מצעד הג'אנק פוד הגדול

כולנו אוהבים לאכולה ג'אנק פוד, אבל יודעים שעדיף להימנע מהמאכלים האלה. ענבל קרקו, הדיאטנית הראשית של חברת שומרי משקל מסבירה על מאכלי הג'אנק פוד הטעימים והגרועים ביותר
מאת ענבל קרקו
| 27/03/2006 |
צפיות: 5,761
ג'אנק פוד. כמה שאנחנו אוהבים לאכול מאכלים כאלה וכמה קשה לא להתפתות אליהם. נהוג לכנות מאכלי ג'אנק פוד כ"קלוריות ריקות" - מאכלי הג'אנק אמנם עמוסים בקלוריות המגיעות משומן (במיוחד מהסוג המזיק), סוכר, קמח לבן, אך הם נעדרים ערך תזונתי התורם לבריאות. במובן הזה הן ריקות - לא נותנות לנו שום דבר טוב.

אל תפרשו את דברי שלא כהלכה, גם ג'אנק פוד מותר לאכול לפעמים - במיוחד בשביל הנשמה, כי בלי לדאוג לנשמה לא מחזיקים מעמד בהתמודדות עם המשקל לאורך זמן.

באגודת שומרי משקל פיתחו את שיטת הנקודות שהיא דרך מצוינת לפתח מודעות לאכילה. הערך של מאכלי הג'אנק פוד בנקודות יסייע לנו להבין את ההנאה שהם מספקים לנו מול "המחיר" היקר שאנו משלמים על אכילתם ויכוון אותנו לבחור בהם במינון המתאים תוך השלמת התזונה היומית במזונות בריאים -"זולים בנקודות". בדרך זו נשמור על התקציב, על הבריאות וגם על המשקל. תקציב יומי ממוצע מכיל 20-24 נקודות.

בורקס (או: הטראנס הטורקי). בורקס הוא מזון עתיר קלוריות ושומן לא בריא (טראנס). בצק העלים ממנו עשוי הבורקס עשיר במרגרינה המכילה שומני טראנס או בשומן רווי המזיקים לבריאות. עומס הפחמימות והשומן בבורקס גורם לכך שהוא יעורר תיאבון וכמעט שלא ישביע אותנו (יחסית לערך הקלורי שלו).

בחירה של בורקס כמזון יומיומי היא בחירה גרועה, לא בריאה ומשמינה. בשיטת הנקודות של שומרי משקל בורקס גדול שווה לתשע נקודות ובורקס קטן לכארבע נקודות.

ארוחת המבורגר (או: באמת לאכול בגדול). המבורגר עשוי מבשר בקר שמן ומתועש עתיר בשומן (18 אחוזים לקציצה) ועשיר במיוחד בשומן רווי, כשמונה אחוזי שומן רווי. בקיצור - "פצצת שומן רווי וכולסטרול". לחמנית ההמבורגר היא לחמניה מקמח לבן, מתקתקה (מסוכר, אלא מה?), מעוררת תיאבון (כמו כל מוצר מקמח לבן) ועליה מורחים המון מיונז (כ-70 אחוזי שומן) וקטשופ (שהוא יחסית המרכיב הכי פחות מזיק כאן).

והרי אי אפשר בלי צ'יפס ליד (שזה בעצם שמן שהתחפש לתפוח אדמה), שגם אותו אנחנו אוהבים לטבול במיונז וליד- אי אפשר הרי בלי שתייה מתוקה. כמרזים או כמי שמקפידים על משקלם, ארוחה אחת כזו עלולה לעלות לכם בכל תקציב האכילה היומי (20 נקודות) ואתם הרי תתקשו להסתפק בזאת. אל תתנו לפרסומת בטלוויזיה לבלבל אתכם. זו ממש לא תזונה נבונה.

ג'חנון (או: איך אפשר רק אחד?). המאפה הזה, הוא שיא השיאים של המזונות הבצקיים (שאנחנו כל כך אוהבים). למרבה הצער משפחות רבות אמצו אותו כמאכל המסורתי של שבת בבוקר בחיק המשפחה, אז איך אפשר בלעדיו?

למי שלא יודע, ג'חנון הוא בצק מקמח לבן שמורחים אותו במרגרינה שלוש פעמים. בצק עלים "פראייר" לידו. מרגרינה, הרי כבר ידוע לכל היא לא רק 80 אחוזי שומן, אלא שומן מזיק (טראנס) כזה שפוגע בכלי הדם ומגביר מחלות לב.

גם אם בחרתם מרגרינה משופרת (ללא שומן טראנס), הרי שעומס השומן והשומן הרווי משאירים את המאכל הזה בבחינת מוקצה לכל עושי הדיאטות. והבעיה העיקרית עם ג'חנון - זה כל כך טעים שמי יכול להפסיק אחרי אחד? במושגים של שומרי משקל יחידה אחת תעלה לכם 10 נקודות (כחצי ממה שמגיע לכם ביום).

מלאווח (או: מראשי משפחת הפשע). מלאווח הוא הבן דוד של הג'חנון והאבא של הבורקס. במילים אחרות זהו קמח ששוחה בים של מרגרינה ושמן. מלאווח יעלה לכם 14 נקודות. החליטו אתם אם "המחיר" כדאי.

מה הג'אנק פוד הכי פחות מזיק? כנסו לקרוא
לאתר של חברת שומרי משקל

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר