכל גילאון
| 11/12/2007 |
צפיות: 9,980
מוצרי חלב חשובים לתזונה שלנו ומספקים ויטמינים, סידן וחלבון. אך יש אנשים רבים הסובלים מתופעות של אלרגיה או רגישות לחלב הפרה ומוצריו.

עבור אלו שאוהבים מוצרי חלב ומעוניינים להעשיר את התפריט התזונתי שלהם, אך אינם יכולים בגלל שגופם מגיב בצורה לא טובה לאכילת מוצרי חלב, יש פיתרון בדמות חלב כבשים.

אלרגיה לחלבון חלב ואי סבילות ללקטוז הן שתי תופעות שונות מהותית זו מזו ולכל אחת מהן סיבות, שכיחות ומאפיינים אחרים.

האבחנה בין שתי התופעות הכרחית לצורך טיפול תזונתי מתאים. חלב כבשים במקום חלב פרה, עשוי לעזור לאנשים הסובלים מבעיות אלה.

למידע נוסף בנושא היכנסו לפורומים:
פורום אלרגיות
פורום תזונה ודיאטה
פורום בישול בריאות
פורום ויטמינים ותוספי תזונה
פורום תזונה, הרזיה טבעית

אלרגיה לחלב. אלרגיה לחלבון חלב היא תגובה אימונולוגית (חיסונית) לאחד או יותר מחלבוני החלב. היא מופיעה אצל 5%-2% מהילדים בשנות הינקות והילדות המוקדמות ואצל רובם חולפת עד גיל 5 שנים.

הטיפול כולל הימנעות מוחלטת מחלב פרה, אולם יש אנשים שיכולים לצרוך חלב כבשים, מכיוון שהחלבונים העיקריים שבו מעט שונים מאלה שבחלב פרה.

חשוב לדעת, כי יש אנשים שאלרגים לכל סוגי החלב (כלומר, יש אלרגים לחלב פרה שאלרגים גם לחלב כבשים בגלל הדימיון בין החלבונים) ועל כן יש לנהוג בזהירות. בכל מקרה של אלרגיה לחלב יש להתייעץ עם רופא לפני שמנסים סוגי חלב שונים.

אי סבילות ללקטוז . המכונה לעתים רגישות ללקטוז, אינה אלרגיה למוצרי חלב, אלא חוסר יכולת לעכל כמויות גדולות של לקטוז, כתוצאה ממחסור באנזים לקטאז, המפרק את סוכר החלב (הלקטוז).

כאשר הלקטוז אינו מתפרק במעי הדק, הוא מגיע למעי הגס ועלול לגרום בו לתסמינים כמו התנפחות הבטן, גזים, כאבי בטן, בחילות ושלשולים. תסמינים אלה נוצרים במערכת העיכול בלבד ולא מערבים תגובה חיסונית. רוב האנשים עם חסר בלקטאז חווים את הופעת תחילת התסמינים בסוף גיל ההתבגרות.

לכתבות נוספות ומחקרים נוספים בנושא:
לאכול כמעט הכל, עם כולסטרול
חורף שכולו מוצרי חלב
דיאטה, לפי סוג הדם שלנו
תזונה נכונה לחורף בריא
בין החלב למוצק - תפריט לתינוק

ההנחיות התזונתיות החדשות ממליצות לצרוך שלוש מנות חלב ליום לפחות, או שווה ערך מקבוצת החלב, כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה. ההנחיות האלה רואות דווקא במוצרי חלב תחליף עיקרי לסובלים מאי סבילות ללקטוז.

ההמלצות לאנשים עם אי סבילות ללקטוז, הן לבחור מתוך קבוצת החלב ומוצריו את המוצרים המתאימים להם או, לחלופין, להשתמש באנזים לקטאז לפני האכילה, אך בכל מקרה לא לוותר על קבוצת מוצרי החלב בתפריט בריא ומאוזן.

אנשים עם אי סבילות ללקטוז יכולים לצרוך בדרך כלל חלב דל או נטול לקטוז בארוחה, או כמויות קטנות של לקטוז, המצויות ביוגורט וגבינות קשות יחד עם מזונות נוספים. כמות הלקטוז בחלב כבשים, עזים ופרה דומה מאוד. אולם, כמו בכל גבינה, ככל שהיא מיושנת יותר כך כמות הלקטוז שבה נמוכה יותר.

לכן כדאי לאנשים עם אי סבילות ללקטוז לנסות לצרוך חלב כבשים ומוצריו. תכולת הלקטוז נמוכה בגבינות קשות וביוגורט כבשים, שמכיל גם חיידקים פרוביוטיים שעוזרים בפירוק הלקטוז. יש הוכחות לכך שהלקטוז בחלב כבשים נסבל יותר לעומת חלב אחר ולכן כדאי לנסותו.

כל גבינות הכבשים נחשבות לבריאות והן מקור המספק חלבון איכותי וסידן בכמות גבוהה. סוגי הגבינות המיוצרות בארץ מחלב כבשים: קשקבל כבשים, רוקפור כבשים, צפתית כבשים, פטה כבשים, פיקורינו כבשים, חלומי כבשים, פיאסה כבשים, בולגרית כבשים, אורדה כבשים, לבנה (LABANE) כבשים ויש שאף עושים קממבר כבשים.

חלב כבשים ומוצריו הוא פתרון טוב, עכשיו צריך להרגיל את הילדים לטעם הדומיננטי של מוצרי החלב האלו. אפילו הבדווים מצאו נישה משלהם והם נוהגים לשתות חלב גמלים בכדי לשמור על בריאותם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר