יוגה, ללידה קלה

לידה היא לא תמיד חוויה נעימה (למעשה, מילים כמו "סיוט" או "כאבי תופת" מתארים אותה די טוב, לדעת חלק מהיולדות). תרגול יוגה בהריון לא ימנע אומנם את הכאב, אבל יעזור לך להפעיל את גופך בצורה הנכונה ביותר ולהיות רגועה גם כשאת חווה כאבים. אילה גרוסמן, דולה ומומחית ליוגה בהריון, מסבירה איך עוזרת היוגה בלידה
מאת אילה גרוסמן
| 29/07/2007 |
צפיות: 6,409
תרגול יוגה במהלך ההריון, נועד לעזור לאישה לעבור את חודשי ההריון ואת תהליך הלידה, כשהיא מוכנה יותר לקראתם.

הגוף מפנים את הידע הדרוש לו ללידה באופן פיזי, בעוד המוח מקטלג את המידע בזיכרון על מנת לשלוף אותו ברגע הנכון, כשהיולדת תהייה כבר בעיצומה של הלידה.

גם כשהיא תהייה נתונה בתוך כאב, ידע גופה לנשום באופן שישרת את הלידה, לנוע בזמן הצירים באופן שיתמוך בתנועת העובר כלפי מטה, בהרחבת האגן, בשימוש בכוח המשיכה ועוד - כל זאת באמצעות נשימות ותנועות מגוונות שהגוף המתורגל מבצע כבר כמעט באופן אוטומטי.

מכאן ניתן ללמוד, כי עקרון מרכזי עליו מתבססים שעורי יוגה לנשים בהריון, הוא תרגול קבוע של נשימה - תנועה - הרפיה.

נשימה. כולנו נושמות. זהו תהליך טבעי שרוב הזמן אנו לא מקדישות לו תשומת לב, אולם ככל שנהייה מודעות יותר לנשימה, נוכל להיעזר בה במצבים שונים, כשלידה היא דוגמא מצוינת לכך.

מאין ספור יולדות כבר שמעתי כמה הייתה משמעותית עבורן נשימה מודעת בזמן ציר, לעומת ציר שבו הן הפסיקו לנשום, או שלא ידעו כיצד לנשום בו נכון.

הן דיווחו על הבדל משמעותי מאד בעוצמת הכאב שהן חוו באותם צירים, כתוצאה מהפניית תשומת הלב שלהן אל הנשימות.

ישנו מגוון סוגים של נשימות שלקוחות מעולם היוגה, שניתן לעבוד איתן בזמן ובין הצירים, כשהמודעות לנשימה היא מתנה הנרכשת לכל החיים.

לדוגמא, בזמן לידה אנחנו שואפות אויר דרך האף ונושפות אויר מהפה, בצורות שונות בהתאם לשלבים השונים של הלידה.

השאיפה מהאף מאפשרת לאוויר להיכנס בהדרגה ומונעת היפרונטילציה. הנשיפה מהפה קלה יותר בזמן ציר, מרפה ומשחררת ומקלה על הרפיית רצפת האגן.

תרגול נשימה במהלך ההיריון משרת את היולדת באיזון, ריכוז, שיווי משקל, הקלה על בעיות במערכת העיכול, הפגת פחדים ועוד.

תנועה. שני רעיונות עיקריים עומדים מאחורי הדבר:

1. ההבנה שלידה היא תנועה. תנועה של התינוק החוצה ותנועה של האישה בתוך התהליך.

2. ההבנה שבשלבים שונים יש צורך בתנועות שונות וצריך להכיר ולתרגל אותן ואת המעבר מתנועה אחת לשנייה וכן שתנועות שמתאימות לאישה אחת, לא בהכרח תתאמנה לאחרת. הכרות מוקדמת עם התנועות תאפשר לכל אחת לבחור את מה שמתאים לה.

תוך כדי תרגול התנועה, מעמיקה הבנת המתרגלת את תהליך הלידה ואת השינויים שצפוי האגן שלה לעבור בעת הלידה, את אופן ירידת התינוק כלפי מטה בצורה ספיראלית, תוך הסתייעות בכוח הכבידה, היכולת להעזר בבן הזוג או מלווה אחר בלידה ועוד.

מגוון התנועות מתחיל בתנועות מוכרות כמו עמידה או הליכה וממשיך בתנועות מוכרות פחות, כמו סיבובי אגן, תנועות בעמידת שש, בשכיבה על הצד, הסתייעות באביזרים כמו שרפרף, כדור פיזיו, כרית הנקה ועוד.

לגבי כל תנועה לומדת ומתרגלת האישה את אופן הפעילות שלה ואת האופן שבו יכול מי שמלווה אותה, לתמוך בה בתוך התהליך. כך גם מפתחת האישה את היכולת לבחור בין הצורך שלה בתמיכה ומגע בשלבים מסוימים של הלידה, לבין רגעים אחרים שבהם היא אולי תרצה להיות לבד.

הרפיה. היכולת להגיע להרפיה במובן הפיזי, המחשבתי והרגשי נרכשת באמצעות תרגול קבוע.

עבור אישה שהמוח שלה איננו מכיר את חווית ההרפיה, יהיה זה כמעט בלתי אפשרי להשתמש בהרפיה בזמן תהליך הלידה.

היכולת להרפות באה לידי ביטוי בהפרשה של הורמונים תומכים בלידה, במנוחה שבין הצירים, ביכולת לקבל את תהליך הלידה כפי שהוא מתרחש ואפילו בקבלת ההורות אחרי הלידה.

הרפיה היא מצב שרובנו אינן מורגלות אליו באופן טבעי ולכן יש לתרגל אותו בהדרגה, להפנים ולהרחיב את היכולת להשתמש בו ולהרפות.

תרגול יוגה בהריון הינו תהליך הפנמה של המרכיבים שתארתי, שבתוכו נשים עוברות שינוי בחשיבה ובתפיסה שלהן את עצמן בכלל ואת תהליך הלידה בפרט וחשוב לזכור שאין דרך אחת "נכונה" ללדת.

בשנות עבודתי בהדרכת יוגה בהריון, זכיתי לשמוע מאות נשים שסיפרו לי על חוויות הלידה שלהן ועל השפעת תרגול היוגה על הלידה ועל יכולתן להפוך אותה ללידה פעילה.

פגשתי כאלה שעברו לידה בניתוח קיסרי וחוו אותה כחוויה נפלאה, מלאה ומרגשת ופגשתי בכאלה שעברו לידה וגינלית שהייתה לכאורה קלה ומהירה, אך עבורן היא הייתה חוויה קשה ולעיתים אף טראומטית.

כיוון שכך אני סבורה כי האבחנה בין מי שעברה "לידה טבעית" לבין מי שעברה "לידה קונבנציונאלית", נקבעת בראשה של היולדת ותלויה בחווית הלידה שלה ולא ב"עובדות" חיצוניות כלשהן.

הכנה של הגוף והנפש ללידה הם בהחלט כלים רבי עוצמה ללידה, אבל אני רואה בהריון גם הזדמנות לתהליכים ולשינויים חיוביים נוספים בחיים.

זוהי תקופה שבה האישה נמצאת במצב תודעה שונה, שבו פעמים רבות היא תחווה באופן שונה את גופה, את נפשה, מחשבותיה ותחושותיה ותתנהל באופן שונה. זוהי גם תקופה שנשים רבות רוצות ומרגישות מוכנות לעשות דברים עבור עצמן.

תרגול קבוע של היוגה לקראת הלידה, הוא אחד מאותם דברים. על שינויים אחרים אתן מוזמנות לחשוב בעצמכן...

היוגה איננה מבטיחה בהכרח לידה קלה ונטולת כאבים, אולם היא בהחלט נותנת לאישה תחושת מוכנות גופנית, רגשית ונפשית לקראת הלידה. כדאי לנצל זאת ושתהייה לכם חווית לידה טובה.



דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד