NLP - דמייני לעצמך ירידה במשקל

אם אתם נרתעים מלהישקל ולא זוכרים איך נראה חדר הכושר, אולי אתם צריכים דיאטה? ואם ניסיתם כבר את כל הדיאטות, אילה אורי רוצה להציע לכם הפחתת משקל בעזרת NLP ודימיון מודרך
 אילה אורי
| 04/12/2007 |
צפיות: 5,417
בעידן השפע הכלכלי ושפע המזון כבר ידוע שעלייה במשקל או ירידה במשקל אינה רק תהליך פיזיולוגי, והבסיס לעודף משקל אינו דווקא גנטי.

קיימים מניעים פסיכולוגיים הגורמים לאנשים מסויימים לאכילת יתר בלתי מבוקרת, וכתוצאה מכך הם עולים במשקל וסובלים מעודף משקל.

אחת השיטות האפקטיביות לצורך השגת שינוי, כמו הפחתת משקל ושמירה על המשקל החדש היא NLP ודמיון מודרך.

הפחתת משקל בעזרת NLP, כמו כל תהליך שינוי אחר שרוצים להשיג בעזרת NLP, מתחילה קודם כל בהגדרה של מטרת התהליך. מהו השינוי שרוצים להשיג ואיך רוצים להשתנות.

למידע נוסף בנושא היכנסו לפורומים:
פורום NLP ודמיון מודרך
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה ודיאטה
פורום הפרעות אכילה

הגדרת המטרה בצורה הנכונה ביותר היא המפתח לתהליך שינוי מוצלח ואפקטיבי. שימוש בטכניקות NLP ללא הגדרה נכונה של המטרה, דומה לנסיעה במכונית ללא יעד מוגדר. ייתכן שנהנה מהדרך ואפילו נגיע למקומות שמוצאים חן בעינינו, אך נבזבז זמן ודלק, בעוד שאם נדע מראש את יעד הנסיעה נגיע לשם בדרך הקצרה והיעילה ביותר.

את המטרה ב- NLP מנסחים כך שתהיה ברורה למונחה, ממוקדת ככל האפשר וחיובית. המטרה צריכה להתמקד בתוצאה ולא בתהליך. ניסוח מטרה בצורה נכונה על פי עקרונות אלה מאפשר לדמיין את המטרה ולהתכוונן אליה באופן מודע ובלתי מודע, ואז גדל הסיכוי להגיע אליה.

למה צריך לשים לב בניסוח המטרה וממה כדאי להימנע? המטרה צריכה להיות מנוסחת בחיוב ויש לכך חשיבות רבה מבחינת הסיכוי להגיע למטרה. הגדרה של "לא להיות שמנה" אינה נכונה כי היא הגדרה שלילית, שמתייחסת למה המונחה לא רוצה, וממה היא רוצה להימנע, במקום למה שהיא כן רוצה.

כאשר אנו מתרחקים ממשהו שאיננו אוהבים או רוצים להימנע ממנו, אנו יכולים ללכת בכיוונים שונים רבים, בעוד שכאשר אנו מכוונים את עצמנו ליעד מסויים, בדרך כלל נגיע אליו בדרך הקצרה והמהירה ביותר. תת המודע שלנו איננו מסוגל לקבל את השלילה.

איננו יכולים להגיד לעצמנו "אל תחשוב על אוכל" כיוון שאז אוכל הוא בדיוק הדבר שאנו חושבים עליו (נסו בעצמכם – למשל הגידו לעצמכם "אל תחשוב/י על לימון צהוב" ושימו לב מהי התמונה שעולה במוחכם). כאשר ההגדרה חיובית, האדם יוכל לדמיין את עצמו מתקדם כשפניו לעבר המטרה ולא מתרחק ממה שאינו רוצה או אינו אוהב.

לכתבות נוספות בנושא:
לרדת בגדול? אתם חייבים תמיכה נפשית
מחקר: כושר עדיף על דיאטה
המדריך לתרופות הרזיה
דיאטת הלחם שתפתיע אתכם
דיאטה ללא כושר - סכנה

אפילו הגדרה של "הפחתת משקל" או "ירידה במשקל", גם אם הן מוגדרות בצורה ספציפית וממוקדת יותר, כמו למשל "ירידה של 5 ק"ג במשקל" הן הגדרות שליליות במהותן, כיוון שהן מבטאות את ההתייחסות כל הזמן לנקודת המוצא ולאו דווקא להתקדמות בתהליך.

מטרה מנוסחת באופן חיובי יכולה להיות למשל "להתרגל לאכול באופן שארגיש נוח עם עצמי", "להתרגל לאכול באופן שיהיה בריא ונכון עבורי", "לשמור על משקלי ועל הכושר הגופני שלי", "להגיע למשקל שבו ארגיש נוח עם עצמי" (ניתן להוסיף להגדרה משקל יעד מסויים), "להגיע למידת בגדים מסויימת".

במידה שמגדירים את משקל היעד שאליו שואפים, ניתן גם להגדיר משקל ביניים שהוא אחד היעדים בדרך למטרה הסופית ושהמונחה מאמין שיוכל להגיע למשקל ביניים זה תוך פרק זמן של מספר שבועות עד מספר חודשים. מיקוד והגדרת מטרה כ"לרדת במשקל" אינה נכונה כי היא הגדרה כללית מדי. האם גם ירידה של 50 גרם נחשבת להשגת המטרה מבחינת המונחה?!

עדיף למקד את המטרה ככל האפשר על מנת שהתוצאה תהיה בהתאמה לרצון המונחה, ורצוי שתהיה מוחשית או התנהגותית וניתן יהיה למדוד אותה. המונחה צריך להחליט באיזה הקשר חשובה לו השגת המטרה, באילו מצבים הוא רוצה להשתנות. למשל מונחת בעודף משקל שחוששת ללכת לשפת הים, תוכל להגדיר שהיא רוצה לחוש את השינוי בעיקר במצבים אלה.

תוצאה, הגדרת מטרה שמתמקדת בתהליך ולא בתוצאה. למשל הגדרת מטרה כ"לעשות דיאטה" אינה נכונה, כיוון שהגדרה כזו עלולה למקד את המונחה בקושי שיחווה בתהליך, כלומר בתחושת החוסר שהוא עלול לחוש ובויתור על מזונות שהוא אוהב.

לכן כבר בהגדרת המטרה כדאי להתמקד בתוצאה הרצויה, משקל היעד הרצוי, מידת הבגדים הרצויה, התחושה הרצויה ודימוי הגוף החיובי בסיום התהליך. לוודא שהשגת המטרה היא בשליטת המונחה, לרוב בכל הקשור לשמירה על המשקל סוגיה זו אינה בעייתית.

אך במידה שהמונחה נמצא מרבית שעות היום במסגרת שבה הוא אינו מכין או קונה את מזונו בעצמו (למשל במסגרת צבאית), עדיין בהגדרת המטרה צריך שיהיה ברור מה החלק בתהליך שהוא כן בשליטת המונחה, למשל מה לבחור מתוך ההיצע המוגש ואיזו כמות לאכול.

לכתבה השנייה בנושא הפחתת משקל באמצעות NLP

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד