בכוחות משותפים - פעילות גופנית בקבוצה

לפעילות גופנית בקבוצה לעומת לבד יש יתרונות רבים, החל בחברותא ועד לשיפור הכושר הגופני ונטיעת מוטיבציה. על פעילות גופנית בקבוצה בכלל ובקרב נשים בפרט בכתבה הבאה
מאת אורנה הראל
| 02/07/2014 |
צפיות: 36,936
רוב בני האדם משייכים עצמם להרבה קבוצות הזדהות כמו: דתית, חברתית, מגדרית או אוהדים של קבוצת ספורט. הנושא שעליו נתמקד במאמר זה קשור לקבוצות למידה או יותר נכון קבוצות לתרגול בספורט ובאופן יותר מצומצם, לנשים המתעמלות בקבוצה.

ההבדלים בין ספורט קבוצתי לספורט יחידני


משנות השבעים של המאה העשרים הולכת ועולה הופעתה של המסגרת הקבוצתית בפעילויות האנושית בהרבה מאוד תחומים. ברצוני לציין שאיני מכלילה בדיון זה את המסגרות הקבוצתיות הטיפוליות. עד שנת 2003 כמעט ולא נעשו מחקרים הבודקים את השפעת הקבוצה על הפרט שבתוך קבוצות וגם לא על ההבדלים בין פעילות בקבוצות גדולות לבין קטנות.

למידע נוסף בנושא כושר גופני הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר קרבי
פורום פילאטיס

השפעת הקבוצה על הפרט


המין האנושי מאופיין כיצור חברתי החי בקהילה, בשבט במדינה וכו'. קבוצת השתייכות היא קבוצה שהפרט משתייך אליה. וכפי שכבר אמרנו כל אדם חבר במהלך חייו במספר רב של קבוצות. כל קבוצה שאליה הוא משתייך דורשת התנהגות שתהיה תואמת לערכים ולנורמות של הקבוצה. מנגד, ישנה קבוצת התייחסות שהפרט לא חבר בה אבל היא משפיעה על התנהגותו והוא מאמץ את הנורמות שלה.

אחד המשתנים שיש לקחת בחשבון הוא גודל הקבוצה. לגודל הקבוצה יש כנראה השפעה על הפרט בקבוצה, מאוד תלוי למה משמשת הקבוצה. במקרה שלנו שהפרט מצטרף לפעילות ספורטיבית, הקבוצה הגדולה עלולה לעורר אצל חלק מהאנשים חרדה, או רתיעה. המבנה הכאוטי הרועש של קבוצה גדולה וההמולה יכולים לעורר רגרסיה.

חיזוקים הם מפתח להצלחה


בבואנו לנתח את היתרונות והחסרונות שיש לקבוצה מול פעילות יחידנית, חשוב להבין שבתהליך למידה והפנמה של אורך חיים ספורטיבי, אצל מצטרף לקבוצה, לאינדיבידואל יש חשיבות רבה. אסור לנו לשכוח שלפרט ולרצון האישי יש המון כוח בהרבה מאוד מקרים, למרות הצורך החברתי להתקבל לקבוצה.

היצר החברתי הטמון בתת המודע שלנו גורם לנו לרצות חיזוקים מהקבוצה או החברה. א.ד. גורדון אמר: "לא כל אדם יכול לעמוד בקומה זקופה בפני רוחות וסערות רוב בני האדם אינם עומדים זקופים אלא כשהם נתמכים איש ברעהו".


מטרות משותפות אבל הישגים אישיים


עלינו לזכור שהקבוצה בכלל ובספורט בפרט, מציבה מטרות דומות אבל ההישגים הם אישיים ואם מדובר בחיטוב או ירידה במשקל גם הקצב הוא אישי. יתרונות שאנו מקבלים מקבוצה הוא העידוד ובעיקר שמירה על מסגרת מחייבת המשך והתמדה. בקבוצה קיים יחס דו כיווני (מושפע ומשפיע). כשאנו עושים את הבידול בין פרטני לקבוצה אפשר להעמיד את המטרות שברצוננו להשיג ולתת כללים שמתאימים לכלל, כמו למשל, כיצד לבצע נכון תרגילים מבלי לגרום נזק, או לחדד מטרות. בגישה זו אנו יכולים לכוון שכל הלומדים באותה קבוצה יגיעו לרמה שווה או שכל אחד ילמד את הכללים ויבצע בהתאם ליכולתו, כל זה בתוך מסגרת הקבוצה.

בפעילות גופנית של נשים המתעמלות בקבוצה שיש בה רק נשים, מאוד חשובה להן דעתן של החברות בקבוצה. הנשים כנראה מרבות להתייעץ ולחלוק חוויות עם נשים אחרות יותר ממה שגברים נוהגים. במקרה זה הנשים המתעמלות בקבוצה מפיקות תועלת רבה ומקבלות מענה לצורך השיתוף שלהן עם חברות הקבוצה. מהניסיון שלנו (30,000נשים) בסטודיו סי , הנשים יתמידו להגיע בימים ובשעות קבועות במשך שנים למרות שהן יכולות להגיע בשעות גמישות.

הקבוצה כמקור השראה


ההתכנסות והאינטראקציה האישית והקבוצתית מתגלים כל הזמן בתוך הקבוצה. כל אחד לוקח חלק בתוך הקבוצה ויכול להפוך מצופה למשתתף, משום שהוא נמצא בסביבה הנוגעת לו. אחת ממטרות הקבוצה ליצור סביבה תומכת שבו הפרט יכול להשיג את המטרות האישיות שלו. במהלך השיעור בקבוצה הפרט לומד על עצמו מאחר והקבוצה הופכת למראה המשקפת עבורו. הפרט מקבל משוב עידוד הזדהות עם קשיים מצד אחד וגם עם הישגים . ההתמדה בלעשות דברים ברצף מקבלת יותר תוקף, כשהפרט הוא חלק מקבוצה המציבה לעצמה מטרה.

האדם המצטרף לקבוצה, הקבוצה משרה תקווה שאפשר לתקן דברים, שלא הכול אבוד. נכון הדבר שיש מקרים בהם אנשים חוו ההתנסויות שליליות בקבוצה. יש מקרים בהם ההשתייכויות הקבוצתיות יכולות להיות הרסניות כמו למשל, במקרה של שטיפת מוח ושימוש לרעה באמון חברי הקבוצה. אך לרוב הקבוצה משמשת מקור לטיפוח והישגיות.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני:
על סדר היום - פעילות גופנית לקשישים
עושים כושר גופני? צאו בחוץ!
על חשיבותה של חזיית ספורט
אימונים ותזונה נכונה במקום ניתוח אסתטי
אחוז שומן נמוך יבטיח גוף חטוב? לא בהכרח

להפיק את המיטב


תוך כדי הפעילות בקבוצה נקבעות נורמות חברתיות ויכולות להתגלות תכונות חברתיות חיוניות. אנשים מגלים עניין ומוצאים פתרונות שלא חשבו עליהם. בזמן תרגול של פעילות גופנית משתתפי הקבוצה מחקים את המתעמלים הטובים ובעזרת צפייה בהם יכולים לתקן את עצמם בלי התערבות גורם שלישי.
לרוב, אנשים קבועים פוקדים את אותה הקבוצה וכך רמת הפעילות בה דומה. דבר שגורם לסוג של גאוות יחידה בהשתייכות למסגרת שלה.

ההשתייכות לקבוצה מעודדת את הפרט וכאשר הוא מתמלא באמונה התוצאות טובות יותר. אנחנו נלחמים על הפרטיות ומנסים לשמור על הייחודיות שלנו אבל מסתבר שרובנו בתת הכרתנו אנו פועלים טוב יותר ומפיקים את המיטב מעצמנו במסגרת קבוצתית כמובן זו שמתאימה לנו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 1,095
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,770
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 19,045
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,440
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,677
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,356
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,968
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,674
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,318
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,343
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד