תזונה ודיאטה - טיפים שיצילו אותך

מה שתדע על תזונה ודיאטה יכול להציל אותך. המורכבות העצומה של המזון, הטכנולוגיות החדשות, התוספים למיניהם, מגפות ההשמנה והפרעות האכילה, ההטעיות האינסופיות בפרסומות, באמצעי השיווק ובמדיה - כל אלו מובילים את העולם המערבי אל עבר אסון. קבלו טיפים לשינוי התמונה
מאת דורית אדלר
| 14/08/2007 |
צפיות: 5,920
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
הכיצד, בתקופה בה הרפואה יודעת טוב יותר מאי פעם איך למנוע את מחלת הסוכרת מסוג 2, עדיין דוהרת מגפת הסוכרת בקצב מחריד מאי פעם?

סוכרת מסוג 2 לא היתה מוכרת כלל בקרב ילדים עד לשנות ה-80 של המאה הקודמת. כיום, לכשליש מהילדים המאובחנים עם סוכרת בגילאי הילדות, יש סוכרת מסוג 2!

כיום אנו מדברים על מגפת התאומים: מגפות ההשמנה והסוכרת הדוהרות ומתפשטות בכלל העולם. נכון להיום, כ-60% מהאוכלוסייה סובלת מעודף משקל.

כל ילד חמישי בארה"ב שמן ואנו לא מפגרים בהרבה מאחור. הסיכון של ילד שמן להיות שמן בגילאי ה-20 לחייו הינם 10% אם הוא במשקל תקין, אך 50% אם הוא שמן כילד והסיכון עולה ל-80% אם אחד ההורים שלו גם שמן.

מגפת ההשמנה דוהרת כיום בעיקר מסיבות סביבתיות. האדם המודרני, יצר סביבה, שאינה תואמת את הפיזיולוגיה של גוף האדם. גוף האדם תוכנת להיות בתנועה חלק גדול מהזמן ולאכול לפי מידותיו.

לעומת זאת, החברה המודרנית התפתחה טכנולוגית כך, שאין לנו כיום צורך לזוז כמעט בכלל לצורך קיום, והאוכל זמין ולמעשה "מטביע" אותנו. מנות המזון גדלו למימדי ענק, מגוון המזונות כמעט אינסופי וכל זאת זמין ובזול, כבר מגילאי הילדות המוקדמת.

מגיפת ההשמנה מחד, והערצת היופי והשלמות מאידך, מאיצות את מגפת הדיאטות. הרצון לרזות הרבה ומיד, מאיץ את המרוץ לחיפוש אחר דיאטת קסמים. דיאטות, בוודאי הקיצוניות שבהן, עלולות להיות מסוכנות.

בעבר רווחו דיאטות חלבוניות נוזליות, אשר השימוש בהן הופסק עקב הופעת מקרי מוות, בעקבות השימוש בהן. גם דיאטת אטקינס עלולה להיות מסוכנת וכך גם דיאטות קיצוניות אחרות.

דיאטות הן גם מתכון להשמנה, כאשר הן נעשות חדשות לבקרים. מגפת הדיאטות מהווה גורם מרכזי בהאצת מגפת הפרעות האכילה, אשר גם היא במגמת עלייה. אנו חיים בסביבה משמינה הדורשת מאתנו להראות רזים ומושלמים, כל אלה מהווים לחץ אדיר על כלל החברה, אך בעיקר על המתבגרים.

מחקרי מפתח הוכיחו כי גישה תזונתית כוללנית, המבוססת על תזונה ים תיכונית, מפחיתה את הסיכון להישנות התקפי לב בין 50% ל-70%. לא מוכרת תרופה שהשפעתה דומה.

התזונה הים תיכונית, אשר היוותה את הבסיס במחקר ה-Lyon, נוסתה גם בשלושה מחקרים שונים בגיל המבוגר, בבתי אבות, ונמצא כי ככל שהתזונה קרובה יותר לתזונה הים תיכונית, כך יש ירידה בתמותה גם בגיל הקשיש.

באופן דומה, הוכח בשני מחקרים משמעותיים, כי שינוי הרכב התזונה בשילוב פעילות גופנית, יכול למנוע התפתחות סוכרת באנשים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח את המחלה.

מכל המחקרים הללו עולה שלהרכב האוכל יש אפקט מגן מחד או תורם לתחלואה מאידך. המסקנה הברורה העולה מהן – החיים ביד המזון.

בחלק זה נתמקד במזונות הבריאים ובמחקרים שהוכיחו את תרומתם הדרמטית של המזונות הבריאים להפחתת התחלואה ממרבית המזונות הרווחים בחברה המודרנית.

ירקות ופירות נמצאו במאות מחקרים כקשורים בהפחתת התחלואה מיתר לחץ דם, מחלות לב ואף מחלות סרטניות.

ארגון הבריאות העולמי, באסטרטגיה העולמית על דיאטה, קושר כשליש ממקרי מחלות הלב ו-11% ממקרי השבץ, בצריכה בלתי מספקת של ירקות ופירות. מחקרים אחרים מצאו כי צריכה מוגברת של ירקות ופירות קשורה בירידה גדולה יותר במשקל.

דגניים מלאים וקטניות מהווים אוצרות תזונתיים. יותר ויותר מחקרים מוכיחים כי תזונה המבוססת על דגניים מלאים קשורה בסיכון נמוך משמעותית למחלות לב וסוכרת בהשוואה לתזונה המבוססת על קמח לבן ומוצריו.

הקמח המלא מכיל באופן משמעותי יותר ממרבית הרכיבים התזונתיים החיוניים החל באשלגן, מגנזיום, תיאמין ועד ויטמין E.

התזונה המערבית המבוססת בעיקר על קמח לבן ומוצריו, דלה יחסית ברכיבים חיוניים אלה, אשר חסר בהם נקשר כגורם תורם ליתר לחץ דם, סוכרת ועוד.

מלח. התזונה המודרנית הנה עתירת מלח. כמות המלח במזון גדלה פי שניים בעשורים האחרונים.

האוכלוסייה המערבית צורכת כיום פי שניים מלח מההמלצות. אחד מארגוני הבריאות הבריטיים טוען שניתן יהיה לחסוך כ-30 אלף מקרי מוות בבריטניה, אם האוכלוסייה תפחית את צריכת המלח בשליש.

אולם נמצא כי גם כאשר רופאי המשפחה בבריטניה ממליצים למטופלים להפחית בצריכת המלח, המטופלים מפחיתים בעיקר את המלח שהם מוסיפים למזון לפני אכילתו.

אולם כיום למעלה מ-70% מהמלח בתזונה המערבית מקורו במזון המתועש. מזונות מוכנים או מוכנים חלקית, החל מחטיפים, דרך מנות חמות למיניהן ועד לדגני הבוקר, מכילים כמויות אדירות של מלח.

ההמלצות כיום מדברות על 2,400 מ"ג ליום, כאשר המנות החמות יכולות להכיל כמחצית התצרוכת היומית במנה אחת. כלומר, ללא הדרכה לציבור, שתתרכז ב'כיצד לבחור את המזונות הבריאים', קשה לציבור לבחור נכון.

חלק גדול מהציבור אינו יודע לדוגמה, שנתרן הינו מרכיב של המלח וכאשר הרופא ממליץ להפחית את המלח, הם צריכים לחפש את המזונות המכילים מעט נתרן מאחר ועל תוויות המזון מופיע נתרן ולא מלח.

מכל האמור עולה כי, תזונה בריאה יכולה למנוע חלק ניכר מהתחלואה המודרנית, אשר חלקה כבר הוכרז כמגפה עולמית. נושא התזונה הינו מורכב ולכן גם מורכב להדרכה. נושא המזון הינו מרכזי וחשוב בכל תרבות וחשוב שכך יישאר.

המורכבות העצומה של המזון, הטכנולוגיות החדשות, התוספים למיניהם, מגפות ההשמנה והפרעות האכילה, ההטעיות האינסופיות בפרסומות, באמצעי השיווק ובמדיה, כל אלה מחייבים שהאנשים שיובילו ויטפלו באוכלוסייה הבריאה והחולה יהיו האנשים שהוכשרו לכך, שהם הדיאטנים הקליניים.

מחלקת התזונה והדיאטה של הדסה עין כרם והמרכז לאיכות חיים של הדסה - אופטימל, מובילה דרך שמציידת את משתתפי התכניות שלהבכלים רחבים לאימוץ הרגלי תזונה בריאים, מתוך תובנות והנאה אמיתית.

ארוחות משפחתיות, בישול בריא וטעים, התארגנות לאוכל בריא על בסיס קבוע בבית. השתתפות בתכניות אלה מהווה מתנה אמיתית לחיים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 362
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 863
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,038
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,825
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,233
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 630
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 697
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 857
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד