ויטמינים - ושלא יעבדו עליכם

שיגעון הויטמינים שרווח בארה"ב שנים, עשה עלייה גם לארצנו, והמדפים בבתי המרקחת וחנויות הטבע קורסים תחת העומס. המבחר מציב בעיה חדשה, איך תוכלו לדעת אם התוסף עליו אתם מוציאם עשרות שקלים בחודש (במקרה הטוב) הוא תוסף טוב? איילת יחזקאל, מטפלת ברפואה סינית ריכזה לנו מספר עצות
מאת איילת יחזקאל
| 15/07/2007 |
צפיות: 5,400
במציאות המתועשת שלנו, כאשר רוב מזוננו מעובד ומכיל חומרים כימיים המורידים את ערכו התזונתי, כמעט ואין מקור ראוי לוויטמינים במזון עצמו. לפיכך, עלינו להשלים את מקור הוויטמינים בתוספי מזון.

אולם, בבואנו לבית המרקחת או בעת שאנו ניצבים מול מחלקה כזו או אחרת בחנויות הבריאות והטבע, אנו נתקלים בבעיה נוספת - ההיצע הרחב שיש לשוק התוספים והוויטמינים להציע לצרכן הממוצע שאינו בקיא ברזי התחום.

איך נדע כי התוסף שרכשנו הוא תוסף טוב, שמכיל את הכמות הרצויה והנדרשת לנו? לצורך ייצור התוספים נדרש תהליך כימי אשר מוריד מערך הוויטמינים והתוספים שיש ל"תרופה" להציע, כיצד נדע כי הכמוסות או האבקות אינן מכילות יותר כימיקלים מוויטמינים?

ישנן כמה נקודות חשובות שיש לשים אליהן לב כשבאים לבחור תוסף מזון. שמירה על כללים אלו תסייע לקבלת כמות מתאימה של הויטמינים הנחוצים, בדרך שתבטיח ספיגה טובה בגוף.

1. קבוצת הוויטמינים B. מדובר בקבוצה הכוללת שמונה סוגי וויטמינים, ומסייעת בין היתר לחילוף חומרים תקין של פחמימות וחלבונים, פעילות תקינה של מערכת העיכול, גדילה, חיזוק המערכת החיסונית ועוד.

המינון הרצוי בתוספי מזון מקבוצה B הוא כ-50 מ"ג כתוסף טיפולי, למעט ויטמין B-12 , בו המינון צריך להיות גבוה יותר (כ- 1000 מק"ג).

2. קבוצת הוויטמינים C. ויטמין C נחוץ ליצירת חלבון הקולגן, המאפשר יצירת רקמות ועצמות יציבים ושומר על נימי הדם והשיניים.

כמו כן, מחקרים רבים מוכיחים כי הקבוצה מחזקת את המערכת החיסונית כנגד דלקות ולעיתים אף ממלאת תפקיד במניעת מחלות לב וסרטן.

איזה ויטמינים לקחת, למה וכמה? מומחי GNC יענו לכם על כל השאלות בפורום
רוצים לעבור לאורח חיים בריא? פורום פוד קואצ'ינג זה מה שחיפשתם

המינון המינימלי היומי המומלץ בתוסף של וויטמין C הוא כ-60 מ"ג. אולם לרוב, גם זה לא מספיק, בהתחשב בצורת החיים שלנו (זיהום אויר, מתח, מזון מעובד ועוד) ויש לצרוך יותר. תוסף טוב יכיל בדרך כלל בין 200 ל-250 מ"ג וכאשר חולים, מומלץ לצרוך כ-4,000-5,000 מ"ג.

3. סידן. הסידן מהווה חלק חשוב בהרגלי התזונה הבריאה של גוף האדם. חסרים בסידן עלולים להשפיע לרעה על התהוות העצמות והשיניים.

חסרים בסידן לאורך זמן עלולים לגרום למחלת דלדול העצם (אוסטיאופורוזיס). לחילופין, עודף סידן בגוף עלול לגרום לאבנים בכליות ולבעיות נוירולוגיות.

מסיבות אלו חשוב להקפיד על צריכה סדירה ונכונה של סידן לאורך החיים. כמות הסידן המומלצת למבוגרים בדרך כלל נעה בין 700 ל-1200 מ"ג ביום. בנוסף, הגוף דורש ויטמין D בכדי לספוג את הסידן במערכת.

עוד על ויטמינים ותוספי מזון:
פעילות גופנית והצורך בויטמינים ומינרלים
למה חסרים לנו ויטמינים?
10 הדיברות למולטי-ויטמין
חשיבות הויטמינים והמינרלים
ויטמינים, מינרלים ומערכת החיסון

מאחר והגוף יכול לצרוך כל פעם רק עד 200 מ"ג של סידן מסוג ציטרט, מומלץ לצרוך ב"מנות קטנות" מספר פעמים ביום. לפיכך, אין להתפתות לתוספים המציעים כמויות גדולות יותר של סידן.

אין לשתות את התוסף עם נס קפה או קפה שחור, שכן משקאות אלו מבטלים את פעולתו של הסידן ומעכבים את קליטתו במערכת העיכול והגוף.

כמו כן, חשוב לקחת כמוסה אחת לפני השינה ולעולם לא במקביל למוצר חלב או תוספי ברזל.

4.שחרור מושהה. יש לוודא כי התוסף הוא בצורת TR - time release, כלומר, מנגנון שחרור מושהה. לגוף לוקח זמן מה לעכל ולספוג את כל התוספים אותם הוא מקבל. לרוב, התוספים שאנו נוטלים "בורחים" מהגוף (בשתן , למשל) עוד לפני שהגוף הספיק לסופגם.

מנגנון השחרור המושהה אמור לווסת את פעילות פירוק הוויטמינים בגוף ובכך להגביר את יעילות ספיגת התוסף בגוף. זה נכון לגבי מולטי ויטמין וויטמיני B ו-C.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר