חשיבות הויטמינים והמינרלים

מאמר, שנכתב על ידי צמד חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, מסתמך על תוצאותיהם של למעלה מ-150 מחקרים, שנאספו במשך 35 שנה, ומסביר את יעילותם של ויטמינים ומינרלים במניעת מחלות כרוניות
 אילה אורי
| 13/02/2006 |
צפיות: 5,367
מאמר מדעי חשוב, שהתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי The Journal of the American Medical Association, קובע כי מומלץ לכל אדם לקחת בקביעות מולטיויטמין להשלמת התזונה היומית על מנת להפחית את הסיכון ללקות במחלות כרוניות כגון מחלות-לב וכלי-דם.

המאמר, שנכתב על ידי צמד חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, מסתמך על תוצאותיהם של למעלה מ-150 מחקרים, שנאספו במשך 35 שנה, לגבי יעילותם של ויטמינים ומינרלים במינונים מתונים, במניעת מחלות כרוניות.

במאמר מוסבר כי המחסורים בויטמינים ובמינרלים בחברה המערבית הם בדרך כלל מחסורים תת-קליניים, כלומר, תוצאותיהם לא יתבטאו באופן מיידי וניכר לעין, אלא במהלך השנים, כמחלות כרוניות, המתפתחות כתוצאה מנזק מצטבר בתאים וברקמות.

רוב האנשים אינם מקבלים כמות מספקת של ויטמינים מהתזונה בלבד (עקב הרגלי אכילה לקויים, הפחתה בספיגה בגיל מבוגר, צמחונות וכו') ולכן הם בסיכון גבוה יותר לפיתוח מחלות כרוניות כגון מחלות- לב וכלי-דם, סרטן השד, סרטן המעי-הגס, אוסטיאופורוזיס ומחלות נוספות וכן מומים מולדים בקרב נשים בגיל הפוריות.

יחד עם זאת מחברי המאמר מציינים כי בחברה המערבית שבה התזונה ברוב המקרים מספיקה על מנת למנוע מחסורים קליניים חמורים בויטמינים ובמינרלים, נדיר שתופענה מחלות הנובעות ממחסור חמור בויטמינים ומינרלים כדוגמת מחלת הצפדת (scurvy), שמקורה במחסור חמור בויטמין C (אשר הסימפטומים שלה הם שטפי-דם ודימומים) או מחלת ברי-ברי, שמקורה במחסור חמור של ויטמין B1 (אשר הסימפטומים שלה הם הפרעות קשות במערכת העצבים, הגורמות לחולשה ועוויתות בשרירים).

מספר דוגמאות לתועלות אפשריות של ויטמינים

צרוף הויטמינים חומצה פולית, B6 ו-B12. התועלת האפשרית: מניעת מחלות-לב וכלי-דם, בגלל השפעתם המשותפת בהורדת רמות הומוציסטאין. ההומוציסטאין הינו חומר הנוצר בגוף באופן טבעי כחלק מתהליך חילוף החומרים, אולם רמה גבוהה מדי שלו בדם גורמת לנזק לכלי הדם. חומצה פולית, ויטמין B12 וויטמין B6 חיוניים לפירוק הומוציסטאין והורדת רמתו בדם לערכים רצויים. לכן, אנשים הסובלים ממחסור של אחד או יותר משלושת הויטמינים הנ"ל עלולים לסבול מסיכון מוגבר למחלות-לב ולשבץ.

חומצה פולית. התועלת האפשרית: צריכה מוגברת של ויטמין זה מסייעת במניעת מומים מולדים, סרטן השד וסרטן המעי-הגס.

ויטמין D בשילוב עם סידן. תועלת אפשרית: מסייעים במניעת אוסטאופורוזיס (מחלה הגורמת לשברים בעצמות).

מהמאמר עולה כי קיימת חשיבות רבה להשלמת התזונה היומית בעזרת ויטמינים ומינרלים במינון מתון לצורך מניעת מחלות, יותר מאשר למתן מינונים גבוהים של אותם ויטמינים ומינרלים.

לפיכך, מציגים המחברים במסגרת המאמר את טבלת הקצובות היומיות המומלצות של הויטמינים השונים – RDIs (Reference Daily Intakes). מומלץ שהרכב המולטיויטמין שנוטלים באופן יומי יהיה קרוב ככל האפשר להמלצות אלה: ויטמין A - 1500 מק"ג, ויטמין C - 60 מ"ג, ויטמין D - 10 מק"ג, ויטמין E - 20 מ"ג, ויטמין K - 80 מק"ג, ויטמין B6 -2 מ"ג, ויטמין B12 - 6 מק"ג, חומצה פולית - 400 מק"ג, תיאמין - 1.5 מ"ג, ריבופלאבין - 1.7 מ"ג וניאצין - 20 מ"ג.

מחברי המאמר הגיעו למסקנה כי יש להעדיף נטילת מולטיויטמין על פני ויטמינים בודדים מהסיבות הבאות: רוב האוכלוסיה זקוקה להשלמה של מספר ויטמינים; מולטיויטימין הוא פיתרון נוח להשלמת הויטמינים והמינרלים החיוניים; מולטיויטמין הוא בטוח לשימוש בגלל המינונים המתונים של ויטמינים ומינרלים שהוא מכיל; מחירו של מולטיויטמין הינו בהכרח נמוך יותר מאשר מחירו של כל ויטמין בנפרד.

המחברים מציינים במסקנותיהם כי עקב צריכה לא מספיקה של ויטמין B12 וויטמין D בתזונה בקרב מבוגרים מגיל 65 ומעלה, הגיוני לשקול מינון של שתי טבליות מולטיויטמין ליום, או טבליה אחת של מולטיויטמין בתוספת ויטמין B12 וויטמין D בנפרד במידת הצורך. לנשים המנסות להרות, מומלץ להשתמש במולטיויטמין בתוספת 400 מק"ג חומצה פולית ליום לצורך מניעת מומים מולדים בעובר.

לחלקו השני של המאמר
לאתר של צנטרום

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם אילה אורי