10 טעויות תזונתיות נפוצות

"אסור לשתות בזמן האוכל", "צריך ללעוס לאט", "אסור לאכול לפני השינה" - אחד מהמשפטים האלה נכון והשניים האחרים לא נכונים ואף מזיקים. מילדותנו אנחנו שומעים משפטים נוסח המשפט הזה. איזה מהמשפטים האלה נכונים, ומהם המיתוסים שמזיקים לנו? קבלו את המדריך לטעויות תזונתיות מבית אמא
מאת גיל גרנות
| 09/09/2007 |
צפיות: 8,563
לאורך השנים, המשפחה שלנו שמחה לספק לנו עצות כיצד עלינו לאכול ולחיות. המידע הזה מבוסס על מידע שלעיתים הוא נכון חלקית ולעיתים לא נכון בכלל. קבלו 10 פריטי מידע לא נכונים שאנחנו בולעים בשקיקה:

1. "מיץ אשכוליות מרזה". לא נכון. דווקא ככה עולים במשקל. כאשר סוחטים פרי, נשארים הסיבים החשובים לגוף במסחטה, הוויטמינים שבפרי נחשפים לאוויר ובחלקם נהרסים, ובכוס נשארים מים, חומצות ושבע כפיות סוכר!

המסקנה: את הפרי רצוי לאכול ולא לשתות. כאשר אוכלים חצי אשכולית בבוקר (וזה מומלץ), אנו צורכים את הסיבים החשובים לגוף וקולטים את הוויטמינים והמינרלים. האכילה מאפשרת ספיגה איטית של הסוכר, בעוד שהשתייה מעלה במהירות את רמת הסוכר בדם, ועודף הסוכר שאינו נעכל - הופך מייד לשומן.

2. "דיאטת מחץ טובה להתחלת דיאטה". לא נכון. אמנם בתחילת הדיאטה משיגים תוצאות, אבל המחיר יקר - הורסים את הבריאות.

חושבים, בטעות, שבדיאטה צריך להקטין, קודם כל, את הפחמימות שבמזון ולהתמקד בחלבונים, או לדבוק במזון מסוג אחד.

כל השיטות הללו גורמות ליציאת נוזלים רבה מהגוף. המשקל אכן יורד, אך עם הנוזלים מאבד הגוף ויטמינים ומינרלים חיוניים וגם חלבונים. ודבר זה מסוכן. לעומת זאת השומן, שאותו אנו רוצים להוריד, אינו עוזב את הגוף ב'דיאטת המחץ'.

בכל דיאטה מאבדים קודם כל נוזלים ואחרי זמן מה גם שומנים. כדי לאבד גם שומן, חייבים לנקוט דיאטה מאוזנת, שתאפשר ירידה איטית במשקל ותיתן לגוף להסתגל בהדרגה למצב חדש.

3. "אם עושים ספורט, אפשר לאכול כמה שרוצים". לא נכון. הפעילות הגופנית (הליכה מהירה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה) היא חלק בלתי נפרד מכל דיאטה מאוזנת ונכונה.

עוד מיתוסים על תזונה:
אספרטיים לא מזיק, המיתוסים כן
לאכול הכל, לעשות דיאטה
כל האמת על מוצרי חלב
מאכלים דיאטטיים משמינים
10 מיתוסים על הרזיה

הפעילות עצמה שורפת פחות קלוריות ממה שמקובל לחשוב אבל מסייעת לקיומה של רמת חילוף חומרים תקינה ומעכבת את הגוף מלהסתגל לכמות הקלוריות המופחתת של הדיאטה המוצעת.

הפעילות הגופנית מווסתת את מנגנון התיאבון, משקיטה רעב, משפרת את ההרגשה, מפעילה את הלב, את הריאות ואת מחזור הדם.

4. "ויתור על ארוחות בוקר מרזה". לא נכון. אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא שכדאי לוותר על ארוחת בוקר, כי בכך מקטינים את כמות האוכל שאוכלים במשך היום. נוהג זה פסול מעיקרו, גם במשטר הרזיה.

במשך הלילה המזון של היום הקודם מתעכל ורמת הסוכר בדם יורדת. דווקא בשעות היום הראשונות זקוק האדם לאנרגיה רבה ולהעלאת רמת בסוכר בדם.

אם מסתפקים בארוחה דשנה אחת ביום לא יורדים יותר במשקל מאשר אם מחלקים את המזון למספר ארוחות ביום.

החלוקה מבטיחה שובע במשך היממה, רמת סוכר קבועה בדם, ספיגה איטית וקבועה של מזון, ומניעת תופעות של מתח וחרדה. בדרך כלל הירידה במשקל בדרך זו טובה יותר, הדיאטה לא נמאסת ואפשר להמשיכה עד לנקודת הסיום הרצויה.

5. "הלחם משמין". לא נכון. הלחם חשוב לנו כמקור לפחמימות מורכבות, ואם מדובר בלחם חי או שחור - הוא גם מכיל גם סיבים חיוניים. לכן, אין לוותר על הלחם.

כמה לאכול? הדבר תלוי במשקל הגוף ובנתונים האחרים, והתשובה היא אישית בכל מקרה. אגב, אין הבדל אם הלחם טרי או טוסט. טוסט אינו 'דיאטטי' יותר. השינוי היחיד שחל בו בעת הקלייה הוא אידוי הנוזלים שבו.

6. "קצב האכילה לא משנה". כשההורים אמרו לנו לאכול לאט - הם ידעו מה הם אומרים. לעיסה איטית של המזון מאפשרת ספיגה איטית ורצופה של המזון ובקרה טובה יותר של ויסות התיאבון שבמוח.

באכילה איטית אוכלים פחות מזון מאשר באכילה מהירה. מי שאוכל מהר, אוכל גם יותר והוא ממשיך לחוש ברעב, כי תחושת השובע באה כ-20 דקות לאחר האוכל.

7. "אסור לאכול לפני שינה". לא נכון. מומלץ לא ללכת לישון עם בטן מקרקרת, כי אז השינה לא טובה. ארוחה קלה לפני השינה, העשירה בפחמימות ובטריפטופן (הנמצא בחלבונים), מצמצמת ערנות וחוסר מנוחה ומסייעת לשינה עמוקה יותר.

8. "חמאה משמינה יותר ממרגרינה". לא נכון. בשתיהן יש אותו מספר קלוריות ליחידת משקל. ההבדל הוא שחמאה מקורה מן החי ולכן היא מכילה שומנים וכולסטרול. לעומת זאת, המרגרינה מכילה אמנם גם היא שומנים רוויים (מסוג טראנס) עקב התהליך התעשייתי, אבל אין בה כולסטרול.

9. "לא לשתות בזמן האוכל". לא נכון. מותר לשתות בזמן האוכל, לפני האוכל ואף אחריו, גם אחרי פירות, גם בחורף. בתנאי מזג האוויר בארץ זה אפילו נדרש.

10. "לא בריא לאכול בשר אדום". לא נכון. המחקרים האחרונים מצביעים על כך שבשר אדום מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים ואם הוא רזה הוא אף מכיל פחות קלוריות ושומנים מאשר דגים שמנים או עוף שמן.

לרשת Israelbody

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר