דיכאון חורף? השמנה? לא השנה!

החום המעיק של הקיץ נשבר, ורבים מחכים לרגע בו הגשם יטופף על הגג, אבל לאחרים הקדרות של החורף עושה רע. איך אפשר לעבור את החורף בלי דיכאון חורף ובלי להעלות משקל?
מאת ד"ר סילבינה מצקין-לוי וד"ר שלמה לוי
| 15/10/2007 |
צפיות: 5,163
הקשר בין מצב רוחנו מזג האוויר ועונות השנה נחקר ומוכר. בסתיו השמש שוקעת מוקדם יותר והטמפרטורות יורדות. תופעה מוכרת הינה דיכאון סתיו Seasonal Affective Disorder, דיכאון עונתי המתרחש בסתיו או בחורף ומשתפר עם בוא האביב.

חלקנו נוטים בחודשים אלו במצבי דכדוך להסתגר יותר בבית ואף לפנות לאוכל כגורם מפצה, כגורם משפר מצב רוח ומפיג שעמום. לפיכך אנו נוטים לעשות פחות פעילות גופנית ואף לאכול יותר, דבר המוביל אותנו לעליה במשקל, דבר התורם להחמרה נוספת במצב רוחנו ולדכדוך.

אכילה לא מבוקרת, אכילת כמויות מזון גדולות גורמות לעומס על מערכת העיכול, לחילוף חומרים לא תקין, לעייפות. כרסום ונשנוש מתמיד מתיש אף הוא את מערכת העיכול.

להתייעצות על תזונה ודיאטה, היכנסו לפורומים שלנו:
פורום תזונה ודיאטה בילדים
פורום פוד קוא'צינג
פורום תזונה ודיאטה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום בישול גורמה בריאותי
פורום טיפול בהשמנת יתר חולנית
פורום ויטמינים ותוספי תזונה

במצב דכדוך חלקנו אוכלים פחות. גם אכילת מועטה גורמת למחסור, חולשה, חסרים אנרגיים, עייפות מצטברת ומהווים גורמים מסייעים לקוצר רוח ולדכדוך.

לפיכך, חשוב לאכול בצורה מאוזנת גם בחורף ולפעול כדי למנוע את דיכאון החורף:

ספורט. פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח ולכן יש להגביר את כמות הפעילות הגופנית.

חברה. יש לשהות יותר במחיצת אנשים וחברים לא להתבודד.

בידור. הליכה להצגות, לסרטי קומדיה וכיו"ב תסייע לשיפור המצב רוח.

מבחינה תזונתית, יש להתאים את המזון לתנאי מזג האוויר. במזג אוויר סגרירי יש צורך במזון חם באופיו ובאיכותו האנרגטית. דוגמאות למזון חורף הן מזון עשיר בחלבון, מרקים חמים, אגוזים קלויים, שקדים או אורז, פלפל אדום, מיצים טבעיים, בטטות, תה ירוק.

עוד טיפים שיעשו לכם חורף חם:
וידאו: הכל על חיסון נגד שפעת
אופנת שיער לחורף
"פטל סגול", הלוק החם לחורף
לטפל בבעיות הנשימה בחורף
10 טיפים לתזונה בחורף

גורם נוסף חשוב הוא סרטונין (כימיקל הנמצא במוחנו ומחסור בו קשור לדיכאון), רמת הסרוטונין עולה כשיש אור, ויורדת בהעדר קרני שמש. לכן החשק לנשנש מתוקים מתגבר בשעות אחר הצהריים והערב וכן בעונת הסתיו.

הפתרון הוא שמירה על רמה סבירה ויציבה של סרוטונין בדם. איך עושים זאת? אוכלים מספר ארוחות קטנות בכל 3-4 שעות במשך כל היום.

ארוחות אלו צריכות לכלול פחמימות מורכבות, כמו לחם מקמח מלא, דגנים מלאים, אורז מלא, פסטה, קינואה, כוסמת, קטניות וכדומה.

דווקא על המתוקים כדאי לוותר. השוקולד, העוגיות והמאפים (שעשירים גם בשומן מזיק) מקפיצים את רמת הגלוקוז והסרוטונין בדם במהירות, אך לזמן מאוד קצר. אחר כך אלו צונחים והחשק למתוק רק הולך ומתגבר ואנו מוצאים את עצמנו במעגל קסמים שקשה לשבור.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד