תרגילים לשמירה על רצפת האגן

זה מביך מאוד, זה לא נעים, אבל זה נפוץ מאוד - בעיות ברצפת האגן שכיחות בעקבות הריון ולידה, נמשכות לאורך השנים ואף מחריפות בגיל המעבר. מרנינה קנר עם הסברים וטיפים שיעזרו לך לשמור על עצמך אחרי הלידה
מאת מרנינה קנר
| 08/11/2007 |
צפיות: 7,647
רצפת האגן הינה רצפה של שרירים ורקמות חבור התומכת מלמטה באברי האגן.

בעיות ברצפת האגן שכיחות בעקבות הריון ולידה, נמשכות לאורך השנים ואף מחריפות בגיל המעבר. בעיות ברצפת האגן נובעות ממספר גורמים:

חולשה של השרירים המביאה לדחיפות ותכיפות במתן השתן, לבעיות שליטה על הצרכים ולצניחת אברי האגן.

כיווץ יתר של השרירים הגורם לצריבה בדרכי השתן, עצירות ולוגיניזימוס (כיווץ יתר בנרתיק ובעיות בתפקוד המיני).

הוכח שתרגילים ייחודיים לתרגול שרירי רצפת האגן מונעים ואף מטפלים בחלק ניכר מבעיות אלו. להלן טיפים לתרגול נכון:

1. בתרגול שרירי רצפת האגן ניתן להיעזר בדימוי "תרגול המעלית".

סגירת "דלתות המעלית" - כיווץ השרירים הטבעתיים הסוגרים סביב הפתחים (שופכה, נרתיק ופי הטבעת).

להתיעצות נוספת בנושא, היכנסו לפורומים:
פורום רצפת האגן בריחת שתן
פורום גינקולוגיה - רפואת נשים
פורום אחרי לידה
פורום הריון ולידה
פורום ניתוחים גינקולוגיים (כירורגיה גינקולוגית)

"המעלית עולה" מקומת הקרקע לקומות 1-4 - גיוס שרירי הערסל והעלאת רצפת האגן ואברי האגן מעלה.

המעלית יורדת לקומת קרקע... הורדת האגן בשליטה מטה למצב מאוזן.

פתיחת דלתות המעלית שחרור השרירים הטבעתיים הסוגרים.

2. יש להימנע מפעולה של עצירת שתן לתרגול שרירי רצפת האגן, וזאת מחשש לדלקות בדרכי השתן.

3. לפני הרמת התינוק או כל משא כבד יש להקדים ולגייס את שרירי רצפת האגן כמו גם את שרירי הרחב הבטני העמוק transversus abdominis (כחלק משרירי ה-Core).

עוד על רצפת האגן ועל בריחת שתן:
וידאו: על רצפת האגן ובריחת שתן
כשלא שולטים על השתן
25 מושגי מפתח בלידה
איך לדאוג לעצמך לאחר הלידה
10 דברים שאת חייבת בהריון

4. בלידה בשלב הלחיצות חשוב ביותר לשחרר ולהרפות את שרירי רצפת האגן ואת כח הלחיצה לגייס משרירי הבטן. וזאת ע"מ ליצור תנאים אופטימלים לתינוק במעבר בתעלת הלידה.

טיפ ליולדת: פתיחת פה (שריר טבעתי) ולפסק בין אצבעות הידים עוזר להרפות את שרירי רצפת האגן.

5. בזמן פעולת מעיים יש להימנע "מלחיצות על האסלה" המחלישות עוד יותר את רצפת האגן.

6. בתרגול שרירי הבטן חשוב ביותר להקדים ולכווץ את שרירי רצפת האגן ושריר הרחב הבטני לפני ביצוע התרגיל אחרת הלחץ התוף בטני שנוצר מערער ומחליש את רצפת האגן עוד יותר.

לסיכום, כדאי ורצוי לתרגל באופן יום יומי את שרירי רצפת האגן. בכל מצב, מקום וזמן כחלק משגרת חיינו. כל נוכל להגיע למצב מאוזן ברצפת האגן שיבטיח לנו הגנה ותמיכה לאברי האגן, מה שיגרום לשיפור משמעותי באיכות חיינו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר