כיצד המסכים פוגעים בילדים?

זמן מסך ממושך יכול להוביל לבעיות שונות בקרב ילדים כמו דיכוי הדמיון, עצלות, בדידות והשמנה. על ההורים ללמוד כיצד לאפשר לילדים ליהנות מהמסכים מבלי לגרום לנזקים התפתחותיים והתנהגותיים
ד``ר אילן בוש
| 053-4877783 | 06/02/2019 |
צפיות: 136
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
"זמן מסך" הוא מונח המתייחס לכמות הזמן שאנשים מקדישים לצפייה בטלוויזיה, למשחקי מחשב, לטלפון החכם, לקונסולות משחק ולמשחקי וידאו. לפי ארגון הבריאות העולמי, נכון לשנת 2012, כ-35% מהילדים והנוער בישראל שוהים מול מסך הטלוויזיה יותר מ-4 שעות ביום וכ-28% מהילדים והנוער בישראל משתמשים במחשב מעל 4 שעות בכל יום. מנתונים אלה עולה שישראל נמצאת במקום השני בעולם בהיקף זמן הצפייה בטלוויזיה ובמקום הראשון בהיקף השימוש במחשב.

למידע נוסף, היכנסו לפורום:
פורום ליקויי למידה, טיפול בקשיים רגשיים

טלוויזיה מעכבת את תהליך רכישת השפה

זמן מסך בכלל וצפייה בטלוויזיה בפרט פוגעים בתהליך רכישת השפה. מבדיקות MRI שנעשו על המוח נמצא כי צפייה בטלוויזיה במשך זמן ממושך משפיעה באופן שלילי על ההתפתחות של אזורים מסוימים באונה הפרונטלית של המוח, אלה האחראיים על היכולות הקוגניטיביות, וכן נמצא כי ישנו מתאם שלילי בין כמות הצפייה בטלוויזיה לבין יכולות קוגניטיביות. יתר על כן, חוקרים גילו כי ההתפתחות השפתית נמשכת זמן רב יותר בקרב פעוטות הצופים זמן רב בטלוויזיה. הסיבות לכך קשורות, בין היתר, לשפה הדלה המשודרת בטלוויזיה אשר כוללת אוצר מילים מצומצם. לעומת זאת, השפה בספרים מגוונת יותר ועל כן היא מעשירה את אוצר המילים של הפעוטות ומסייעת ליכולת שליפת המילים.

דמיון ומחשבות מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה של הילדים, הם הכרחיים להתמודדות עם חרדות, להקשבה לזלות, לסקרנות כלפי הסביבה, לפתרון בעיות ולחשיבה מעמיקה. כל אלה הכרחיים להעמקת האינטליגנציה של הילדים, הן מהפן הרגשי והן מהפן החברתי. על כן, ככל שילדים נמצאים זמן רב יותר מול המסך ולא מפתחים את דרכי התקשורת האישית, כך הם יותר מועדים לתחושת בדידות, לחרדות ולדיכאון.

מסכים משבשים את יכולת הריכוז

הילד שצופה בטלוויזיה מאמין כי מה שהוא רואה זה העולם האמיתי וכך הוא לומד על יחסי חברות בין אנשים. המחשב, האינטרנט והרשתות החברתיות החליפו את הצורך במפגש פנים מול פנים והמעגלים החברתיים הולכים וקטנים. ילדים חושבים שיש להם עשרות אם לא מאות חברים בעולם הווירטואלי כשלמעשה הם לא פגשו אף אחד מהם בחיים האמיתיים.

התכנים בטלוויזיה ובאינטרנט מהירים, זמינים, מרגשים, מגרים ולעתים קרובות גם קיצוניים. ילדים עוד לא סיימו את תהליך ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית, ועל כן אין להם די כלים לעיבוד נכון של התכנים שאליהם הם נחשפים, אין להם את היכולת לסנן את התכנים שמתאימים להם והם לא מסוגלים להבין את התוכן בהקשר רחב. כל אלה מובילים לעומס חושי ורגשי אשר אליו נלווים מתח, תסכול ודאגה אשר עלולים לבוא במחיר רגשי ובריאותי.

אם לא די בכך, המסכים מסיחים את הדעת ומשבשים את יכולת הריכוז. קצב ההתרחשויות בסדרות הופך מהיר יותר ויותר, יש צורך לזפזפ לבדוק מה משודר בערוצים אחרים והשילוב של טאבלטים וטלפונים חכמים מוביל לסף גירוי משתנה ולחוסר יכולת מיקוד, בד בבד מתחזק הקושי לדחיית סיפוקים. מחד גיסא, ההתנהגות היא פאסיבית שבה הצופה אינו יוזם דבר מעצמו, ומאידך גיסא, ישנה תחושה מתמדת של חוסר סיפוק. הם רוצים לקבל הכל ברגע אחד, ממש כמו שהם יכולים לעבור ערוץ בלחיצה אחת.

ממחקרים עולה כי נוסף לעיכוב בהתפתחות השפה ולחוסר דחיית סיפוקים, זמן מסך ממושך יכול לגרום לבעיות נוספות, כמו התנהגות אלימה, חוסר יצירתיות, קשיי השתלבות במסגרות חינוכיות וחברתיות והתנהגות שאינה תואמת את הגיל כמו עישון סיגריות, צריכת סמים והתנהגות מינית מוקדמת. כמו כן, ישנן השפעות פיזיולוגיות כמו עלייה במשקל ופגיעה בראייה.

חשיפה לתכנים אלימים מעודדת התנהגות אלימה

בעבר, נטו ללכת אחר תאוריית הקתרזיס הטוענת כי צפייה בתכנים אלימים מסייעת לפרוק מתחים וגורמת לתחושת זיכוך, כך שהיא למעשה מפחיתה את הדחפים האלימים. כיום הסברה הרווחת היא שההפך הוא הנכון. לפי תאוריית הלמידה של הפסיכולוג אלברט בנדורה, התנהגות אלימה מתפתחת בעקבות תהליכי הזדהות וחיקוי התנהגות. על כן, החשיפה לתכנים אלימים מעודדת את הילדים להתנהג באופן דומה.

החשיפה לתכנים אלימים בטלוויזיה, בסרטים ובמשחקי המחשב מלמדת שאפשר לפתור סכסוכים בעזרת אלימות. נוסף על כך, בשל ההזדהות שנוצרת עם הדמויות, המעשים האלימים נתפסים כמוצדקים. בעוד בגילאים צעירים, הילדים חושבים שההתנהגות שהם רואים על המסכים משקפת את המציאות, בגילאים בוגרים יותר, הילדים מחקים את ההתנהגות המזיקה, כמו התנהגות מינית מתירנית וצריכת אלכוהול.

התרבות הקיימת כיום היא חושית-ויזואלית, הדמיון הוא חלק בלתי נפרד מפעילות הנפש והוא חיוני לחשיבה יצירתית הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים, אך הצפייה הפסיבית פוגעת ביכולת זו והיא מעודדת עצלות פנימית. המסכים לא עתידים להיעלם מהעולם בזמן הקרוב והמשיכה של הילדים אליהם לא תיעלם גם כן. אין צורך להחרים את המסכים, אלא להשתמש בהם באופן מבוקר ומושכל –

הגבלת גיל – לפי איגוד הרופאים האמריקני, מומלץ שילדים מתחת לגיל שנתיים כלל לא ייחשפו למסכים. בגילאים אלה השליטה נמצאת לחלוטין בידי ההורים.

הגבלת זמן מסך – אין להכניס מסכים לחדר הילדים, נוכחות של מחשב וטלוויזיה בחדר תגביר את זמן הצפייה והשימוש בהם. כלל זה תקף גם על טלפונים חכמים, גם שימוש בטלפון שלא לצורך שיחה נחשב לזמן מסך.
טלפון טיפש – יש לדחות את הקץ ככל הניתן ולתת לילד טלפון טיפש שאין בו גישה לאינטרנט.

כללי צפייה – יש להגדיר זמנים קבועים שבהם אפשר ואי אפשר להשתמש במסכים השונים, למשל לא צופים בטלוויזיה ולא משתמשים בטלפון בזמן האוכל, לא ניגשים למחשב לפני שמסיימים את שיעורי הבית ולא נרדמים מול הטלוויזיה.

צפייה משותפת – לצפייה משותפת של ההורים עם הילדים יש שני יתרונות מהותיים – הן זמן איכות משפחתי ויצירת עניין משותף והן שליטה על התכנים הנצפים, כך אפשר להראות לילד כיצד ליהנות מהטלוויזיה באופן מושכל.

מציאת חלופות – על ההורים למצוא פעילות אלטרנטיבית למסכים ולהציג אותה לילדים בצורה אטרקטיבית. הפעילות יכולה להיות קריאה, יצירה, ספורט או כל דבר אחר שהילד מביע בו עניין.

דוגמה אישית – במודע ושלא במודע, הילדים מחקים את ההתנהגות של ההורים. אם ההורה לא רוצה שהילד יהיה כל היום מול המסך, ההורה צריך להוות דוגמה אישית ולא לבלות כל היום מול הטלוויזיה או לשחק בטלפון החכם.

ד"ר אילן בוש – פסיכיאטר ילדים בכיר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אילן בוש
פסיכיאטר ילדים בכיר, אחראי על תחום נפש ילדים ונוער בבית החולים קפלן. תחומי התמחות: חרדה, קשיי לימוד, קשיים רגשיים, קשיי הסתגלות, קשיים התנהגותיים, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות מצבי רוח, בעיות בספקטרום האוטיסטי

ליקויי למידה, טיפול בקשיים רגשיים

בפורום זה תוכלו להתייעץ על נושאים כמו הפרעות קשב וריכוז, אבחון דידקטי, דיסלקציה, דיסקלקוליה, עיבוד מידע, הקלות בלימודים ועוד
הוספת הודעה לפורום
 
תמונה
לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • קשיים גם בכתב וגם בעל פה
    קרן
    20/02/2019

    מה הפתרון לנער שמתקשה לענות על תשובות גם בכתיבה וגם בעל פה כשמקריאים לו?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    הוספת תגובה
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • שגיאות כתיב לילדה בת 9
    אביטל
    18/02/2019

    לפני שנה עברנו לארה"ב לשליחות. הבת שלי, עכשיו בת 9, מאוד חכמה, קוראת הרבה ואין לה שגיאות כתיב חריגות לגילה, אבל מאז שהיא משתמשת בעיקר באנגלית לכתיבה ולדיבור, עלו לה מספר שגיאות הכתיב בכתיבה בעברית, למרות שאנחנו מקפידים שלדבר עברית ושתקרא ושתכתוב גם בעברית. זה מעיד על דיסלקציה או לקות כלשהי? יש מה לעשות כדי למנוע החמרה של המצב?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    הוספת תגובה
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • חילופי אותיות ילד בן 4
    הילה
    14/02/2019

    הבן שלי בן ה-4 עושה חילופי אותיות קבועים. גננת אמרה לשלוח לקלינאית תקשורת, האם זה הכרחי בגיל כזה?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    הוספת תגובה
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • שיפור של כתיבה מרושלת
    שני
    12/02/2019

    האם סגנון הכתיבה - כתב יפה או מרושל, משפיעים על דרכי חשיבה או מעידים על לקויות כלשהן? אם כן, אז עבודה על כתיבה מוקפדת תעזור גם בבעיות האחרות? איך עושים את זה?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    הוספת תגובה
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • קשיים רגשיים לילד עם הפרעות קשב וריכוז
    ליה
    10/02/2019

    הילד שלי מאובחן עם הפרעות קשב וריכוז, מאז האבחנה התחילו לו גם בעיות רגשיות הקשורות לתחום הלימודי, למרות שהוא דווקא משתפר עם התרופות. איך מסייעים לו להתגבר על זה?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    הוספת תגובה
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • ילדה בת 4 לא יוצרת קשר עין
    נעם
    06/02/2019

    הבת שלי בת 4 עם קשיים רגשיים וחברתיים, לא מצליחה ליצור חברים וגם לא ממש מתאמצת, לא יוצרת קשר עין. למי פונים ומה עושים?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    הוספת תגובה
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • אבחון פסיכודידקטי לעומת אבחון דידקטי
    גלי
    04/02/2019

    מה ההבדל בין אבחון פסיכודידקטי לאבחון דידקטי ואיך יודעים איזה מהם לעשות?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • אבחון של ויסות חושי
    ע
    01/02/2019

    שלום
    מתי ניתן לאבחן ויסות חושי ומהו הטיפול?
    בן 2.9, תמיד היה ילד פעלתן, אנרגטי, לא ישן טוב ולא רוצה לישון, כשהיה קטן לא הצליח לשבת רגוע במקום אחד כיום יותר טוב.
    אוהב להחזיק את פתקיות הבגדים ביד בעיקר לפני שינה , עוזר להירגע..
    כל אלו נהדרים אך מה שמעט מטריד אותי הוא התקשורת עם הילדים האחרים. מאחר ומאוד מתלהב לשחק ואוהב ילדים כאשר מתקרב אליהם או מנסה לשחק בצעצועים לעיתים יהיה מאוד אגרסיבי שלא בכוונה. חיבוק יהיה חזק , רץ למישהו- יתקל ועלול להפילו.. פועל במהירות ויש לו כוח רב. מצד שני המוטוריקה העדינה שלו מצויינת.
    כיצד ניתן לעבוד עמו על כך? נראה שאינו מודע לכח הפיזי הרב שיש לו. האם זה באמת קשור לוויסות חושי ?

    תודה

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • דיסלקציה והפרעות קשב וריכוז
    גלעד
    30/01/2019

    האם יש טיפול משולב שעוזר גם לדיסלקציה וגם להפרעות קשב וריכוז?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • הקלות בלימודים במסגרת האוניברסיטה
    נעם
    28/01/2019

    האם הקלות שניתנו על סמך אבחון בחטיבת הביניים תקף גם לסטודנט באוניברסיטה? אם לא, יש לעבור אבחון נוסף? האם יש אבחון שונה בין לימודים בבית הספר לבין לימודים מתקדמים?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום




אולי יעניין אותך גם

דלקת אוזן תיכונה: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
ד"ר עמית וולפוביץ
| 07/02/2019 |
צפיות: 128
דלקת אוזן תיכונה היא מחלה נפוצה בקרב ילדים קטנים, המחלה נגרמת בשל הצטברות נוזלים והזדהמות שלהם. חוסר טיפול במחלה עלול לגרום לסיבוכים כמו קרע בתופית וליקויי שמיעה
קרא עוד
רק שיירדמו מהר היום: הקניית הרגלי שינה לילדים
 סימונה פלג
| 28/01/2019 |
צפיות: 240
סדר קבוע לפני השינה הכרחי להקניית הרגלי הירדמות נכונה. סבלנות וקביעת כללים יעזרו להשגת המטרה במהרה
קרא עוד
שקד שלישי: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
ד"ר מעיין גרובר
| 04/09/2018 |
צפיות: 670
תסמונת שקד שלישי היא בעיה שכיחה אצל ילדים אשר עלולה, בין השאר, לגרום לקשיי נשימה ולהצטברות נוזלים באוזניים. לעתים הבעיה חולפת עם הגיל אך במקרים רבים יש צורך בניתוח להסרתו
קרא עוד
שאיפת גוף זר: סכנת חיים לפעוטות
ד"ר מעיין גרובר
| 16/07/2018 |
צפיות: 725
חנק וחסימה של דרכי הנשימה עקב גוף זר הן תופעות מסוכנות, במיוחד בקרב פעוטות וילדים מתחת לגיל חמש. כדי למנוע מצבים אלה על ההורים להשגיח בשבע עיניים על חפצים ומאכלים הנגישים לידי ילדיהם
קרא עוד
ביקורת אחרי ברית המילה - מדוע זה חשוב?
ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
| 25/03/2018 |
צפיות: 1,157
קרא עוד
מילה על מילה: כל מה שצריך לדעת על ברית מילה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/01/2018 |
צפיות: 1,040
ברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר ביהדות. המנהג מקובל גם מחוץ לחוגים הדתיים בשל היתרונות הבריאותיים שלו ולעומתם יש כאלה שמתנגדים אליו נחרצות
קרא עוד
משחק ילדים: שלבי המשחק החיוניים להתפתחות הילד
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 22/11/2017 |
צפיות: 1,613
משחקים הם לא רק דרך להעביר את הזמן, הם חיוניים להתפתחות השכלית והחברתית של תינוקות ופעוטות. לכל שלב של התפתחות הילד יש שלב משחק שמכין אותם לדרגה הבאה
קרא עוד
שחיית תינוקות: לשיפור היכולת הקוגניטיבית ולבניית הביטחון של התינוק
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 25/10/2017 |
צפיות: 1,452
חשיפה למים בגיל מוקדם מקנה יתרונות רבים לתינוק, הן בשנות חייו המוקדמות והן בטווח הארוך כאדם בוגר. שחיית תינוקות תורמת להתפתחות השפתית של התינוק ומקטינה את סיכויי הטביעה
קרא עוד
אכילה בררנית אצל ילדים: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/08/2017 |
צפיות: 1,303
הפרעת צריכת מזון המנעותית היא הפרעת אכילה אשר שכיחה אצל תינוקות ואצל ילדים. ההפרעה יכולה לנבוע מטראומה נפשית, ממחלות הקשורות לאוכל ומחסך רגשי
קרא עוד
אנקופרזיס: כיצד להתמודד עם הפרשת צואה אצל ילדים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2017 |
צפיות: 1,376
אנקופרזיס היא מצב שבו ילדים לאחר גמילה מחיתולים מפרישים צואה בצורה לא רצונית. הבעיה יכולה להיגרם מתזונה לקויה ומבעיות רגשיות
קרא עוד