לחץ נפשי, אימון גופני והקשר לתחושת אופוריה

לחץ בעבודה, לחץ בלימודים,לחץ, לחץ, לחץ. החיים הם מבחן יום-יומי שוחק שגורם לשינויים פיזיולוגיים בגופנו. אימון גופני הוא אחת הדרכים להגיע לרגיעה, שיפור בקרת התיאבון והפחתה של רמות הכעס, החרדה וה...לחץ
מאת ד"ר דרור שגיא
| 27/07/2005 |
צפיות: 8,772
לחץ (STRESS) הוא המחלה של המאה העשרים.

לחץ משפיע על כל הגילים בכל התחומים: על ילדים בעת משחק, על תלמידים בעת מבחן, על מבוגרים בעבודה, על הממתינים בתור לרופא בקופת חולים ועוד ועוד.

כל גירוי קיצוני עלול להוות גורם לחץ: חום כבד בקיץ, קור עז בחורף, שהייה במקום סואן והומה אדם, או בידוד מוחלט במקום סגור וקטן.

כל מה שנתפס בעינינו כאיום, אמיתי או מדומה, משמש גורם לחץ. היפוכונדרים, למשל, הם טיפוסים לחוצים, למרות שאינם חולים באמת.

פרונואידים חשים מאויימים ומדמיינים שרודפים אותם. אנשים שונים מגיבים באופן שונה למצבי לחץ. גם התגובה של אדם מסוים למצב לחץ מסוים משתנה בזמנים שונים: בוקר לעומת ערב, יום חול לעומת יום שבת ועוד.

כיום אנו מודעים יותר מאשר בעבר למצבי הלחץ הפסיכולוגיים. אנו מבינים שמצבי לחץ משפיעים על הגוף ועל תפקודו. התגובות ללחץ מערבות מספר רב של מנגנונים פיסיולוגיים וכמעט את כל מערכות הגוף.

מערכת העצבים חשה בלחצים, מעבדת את המידע ובוחרת תגובה מתאימה. המידע מועבר ישירות באמצעות מערכת העצבים או באמצעות המערכת האנדוקרינית (הורמונלית) ומשפיע על תפקודן של רוב המערכות האחרות.

תחושה של לחץ היא מצב נורמלי. לחץ מתון מהווה לעיתים גורם הנעה (מוטיבציה) והישג משמעותי ביותר, אולם מצבי לחץ חריפים מאוד, או ממושכים מאוד, או שניהם כאחת, עלולים לגרום למחלות שונות, הפוגעות בתפקודו התקין של הגוף, פגיעה שברוב המקרים אינה הפיכה.

מצבי לחץ מזיקים למערכת הלב ולכלי הדם (גורמים ליתר לחץ דם והתקפי לב) למערכת העיכול (כיבים עיכוליים, תסמונת המעי הרגיז) למערכת הנשימה (קצרת או אסטמה) למערכת השרירים (עוויתות, כאבים, תשישות), למפרקים (דלקת מפרקים ראומטית) לעור (פסוריאזיס) למערכת הרבייה (אימפוטנציה אצל הגבר, פגיעה בסדירות המחזור החודשי אצל האישה) ואולי החמור מכל - פגיעה במערכת החיסון (ירידה בחסינות וביכולת להלחם במחלות).

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי - פסיכיאטריה ביולוגית, נקבע כי אנשים הסובלים ממצבי רוח דכאוניים או אפילו ממצבי חרדה, נוטים יותר לחלות במחלות זיהומיות, במחלות לב וגם בסרטן. קיימת פגיעה גם בתפקוד האינטלקטואלי וניכרת ירידה ביכולת הלמידה, הריכוז, הקליטה, הזיכרון ופתרון בעיות.

דרכי ההתמודדות עם מצבי לחץ רבות ומגוונות מאוד. רובן נובעות מהגישה ההוליסטית, המניחה קיומו של קשר פיזיולוגי בין מערכת העצבים והנפש לבין מערכות הגוף השונות והרואה את הגוף ואת הנפש כישות אחת.

בין שיטות הטיפול השונות אנו מוצאים את היוגה (הרפיית גוף ומחשבה) הפסיכוקיברנטיקה (חשיבה מתוכנתת ודמיון מודרך) הרייקי (אנרגיית חיים אוניברסלית) המדיטציה הטרנסטדנטלית (מעבר לתחומי ההכרה) הביופידבק (משוב ביולוגי) וההרפייה העצמית (הרפיית הגוף ושינון משפטים חיוביים).

בסדנאות מיוחדות המלמדות כיצד לא להיכנס ללחץ וכיצד להשתחרר מהלחץ, מדריכים כיצד להיעזר בהומור (הסחת הדעת מלחצים) בצחוק (הורדת מתח השרירים) בדמיון מודרך (התמודדות עם גורם לחץ) ובטכניקות של נשימה. מלמדים איך לתכנן ולארגן סדר היום ומתרגלים "טריקים" שונים נגד לחץ.

שחרור הורמונלי ואופוריה

רובנו מודעים לתועלת הפיסיולוגית הנובעת מפעילות גופנית מבוקרת וסדירה. לצערנו, רק כשליש מהציבור אכן פעיל גופנית בצורה מבוקרת וסדירה. מעטים בלבד מקדישים זמנם לאימון גופני במטרה מוצהרת ומרכזית להפחית לחצים ולשחרר מתחים.

למעשה, גם את הפעילות הגופנית מפענח גופנו כ"מצב חירום". במצב חירום שכזה מופיע שוב מערך השינויים הפיזיולוגיים הנקרא "מלחמה או מנוסה" (Fight or Flight).

הגוף מגייס אנרגיה (בעיקר פחמימות או שומנים) ממאגרי החירום, ובמקביל מגביר את פעילותה של מערכת הלב וכלי הדם, המערכת האמורה להוביל אנרגיה זו אל תאי הגוף. במקביל, באופן ייחודי למצב לחץ הנובע מפעילות גופנית, משחררת בלוטת יותרת המוח (היפופיזה) חומרים משככי כאבים טבעיים (אופיאטים אנדוגניים).

הורמונים אלה, הבתא-אנדורפין, הבתא-ליפוטרופין והדינורפין יוצרים את מה שמכונה "Exercise High", תחושה נעימה של אופוריה, ריחוף ורגיעה נפשית. שחרור הורמונלי זה, הגבוה עד פי חמישה מהשחרור בזמן מנוחה, אופייני לכל העוסקים בפעילות גופנית קצבית ומתמשכת כריצה, שחיה, רכיבה על אופניים ומחול אירובי.

עוד נמצא כי האופיאטים האנדוגנים העלו את סף הכאב, שיפרו את בקרת התיאבון והפחיתו את רמות המתח, הכעס והחרדה.

השפעתם היא כה חזקה וממכרת, עד שאדם המפסיק את פעילותו הגופנית הקבועה, עובר תהליך של "גמילה" המלווה בכאבי ראש, סחרחורות ותחושות של מתח ושל עצבנות.

לפעילות הגופנית השפעות מרגיעות נוספות על ההשפעה הפיזיולוגית-הורמונלית. הפחתת המתח אצל העוסקים בפעילות גופנית נובעת מכך שפרק הזמן שבו אנו רצים או שוחים, או משתתפים בשיעור אירובי, מהווה לגבינו "פסק זמן" - דקות ושעות שבהן אנחנו מסיחים את הדעת מגורמי הלחץ התוקפים אותנו בחיי היומיום.

פעילות גופנית מניפולטיבית הדורשת קשר ותאום קואורדינטיבי בין עבודת הגפיים לבין העיניים, משפיעה לטובה על מצבי חרדה. פעילות גופנית המבוצעת בקבוצה גורמת להידוק הקשרים החברתיים בין המשתתפים. מסגרת חברתית תומכת שכזו תורמת תרומה משמעותית וחשובה לבריאות הנפשית של החבר בקבוצה.

מומלץ גם לבחור בפעילות גופנית שאנחנו אוהבים ונהנים ממנה. ולוא דווקא בכזאת שאותה "כולם עושים". ברוב המקרים כדאי לוותר על פעילות גופנית המכניסה אותנו למערכת לחצים נוספת, עקב אופייה התחרותי. רצוי שהפעילות תעשה מתוך הנאה, רגיעה וכיף ולא תוך מתח, התמודדות והפסד.

בהתחשב בהשפעה המזיקה יש למצבי לחץ על הגוף, וברמות הלחץ המאפיינות את העידן המודרני - התקדמות במחקר הלחץ וגורמיו, מצד אחד, ושימוש בטכניקות של ההרפייה ושל שחרור מלחצים, מצד שני, נושאים עמם הבטחה לשיפור משך חיינו ואיכותם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 1,659
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 18,314
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,024
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,149
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 43,695
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,474
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,349
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,010
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 36,886
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,753
לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
קרא עוד