תזונה נכונה לילדים - 15 טיפים

אתם רוצים שילדכם יאכל בריא ונכון, אבל איך אפשר לשמור על תזונה נכונה כשהוא מת על שוקולד, במבה, צ'יפס ולא מוכן לגעת בברוקולי? ורד לב עם טיפים לאיך לשמור תזונה בריאה
| 14/10/2007 |
צפיות: 19,906
כל הורה רוצה שילדו יאכל טוב. חלקנו זוכרים "אווירונים" והבטחות מילדותנו ו"אם תגמור מהצלחת תקבל ממתק".

היום כשאנחנו נהנים מיותר מידע ומודעות לגבי דברים, ידוע שמזון הוא דבר בסיסי ומניפולציות והתניות סביבו יכולות ליצור בעיות וקשיים בהמשך החיים. לכן, עלינו לחשוב היטב על מה שנגיש לילדינו בארוחות. הנה לכם כמה נקודות למחשבה ולביצוע בנוגע לתזונת ילדיכם:

1. שתפו את ילדיכם בשלבי הכנת המזון. אפשר לעשות זאת בכל גיל, גם עם הקטנטנים ביותר.

שיתוף שכזה יהפוך את ילדיכם למעורבים יותר בחוויית הכנת המזון, יראה להם איך מתרחשים הדברים במטבח ויעזור להם להתחבר יותר למזונות השונים. אצל חלק מהילדים, עצם זה שהם שותפים פעילים להכנת הארוחות יגביר את רצונם לאכול אותן.

2. בססו את הארוחות על מזונות הקרובים למקורם. הכינו מזונות בצורתם הטבעית ביותר, כמה שפחות מזונות מעובדים - תעשייתיים, כאלה שצריך רק לחמם במיקרו וזהו.

השתמשו בחומרי הגלם הבסיסיים ביותר כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, בשר, עוף, דגים ועוד. הרכיבו לבד את הארוחות שלכם ואל תסמכו על מישהו אחר שיעשה זאת עבורכם.

3. ללא צבעי מאכל. צבעי מאכל יכולים להחמיר מצבים של בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות ועוד.
תנו לילדיכם מזונות נטולי צבעי מאכל. זה כתוב עליהם וגם אפשר לראות לבד האם המאכל צבוע וססגוני וכך להחליט לוותר עליו ולבחור בגירסה הצנועה יותר.

עוד על תזונה נכונה לילדים:
תזונה נכונה בחזרה לבי"ס
20 טיפים לתזונה נכונה לילדים
אתה לא חייב לגמור הכל מהצלחת
מייקל לואיס? לא בבית ספרנו!
ההורה עיוור והילד משמין

הידעתם שמחקרים הראו שילדים מעדיפים צבעי צהוב - אדום - כתום? בגלל זה אלה הצבעים ששולטים במאכלים לקטנטנים... כדי לתפוס להם את העין ולנו את הכיס.

4. שימו לב האם יש מזונות המשפיעים לרעה על ילדיכם. חשוב מאד לפתח קשב ומודעות לתזונה של ילדיכם, ללמוד להבחין האם יש מזון כלשהו שגורם להשפעה מזיקה על ילדיכם.

ישנם ילדים שמפתחים עצבנות ומתח בעקבות מזונות מסויימים, יהיו כאלה ששנתם תופר, יהיו מזונות שיגרמו לבעיות בעור או לשינויים ביציאות ועוד.

על ההורים לשים לב לכך, כדי שיהיו מסוגלים להסיר מהתפריט את המזונות החשודים בהשפעה שאינה מיטיבה על ילדיהם.

5. ירקות הם הבסיס התזונתי שלנו. הקפידו להציע לילדיכם ירקות בצורות שונות. גם אם הם כרגע בשלב בו הם לא מוכנים לאכול יותר מדי ירקות, תמיד טוב שיהיו ירקות על השולחן.

צלחת ירקות חתוכים על שולחן הארוחה היא תוספת צבעונית ונעימה לעין ומאפשרת למי שמעוניין לנשנש לו ירקות במהלך הארוחה. אפשר להשאיר את הצלחת על השולחן גם בין הארוחות.
<@ --- IMG_2 --- @>
6. זיכרו שלילדים יש צרכים תזונתיים גבוהים. לפעמים ילדים מתחילים להתנהג באופן לא נעים, מתחילים לריב, צועקים, מביעים חוסר עניין וחוסר שקט. ייתכן וזה קשור לרעב. למדו אותם לשים לב לכך על ידי כך שתשימו לב לכך בעצמכם.

הקפידו להציע להם משהו לאכול כל שעתיים - שלוש. כך תמנעו רעב, שיעמום, עצבנות, כעסים ומתחים מיותרים.

זו לא חייבת להיות ממש ארוחה, אפשר להציע ירקות טריים, פירות טריים או מיובשים, אגוזים לא קלויים, חצי פיתה מקמח מלא עם ממרח, פריכית, קרקרים, שלווה מחיטה מלאה, אורז מלא תפוח, יוגורט טבעי, כוס חלב סויה וכן הלאה.

7. הקפידו על שתייה המבוססת על מים. זה בסדר לשתות מדי פעם משקאות ממותקים או מוגזים, אך חשוב להקפיד שזה באמת יהיה מדי פעם ולא על בסיס קבוע בכל ארוחה, או בין הארוחות.

חשוב לזכור שמשקאות ממותקים הם ממתק לכל דבר, גם אלה שמתחבאים בכותרות "בריאות" למיניהן. במקומם, אפשר להציע לילדים מיצי ירקות שמכינים לבד בבית, כמו מיץ גזר.

8. גוונו את התפריט שלכם. החליפו בין הירקות במנות, בין סוגי הדגנים המלאים, בין סוגי הבשר והפירות.
חשוב שילדים (ומבוגרים) יקבלו מגוון של רכיבים תזונתיים ולא רק סוג אחד שחוזר על עצמו.

9. הקפידו על פחמימות מלאות. התזונה המערבית מתבססת על דגנים. חשוב להקפיד שאלו יהיו מלאים: חיטה מלאה ומוצריה (פסטות, בורגול, קוסקוס, לחמים ומאפים), קינואה, כוסמת, אורז מלא לסוגיו, דוחן ועוד.

10. בשלו בשמן זית. לא עוד שמנים זולים למיניהם (שמן סויה וכו'), מרגרינות, מזולות וכד'. אלה צורות מזיקות של שמנים אשר הוכחו כתורמות להתפתחות תהליכים מזיקים למיניהם בגוף. החליפו את השמנים הללו במתכונים שיש לכם בשמנים בריאים יותר, כגון שמן זית.

11. לא חייבים לאכול בשר בכל יום. נכון שילדים גדלים וזקוקים לכמויות גדולות של חלבון, אך התזונה המערבית מכילה כמויות גדולות מאד של חלבון, כך שאין מה לדאוג לגבי כך.

חלבון מדגים קל יותר לעיכול, מזין יותר (דגי ים ממים עמוקים מכילים כמויות טובות של אומגה 3) ובריא יותר מחלבון של בשר.

אפשר לשלב חלבונים מהצומח בתפריט על ידי שילוב בין דגנים מלאים, קטניות, טחינה משומשום מלא ואגוזים למיניהם.

12. ארוחות משפחתיות. יש יתרון ברור לישיבה משותפת לשולחן האוכל. חוויית האכילה תורמת לארוחה נינוחה ומזינה יותר.

נכון, סדר היום המערבי לא מאפשר לשבת בכל הארוחות ביחד, אולם אפשר בהחלט להקפיד על לפחות ארוחה משפחתית אחת ביום וכמובן שבסופי שבוע ובחגים זה מתאפשר יותר.

ארוחה משפחתית מאפשרת לילדים לראות איך אוכלים הגדולים, כיצד הם בוחרים את המזונות ומה הם משלבים בארוחות. הדבר תורם להקניית הרגלי אכילה נכונים גם לעתיד.

13. אנחנו הדוגמא האישית של ילדינו. כן, זה החלק שהיינו רוצים להתחמק ממנו, אבל באמת שאין לנו מה לעשות עם זה - ככה זה.

או אז אולי יש לנו מה לעשות? הנה לנו הזדמנות לשפר את דרכינו - ילדינו הם המורים הכי גדולים שלנו: לאכול מסודר יותר, להשקיע בבחירת המזונות באמת ולא מכוח האנרציה, לשבת ולאכול ולא לאכול בחטף, להוריד ג'אנק פוד ועוד.

14. אפשר לאכול גם ממתקים, במידה. גם לממתקים ומזונות שאינם בריאים יכולה להיות מידה, שהרי אנחנו חיים בעולם הזה העמוס פיתויים ודברים טעימים הקורצים לילדינו ולנו מכל עבר...

קיבעו ביחד עם ילדיכם תיחומים לממתקים. הגדירו מהו ממתק בעיניכם וכמה מותר לאכול ביום. צאו מדי פעם לארוחת שחיתות משותפת, אפשר ממש לעשות מזה טקס משפחתי.

15. שוחחו עם ילדיכם על אוכל. בררו מה הם אוהבים ומה לא ולמה. לפעמים שינוי קטן במתכון יכול לשנות את טעמם של הילדים. לעתים הוספה או הורדה של ירק מסויים תגרום להם לחבב את האוכל שאתם מכינים.

אפשר לחשוב ביחד איתם מה להכין ומה הם יותר אוהבים ואף להסביר להם מדוע מזונות מסויימים חשובים לכם יותר והייתם רוצים שהם ישלבו אותם יותר בתפריט שלהם.

חשוב לפתח תקשורת ודיאלוגים בנוגע לאוכל, כי טעמים נתונים לשינוי בזמנים שונים.

כשאנחנו אחראים על תזונת המשפחה כולה, ולא רק על זו שלנו, יש לנו ההזדמנות ללמוד עוד, להתפתח, לגוון ולפתח תקשורת והרגלי אכילה נכונים לכל המשפחה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

דיאטה קטוגנית: המדריך למתחילים
מאת מערכת BeOK
| 16/01/2018 |
צפיות: 18
דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים שנוסף לירידה במשקל יש לה יתרונות בריאותיים רבים והיא מסייעת במניעה של סרטן, מגנה על מערכת הלב ומעכבת אלצהיימר
קרא עוד
עושים סדר בבלגן הפחמימתי
| 07/01/2018 |
צפיות: 331
"הורדתי לגמרי את הפחמימות מהתזונה" או "האם כדאי להוריד לגמרי את הפחמימות מהתפריט שלי?"
קרא עוד
דיאטה טבעונית להורדה במשקל – האם זה באמת עובד?
מאת מערכת BeOK
| 18/12/2017 |
צפיות: 266
טבעונות יכולה להיות יותר מאידיאולוגיה והקפדה על תזונה טבעונית מסודרת יכולה לסייע בהורדה במשקל
קרא עוד
לקראת חנוכה – על שמנים ושומנים
| 26/11/2017 |
צפיות: 259
ישנם סוגים שונים של שמנים ושל שומנים. לקראת חג האור והשמן כדאי לעשות סדר במושגים
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על דיאטת מזון נא
מאת מערכת BeOK
| 20/11/2017 |
צפיות: 204
דיאטת מזון נא אינה מתאימה לכל אחד, אך מי שבוחר להיצמד לאורח חיים זה נהנה מיתרונות רבים, כמו הורדה במשקל, שמירה על הלב ומניעה של לחץ דם גבוה
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על לחם מחמצת
מאת מערכת BeOK
| 13/11/2017 |
צפיות: 274
ללחם מחמצת יש יתרונות רבים, הוא עשיר במינרלים, קל יותר לעיכול והוא שומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם
קרא עוד
פיברומיאלגיה: תזונה נכונה להקלה על התסמינים
מאת מערכת BeOK
| 08/11/2017 |
צפיות: 367
פיברומיאלגיה היא מחלה שקשה לאבחן וקשה יותר לטפל ולרפא. שמירה על תזונה מאוזנת והימנעות ממאכלים מסוימים יסייעו להפחתת הכאבים ושאר התסמינים של המחלה
קרא עוד
שביל החלב: מה ההבדל בין תחליפי החלב השונים?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 434
השוק מציע מבחר רחב של תחליפי חלב אשר לכל אחד מהם יש ערכים תזונתיים שונים. כדי לדעת איזה סוג חלב הוא המתאים ביותר יש להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם
קרא עוד
סירופ אגבה: כל מה שצריך לדעת על הממתיק הטבעי
מאת מערכת BeOK
| 04/09/2017 |
צפיות: 406
סירופ אגבה משווק כממתיק טבעי שמסייע לירידה במשקל, אך בטווח הארוך הפרוקטוז שבאגבה גורם לבעיות בריאותיות כמו סוכרת סוג 2 ותסמונת מטבולית
קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על ביוטין לצמיחת שיער
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2017 |
צפיות: 675
ביוטין הוא ויטמין אשר נמצא כי הוא מסייע למראה השיער ולהאצת הגדילה שלו. הוויטמין מצוי במזון מן החי ומן הצומח וניתן לצרוך אותו גם כתוסף מזון
קרא עוד