הילד משמין? שנה את אורח החיים שלך

תופעת ההשמנה הכרונית מתחילה כבר בגיל צעיר עם העלייה בצריכה הקלורית והירידה ברמת הפעילות של הילדים. איך למנוע מילדים שמנים להפוך למבוגרים שמנים? הפיתרון טמון בשינוי אורח החיים המשפחתי. חלק ב'
מאת מולי אפשטיין
| 29/06/2006 |
צפיות: 3,999
חלקו הראשון של המאמר עסק בשינויים בהרגלי התזונה והבילוי של הילדים בעידן מודרני שהולידו את תופעת ההשמנה הכרונית, המתחילה היום בגיל צעיר יותר.

תעשיית המזון המהיר ועתיר השומן (המבורגרים, פיצות) חשפה את הילדים למגוון עצום של פיתויים טעימים ומשמינים. במקביל לעלייה בצריכה הקלורית, מתברר שהילדים כיום פעילים הרבה פחות מהילדים של לפני כמה עשורים.

אם בעבר הפעילות המשחקית התמקדה במשחקי-רחוב "מבזבזי" אנרגיה, הרי שכיום הילדים עסוקים במשחקי מחשב או ברביצה פסיבית מול מסך הטלוויזיה.

לא די בכך שמשחקי המחשב והצפייה בטלוויזיה אינם גורמים להוצאה קלורית, הרי שבמרבית המקרים דואגים הילדים ללוות את הפעילות המשחקית בצריכת חטיפים משמינים ועתירי מלח ו/או סוכר לבן.

ילד אמריקאי מבצע כיום בממוצע פחות מ- 15 דקות של פעילות גופנית עצימה ביום, ורק 43 דקות של פעילות גופנית קלה-מתונה.

משך הזמן השבועי המוקדש לצפייה בטלוויזיה עומד כיום בעידן הרב-ערוצי על 17 שעות, וזאת בנוסף לשעות המוקדשות למשחקי המחשב ולמשחקי וידיאו. נמצא שככל שהילד צופה שעות רבות יותר בטלוויזיה, כך גדלה שכיחות ההשמנה.

לאור הנתונים המדאיגים, חשוב להבין את המשמעות הבריאותית של הירידה ברמת הפעילות הגופנית מחד, ושל ההשמנה מאידך. על פי רשויות הבריאות, נמצא כי אי-עיסוק בפעילות גופנית קשור בהתפתחותן של 17 מחלות כרוניות שונות, ביניהן השמנה, דום נשימה בשינה, אסטמה ועוד.

נמצא כי ב-60 אחוזים מהילדים השמנים בגילאי 5-10 הופיע לפחות גורם סיכון אחד של מחלת לב. ילדים לא פעילים, בהשוואה לילדים פעילים גופנית, שוקלים יותר, הם בעלי ערכי לחץ דם גבוהים יותר ובדמם ריכוז נמוך יותר של הכולסטרול "הטוב" - HDL (רכיב המגן על הלב ועל כלי הדם).

נמצא כי ל-10 אחוזים מהמתבגרים בגילאי 12-19 יש ערכי כולסטרול גבוהים מ-200 מ"ג/דציליטר. לסיכום, ממדי ההשמנה בילדים עלו ב-36 אחוזים במרוצת עשרים השנים האחרונות.

האם ידעת ש...?

1. לאחרונה חלה עלייה מדאיגה בשכיחות של סוכרת 2 אצל ילדים ומתבגרים שמנים.

2. לילדים שמנים רבים יש ערכי כולסטרול וערכי לחץ דם גבוהים שמהווים גורמי סיכון למחלות לב וכלי הדם.

3. אחת הבעיות החמורות של ילדים שמנים הינה דום נשימה בשינה. במקרים מסוימים בעיה זו גורמת לחוסר ריכוז ולקשיים בלמידה.

4. ילדים שמנים סובלים משכיחות גבוהה של בעיות אורתופדיות, מחלות כבד ואסתמה.

5. למתבגרים שמנים סיכוי של 70 אחוזים להפוך למבוגרים בעלי עודף משקל או למבוגרים שמנים.

מה ניתן לעשות?

הפיתרון הטוב ביותר להתמודדות עם הנתונים המדאיגים הוא שינוי אורח החיים של המשפחה כולה. יש לתת את הדעת על צריכת מזון בריא, ובמקביל יש לעודד את העיסוק בפעילות גופנית.

חשוב לעודד את הילד להשתתף בחוגי ספורט, ובנוסף יש ליצור הזדמנויות רבות להגברת ההוצאה הקלורית היומית באמצעות העיסוק בפעילות גופנית.

דרך מצוינת לצבירת נפח שבועי של פעילות גופנית היא להעדיף את הרכיבה על אופניים, או את ההליכה הרגלית לבית-הספר, על חשבון ההסעה של ההורים.

בנוסף, מומלץ ליצור פעילויות משפחתיות משותפות המערבות בתוכן פעילות גופנית, לדוגמה: צעידה משותפת, טיול אופניים, משחקי נופש בחיק הטבע ועוד.

חשוב לאכול ארוחות משותפות סביב השולחן ולא מול הטלוויזיה. שימו דגש על אכילה איטית ועל הנאה מן המזון. אל תשתמשו במזון כעונש או כפרס. ילדים אינם אמורים להימצא בדיאטת רזון, אלא אם כן הדבר הומלץ מסיבות בריאותיות על ידי רופא המשפחה.

הילדים זקוקים למזון לשם התפתחות, לסיפוק הצרכים האנרגטיים ולצורך תהליכי הגדילה. ערבו את הילדים בתכנון התפריט השבועי ובקניות של המצרכים השונים. בדרך זו, ניתן להקנות להם מידע רב ולשתף אותם בהליך קבלת ההחלטות.

הקפידו על אחזקת חטיפים בריאותיים בהישג יד. חטיפים כאלה יכולים להיות פירות וירקות טריים, גבינות רזות, יוגורט, גלידת יוגורט, קרטיב ממיצי פרי ועוגיות דלות שומן.

לסיום, התמקדו בשינויים קטנים והדרגתיים בהרגלי התזונה ובהרגלי הפעילות הגופנית של הילדים. בדרך זו ניתן יהיה לאמץ את השינויים ביתר קלות ולהפכם לדפוס קבוע שילווה את הילד גם במהלך שנותיו כבוגר.

לחלק א': ילדים חורגים (במשקל)
לאתר של מכון וינגייט

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר