לאכול בשביל אחת

עם כל החדווה שביצירת חיים חדשים, תזונה לא מאוזנת ואכילה בלתי מבוקרת בתקופת ההריון יכולה להוליד סיכונים מיותרים. כמה לאכול, מה לאכול ואיך לאכול - מדריך התזונה השלם לאישה ההרה
| 03/03/2006 |
צפיות: 7,540
עודף משקל או השמנת יתר בהריון קשורים בסיבוכים כמו יתר לחץ דם, רעלת הריון, סוכרת הריון, כאבי גב, בצקות בגפיים, מחלות עור ואקזמות, סיכוי לאשפוזים ושכיחות גבוהה יותר של ניתוחים קיסריים

תצרוכת האנרגיה של אשה בהריון גדלה ב-17 אחוזים מהתצרוכת לה נדרשה קודם לכן, והמשמעות היא תוספת של כ-300 קלוריות ליום. בהריון של תאומים נדרשות 450 קלוריות נוספות ליום.

תקופת ההריון, כמו גם שלב טרום ההריון וההנקה, היא תקופה שבה ניכרת חשיבות מכרעת לתזונת האישה ולאורח חייה הנוגע לבריאות הוולד. חשוב לזכור כי המזון שממנו ניזונה האישה הוא חומר הגלם שממנו מתפתח העובר.

התזונה חייבת להיות מאוזנת ומומלץ שתהיה מושתתת בעיקר על מזונות צמחיים. עליה להיות עשירה בירקות ופירות, עדיף אורגניים, ודגנים מלאים - אורז מלא, כוסמת, בורגול וגריסי פנינה.

אם תתבוננו סביבכם, לא תופתעו לגלות שהשמנת יתר נחשבת לאחת המחלות הנפוצות במאה הנוכחית. מדובר בתופעה שזכתה בתואר המכובד "מגיפה", ואם לדבר במספרים: כמחצית מבנות המין הנשי בגילים שבין 20 ל-74 סובלות מעודף משקל.

התבוננות בנתוני ההשמנה של נשים במדינת ישראל מראה כי עודף משקל עולה עם הגיל. כמעט 32 אחוזים מהנשים בגילים 35-44 מוגדרות כבעלות עודף משקל, לעומת כרבע בקרב בנות 25-34. אלה גילאים שבהם סביר כי אישה תהרה לפחות פעם אחת.

נשים שחוו הריון מעידות שכך ברא אותן הטבע, עם קצת דמיון ומחשבה חופשית, ועם תיאבון הגדל בתקופת ההריון. אבל היכן עובר הגבול בין עלייה מבוקרת במשקל בתקופת ההריון לעלייה מופרזת המסכנת את האם ואת העובר?

תקופת ההריון מרגשת ורבת שינויים. לא פלא שרק 30 עד 40 אחוזים מהנשים ההרות עומדות ביעדי עליית המשקל האופטימליים (ראו מסגרת). נשים שמלכתחילה נוטות להשמנה אך בימים כתיקונן מצליחות לשמור על משקל תקין, עלולות לחוש בלבול וחוסר ביטחון בתקופת ההריון.

השילוב של מסר חברתי המעודד "לאכול בשביל שניים" ושינויים בתיאבון ובתחושה הכללית במערכת העיכול, עלול לערער את המשמעת העצמית שמנעה מאישה זו להשמין. על זאת יש להוסיף את ההיבט הרגשי המתלווה לשינויים בדימוי הגוף, להכנה להורות ולשינוי בזוגיות - והרי לכם שילוב מנצח לעוד ביס מיותר.

עם זאת, ראוי לזכור שרוב עליית המשקל בהריון קשורה לעצם ההריון: משקל התינוק (3.5 ק"ג בממוצע), משקל הרחם (1 ק"ג), משקל השליה (0.5 ק"ג), מי השפיר (1 ק"ג), הגדלת נפח דם (1.5- 2.5 ק"ג), אגירת נוזלים (1 ק"ג), גדילת החזה (0.5 ק"ג) ועליית כמות השומן (0.5 ק"ג).

מעט מדי, יותר מדי

במחצית הראשונה של המאה ה-20 נטו הרופאים בארצות הברית להמליץ על הגבלת עליית משקל בהריון, כדי למנוע סיבוכים אימהיים ועובריים. בשנות ה-70 כבר היה ברור כי מניעת עליית המשקל בהריון גורמת לסיבוכים הקשורים לעוברים במשקל לידה נמוך.

מאידך, לדאבון הלב של כולנו, קיים מגוון רחב של סיבוכים הנובעים מעודף משקל והשמנה בהריון: להשמנת יתר בהריון השלכה על מהלך ההריון, הלידה וההתאוששות לאחר הלידה. עודף משקל או השמנת יתר בהריון קשורים בסיבוכים כמו יתר לחץ דם, רעלת הריון, סוכרת הריון, כאבי גב, בצקות בגפיים, מחלות עור ואקזמות, סיכוי לאשפוזים, ושכיחות גבוהה יותר של ניתוחים קיסריים. כמו כן קיים קשר בין השמנה לשטפי דם לאחר הלידה ולזיהומים.

גם לעוברים טומן עודף המשקל בזמן ההריון סיכונים לא מבוטלים: לידת עוברים במשקל לידה גבוה, פגיעות עצביות ושברים במהלך הלידה, וכן כנראה שכיחות יתר למומים במערכת העיכול, מומים פתוחים של מערכת העצבים המרכזית ולידת עובר מת.

סוכרת הריונית

כחמישה אחוזים מהנשים ההרות מפתחות סוכרת הריונית. בדרך כלל מדובר בסוכרת חולפת המופיעה בשליש השלישי לתקופת ההריון, ונגרמת כתוצאה מאי סבילות לפחמימות בשל הפרשת הורמון האינסולין פחות מהנדרש ו/או תנגודת לאינסולין.

בין גורמי הסיכון להתפתחותה מככבת כמובן ההשמנה בזמן ההריון ולפניו, לצד סיפורים משפחתיים, עישון והריון בגיל מבוגר. חמישה עד 33 אחוזים מהנשים עם סוכרת הריונית יפתחו בתוך עשר שנים מחלת סוכרת, שכן סוכרת הריונית מהווה גורם סיכון מספר אחת לסוכרת מסוג 2 (80 עד 95 אחוזים).

הסיכונים האורבים לעוברים במקרים של סוכרת הריונית הם מומים, משקל לידה גבוה, בשלות ריאתית מאוחרת, תחלואה סב-לידתית מוגברת, והופעת סוכרת במהלך החיים.

דיאטה בזמן ההריון

נתחיל בפסיקה חד-משמעית: תכשירי הרזיה אינם מומלצים בשום מקרה בתקופת ההריון ואף לא בתקופת ההנקה. המפתח הוא אכילה מאוזנת וצריכת כל אבות המזון. דיאטת הרזיה בהריון אינה מומלצת, גם לא לנשים שמנות.

ראוי לדעת כי דיאטה חריפה מביאה לאובדן ממוצע של 250 גרם ממשקל היילוד. באופן כללי, כל מה שנכון בימים כתיקונם, תקף לגבי הריון, אך עם תוספת: פעילות גופנית מאומצת או התעמלות אינטנסיבית הגורמות לצריכת סוכרים גבוהה, עלולות לגרום לירידת רמות הסוכר בדם האם ולכן נדרשת הגדלת תצרוכת הפחמימות.

תצרוכת האנרגיה של אשה בהריון גדלה ב-17 אחוזים מהתצרוכת לה נדרשה קודם לכן, והמשמעות היא תוספת של כ-300 קלוריות ליום. בהריון של תאומים נדרשות 450 קלוריות נוספות ליום. דיאטה מאוזנת פחמימות וחלבונים מפחיתה סיכון לתמותת עוברים תוך-רחמית ובמהלך הלידה.

צריכת חלבונים, שמקור רובם בבשר, מהווה כ-20 אחוזים מהתזונה. אלא שבשר מכיל גם שומן רב, ולכן נדרשת זהירות. מצד שני, אי אכילת בשר עלולה לגרור לחסר בברזל ובוויטמין B12. אישה הרה שאינה אוכלת בשר ודגים מוכרחה להקפיד על צריכת חלבון ממקורות אחרים, כמו קטניות ודגנים, וברזל ממקורות כמו טחינה, תרד ועוד.

צריכת שומנים מהווה 30 אחוזים מהתזונה בתקופת ההריון, וצריכת פחמימות - כמחצית. אי לכך, ירקות ופירות, בשר דל שומן (בעיקר אדום), אגוזים ומוצרי מאפה מחיטה מלאה מתקבלים בברכה.

לאתר של קופת חולים לאומית

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר