אפרסמון - בריאות מתוקה

ידעתם שהוא כתום ומתוק, אבל האם ידעתם כי אפרסמון הוא אחד הפירות הבריאים ביותר, שבין היתר מפחית את הסיכון למחלות לב וסרטן, שומר על העיניים, משפר את בריאות העור וכל זה רק ב-80 קלוריות לפרי?
מאת מאירה גולדמן
| 12/10/2007 |
צפיות: 50,199
האפרסמון החל לככב כחלק ממזוננו מאמצע שנות ה-70. מאז ועד היום הורחבו שטחי הגידול שלו בישראך, המגיעים לכדי יבול של כ-30 אלף טון אפרסמונים בשנה. כמחצית מכמות היבול משווקת בארץ והשאר מיועד ליצוא.

לאפרסמון סגולות רבות התורמות לבריאות ומסייעות לגוף להילחם במחלות שונות. מהם המרכיבים הקיימים באפרסמון וכיצד הם תורמים לבריאותנו?

אנרגטי ודיאטטי. כי תכולת הסוכר בפרי עומדת על כ-17%, תחושת המתיקות שאנו מרגישים מתקבלת מתכולה גבוהה של פרוקטוז (סוכר פירות) הידוע בתרומתו הגבוהה למידת יכולתנו לחוש מתיקות.

סוכר פירות נחשב כסוכר המהווה מקור טוב לאנרגיה מיידית. כמות הקלוריות אשר תתקבל מפרי בינוני היא כ-80 קלוריות. כמות הקלוריות הנמוכה יחסית לממתקים וסגולות הממתיק הבריא שבו, מאפשרת להציע את הפרי כתחליף למתוקים אחרים המכילים חומרים לא טבעיים.

לשאלות בנושא, היכנסו לפורומים:
פורום פוד קואצ'ינג
פורום ויטמינים ותוספי תזונה
פורום בישול בריאות
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה קלינית

בסיבים תזונתיים. כמות הסיבים התזונתיים באפרסמון עומדת על כ-5%. כמות זו עולה באופן משמעותי על נתונים שונים שפורסמו בעבר.

לסיבים תזונתיים סגולות בריאותיות רבות. סוגי הסיבים המצויים בפירות מגוונים, מסיסים ובלתי מסיסים. קליפת הפרי עשירה בעיקר בסיבים הלא מסיסים הידועים ביכולתם לתרום לתחושת שובע, לשפר את פעולת המעיים ולהפחית את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.

בתוך הפרי מצויים, בעיקר, הסיבים המסיסים אשר להם מייחסים יכולת לעכב ספיגת סוכר וכולסטרול לדם ובכך הם תורמים להפחתת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. כמות הסיבים באפרסמון מהווה כחמישית מהכמות הדרושה לאדם מבוגר וכרבע מהכמות הדרושה לילדים ליום.

ידוע שאנשים אשר עברו ניתוחים במערכת העיכול או כאלה הסובלים ממחלות שונות במערכת העיכול צריכים לנקוט משנה זהירות וזקוקים לייעוץ מתאים לגבי כמות הסיבים המומלצת להם.

נוגדי חמצון. האפרסמון עשיר בפיטוכימיקלים (חומרים מן הצומח) מקבוצת הקארוטנואידים הכוללת מספר רב של חומרים בעלי השפעה תזונתית מגוונת ביותר. חומרים אלה מקנים לפירות את הצבע הכתום, צהוב ואדום.

חלק ניכר מקבוצה זו משמש כחומר מונע חמצון (אנטיאוקסידנטים). תהליך החמצון המתקיים בגוף אחראי לנזקים רבים הגורמים להתפתחות מחלות סרטניות, לב ותהליכי הזדקנות.

מחקרים קבעו שאפרסמון נחשב לפרי העשיר ביותר מבין הפירות בכמות כלל הקארוטנואידים. האפרסמון מכיל קארוטנואידים מסוגים שונים:

בטא קריפטוכסנתין, הידוע בהשפעתו החשובה על הורדת הסיכון למחלות לב ולסוגי סרטן מסוימים. לוטאין זיאקסנתין, הידועים כמסייעים לשמירה על בריאות העיניים והאטת קצב התפתחות קטרקט.

בטא קרוטן מפחית את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. ליקופן מסייע להורדת הסיכון להתפתחות חומרים מסרטנים. ידוע שמרבית נוגדי החמצון מצויים בקליפה, לכן חשוב לאכול את האפרסמון בשלמותו.

ויטמין A. האפרסמון עשיר בחומרי מוצא לייצור ויטמין A, ויטמין חשוב לילדים ולאוכלוסיה כולה.

לויטמין זה השפעה חשובה על הראייה, תהליך הגדילה, בריאות העור, הפחתת הסיכון לסרטן, תפקוד תקין של מערכת החיסון, ויש הקושרים אותו ליכולת טובה יותר של זיכרון.

כמות ויטמין A המצויה באפרסמון היא 205 מק"ג, כמות זו מספקת כמחצית מהכמות הדרושה ליום לילדים וכרבע מהכמות הדרושה למבוגרים.

עוד על נפלאות הפירות:
חמוציות. למען בריאות האישה
כל הסיבות לאכול בננות
פטרוזיליה, המדריך המלא
תאנה, גם לבריאות וגם לתאווה
סוד הבריאות של הענבים

מגוון רכיבי מזון. בבדיקות נמצאו כמויות של אשלגן, השומר על איזון לחץ הדם, מגנזיום העוזר להתכווצות תקינה של השרירים, סידן האחראי על בניית שלד הגוף וכמות קטנה של נתרן השומר על מאזן הנוזלים.

זה מכבר ידועה ההשפעה הטובה של קבלת מגוון רכיבי המזון בהשוואה לקבלת רכיב בודד אחד על הבריאות.

מחקרים רפואיים שונים מעידים על סגולותיו הבריאותיות של האפסרמון. כך למשל, על פי תוצאות מחקר רפואי שנערך לאחרונה, ופורסם במגזין journal of agricultural and food chemistry, נמצא כי די באכילת אפרסמון אחד ביום לסייע במלחמה בטרשת העורקים.

המידע באדיבות קבוצת מור פירות השרון

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

נפגעת? חלית? יש לך זכויות!
רוצה לדעת מה הזכויות שלך בביטוח לאומי או בחברות הביטוח?
מלא/י פרטייך ונחזור אלייך בהקדם
השירות ניתן ללא התחייבות.
אנו מתחייבים על דיסקרטיות מלאה.

אולי יעניין אותך גם

מה כדאי לאכול כדי לשמור על איזון הורמונלי ולהוריד במשקל?
מאת מערכת BeOK
| 31/01/2017 |
צפיות: 355
חוסר איזון הורמונלי יכול לשבש דיאטות ולגרום לשינויים קיצוניים במצב הרוח, מאכלים שונים כמו אגוזים, קינמון, ברוקולי ורימונים מסייעים לשמור על רמה תקינה של הורמונים
קרא עוד
מה מומלץ לאכול כדי לשמור על בריאות הכבד?
מאת מערכת BeOK
| 15/01/2017 |
צפיות: 316
הכבד אחראי על תהליך העיכול, הוא מגן על הגוף מפני רעלים ומפרק שומנים. איך צריכה קבועה של אשכוליות, אבוקדו וכורכום עוזרת לשמור על כבד בריא?
קרא עוד
בלוטת התריס בראי האירידולוגיה
במקרים רבים שבהם בלוטת התריס נמצאת בתת תפקוד הרופאים מתקשים לאבחן זאת. בעזרת אירידולוגיה אפשר לאבחן את המצב בקלות
קרא עוד
ארוניה ברי – מהם היתרונות הבריאותיים של מזון העל החדש?
מאת מערכת BeOK
| 09/01/2017 |
צפיות: 242
ארוניה ברי תפס את מקומו בראש מצעד מזונות העל, זאת משום שהוא מכיל נוגדי חמצון רבים, עשיר בסיבים תזונתיים ומונע הצטננות ושפעת
קרא עוד
דם אמיתי: עובדות שכל אחד צריך לדעת על סוג הדם שלו
מאת מערכת BeOK
| 29/12/2016 |
צפיות: 502
סוג הדם הוא גורם המשפיע על הבריאות, יש לו מאפיינים אישיותיים ויש לו תפקיד חשוב בפוריות האישה ובתקינות העובר
קרא עוד
גיל המעבר – מהם התסמינים ואיך אפשר למנוע אותם?
מאת מערכת BeOK
| 27/12/2016 |
צפיות: 226
גיל המעבר הוא תהליך טבעי בקרב נשים. למרות שאי אפשר למנוע אותו, אפשר לשלוט בתסמינים הנלווים לו בעזרת תזונה נכונה, הקפדה על פעילות גופנית ושמירה על לחץ דם יציב
קרא עוד
איך גברים חווים את גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 14/12/2016 |
צפיות: 249
גם גברים חווים את גיל המעבר – החל מגיל 50 רמת הטסטוסטרון יורדת וגורמת לדיכאון, להשמנה ולירידה בחשק המיני
קרא עוד
סוכריות גומי: עצמות טחונות, צבעי מאכל והרבה סוכר
מאת מערכת BeOK
| 06/12/2016 |
צפיות: 722
על אף המראה התמים שלהן, סוכריות גומי מכילות רכיבים מזיקים כמו סוכר וצבעי מאכל, אבל המרכיב העיקרי שלהן הוא ג'לטין אשר עשוי מעצמות של בעלי חיים
קרא עוד
מה באמת בריא לנו
כיום ישנה מודעות הולכת וגוברת לחשיבות של איכות המזון שאנו אוכלים והשפעתה על איכות החיים שלנו. אחת הבעיות המרכזיות היא שקשה לדעת האם כל מה שנחשב בריא, הוא אכן בריא
קרא עוד
מהם היתרונות הבריאותיים של חמאה?
מאת מערכת BeOK
| 23/11/2016 |
צפיות: 400
על אף שלחמאה יצא שם רע יש לה הרבה סגולות, היא עוזרת לתפקוד בלוטת התריס, מונעת מחלות לב ומשפרת את התפקוד המיני
קרא עוד