איך לדאוג לעצמך לאחר הלידה

רובנו לא יכולות לראות מעבר להריון וללידה ולחשוב מה עושים אחרי זה, לא רק עם הילד, אלא בעיקר עם עצמנו. גם התקופה שאחרי מצריכה מאיתנו הרבה - הנקה, דאגה לילד ולבית, שעות שינה מעטות, כשכל מה שאנחנו רוצות זה לנוח. ורד לב מזכירה לנשים אחרי לידה לדאוג לעצמן וגם נותנת עצות איך אפשר לעשות את זה בפועל
 ורד לב
מאת ורד לב
| 06/06/2007 |
צפיות: 7,883
עברו תשעה החודשים. עימם עברו הציפיות, החששות, המחשבות, התכנונים והלבטים. עבר גם הרגע לו חיכינו - הלידה. מזל טוב.

לרובנו קשה לראות מעבר ללידה עצמה, גם אם אנחנו כבר בעלות ניסיון. יש משהו בתהליך הזה ובמחשבות שלנו שנעצר עם הלידה ולא ממש מגיע אחריה. והרי ידוע וברור שאישה לאחר לידה זקוקה לעזרה ולטיפול, ממש כמו הרך הנולד.

ברצוני לעבור על מספר נקודות שרצוי לחשוב עליהן עוד לפני הלידה - איך לתמוך ביולדת, לעזור לה ולהקל עליה:

1. מנוחה. זהו אולי הדבר הנדרש ביותר לאישה אחרי לידה ואולי הדבר שאנחנו הכי לא יודעות לתת לעצמנו.
לא לארח ולהכין ולסדר ולנקות, אלא פשוט להיכנס למיטה עם התינוק החדש ולנוח כמה שניתן.

התינוק בין כה ישן הרבה בימיו הראשונים, מדוע לא ננצל זאת כדי להשיב לגוף את כוחותיו אחרי הלידה ולעזור לו לאסוף את כוחותיו ולהחלים מהר יותר?

כדאי לאמץ מנהג זה גם אחרי הימים הראשונים ולדאוג לנוח עם התינוק לפחות פעם או פעמיים ביום, כדי להשלים את שנת הלילה המופרעת על ידי ארוחותיו.
<@ --- IMG_2 --- @>
כדאי לחשוב על הביקורים של בני המשפחה והחברים ולוודא שיתרחשו בזמנים שיתאימו לך ולתינוק. זה בסדר גמור לדחות ולסרב לביקורים בזמנים מסוימים. עדיף גם לשים לב בחברתו של מי אתם מעוניינים באותם ימי/ שבועות הסתגלות ראשונים. גם לטלפון יש פה תפקיד, זכרו כי הוא רק מכשיר ואפשר לכבות אותו כשלא נוח לכם לדבר!

לפורומים שיעזרו לך אחרי הלידה:
חופשת לידה
פורום רפואה משלימה בהריון ואחריו
פורום שיחת בנות
פורום הריון לידה הנקה
פורום התפתחות תינוקות
פורום רפואת ילדים
פורום ברית מילה רפואית

2. עזרה. אנחנו גיבורות וחזקות ועברנו את ההיריון ואת הלידה, אבל זה ממש בסדר לבקש עזרה והאמת? אנחנו מאד זקוקות לה.

כדאי לדאוג עוד מראש שבימים או בשבועות הראשונים, יהיה תמיד מישהו איתך: בן הזוג (אם זה אפשרי), משפחה, חברים וכו'.

גם אם הם לא יעשו הרבה, עצם העובדה שיש מישהו בבית שאפשר לדבר איתו זו עזרה גדולה, שלא לדבר על האפשרות לנוח מעט או לבצע פעולות יומיומיות כמו מקלחת ביתר קלות.

אם אין אפשרות שמישהו ישהה איתך, אפשר לנסות להפעיל אנשים מרחוק, למשל לקבל עזרה בקניות, בבישולים (להביא לחברה שילדה לא מזמן כמה תבשילים זו מתנה נפלאה בעיניי), או בסידורים עם הילדים הגדולים יותר.

אם יש אפשרות, כדאי גם להוריד את נושא ניקיון הבית מהיולדת הטרייה, לפחות למספר שבועות, כדי שהבית יהיה נעים ונקי בלי שהיא תתאמץ (כן, כן, קחו מנקה!).

זכרו כי השבועות הראשונים חשובים ביותר לעניין ייצור החלב בגוף האישה, אלו השבועות שיוכלו לקבוע כמה חלב יהיה לך. לכן עוד יותר חשוב להקפיד על זמן רגוע ונינוח במידת האפשר.

3. אוכל. אה, זה נושא שכולנו מתקשות בו. להכין אוכל לבעל, לילדים, לארח חברים ומשפחה - זה כן. אבל כשזה מגיע לצרכים שלנו?

גם כאן בני המשפחה והחברים יכולים לעזור. בקשי מיקירייך שיביאו לך מאכלים שאת אוהבת. זו הזדמנות מצוינת בשבילם לתמוך בך בתקופה שלאחר הלידה ואת תיהני ממזון טוב מבלי להתאמץ. חוץ מזה, תראו לי אימא שלא תסכים להכין לבתה את המזונות האהובים עליה, ועוד בתקופה שכזו?

אם את מסוגלת לראות למרחוק, את יכולה להתכונן עוד בסוף ההיריון ולהכין תבשילים, פשטידות ושאר מאכלים ולהקפיאם עבור תקופה זו.

מה אתם חושבים על נשים שמניקות במקומות ציבוריים? לתוצאות הסקר

יש מזונות בריאים שאפשר להכין מהר יחסית, כמו: פסטה מקמח מלא, קוסקוס מקמח מלא, לחם עם ממרחים, דגנים וקטניות שמצריכים בישול קצר יחסית (עדשים אדומים, קינואה, דייסת קוואקר ועוד), פירות וירקות טריים, עלי סלט מוכנים, פירות יבשים ועוד.

כדאי לדאוג שהמזונות יהיו זמינים בפינת הישיבה / הנקה, או ליד המיטה. רצוי שבקבוק מים ילווה אותך לכל מקום בו תלכי בבית (או לדאוג שיהיו כמה בקבוקים בכמה מקומות), כי ודאי תרצי לשתות הרבה, במיוחד בהנקה.

4. פעילות גופנית. נשים רבות רוצות "לחזור לעצמן" מיד לאחר הלידה ומתחילות ללכת לשיעורי אירובי וכד'. כדאי לקחת את הזמן ולעשות את תהליך החזרה לפעילות באופן איטי.

אם את מרגישה שיש לך כוחות, התחילי עם מעט הליכה קלה כל כמה ימים. הגבירי לאט לאט את מספר הפעמים ומשך הזמן. אל תפעילי לחץ על הגוף להיות פעיל מהר מדי, לחזור מהר למשקל ולגזרה. האטי את הקצב!

מספר שבועות לאחר הלידה, כאשר הכוחות מתחילים לחזור, ניתן לחזור בהדרגה לפעילות קצת יותר מאומצת. רצוי להתייעץ ולא לעשות דברים לבד.

הפעילות המומלצת העיקרית אותה ניתן להתחיל מייד לאחר הלידה היא חיזוק שרירי רצפת האגן. כיווצי אגן לפי תרגילי קֶגֶל, שיטת פאולה וכד' תעזור לשרירי רצפת האגן לחזור מהר יותר לעצמם .גם כאן יש לפעול באופן הדרגתי ומתון.

עוד על הריון ולידה:
הגעתם איתו הביתה, מה עכשיו?
הכל על הנקה ואמצעי מניעה
על הנקה וירידה במשקל
אמא חדשה באה לעולם
אוכלת בשביל שניים? אז תאכלי בריא

5. תמיכה. התקופה שאחרי הלידה יכולה להיות מאד רגשית וכדאי שיהיו סביבה אנשים שיוכלו לתמוך בך. יש כל כך הרבה דברים חדשים שקורים עם הגעת התינוק הביתה וטוב שיהיה עם מי להתייעץ, את מי לשאול וסתם כדי לפרוק רגשות.

אם יש באפשרותך להשתתף במפגשים שקורים בסביבה, זו אפשרות נהדרת לצאת מהבית עם התינוק, להתאוורר, לראות עוד אמהות ותינוקות ולחלוק את הדברים שעוברים עליך.

ישנם היום לא מעט מרכזים המיועדים לאם ולתינוק המציעים פעילויות משותפות שונות. אפשר להירשם לחוג או להצטרף למפגשי תמיכה בהנקה.

אפשר גם לארגן קבוצה של כמה חברות עם תינוקות ופשוט לשבת ולקשקש ביחד, זה לא חייב להיות מפגש עם תוכן. גם טיול יומי לגינה השכונתית יכול לתרום הרבה לאם.

את היחידה שמכירה היטב את גופך ואת יכולותייך, הקשיבי לעצמך ובחרי בדברים הנכונים והמתאימים לך ביותר, כדי שתקופה זו של משכב לידה תעבור עבורך בקלות יחסית. זכרי כי יש לך הרבה דברים להתרגל אליהם עכשיו, בחרי את פעולותייך בחוכמה ואל תתביישי להיעזר בסביבה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר