נפש בריאה בגוף בריא

כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,547
דירוג: 5.0 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
האדם הנו יחידה אחת של גוף ונפש. הנפש החושבת והחשה, והגוף שנע וחווה חוויות, מהווים יחידה כוללת השואפת לאינטגרציה. עוד בימי רומי העתיקה, נטבע הפתגם "נפש בריאה בגוף בריא" כשהכוונה היא לטיפוחו וחיזוקו של הגוף כתנאי חשוב לבריאותה של הנפש.

לפני שאנחנו מתחילים את מרוץ החיים הכולל גם מצבי לחץ, התמודדויות בלתי פוסקות מתח וחרדה כדאי להתרווח, לקחת נשימה עמוקה ולהבין את ההשלכות שיש לפעילות הגופנית על נפשנו.

למידע נוסף בנושא פעילות גופנית הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר קרבי
פורום פילאטיס

פעילות גופנית גורמת לעליה במצב הרוח והפחתה של מתח וחרדה, בזמן ולאחר ביצוע הפעילות. קיים גם שיפור ניכר בתחושת היכולת האישית - "אני מסוגל/ת ליותר", וכתוצאה מכך גם עליה בביטחון העצמי, דבר המשפיע ישירות על כל תחומי החיים. השינה איכותית ורגועה יותר ומאפשרת תפקוד יותר יעיל וריכוז ביום שלמחרת, מה שמוביל כמובן לקבלה והתמודדות טובה יותר עם פיתרון בעיות ולחצים בעבודה לדוגמה. ואם כל היתרונות הללו אינם מספקים, הרי שיש גם שיפור בדימוי העצמי - כתוצאה משיפור היציבה והמראה החיצוני.

לפעילות גופנית יתרונות פיזיים רבים וידועים המובילים לגוף בריא, נושם, חזק ומתפקד במיטבו, אולם, יחד עם זאת חשוב מאד להכיר גם באספקטים הנפשיים והפסיכולוגיים המתלווים לפעילות זו. התמורה המיידית של פעילות גופנית היא תחושה של חיות ובריאות בגוף, וכאשר הזרימה הגופנית מתחדשת האדם חווה גם התחדשות פנימית ויכולת גבוהה יותר.

הפעילות הגופנית תורמת ליצירת אנרגיה גופנית חיובית המיושמת גם בפעולות יומיומיות אחרות וכן בתפקודה של האישיות עצמה. תנועה ופעילות גופנית משפרות את דימוי הגוף, את המודעות הגופנית, את ההערכה העצמית ואת האנרגיות, כך שלמעשה היא תורמת להרחבת נפשו של האדם ומשפיעה גם על התפתחות וצמיחתו. בתקופת החיים המודרניים שלנו, פעילות גופנית הינה הדרך היעילה והטבעית ביותר להגביר אנרגיה ולהוריד מתח .


פעילות גופנית מספקת תוצאות מהירות ומהימנות להורדת מתחים ולשיפור מצב הרוח. כל סוג של תנועה תורם להפעלת מערכת השלד והשרירים ולהורדת המתח. כתוצאה מכך עולה רמת העוררות,ואני חשים באנרגיה
מוגברת, המסייעת לנו לתפקד באופן יעיל יותר ואובייקטיבי יותר, גם מבחינת קבלת החלטות קוגניטיביות.

קיים קשר הדוק בין מודעות גופנית והערכה עצמית. ככל שהמודעות הגופנית גבוהה – האדם לומד לקבל את עצמו באופן מציאותי ובצורה חיובית יותר. מחקרים הוכיחו שפעילות גופנית משפרת את הדימוי העצמי ובכך תורמת לבריאות הנפשית. היא שוברת את שגרת היום, מוציאה אותנו ממצב של חוסר פעילות ומעוררת בנו תחושה של עשייה חיובית. כל אלה משפיעים כמובן על מצב הרוח הכללי ומסייעים להפיג תחושות של דיכאון קל וחרדה. השליטה בגוף, שהיא תוצאה של פעילות גופנית, משפרת תהליכים של קבלת החלטות ותורמת ליכולת חשיבה בהירה וצלולה.

הפעילות הגופנית האירובית מאפשרת הסחת דעת מגורמי סטרס וגורמת לתחושה חיובית. פעילות אירובית גורמת לעלייה בטמפרטורת הגוף שבעקבותיה חלים שינויים בהפרשת הורמונים שגורמים לשינוי במצב הרוח.

לכתבות נוספות בנושא פעילות גופנית:
10 יתרונות של כושר גופני
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
על סדר היום - פעילות גופנית לקשישים
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
פעילות גופנית בשירות האוטיזם

הפעילות הגופנית האירובית משחררת חומר בשם בטא - אנדורפין, המופרש במוח ומגיע למרכזים שיוצרים אפקט מרגיע וכן גורם להנאה והתמכרות. בנוסף, המאמץ הגופני גורם לעליה ברמת חומרים מוליכים במערכת העצבים, בשם נוראדרנלין וסרוטונין, שהם בעלי השפעה מכרעת על מצב הרוח.
כמו כן בעת פעילות גופנית קיימת הסחה מהבעיות המטרידות אותנו ביום-יום וקיים "פסק זמן", הגורם להורדת הלחץ והמתחים המצטברים כמו גם ההנאה מעצם ההצלחה בביצוע פעילויות גופניות, מעלה את מצב הרוח.

לסיכום, ניתן לראות שהפעילות הגופנית עוזרת להגיע לתחושת הרמוניה עם הגוף. המתעמל מרגיש פחות מוגבל ויותר גמיש וחופשי בתנועותיו, דבר המשליך גם לגבי האישיות שהופכת זורמת שלמה ומאוזנת יותר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 784
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,518
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 18,904
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,327
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,081
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,824
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,571
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,249
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,257
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,886
לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
קרא עוד