בי"ס מתקרב, כיצד חוזרים לשגרה?

סיורים בבית ספר, מסרים אופטימיים, ארגון מסגרת שעות השינה, ציוד מתאים לבית הספר וגם איך להתמודד עם המצב הביטחוני שעבר עליהם בחופש הגדול. שמונה טיפים שיסייעו לילדכם להסתגל לחזרה ללימודים
מאת פוריה קורן זילבר
| 20/08/2006 |
צפיות: 4,919
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
הורים רבים מתלבטים לגבי אופן החזרה לשגרת הלימודים. יש לזכור שעבור חלק מן הילדים החזרה היא לשגרה מוכרת ואילו לגבי חלקם, אלה הנכנסים לכיתה א' מדובר בכניסה למסגרת חדשה.

אשר לילדי כיתה א' המפגש עם בית הספר מעורר רגשות מגוונים. מחד הם מרוגשים, מלאים בציפיות ובתקוות ומאידך הם חווים תחושות שנעות בין חשש והיסוס ובין חרדה ואיום.

ישנם מספר גורמים המשפיעים על תחושות הילדים:

1. המבנה הנפשי של הילד, מידת הבשלות שלו, ומידת יכולתו להיפרד ולהסתגל למערכת לימודית בעלת דרישות. גם עם הילד בשל ומוכן, עדיין יתעוררו אצלו חששות מן הלא מוכר.

לכן חשוב להקל עליו את המפגש על ידי הפיכת הזר ליותר מוכר: צריך להכיר לו את מסגרת בית הספר. רצוי לערוך מספר ביקורים (דבר שנעשה גם על ידי הגננת במסגרת גן החובה) במהלך החופשה ולהכיר לו את החצר ומתקניו ואם אפשר גם את כיתת הלימוד.

חשוב לבדוק עמו בעדינות כיצד מרגיש לקראת העלייה לבית הספר ולברר מהן ציפיותיו ומהן חששותיו. יש להתייחס לתחושותיו בכובד ראש ולא לבטלן כלאחר יד, מה שישאיר אותו עוד יותר מודאג.

חשוב להעביר מסר מרגיע עד כמה שאפשר תוך כדי הדגשה שאין הוא לבד ובכל קושי או התלבטות שיהיו לו יוכל להיעזר במחנכת הכיתה ובצוות החינוכי.

חשוב להדגיש שההורה יהיה שם עבורו ויעזור לו בכל שלבי הקליטה שיעבור. אם הילד מתמודד גם עם סביבת חברים חדשה רצוי ליצור קשר עם מספר ילדים העולים אף הם לכיתה א' ולהפגישו עימם עוד בזמן החופש הגדול.

חשוב לזכור שילדים ניחנים ברצון טבעי לגדול, להתפתח ולהוסיף דעת. ושרוב רובם מצליחים להסתגל למערכת הבית-ספרית ולעמוד בדרישותיה.

2. גורם נוסף להצלחת שילובו של הילד במסגרת בית הספר קשור להורה עצמו ולהיסטוריה הלימודית שלו. מידת ההצלחה או הכישלון של ההורה כתלמיד עשויים/עלולים להשפיע על המסרים המודעים והלא מודעים שהוא מעביר לילדיו. אם חווה כשלון, הוא עלול להגיב באנטגוניזם כלפי בית הספר או בדאגנות יתר כלפי הילד.

מסרים אלו עלולים מצדם להגביר חרדה אצל התלמיד לעתיד. לעומת זאת מסר אופטימי, שמאמין ביכולת ובכוחו של הילד להתמודד ואף ליהנות עשוי לחזק ולעורר ציפיות חיוביות ביחס לבית הספר. כמובן שאין ההורה יכול לנתק עצמו ממחשבותיו והרגשותיו, אך עליו להיות מודע לכך ולאפשרות השפעתו על ילדיו.

ילדים שזו להם השנה השנייה ויותר בבית הספר, אמורים למעשה לחזור למסגרת שהיא פחות או יותר מוכרת להם. יש להם כבר ניסיון וותק והם יודעים עם מי ומה הם מתמודדים.

מידת אי הודאות שלהם מתמקדת אולי במי תהיה המורה החדשה, האם יתווספו ילדים חדשים ומה יהיה מעמדם החברתי והלימודי בשנה שתבוא עליהם לטובה.

לגבי תלמידים ותיקים, יש לזכור שרבים מהם לקראת מחצית החופשה כבר מתחילים להתגעגע ולו במקצת לבית הספר, חלקם לחברים, חלקם לשגרה ומיעוטם ללמידה עצמה.

עבורם וגם עבור תלמידי כיתה א' חשוב לארגן שגרה דומה לשגרת הלימודים עוד בתוך החופש ובסמוך לחזרה ללימודים.

3. יש לארגן את מסגרת שעות השינה, הרבה ילדים הופכים יום ולילה - ישנים ביום וערים בלילה. עבורם יש לחזור לשגרת השעות של ימי לימודים רגילים, על מנת שיתרגלו לכך עוד טרם החלו הלימודים.

4. ילדים שקיבלו עבודות לחופש, יש לוודא שהם אכן מכינים את שיעוריהם. ניתן להגיע עימם להסכם שכל יום יקדישו פרק זמן מסוים לעבודת חופש, אפילו מחצית השעה ביום.

5. כדאי לערב את הילד בקניית הציוד לבית הספר כולל חומרי הלמידה. ניתן לארגן מראש מספר ימים של מרתון עטיפת מחברות וספרים תוך כדי שיתופו של הילד.

6. יש להגביל לקראת החזרה ללימודים את שעות הצפייה בטלוויזיה ושעות המחשב כפי שמתקיימים בזמן לימודים. יש לזכור שילדים מתמכרים למכשירים אלה והגמילה לעיתים קשה מנשוא.

7. רצוי לקיים עם הילד שיחות לקראת החזרה ללימודים ולברר את תחושותיו. ילדים שאינם רוצים לחזור למסגרת או שמגיבים בחרדה הם כאלה שנתקלו בקשיים בזמן הלימודים.

קשיים אלה או שלא אותרו או שאותרו אך לא טופלו כראוי. זה הזמן לזהותם ולחשוב על דרכי פעולה והתמודדות לקראת השנה הבאה.

8. גורם חשוב נוסף המצטרף השנה אל החזרה לשגרה קשור למצב הביטחוני בארץ. יש לזכור שעבור חלק מן הילדים, במיוחד אלו שגרים באזורים שספגו פגיעות של קטיושות, החופשה הנוכחית לא הייתה שגרתית. חלקם בילו במקלטים ואחרים התפנו לאזורים בטוחים יותר.

ילדים אלה מוצפים בחששות ובאי ודאות. עבור אוכלוסיה זו יש לתת במיוחד את הדעת ולספק מקסימום אינפורמציה המתאימה לגילם. יש להם ודאי שאלות לגבי היכן ילמדו ומה יקרה אם חלילה תהיינה נפילות של טילים.

הם ודאי שואלים את עצמם עד כמה בית הספר מוגן והיכן יהיו הוריהם אם יזדקקו להם. למעשה, גם לילדים שלא נפגעו בצורה ישירה מן המצב הביטחוני בארץ, ירדה רמת הביטחון והמוגנות שלהם, גם עליהם יש לתת את הדעת ולהיערך בתוך בית הספר ברמה של שיחות אוורור ומתן במה להבעת תחושות והרגשות הנוגעים למצב העכשווי.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר