דגים, אומגה 3 וירידה במשקל

כמה חשוב לנו אומגה 3? בסדרה של שלוש כתבות מציגה ענבל קרקו את היתרונות הבריאותיים שבאכילת דגים ובצריכת אומגה 3. על הקשר שבין דגים לקרום התא וחומרי בניין להורמונים ולמה עדיף לאכול דגים מהים הצפוני
מאת ענבל קרקו
| 11/04/2006 |
צפיות: 24,564
פסח הוא אחד החגים העיקריים בהם על פי המסורת מרבים באכילת דגים.

דגים עשירים בחלבון, מכילים כמות מועטה של שומן, לעיתים קרובות מהסוג הבריא דווקא, הם אינם מכילים כולסטרול, קלים לעיכול ואינם מכבידים.

בשומרי משקל ממליצים מאוד על אכילת דגים בזכות העובדה שהם תחליף חלבוני יחסית דל בנקודות. דגים גם מומלצים מאוד לארוחות "על האש" כי הם הרבה יותר "זולים" ממרבית הבשרים.

דגים נמנים על המזונות המומלצים ביותר בזכות יתרונות בריאותיים מוכחים בהפחתת סיכון למחלות.

בשורות הבאות אפרט את היתרונות הבריאותיים שבאכילתם, איזה דגים מומלץ לאכול, מהם הרכיבים התזונתיים להם מיוחסת התועלת הבריאותית שבאכילת הדגים ומהן ההמלצות התזונתיות הרווחות לאכילת דגים.

להתייעצות על תזונה ודיאטה, היכנסו לפורומים שלנו:
פורום תזונה ודיאטה לילדים
פורום פוד קוא'צינג
פורום תזונה ודיאטה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום בישול גורמה בריאותי
פורום טיפול בהשמנת יתר חולנית
פורום החיים, 100 ק"ג אחרי
פורום ויטמינים ותוספי תזונה

אומגה 3 והזוהר הצפוני

דגי ים צפוני עשירים בחומצת שומן מסוג אומגה 3. מדובר באחת משתי חומצות השומן החיוניות. מכלל השומן המצוי במזון, רק שתי חומצות שומן חיוניות לגופינו (כי הוא אינו מסוגל ליצרו בעצמו): אומגה 3 (חומצה לינולנית) ואומגה 6 (חומצה לינולאית). במילים אחרות, אנו חייבים לקבל את שתי חומצות שומן אלו מהתזונה.

חומצות שומן אלו משתתפות באלפי תהליכים בגוף - מבניית קרום התא ועד חומרי בניין להורמונים מקומיים הנקראים פרוסטגלנדינים.

אנו חייבים, כאמור, לקבל את שתי חומצות השומן הללו מהמזון, אך שימוש יתר בשמנים צמחיים מוביל לצערנו למצב של שימוש יתר באומגה 6.

מאחר וישנה תחרות מסוימת בגוף בין אומגה 3 לאומגה 6, עודף של אומגה 6 גורם בעצם למחסור באומגה 3 ולכך יש השפעה שלילית על בריאות הלב וכלי הדם.

מחקרים רבים הוכיחו קשר בין רמת אומגה 3 בדם למחלות לב שונות. ההסבר לכך נעוץ כפי הנראה בהשפעה של אומגה 3 על מניעת היצירה של קרישי דם.

לכתבות נוספות בנושא אומגה 3:
אומגה 3 - המדריך
הילד מדוכא? תנו לו אומגה 3
דגים, אומגה 3 ובריאות, מה הקשר?
אומגה 3 לטיפול בהפרעות קשב
איזה דג תקנו בחג?

הקשר בין חומצת השומן אומגה 3 והתקפי לב מוכח עד כדי כך, שרופאים ומדענים הציעו לבדוק את רמת החומצה בדם על מנת לדעת מי נמצא בסיכון גבוה ללקות בהתקף לב קטלני.

מאחר וישנו קשר ישיר בין תזונה עשירה באומגה 3, לרמתה של חומצה זו בדם, מומלץ לאכול יותר מזונות העשירים בשומן מסוג אומגה 3, שהעיקריים שבהם הם דגי ים צפוני. מזונות נוספים המכילים אומגה 3: שמן קנולה, שמו פשתן, גרעיני פשתן ואגוזי מלך.

לא כל הדגים עשירים באומגה 3 או תורמים לבריאות בכלל. הדגים המומלצים הם דגי ים צפוני: סלמון, מקרל, הליבוט, בקלה, סול, טונה וסרדינים. המקור לאומגה 3 בדגים אלה דווקא הוא התזונה של אותם דגים, העשירה באומגה 3. דגי בריכה לעומת זאת (קרפיון, בורי, אמנון וכדומה), אינם עשירים באומגה 3.

לכתבה הבאה בנושא לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד