כיצד המסכים פוגעים בילדים?

זמן מסך ממושך יכול להוביל לבעיות שונות בקרב ילדים כמו דיכוי הדמיון, עצלות, בדידות והשמנה. על ההורים ללמוד כיצד לאפשר לילדים ליהנות מהמסכים מבלי לגרום לנזקים התפתחותיים והתנהגותיים
ד``ר אילן בוש
| 053-4877783 | 06/02/2019 |
צפיות: 532
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
"זמן מסך" הוא מונח המתייחס לכמות הזמן שאנשים מקדישים לצפייה בטלוויזיה, למשחקי מחשב, לטלפון החכם, לקונסולות משחק ולמשחקי וידאו. לפי ארגון הבריאות העולמי, נכון לשנת 2012, כ-35% מהילדים והנוער בישראל שוהים מול מסך הטלוויזיה יותר מ-4 שעות ביום וכ-28% מהילדים והנוער בישראל משתמשים במחשב מעל 4 שעות בכל יום. מנתונים אלה עולה שישראל נמצאת במקום השני בעולם בהיקף זמן הצפייה בטלוויזיה ובמקום הראשון בהיקף השימוש במחשב.

למידע נוסף, היכנסו לפורום:
פורום ליקויי למידה, טיפול בקשיים רגשיים

טלוויזיה מעכבת את תהליך רכישת השפה

זמן מסך בכלל וצפייה בטלוויזיה בפרט פוגעים בתהליך רכישת השפה. מבדיקות MRI שנעשו על המוח נמצא כי צפייה בטלוויזיה במשך זמן ממושך משפיעה באופן שלילי על ההתפתחות של אזורים מסוימים באונה הפרונטלית של המוח, אלה האחראיים על היכולות הקוגניטיביות, וכן נמצא כי ישנו מתאם שלילי בין כמות הצפייה בטלוויזיה לבין יכולות קוגניטיביות. יתר על כן, חוקרים גילו כי ההתפתחות השפתית נמשכת זמן רב יותר בקרב פעוטות הצופים זמן רב בטלוויזיה. הסיבות לכך קשורות, בין היתר, לשפה הדלה המשודרת בטלוויזיה אשר כוללת אוצר מילים מצומצם. לעומת זאת, השפה בספרים מגוונת יותר ועל כן היא מעשירה את אוצר המילים של הפעוטות ומסייעת ליכולת שליפת המילים.

דמיון ומחשבות מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה של הילדים, הם הכרחיים להתמודדות עם חרדות, להקשבה לזלות, לסקרנות כלפי הסביבה, לפתרון בעיות ולחשיבה מעמיקה. כל אלה הכרחיים להעמקת האינטליגנציה של הילדים, הן מהפן הרגשי והן מהפן החברתי. על כן, ככל שילדים נמצאים זמן רב יותר מול המסך ולא מפתחים את דרכי התקשורת האישית, כך הם יותר מועדים לתחושת בדידות, לחרדות ולדיכאון.

מסכים משבשים את יכולת הריכוז

הילד שצופה בטלוויזיה מאמין כי מה שהוא רואה זה העולם האמיתי וכך הוא לומד על יחסי חברות בין אנשים. המחשב, האינטרנט והרשתות החברתיות החליפו את הצורך במפגש פנים מול פנים והמעגלים החברתיים הולכים וקטנים. ילדים חושבים שיש להם עשרות אם לא מאות חברים בעולם הווירטואלי כשלמעשה הם לא פגשו אף אחד מהם בחיים האמיתיים.

התכנים בטלוויזיה ובאינטרנט מהירים, זמינים, מרגשים, מגרים ולעתים קרובות גם קיצוניים. ילדים עוד לא סיימו את תהליך ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית, ועל כן אין להם די כלים לעיבוד נכון של התכנים שאליהם הם נחשפים, אין להם את היכולת לסנן את התכנים שמתאימים להם והם לא מסוגלים להבין את התוכן בהקשר רחב. כל אלה מובילים לעומס חושי ורגשי אשר אליו נלווים מתח, תסכול ודאגה אשר עלולים לבוא במחיר רגשי ובריאותי.

אם לא די בכך, המסכים מסיחים את הדעת ומשבשים את יכולת הריכוז. קצב ההתרחשויות בסדרות הופך מהיר יותר ויותר, יש צורך לזפזפ לבדוק מה משודר בערוצים אחרים והשילוב של טאבלטים וטלפונים חכמים מוביל לסף גירוי משתנה ולחוסר יכולת מיקוד, בד בבד מתחזק הקושי לדחיית סיפוקים. מחד גיסא, ההתנהגות היא פאסיבית שבה הצופה אינו יוזם דבר מעצמו, ומאידך גיסא, ישנה תחושה מתמדת של חוסר סיפוק. הם רוצים לקבל הכל ברגע אחד, ממש כמו שהם יכולים לעבור ערוץ בלחיצה אחת.

ממחקרים עולה כי נוסף לעיכוב בהתפתחות השפה ולחוסר דחיית סיפוקים, זמן מסך ממושך יכול לגרום לבעיות נוספות, כמו התנהגות אלימה, חוסר יצירתיות, קשיי השתלבות במסגרות חינוכיות וחברתיות והתנהגות שאינה תואמת את הגיל כמו עישון סיגריות, צריכת סמים והתנהגות מינית מוקדמת. כמו כן, ישנן השפעות פיזיולוגיות כמו עלייה במשקל ופגיעה בראייה.

חשיפה לתכנים אלימים מעודדת התנהגות אלימה

בעבר, נטו ללכת אחר תאוריית הקתרזיס הטוענת כי צפייה בתכנים אלימים מסייעת לפרוק מתחים וגורמת לתחושת זיכוך, כך שהיא למעשה מפחיתה את הדחפים האלימים. כיום הסברה הרווחת היא שההפך הוא הנכון. לפי תאוריית הלמידה של הפסיכולוג אלברט בנדורה, התנהגות אלימה מתפתחת בעקבות תהליכי הזדהות וחיקוי התנהגות. על כן, החשיפה לתכנים אלימים מעודדת את הילדים להתנהג באופן דומה.

החשיפה לתכנים אלימים בטלוויזיה, בסרטים ובמשחקי המחשב מלמדת שאפשר לפתור סכסוכים בעזרת אלימות. נוסף על כך, בשל ההזדהות שנוצרת עם הדמויות, המעשים האלימים נתפסים כמוצדקים. בעוד בגילאים צעירים, הילדים חושבים שההתנהגות שהם רואים על המסכים משקפת את המציאות, בגילאים בוגרים יותר, הילדים מחקים את ההתנהגות המזיקה, כמו התנהגות מינית מתירנית וצריכת אלכוהול.

התרבות הקיימת כיום היא חושית-ויזואלית, הדמיון הוא חלק בלתי נפרד מפעילות הנפש והוא חיוני לחשיבה יצירתית הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים, אך הצפייה הפסיבית פוגעת ביכולת זו והיא מעודדת עצלות פנימית. המסכים לא עתידים להיעלם מהעולם בזמן הקרוב והמשיכה של הילדים אליהם לא תיעלם גם כן. אין צורך להחרים את המסכים, אלא להשתמש בהם באופן מבוקר ומושכל –

הגבלת גיל – לפי איגוד הרופאים האמריקני, מומלץ שילדים מתחת לגיל שנתיים כלל לא ייחשפו למסכים. בגילאים אלה השליטה נמצאת לחלוטין בידי ההורים.

הגבלת זמן מסך – אין להכניס מסכים לחדר הילדים, נוכחות של מחשב וטלוויזיה בחדר תגביר את זמן הצפייה והשימוש בהם. כלל זה תקף גם על טלפונים חכמים, גם שימוש בטלפון שלא לצורך שיחה נחשב לזמן מסך.
טלפון טיפש – יש לדחות את הקץ ככל הניתן ולתת לילד טלפון טיפש שאין בו גישה לאינטרנט.

כללי צפייה – יש להגדיר זמנים קבועים שבהם אפשר ואי אפשר להשתמש במסכים השונים, למשל לא צופים בטלוויזיה ולא משתמשים בטלפון בזמן האוכל, לא ניגשים למחשב לפני שמסיימים את שיעורי הבית ולא נרדמים מול הטלוויזיה.

צפייה משותפת – לצפייה משותפת של ההורים עם הילדים יש שני יתרונות מהותיים – הן זמן איכות משפחתי ויצירת עניין משותף והן שליטה על התכנים הנצפים, כך אפשר להראות לילד כיצד ליהנות מהטלוויזיה באופן מושכל.

מציאת חלופות – על ההורים למצוא פעילות אלטרנטיבית למסכים ולהציג אותה לילדים בצורה אטרקטיבית. הפעילות יכולה להיות קריאה, יצירה, ספורט או כל דבר אחר שהילד מביע בו עניין.

דוגמה אישית – במודע ושלא במודע, הילדים מחקים את ההתנהגות של ההורים. אם ההורה לא רוצה שהילד יהיה כל היום מול המסך, ההורה צריך להוות דוגמה אישית ולא לבלות כל היום מול הטלוויזיה או לשחק בטלפון החכם.

ד"ר אילן בוש – פסיכיאטר ילדים בכיר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אילן בוש
פסיכיאטר ילדים בכיר מומחה בפסיכיאטריה ילדים ונוער, הפרעות קשב וריכוז, מתן ייעוץ פסיכולוגי, פסיכותרפיה, אוטיזם, גיל ההתבגרות, הפרעות חרדה, הגיל הרך

ליקויי למידה, טיפול בקשיים רגשיים

בפורום זה תוכלו להתייעץ על נושאים כמו הפרעות קשב וריכוז, ADHD, אבחון דידקטי, דיסלקציה, דיסקלקוליה, עיבוד מידע, הקלות בלימודים ועוד
הוספת הודעה לפורום
 
תמונה
לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום
 
  • לקות למידה לא מילולית - NLD
    יוני
    18/06/2019

    היי ד"ר בוש,
    אני סובל מלקות למידה לא מילולית - NLD.
    אני תוהה אם כדאי לי לנסות את שיטת טומטיס שעובדת באמצעות צללים או לנסות את טיפול הנוירופידבק.
    מה אתה חושב? מה ההמלצה שלך?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    הוספת תגובה
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • בירור לגבי האבחון הדידקטי
    אריאל
    02/06/2019

    היי ד"ר בוש,
    מהו האבחון הדידקטי הכי מומלץ לדעתך?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • נטילת ריטלין וואבן- בירור
    רועי
    29/05/2019

    היי ד"ר בוש,
    אני סובל מ- ADD ומחרדות לפני מבחנים.
    לפעמים אני לוקח חצי ואבן לפני בחינה בשביל להירגע.
    האם ניתן ליטול ריטלין במקביל?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • הבן שלי בן 12 והוא סובל מדיסלקציה
    עופר
    21/05/2019

    היי ד"ר בוש,
    הבן שלי בן 12 והוא סובל מדיסלקציה.
    איך ניתן להוציא לו אישור להיבחן בעל פה? מה הפרוצדורה?
    קשה לו מאוד עם מבחנים בכתב.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • אבחון

    ד"ר אילן בוש
    21/05/2019

    בתום אבחון פסיכודידקטי ניתן יהיה להעריך לגבי מידת תפקודו ולהחליט לגבי אפשרות בחינה בעל פה על פי צרכיו.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • מידע על זכויות בבית הספר
    גונן
    12/05/2019

    שלום רב,
    בתור אבא לילד לקוי למידה, איפה אני יכול למצוא מידע על הזכויות המגיעות לו בבית הספר, כמו: שעות שילוב ועוד דברים שאני בטוח לא יודע עליהם אפילו?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • לבן שלי יש דיסקלקוליה
    אהובה
    11/04/2019

    שלום ד"ר בוש היקר,
    לבן שלי יש דיסקלקוליה.
    נאמר לי שאם הילד עובר אבחון ועקב כך ממיר את מקצוע המתמטיקה למקצוע אחר בבגרות, אין לו סיכוי להתקבל לאוניברסיטה.
    האם זה נכון?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • דיסקלקוליה

    ד"ר אילן בוש
    07/05/2019

    לא ידוע לי לגבי מידע שכזה

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • ADHD והפחתת ההיפר אקטיביות
    לימור
    17/04/2019

    היי ד"ר בוש,
    מה שלומך?
    יש לי ילד בן 7.5.
    הוא סובל מ- ADHD. נוטל ריטלין.
    האם יש משהו שניתן לעשות להפחתת ההיפר אקטיביות שלו?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • ADHD

    ד"ר אילן בוש
    07/05/2019

    יש צורך להעריך האם הטיפול אותו מקבל הנו מתאים, קרי העלה במינון או לסרוגין המרה לתכשיר אחר לצורך הפחתת מרכיב אימפולסיבי. במקביל ניתן לשלב טיפול פרטני לצורך הקניית כלים לוויסות רגשי.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • ליקויי למידה - שאלה חשובה
    סתיו
    21/04/2019

    היי ד"ר בוש וחג שמח :)
    האם יכול להיות מצב בו ליקוי הלמידה יתבטא במקצועות מסוימים ובמקצועות אחרים בכלל לא?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • ליקויי למידה

    ד"ר אילן בוש
    07/05/2019

    לקויות למידה הנם מגוונות ונעות בין דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלוקליה. בהחלט ייתכן כי ישפיעו על מקצועות שונים. יש מקום להעריך כל אחת מהם בנפרד ולהקנות כלים יחודיים ספציפיים. כמו כן יש לשלול קיום של הפרעת קשב וריכוז נלווית.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • בני סובל מקשיים שפתיים
    דינה
    28/04/2019

    היי ד"ר בוש,
    הבן שלי סובל מקשיים שפתיים.
    המורה שלו במקום לעזור ולסייע משפילה אותו בצורה מחפירה מול כל הכיתה. ניסיתי לפנות למנהלת בבית הספר אך זה נופל על אוזניים ערלות.
    איך אפשר לפתור את הסיטואציה המזוויעה הזו?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • קשיים שפתיים

    ד"ר אילן בוש
    07/05/2019

    הסיטואציה שאת מתארת הנה קשה, לא מכבדת ולא ראויה ואף נשמעת לי פוגעת בדימוי העצמי של הילד. בשלב זה הייתי בודק אפשרות להעבירו למסגרת כיתה אחרת, שכן הניסיונות לשיח לא צלחו ובמקביל יש מקום לשקול טיפול פרטני לצורך חיזוק תחושת העצמי.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • האם נטילת אבץ יכולה לסייע ל- ADHD?
    עופרה
    31/03/2019

    האם נטילת אבץ יכולה לסייע ל- ADHD?

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה
    הדפסה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום

  • אבץ

    ד"ר אילן בוש
    16/04/2019

    מחסור במינרל זה עלול לגרום לבעיות זיכרון ולבעיות קשב וריכוז.
    מחקרים מראים כי תוסף של אבץ יכול לשפר יכולת ריכוז (למשל אומגה 3), בעוד אחרים לא הראו שיפור משמעותי.

    * המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לו, כל הסתמכות על המידע היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בהתאם לתקנון האתר
    לקביעת תור
    סגירה

    הוספת תגובה

     
    תמונה

    לקביעת תור או פניה אישית למומחה ללא פרסום בפורום




יועצים בתחום

  • ד"ר אלן ענר
    ד"ר אלן ענר
    אורתופד מומחה לילדים בדיקה על-קולית ( אולטרה-סאונד) פרקי ירכיים תינוקות. איבחון וטיפול של מחלות אורתופדיות מגיל 0 ועד גיל 18. פגיעות ספורט אצל ילדים ומתבגרים ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

דלקת אוזן תיכונה: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
ד"ר עמית וולפוביץ
| 07/02/2019 |
צפיות: 527
דלקת אוזן תיכונה היא מחלה נפוצה בקרב ילדים קטנים, המחלה נגרמת בשל הצטברות נוזלים והזדהמות שלהם. חוסר טיפול במחלה עלול לגרום לסיבוכים כמו קרע בתופית וליקויי שמיעה
קרא עוד
רק שיירדמו מהר היום: הקניית הרגלי שינה לילדים
 סימונה פלג
| 28/01/2019 |
צפיות: 483
סדר קבוע לפני השינה הכרחי להקניית הרגלי הירדמות נכונה. סבלנות וקביעת כללים יעזרו להשגת המטרה במהרה
קרא עוד
שקד שלישי: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
ד"ר מעיין גרובר
| 04/09/2018 |
צפיות: 1,112
תסמונת שקד שלישי היא בעיה שכיחה אצל ילדים אשר עלולה, בין השאר, לגרום לקשיי נשימה ולהצטברות נוזלים באוזניים. לעתים הבעיה חולפת עם הגיל אך במקרים רבים יש צורך בניתוח להסרתו
קרא עוד
שאיפת גוף זר: סכנת חיים לפעוטות
ד"ר מעיין גרובר
| 16/07/2018 |
צפיות: 892
חנק וחסימה של דרכי הנשימה עקב גוף זר הן תופעות מסוכנות, במיוחד בקרב פעוטות וילדים מתחת לגיל חמש. כדי למנוע מצבים אלה על ההורים להשגיח בשבע עיניים על חפצים ומאכלים הנגישים לידי ילדיהם
קרא עוד
ביקורת אחרי ברית המילה - מדוע זה חשוב?
ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
| 25/03/2018 |
צפיות: 1,339
קרא עוד
מילה על מילה: כל מה שצריך לדעת על ברית מילה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/01/2018 |
צפיות: 1,276
ברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר ביהדות. המנהג מקובל גם מחוץ לחוגים הדתיים בשל היתרונות הבריאותיים שלו ולעומתם יש כאלה שמתנגדים אליו נחרצות
קרא עוד
משחק ילדים: שלבי המשחק החיוניים להתפתחות הילד
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 22/11/2017 |
צפיות: 1,860
משחקים הם לא רק דרך להעביר את הזמן, הם חיוניים להתפתחות השכלית והחברתית של תינוקות ופעוטות. לכל שלב של התפתחות הילד יש שלב משחק שמכין אותם לדרגה הבאה
קרא עוד
שחיית תינוקות: לשיפור היכולת הקוגניטיבית ולבניית הביטחון של התינוק
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 25/10/2017 |
צפיות: 1,712
חשיפה למים בגיל מוקדם מקנה יתרונות רבים לתינוק, הן בשנות חייו המוקדמות והן בטווח הארוך כאדם בוגר. שחיית תינוקות תורמת להתפתחות השפתית של התינוק ומקטינה את סיכויי הטביעה
קרא עוד
אכילה בררנית אצל ילדים: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/08/2017 |
צפיות: 1,448
הפרעת צריכת מזון המנעותית היא הפרעת אכילה אשר שכיחה אצל תינוקות ואצל ילדים. ההפרעה יכולה לנבוע מטראומה נפשית, ממחלות הקשורות לאוכל ומחסך רגשי
קרא עוד
אנקופרזיס: כיצד להתמודד עם הפרשת צואה אצל ילדים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2017 |
צפיות: 1,723
אנקופרזיס היא מצב שבו ילדים לאחר גמילה מחיתולים מפרישים צואה בצורה לא רצונית. הבעיה יכולה להיגרם מתזונה לקויה ומבעיות רגשיות
קרא עוד