איזה סוכר תשימו בקפה?

פעם כשהיינו צריכים לקנות סוכר, היינו ניגשים למדף המיועד בסופרמרקט ושם הוא היה: הסוכר הלבן. היום אנחנו כבר יודעים שסוכר לבן פשוט זה כבר פאסה, וגם הסוכר החום ירד מגדולתו; היום זהו עידן המולסה והסטיביה. לא הבנתם כלום? ורד לב מסבירה
 ורד לב
מאת ורד לב
| 11/12/2006 |
צפיות: 24,850
דירוג: 3.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 3.0 מתוך 5
נתחיל מהסוף - סוכר, בכל צורה שהיא, אינו דבר בריא. אבל אני בכל זאת אוהבת סוכר ומתוק ומעוניינת להמשיך ולהשתמש בו, רק אל תגידו שלא הזהרתי אתכם.

מקורו של הסוכר המוכר לנו הוא בקנה או בסלק סוכר. במהלך ההיסטוריה אהב האדם לאכול דברים מתוקים, כמו פירות טריים ויבשים ודגנים בעלי מתיקות עדינה.

עם התקדמות המהפכה התעשייתית הפך עיבוד קנה הסוכר לתהליך פשוט יחסית, מה שהפך את תעשיית הסוכר (קנה וסלק) לאחת התעשיות הגדולות והרווחיות בעולם.

הסוכר מופיע במגוון מזונות מוכנים: ממתקים, עוגות ומאפים, דגני בוקר, משקאות קלים, שוקולד, גלידות, קומפוטים, ריבות וחטיפים, כך שילדים ומבוגרים אוכלים בשנה הרבה יותר סוכר מאשר גופם באמת צריך והרבה יותר ממשקל גופם בסוכר.

מאחר ויש צורך בהרבה רכיבים תזונתיים, בעיקר ויטמין B1, בכדי לעכל את הסוכר בגוף, צריכה עודפת של סוכר עלולה להוביל לחוסר איזון ברכיבי התזונה. חוסר איזון זה מוביל למחלות הקשורות לתזונה כגון: השמנה, סוכרת, בעיות עיכול ועד לרמת סיכון גבוהה למחלות לב וכלי דם, סרטן והתקפי לב.

מעבר לכך, תתכן פגיעה במשק הסוכר בגוף שיכולה להוציאו מאיזון ולהוביל למצבי היפוגליקמיה ולבעיות קשות בשיניים, עקב השינוי בחומציות הפה המאפשרת לבקטריות לאכול את ציפוי השיניים. מכיוון שמבחר סוגי הסוכר השונים הינו כה נרחב, לפניכם סקירה קצרה של הסוגים הנפוצים:

סוכר לבן. זהו הסוכר הפשוט והמוכר ביותר. הסוכר הלבן מורכב משתי מולקולות של גלוקוז ושל פרוקטוז (סוכר הפירות). סוכר זה, כידוע, הינו הסוכר הכי פחות בריא. הוא נטול כל ערך תזונתי מלבד הפחמימות הפשוטות שבו. הוא חסר סיבים, ויטמינים ומינרלים, מה שאומר שהוא יהיה מעמסה לגוף בתהליך העיכול שלו.

בכדי לעכלו, הגוף יצטרך "להמציא" ויטמיני B ומאחר ואלו אינם נאגרים בגוף, הם יילקחו ממזונות אחרים ויפגעו בתהליכים אחרים הדורשים את הויטמינים הללו.

סוכר פירות/ סוכר ענבים. זהו הפרוקטוז המופק מפירות. הוא מתוק פחות מהסוכר הלבן ולעתים משתמשים בו למאפים. בעבר המליצו להמתיק את מזון התינוקות עם סוכר ענבים, זאת מאחר ומתיקותו עדינה, אך מאד לא מומלץ להמתיק מזון לתינוקות, אפילו עם פרוקטוז.

סוכר חום. זהו סוכר שעבר תהליך אחד פחות בשרשרת העיבוד, מה שהשאיר אותו עם מעט ויטמינים ומינרלים. מאחר וזהו מוצר מעובד ומופרד הוא אינו מומלץ גם כן, אך הוא הרע במיעוטו. הסוכר החום מכיל את הויטמינים הדרושים לעיכולו ולכן אינו "שודד" מהגוף את הויטמינים הללו, או אולי יותר נכון לומר, שודד פחות.

סוכר חום כהה. ברוב המקרים זהו סוכר רגיל שהוסיפו לו צבע מאכל קרמל במקרה הרע או מעט מולסה במקרה הטוב. לא מומלץ לשימוש.

סוכר חום מסוג "דמררה". זהו הסוכר בעל הגרגירים הזהובים. סוכר זה מכיל קצת יותר ויטמינים ומינרלים מאשר הסוכר הלבן הפשוט.

סוכר קנים. סוכר בעל גבישים קטנים ודקיקים. זהו הסוכר הכי פחות מעובד והכי מומלץ לשימוש (אם כבר). הוא מכיל יותר ויטמינים ומינרלים מאחר והוא מוכן מסירופ סוכר קנים.

עוד על תזונה משלימה:
רוצים לדעת עוד על 300 תרופות סבתא?
לרזות בדרך הטבע
עושים דיאטה? תיפרדו מהפחמימות
קחי לך תפוחים ותמרים. זה בריא
שמיר ופטרוזיליה נפגשים באפילה

מולסה. זהו סירופ חום כהה המכיל את מה שיוצא החוצה בתהליך העיבוד של הסוכר. המולסה מכילה סידן, ויטמיני B (בעיקר B3) וברזל, עם הבדלים קלים בין מולסה מסלק סוכר ומולסה מקנה סוכר. ניתן להשתמש במולסה להמתקת עוגות ומאפים, גרנולה ודגני בוקר, למריחה על לחם ובתבשילים למיניהם.

דבש. מעבר לתכולת הפחמימות הגבוהה שבדבש הוא מכיל גם הרבה רכיבים תזונתיים כגון: חלבונים, חומצות שומן, ויטמינים, מינרלים, אנזימים, הורמונים ופולן. כל אלו שמים את הדבש במקום הגבוה ביותר ברשימת המזונות עתירי האנרגיה.

ישנם סוגים רבים של דבש כשההבדלים יכולים להיות קשורים לפרחים שמהם נאסף הצוף (פרחי הבר, הדרים, אקליפטוס, אבוקדו ועוד), או להתהליכי העיבוד של הדבש. דבש טבעי הוא דבש שלא עבר חימום ומרקמו ישתנה בהתאם לטמפרטורה - הוא נוטה להתקשות בקור ולהיות נוזלי יותר בחום.

דבש שעבר חימום יהיה כמעט תמיד במצב נוזלי, אך החימום יכול להרוס ויטמינים ורכיבי תזונה אחרים. חשוב לדעת כי אסור לתת דבש לילדים מתחת לגיל שנה, מחשש לזיהום הבוטולינום שיכול לגרום לפגיעה קשה במערכת העצבים ולשיתוק.

דבש/סירופ חרובים. זהו סירופ המוכן ממיצוי של חרובים, ופחות מתוק מדבש או מסוכר. הוא עשיר בברזל וסידן, ןניתן להשיגו בחנויות טבע. הוא משמש לאפייה, בישול או להמתקת משקאות.

סילאן. זהו סירופ מתמרים, המכיל את כל הערכים התזונתיים שיש בתמרים, כגון: סידן, ברזל, ויטמין A, ויטמיני B ו-C. חשוב לשים לב לתכולת הרכיבים, מאחר ויש סילאן שאינו טבעי המכיל תוספות סוכר וחומרים נוספים.
סילאן טבעי מתמרים בלבד ניתן להשיג בחנויות טבע, או בחנויות הרגילות בתקופת פסח.

סירופ מייפל. זהו סירופ המוכן מעץ המייפל. גם כאן חשוב לוודא שהמקור הוא טבעי ולא סירופ "בטעם" מייפל עם המון סוכר וחומרים משמרים. ההבדל יורגש במחיר. סירופ מייפל אמיתי מכיל מינרלים רבים וניתן להשתמש בו באפייה ובישול.

לתת דגנים (malt). זהו סירופ צמיגי הנוצר מהתססה של דגנים שונים (חיטה, שעורה, אורז) ויכול לשמש להמתקת מאפים ותבשילים. הוא מכיל סידן ורמות גבוהות יחסית של ברזל וויטמיני B.

סטיביה. זהו צמח בעל מתיקות טבעית שניתן להכין ממנו ממתיק למשקאות חמים ומאפים. היתרון בו הוא שהוא טבעי לחלוטין במתיקותו וחסר ערכים קלוריים, דבר המאפשר לאנשים עם משק סוכר לא מאוזן להשתמש בו.
ניתן לגדל את הצמח לבד ולהשתמש בחליטה שלו, או למצות אותו. יש לקנות כממתיק בחנויות טבע ובשווקים.

ממתיקים מלאכותיים. אלו הם חומרים תעשייתיים המיועדים לתת מתיקות למזונות ולמשקאות ללא ערכים קלוריים. הם אינם מומלצים לשימוש באופן רגיל, אלא אם כן יש צורך בריאותי (וגם אז כדאי יותר להתרגל ללא המתקה).

לסיכום, אחזור למסקנה הסופית שהתחלתי איתה - סוכר, בכל צורה שהיא, הוא אינו דבר בריא. עדיף לא לצרוך סוכר בכלל, או רק במינונים קטנים. להתרגל לשתות את התה והקפה ללא סוכר, לאכול פירות טריים ומיובשים ולהמעיט בדברי מתיקה ומאפים.

לפורום של ורד לב

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד