פעילות גופנית בשירות האוטיזם

ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,419
דירוג: 4.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
רב יותר הנעלם מאשר הידוע בכל הקשור לגורמים ולאפשרויות המניעה של האוטיזם. גם בדרכי התמודדות ועזרה לסובלים מההפרעה עדיין לא גילו דרכים המולידות תוצאות מרחיקות לכת. יחד עם זאת ישנן דרכים שהראו תוצאות והקלה משמעותית לאנשים שסובלים מאוטיזם. אחד הגורמים שהתגלה כמרגיע ועוזר לאותם אנשים בעיקר להתמודד עם השתלבות בחברה, הוא העיסוק בפעילות גופנית.

למידע נוסף בנושא פעילות גופנית הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר קרבי
פורום רפואת ספורט

האוטיזם מוגדרת כהפרעה התפתחותית שמקורה בליקוי במערכת הפיזיולוגית או הנוירולוגית. ישנן השערות לא מבוססות שהאוטיזם עלול להתפרץ כתוצאה מסיבוכים בהריון או בלידה, ממחלות זיהומיות, מחשיפה לחיסון ואולי מגורמים גנטיים. קימות עדויות המחזקות את ההשערה שיש לאוטיזם מרכיב תורשתי.

הקשר בין ילד אוטיסט להורים שמנים


אחד הנושאים שנבדקו, הוא האם יש קשר בין הרגלי האכילה של ההורים לבין ילדיהם האוטיסטים. התוצאות הראו שקיים קשר ישיר בין רמת השומנים של ההורים לביו אוטיזם אצל הילדים. הממצאים הראו שאצל האימהות שהיו בעודף משקל לפני ההיריון נצפו הפרעות נוירו-התפתחותיות כלליות ואילו בקרב האבות תופעת האוטיזם הייתה גבוהה מאשר אצל האימהות.

גיוון מזונות


מחקרים בקרב אוטיסטים מצאו שיש קשר ישיר בין הרגלי האכילה שלהם לבין הרמה ההתפתחותית שלהם. ישנה התאמה מלאה בין טיפול בהרגלי האכילה של ילדים אוטיסטים. הם מגלים פחות חרדות מהסביבה. תינוקות אוטיסטים מסרבים להתנסות באכילת מזונות מוצקים וכשהרגלי האכילה שלהם משתפרים בעקבות התנסויות רבות בסוגי מזון רבים, היכולת שלהם לתקשר משתפרת. ככל שהאוטיסטים נחשפו למגוון גדול יותר של מזונות והתנסו באוכל מגוון הם גם גילו עניין רב יותר וסקרנות כלפי הסביבה. רמת הניתוק שלהם מהסביבה פוחתת, דבר שמסייע להם ליצור יחסי גומלין עם המשפחה והחברה.


האכילה משפיעה על כל מערכת החושים. למרות שילדים אוטיסטים פוחדים להתנסות בטעמים חדשים, שאינם מכירים, נמצא קשר בין הפעלת שרירי הפה והלסת להתפתחות השפה, אימון הילדים וחשיפה לטעמים, שיפרה את היכולת התקשורתית והחליש את הסימפטומים של החריגות שלהם. נמצא שחומצת האמינו מונוסודיום גלוטומט, המצויה בגבינות, בבשר ובדגים (וחשובה לתפקוד המוח, לחילוף חומרים), עלולה לעיתים לגרום להפרעות של מערכת העצבים. הורים לילדים אוטיסטים מחליטים לטפל בילדיהם בדיאטה נטולת גלוטומט, לקטוז וקזאין משום שיתכן שההפרעות במערכת העצבים נובעת מחוסר האיזון בצריכה של הגלוטומט.

כשהבטן והמוח מדברים


קיים קשר הדוק בין פעילות המוח לפעילות המעיים ומסתבר שכאשר נמנעים מהגלוטומט בעיות המעיים נפתרות ולא נגרם לילדים הללו שום נזק אחר. שוב מסתבר שכאשר הרגלי האכילה משתפרים, גם ההתנהגות משתפרת באפן משמעותי.

בזמן פעילות גופנית המתעמל משחרר את האנרגיה העודפת שמאפיינת בכלל אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. העיסוק בספורט מסייע לאנשים בכלל וביניהם גם האוטיסטים בדרגות השונות, לשפר את הדימוי העצמי בכך שהם מצליחים לבצע תרגילים שונים. הם משפרים את היכולת הפיזית אבל יותר מכל זה משפרים את הדימוי העצמי של המשתתף. הפעילות הגופנית משחררת הורמונים ונוירו-כימיקלים התורמים להרפיה מעלים את העוררות ותורמים לשיפור מצב הרוח ולירידה בדיכאון. הוספת מוסיקת רקע משפרת עוד יותר את ההרפיה והנוחות.

לכתבות נוספות בנושא פעילות גופנית:
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
על סדר היום - פעילות גופנית לקשישים
איך להיות פעילים ב-10 צעדים
עושים כושר גופני? צאו בחוץ!
על חשיבותה של חזיית ספורט

הצוהר לעולם


בהיבטים הפסיכולוגים מוסכם שאוטיזם היא הפרעה בתקשורת החברתית וכמובן ישנן תאוריות שונות לבסיס ההפרעה ההתנהגותית אבל לגבי חוסר היכולת לפתח אמפתיה אצל האוטיסטים מהווה גורם מוסכם שזה גורם מעכב. תרגול מצבי אמפתיה באמצעות פעילות ספורטיבית יחידנית אבל הרבה יותר משמעותי בקבוצה מתאימה, יגרמו לאוטיסט לרכוש ידע על הזולת וגם על העולם בכלל. הפתיחות לסביבה וחברים בקבוצה בזמן פעילות גופנית משמשת צוהר לסביבה הקרובה ולעולם כולו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אילן בוש
    ד"ר אילן בוש
    פסיכיאטר ילדים בכיר מומחה בפסיכיאטריה ילדים ונוער, הפרעות קשב וריכוז, מתן ייעוץ פסיכולוגי, פסיכותרפיה, אוטיזם, גיל ההתבגרות, הפרעות חרדה, הגיל הרך ... קרא עוד
  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    פסיכיאטר קליני מומחה נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב... קרא עוד
  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 1,170
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,985
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 19,179
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,545
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,774
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,574
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 38,068
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,730
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,372
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,957
לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
קרא עוד