צום קל? אם התכוננתם נכון

איך תעברו את צום יום הכיפורים ללא קשיים מיוחדים? הקפדה על תזונה נכונה לפני ואחרי הצום יעזרו להפחית את תחושות צמא ורעב במהלך הצום. מה לאכול לפני הארוחה המפסקת, מה ארוחה מפסקת צריכה לכלול ואיך לנהוג אחרי הצום?
מאת ד"ר סילבינה מצקין-לוי וד"ר שלמה לוי
| 19/09/2007 |
צפיות: 6,942
מניעת צימאון מוגבר. מניעת תחושת צמא ושמירה על מאזן נוזלים במהלך הצום תעזור לעבור את הצום בצורה קלה יותר.

חשוב לשתות במשך כל שעות היום לפחות 12-10 כוסות מים או מיץ כדי להתחיל את הצום ברמת רוויה טובה.

מומלץ להמעיט באכילת מזונות המכילים כמות גדולה של מלח (כמו חמוצים, בשר מעובד, דגים מעושנים וגבינות), שכן מלח מגביר צימאון.

מומלץ להימנע ממאכלים או משקאות שגורמים לאיבוד נוזלים מוגבר כמו קפה, תה, אלכוהול ושוקולד. למי שמורגל לשתות כוסות רבות של קפה במהלך היום מומלץ להפחית את הכמות בהדרגה כמה ימים לפני הצום, במטרה להפחית כאבי ראש כתוצאה ממחסור בקפאין.

גורם נוסף לאיבוד נוזלים הוא חום והזעה. במהלך הצום השתדלו ללבוש בגדים קלים ומאווררים.

להתייעצות על תזונה ודיאטה, היכנסו לפורומים שלנו:
פורום תזונה ודיאטה בילדים
פורום פוד קוא'צינג
פורום תזונה ודיאטה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום בישול גורמה בריאותי
פורום טיפול בהשמנת יתר חולנית
פורום ויטמינים ותוספי תזונה

לפני הארוחה המפסקת.

מומלצת ארוחת בוקר שמכילה דגנים, יוגורט, ירקות שתספק אנרגיה לשעות הראשונות של היום.

בשעות שאחרי ארוחת הבוקר יש להרבות בשתיית נוזלים, בעיקר מים. המים לא יגרמו לתחושת מלאות אם תקפיד לשתות במינונים קטנים לאורך היום, ובכך תבטיחו ספיגה מיטבית ושמירה על מאזן נוזלים תקין.

בהמשך היום מומלץ לצרוך מעט פירות וארוחת צהריים קלה, כדי להגיע לארוחה המפסקת רעבים מספיק.

הארוחה המפסקת.

העדיפו ארוחה קטנה יחסית, המבוססת בעיקרה על פחמימות (כמו תפוח אדמה, אורז או פסטה) ושומן, וכוללת מעט חלבונים (לדוגמא מנת עוף או תחליף בשר כמו טבעול לצמחוניים).

העדיפו מזונות עתירי שומן בלתי מוקשה, כמו: אבוקדו, טחינה, שמנים ומרגרינות רכות למריחה.

לשומן מספר יתרונות העוזרים להתמודד טוב יותר במהלך הצום. הוא בעל ערך אנרגטי גבוה יחסית גם בכמויות קטנות, כך שאכילתו לא תגרום להגדלת הקיבה יתר על המידה ולאי נוחות הנובעת מכך.

בנוסף השומן מאט את קצב התרוקנות הקיבה והמעיים, ובכך גורם למזון להישאר יותר זמן במערכת העיכול ועקב כך לתחושת שובע למשך זמן ארוך יותר. בתהליך הפירוק, מספק השומן לגוף יותר מי חימצון, בהשוואה לחלבונים ופחמימות, ובכך מוסיף נוזלים, החשובים לגוף במהלך הצום.

הימנעו מאכילה מופרזת.

הימנעו ממאכלים מטוגנים ומתובלים העלולים לגרום לצרבת ואי נוחות, ויוצרים תחושת צימאון.

הימנעו מאכילת כמות גדולה של ירקות, שתגרום לתחושת שובע מוקדם ותמנע אכילת מזונות בעלי ערך קלורי גבוה, החשובים במהלך הצום.

עוד על יום כיפור:
עצות לחולי סוכרת לצום יום כיפור
קסדה בראש טוב, במיוחד ביום כיפור
השנה יהיה לכם צום קל
"למה מגיע לי העונש הזה"
יש חטאים שאף צום לא ימחק

רצוי להימנע ממזונות יוצרי גזים ואי נוחות במערכת העיכול, כמו קטניות, כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון ועוד.

סיום הצום. מומלץ לסיים את הצום בעזרת כוס חלב או עם פרוסת עוגה יבשה ביחד עם כוס משקה חם, זאת כדי להתחיל בפעילות העיכול עם אוכל קל לעיכול. חצי שעה לאחר מכן ניתן לאכול ארוחה גדולה יותר.

בשבירת הצום מומלצת שתייה מרובה המחזירה את הנוזלים לגוף ומאפשרת את התחלת פעילות העיכול.

הרזיה. אל תתייחסו לצום כהזדמנות לדיאטת בזק. נכון שבמהלך הצום אנו מאבדים משקל, אך רובו נובע מאיבוד נוזלים, והוא יחזור במהרה לאחר שנשוב לאכול באופן רגיל. הדרך הנכונה להפחתת משקל מבוקרת היא הקפדה על תזונה מתאימה ועל עיסוק בפעילות גופנית.

בברכת שנה טובה ובריאה וחג שמח !

אתר שיטת ד"ר לוי

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר