אורז מלא או אורז לבן?

הוא שחום, עסיסי, משגע ובריא - אורז מלא. למה בעצם אורז מלא נחשב בריא יותר מאחיו הנפוץ והלבנבן? ורד לב מסבירה על היתרונות הבריאותיים של אורז מלא, מדוע שומר נפשו ירחק מאורז לבן, ומצרפת מתכון מיוחד
 ורד לב
מאת ורד לב
| 26/09/2007 |
צפיות: 16,441
למה בריא יותר לאכול אורז מלא (חום) וקמח מלא?

גרעין האורז (וכמובן, גם חיטה וכו') בנוי ממספר חלקים, כל אחד מכיל חומרים תזונתיים אחרים:

מרכז. פחמימות, המספקות אנרגיה לגוף.

קליפה. מכילה סיבים תזונתיים, וויטמינים ומינרלים. אלו מצפים את הגרעין ומגינים עליו ממחלות ומזג האוויר.

נבט. הפוטנציאל להמשך החיים, בו יש שמן וויטמינים. כאשר הגרעין ינבט, הוא ישתמש במאגרים המצויים בנבט ובאנרגיה ממרכז הגרעין.

בתהליך עיבוד האורז, כשהופכים אותו מחום ללבן, מסירים את הקליפה ואת הנבט. מה שנותר הוא רק מה שהיה במרכז הגרעין, הפחמימות.

להתייעצות על תזונה נכונה, היכנסו לפורומים שלנו:
פורום פוד קוא'צינג
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונת נשים בהריון
פורום ויטמינים
פורום תזונה ודיאטה
פורום בישול גורמה בריאותי

בכדי להתעכל בגוף, זקוקות הפחמימות לעוד כמה חומרים, ביניהם אותם ויטמינים ומינרלים בדיוק שהיו שם מלכתחילה. אבל עכשיו הם הוסרו.... מה יעשה הגוף?

הגוף צריך את אותם ויטמינים ומינרלים ולכן הוא יחפש אותם וימצא אותם בכל מיני מקומות בגוף. זו בעיה, כי אותם ויטמינים ומינרלים לא נשמרים בכמויות גדולות בגוף, וכשהם נשמרים, הם מיועדים לדברים אחרים: לתפקוד המוח ומערכת העצבים, לתהליכי נשימה והפקת אנרגיה, לפעילות המערכת החיסונית, לשמירה על איזון הגוף ועוד.

הגוף חייב את החורמים הנ"ל, ולכן הוא ישיג אותם - על חשבון אותם איברים ומערכות שזקוקים להם.

מה יישאר לנו? אותן פחמימות שנותרו בגרעין האורז, המכונות "פחמימות ריקות" כי הן לא מביאות איתן את הויטמינים והמינרלים הנחוצים לעיכולן ועתה הגוף צריך לשדוד את עצמו.

בעקבות זה יהיה הגוף, בטווח הקצר והארוך, חשוף יותר למחלות חיצוניות כי התיפקוד שלו כבר לא יהיה אופטימלי.

בנוסף, אכילה של פחמימות ריקות תגרום להשמנה, כי אלו אינן פחמימות שיהיו פעילות בגוף, להיפך, הן תפרענה לפעילות הגוף והגוף ישים אותן במאגרי השומן.

השמנה, מעבר לזה שאינה נעימה לעין היא גם מסוכנת לבריאות. היא נחשבת לאחת המחלות הקשות של העולם המערבי המודרני.

עוד על מזון בריאות:
יוגורט, המאכל של הקיץ
אורז מלא - OUT, קינואה - IN
כל הסיבות לאכול בננות
פטרוזיליה, המדריך המלא
תזונה נכונה, לפי הצבע

השמנת יתר קשורה בסיכון גבוה יותר לבעיות לב וכלי דם, סוכרת, בעיות נשימה למיניהן, מחלות של מערכת העיכול, בעיות מפרקים למיניהן, סרטן ועוד.

וכל זה למה? ממה התחלנו? מאותו גרעין אורז שעבר עיבוד וליטוש והוסרו ממנו אותם חומרים חיוניים - הקליפה והנבט.

תחשבו על זה...

איך לעשות אורז מלא וטעים?

מומלץ להשרות אורז מלא לכמה שעות, אפשר אפילו ללילה. זה משפיע לטובה על הטעם.

כשמבשלים, לבשל עם כמות מדוייקת של מים, כך שהאורז ייצא "אחד אחד" ולא דייסתי. שתי כוסות מים על כל כוס אורז יספיקו.

אפשר לחמם מעט שמן זית בסיר ו"לטגן" קלות את האורז לפני שמוסיפים את המים. השמן יצפה את גרעיני האורז ויעזור להם יותר להתבשל "אחד אחד".

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר