על יתרונות בשר ההודו

מהם היתרונות שבאכילת הודו? מרגישים חלשים, נרדמים בערב, השיער נושר ולא נדבר בכלל על איך הציפורניים נראות? מחסור בברזל (אנמיה) גורם לתופעות אלו ואחרות. החדשות הטובות - אפשר לטפל בזה באופן קל וטעים. אולגה רז, תזונאית קלינית, מסבירה איך ההודו עוזר להתגבר על האנמיה בדרך הכי טעימה שיש
מאת ד"ר אולגה רז
| 20/08/2007 |
צפיות: 19,309
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
לפעמים נדמה לנו כי בתוך סדר היום התובעני, תופעות כמו חולשה, ישנוניות, נשירת שיער ואחרות, הן גזירה משמים. למעשה, הדבר לא מחויב המציאות, תופעות אלה עשויות להיות תולדה של חוסר ברזל והקפדה על אכילת מזון עשיר בברזל עשויה להשיב את תחושת החיוניות שאבדה.

מהו מחסור בברזל? תפקידו העיקרי של הברזל הוא לקשור חמצן במולקולות המוגלובין, כדי להעבירו לכל תאי הגוף, כולל למוח. חוסר בברזל יכול להיגרם כתוצאה ממחסור במזון או כתוצאה מאיבוד ברזל בדימומים למיניהם מחסור בברזל נקרא אנמיה מחוסר ברזל (יש אנמיות מסיבות אחרות).

למה גורם המחסור בברזל? כמו חולשה, עייפות, ישנוניות, במיוחד בערב, קושי בביצוע המטלות היומיומיות, כאבי ראש, חוסר תיאבון - במיוחד אצל ילדים, תחושת נימול באצבעות הידיים והרגליים, נשירת שיער, ציפורניים שבירות, נטייה לחלות במחלות זיהומיות, כמו שפעת והצטננות, הן בוודאי מנת חלקם של רבים מאתנו ואלה עשויות לנבוע מחוסר בברזל.

מה להודו ולאנמיה? במקרים רבים, הקפדה על אכילת מזונות עשירים בברזל עשויה להקל משמעותית על תחושות אלה ואף להשיב את תחושת החיוניות שאבדה. בשר ההודו הוא מקור מעולה לברזל ולשאר אבות מזון חשובים ביותר, בעל אחוזי שומן נמוכים, טעמו נפלא והוא קל להכנה ולכן, חשוב ומומלץ לשלבו בתפריט היומי.

בשר ההודו מכיל כמויות גדולות של ברזל (1.5-2 מ"ג ל- 100 גרם), לעומת בשר עוף (1.5- 1מ"ג ל- 100 גרם). בהקשר זה כדאי לדעת שברזל נספג בצורה הטובה ביותר במערכת העיכול באמצעות מזונות מן החי. בספיגת ברזל מן החי מגיעים לשיעורי ספיגה של 15%-20% אחוזים, לעומת 1.5%-3% אחוזים במזון מן הצומח.

אם חסר לכם ברזל, או אם חשוב לכם לשמור על מצבורי הברזל הקיימים, קציצות מבשר הודו או אפילו כתוספת לכדורי בשר, הן מקור זמין ונפלא.

100 גרם בשר הודו אדום מכיל פחות מ-3% שומן, כמות מעט פחותה מנתח חזה עוף שהוסר ממנו העור, ובוודאי פחותה יותר מבשר בקר, שאף בחלקים שלו הדלים יחסית בשומן יש בין 8%- 11% שומן.

עוד על אנמיה:
אולי הילד שלכם אנמי?
ברזל לתינוקות וילדים
תזונה נכונה, לפי הצבע
צמחונות, האם זה בריא?
אנמיה אצל האם לאחר הלידה תפגע בילד

היות שעודף שומן מן החי בתזונה עלול לגרום לשכיחות גבוהה של מחלות לב וכלי דם, לסוגי סרטן, להשמנת יתר ועוד, מומלץ להוסיף בשר הודו המצטיין בהיותו דל שומן לתפריט היומי בכל הגילאים כדי ליהנות מתזונה ותפריט בריאים יותר. סטייק מבשר הודו רך, עסיסי, דל בשומן, ככה לבד, או בכריך עטור ירקות הוא דוגמה מצוינת לכך.

בשר ההודו מכיל חלבון באיכות מעולה ובכמות גדולה (כ- 30 גרם חלבון ל- 100 גרם בשר), אשר יחד עם תכולה נמוכה מאוד של שומן (הנמוכה מכל סוגי הבשר), הופכת אותו למומלצת ולמתאימה לצריכה בכל הגילאים, החל מתינוקות ועד לגיל זקנה. נסו אותו על שיפוד, או כתוספת של נתחונים בסלט.

ההודו הקל לעיבוד מזמין בישול גורמה ווירטואוזיות קולינרית כיד הדמיון, ומלבד הטעם המשובח מכיל ויטמין B12 (כחצי מיקרו גרם ל- 100 גרם בשר), אבץ (4 - 3 מ"ג ל- 100 גרם), ויטמין B6 (כ- 0.5 מ"ג ל- 100 גרם), סלניום (כ- 30 מיקרוגרם) ועוד.

חשוב לציין שבישול בשר הודו גורם לשינויים במבנה החלבון, משפר את טיבו ואת ספיגתו. בזמן הבישול יש גם ירידה באחוז המים, כך שתהליך בישול שעובר בשר ההודו מעלה את ערכו התזונתי.

לאתר בנושא הודו

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר