מה עושים עם הלחץ ברפואה הסינית?

המתחים הורגים לך את הבריאות? אתה מבולבל מרוב מחוייבויות שונות, מורד יום ולילה ומרגיש עייף וחלש? כנראה שאתה חי בחצי הכדור המערבי. אבל מה שיכול להוציא אותך מהלחץ נמצא דווקא בחצי הכדור השני - או ליתר דיוק בסין. הרפואה הסינית תרפא את נזקי התרבות המערבית?
| 06/04/2007 |
צפיות: 6,285
מצבי סטרס הפכו לחלק אינטגרלי מחיי היומיום של החברה המערבית.

הסיבות לסטרס רבות ומגוונות והן באות על ידי ביטוי כתגובה רגשית ללחצים בעבודה, בעיות משפחה, קשיים פיננסיים, רגשות שלילים מודחקים, מלחמות, טרור ועוד.

בנוסף לכך, ישנם מצבים הגורמים לסטרס פיזיולוגי כגון חשיפה לתנאי מזג אוויר לא נוחים, קרינה וזיהום סביבתי, מחלות, ניתוחים ופציעות. מצבים אלה גורמות לשרשרת תגובות פיזיולוגיות, שעם הזמן מעמיסים על מערכות הגוף מעבר ליכולת שלהן לשאת.

ההשלכות של מצבי הסטרס יכולות להיות חמורות למדי ואף בלתי הפיכות. הפגיעה במערכת החיסון יכולה להתבטא באופן מיידי, בנטייה מוגברת להצטננויות וזיהומים לצד תחושות שחיקה, עייפות, עצבנות ואי שקט.

המחלות הקשורות לסטרס כוללות בין היתר מחלות לב וכלי דם, בעיות במערכת העצבים, מחלות אוטו אימוניות, סרטן, אסטמה, הפרעות מחזור, מעי וקיבה "עצבניים", כיבים במערכת העיכול ועוד. כדי להיאבק במצבי הסטרס ביעילות על האדם לפעול בחמישה מישורים:

1. שליטה בזמן. לעתים קרובות הרגשת חוסר זמן מהווה סיבה לסטרס, לכן חשוב ללמוד ולנהל נכון את הזמן בעזרת הגדרת סדרי עדיפויות, תכנון מוקדם של מהלך היום, חלוקת תפקידים (אם מתאפשרת), הימנעות מדחיית מטלות לרגע האחרון והכי חשוב: להיות ריאליים ולא להעמיס על עצמכם מטלות.

2. רכישת מיומנות בטכניקת הרפיה. שליטה בטכניקת הרפיה יכולה להביא להקלה בסימפטומים של סטרס: ירידה בקצב לב ובלחץ דם, ירידה בקצב הנשימה, הרפיית שרירים, ירידה בהזעה, איזון בייצור מיצי ואנזימי העיכול ואיזון של רמת הסוכר בדם.

טכניקת הרפיה להתרעננות והתרגעות בין רגע: מתיישבים בצורה נוחה עם כפות הידיים על הברכיים ומשחררים את הלסת על ידי פתיחה קלה של הפה. כתוצאה מכך שרירי הרכות נרפים וכל הלחץ והמתח שנצברו באזור הראש הולכים ונעלמים.נותנים לעפעפיים לצנוח חופשי, כך שבין הריסים יישאר חריץ דק שדרכו יחדור קצת אור. זה המצב הרגוע והנוח ביותר לעיניים.

יורדים עם המחשבה לשרירי הכתפיים והידיים ומשחררים אותם. ממשיכים בהרפיה של כל שרירי בית החזה והגב. הנשימה נעשית איטית ורגועה יותר. משחררים שרירי הבטן והרגליים. בזמן ההרפיה לא מתנגדים לזרם המחשבות, אלא נותנים להן לזרום באופן חופשי ללא התייחסות רגשית מצדנו.

יש אנשים שמצליחים לאמץ את השיטה מהפעם ראשונה ויש שזקוקים לחזרות ותרגול. זמן התרגול כרבע שעה ועם הזמן ניתן לצמצם את משך ההרפיה לשניות בודדות. טכניקת הרפיה זו פשוטה, יעילה וישימה כמעט בכל מצב ומקום: בבית, במשרד, המתנה בתור, בתחבורה ציבורית ועוד. מלבד הרוגע, הרפיה זו מחזירה אנרגיה ומצילה מנדודי שינה.

3. שמירה על דיאטה בריאה ומספקת. כדי להבטיח תפקוד גופני ונפשי תקין עלינו להקפיד לצרוך את כל אבות המזון. בנוסף לזה כדאי להימנע מדיאטה חריפה שתגרום להרעבת הגוף ותחריף מצבי סטרס ולצמצם את צריכת הקפה, שכן כמויות קפה גדולות לאורך זמן עלולות לגרום לחולשה כרונית.

גם אלכוהול גורם לסטרס כימי בגוף, מפר איזון כימי במוח וכתוצאה מכך משפיע לרעה על איכות השינה, מעלה תחושות חרדה ומשבש תפקוד תקין של בלוטות יותרת הכליה והכבד.

אלרגיה למזונות שונים מהווה בין היתר גורם לעייפות, עצבנות, קשיי ריכוז, נדודי שינה ועוד. מזונות שכיחים שגורמים לאלרגיה הם חיטה, חלב ומוצריו, שמרים, בשר ומוצריו, תירס, חלבון ביצה, עגבניות, צדפות, בוטנים, שוקולד, סויה וחומרי צבע, טעם וריח. את הבירור לאלרגיה ניתן לעשות בשיטת האלימינציה: מוציאים מהתפריט את כל המוצרים ה"חשודים" ומחזירים אותם אחד אחד, בפרקי זמן ארוכים ובהדרגה, תוך בחינת תגובות הגוף למוצר.

4. פעילות גופנית. פעילות גופנית מסוגלת להפיג בצורה דרמטית את מצבי הסטרס, שמלווים בדיכאון פחדים וחרדה. פעילות גופנית סדירה גורמת לשחרור אנדורפינים לזרם הדם – חומרים המעלים את מצב הרוח ומשככים כאבים. הפעילות הגופנית שתבחרו צריכה להיות סבירה, לא מתישה ורצוי שתהיה גם מהנה.

5. מגוון רפואת טבעיות. קיימים צמחים מערביים בחליטות או בסירופים, כגון: בבונג, פסיפלורה ולריאנה. פעילות של צמחים אלה מעודנת, ואין לצפות שינויים דרמטיים בעקבות נטילתם. מעבר לכך, ניתן להשתמש בצמחי המרפא הסיניים:

שורש ג'ינסנג. ידוע כמחזק ומרגיע. מומלץ במיוחד לאנשים עם לחץ דם נמוך. אין לטול ג'ינסנג במצבי חום או יתר לחץ דם. ג'ינסנג מחזק את בלוטות יותרת הכליות שאחראיות על שחרור אדרנלין.

פנינה (Margarita). משפיעה לטובה על הכבד, מרגיעה ומאזנת רגשות.

גלעין שזיף סיני (sem. Zizyphi). משקיט רגשות, מרגיע, תומך בתפקודם התקין של הלב והכבד.

שורש מרבה חלב (Rx. Polygalae). מרגיע, עוזר לנדודי שינה, חוסר מנוחה ומועקה.

זרע תויה (sem. Biotae). מפחית נרגנות, חוסר מנוחה, שכחה ונדודי שינה.

פרחי בך: רסקיו רמדי היא תערובת מחמישה צמחים, נוחה לשימוש, מרגיעה ומועילה במיוחד במקרים של נדודי שינה קלים

צמחי מרפא סיניים מקובל ליטול במרקחת שמורכבת ממספר צמחים.התערובת יעילה יותר מאשר צריכת צמחים בודדים ומותאמת על ידי רופא למטופל בצורה אידיאלית.

רוצים לדעת כיצד הרפואה המשלימה יכולה לעזור לכם? הכנסו לפורום רפואה משלימה
משהו מפריע לכם? בפורום התמיכה שלנו מחכים לעזור לכם להוציא את זה

לאתר של רפאל רוזנסקי

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר