אחוז שומן נמוך יבטיח גוף חטוב? לא בהכרח

כולנו שואפים להיות חטובים ובעלי מראה בריא. הפחתת אחוזי שומן היא קריטית עבור משאלת נפש זו. אך האם אחוזי שומן נמוכים הם ערובה לגוף חטוב? מסתבר שכלל לא, ובשביל גוף חטוב באמת יש לנקוט בכמה צעדים. כל הפרטים בכתבה שלפניכם
ד``ר איתי זיו
| 04/06/2014 |
צפיות: 30,739
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
משאת נפשם של אנשים רבים הנה הרזייה, אשר מוגדרת כהפחתת אחוז השומן, ניתן למדוד אותה בדרכים רבות אשר אחת העיקריות (על אף שלא המדויקת ביותר) היא הפחתה של מסת הגוף. שינוי אסתטי הנו אחד התחומים המוערכים במחזורים כספיים עצומים ומשנה לשנה שוק הצרכנים עולה עוד יותר.

אחוז השומן התת עורי הנו אחד המשתנים העיקריים המשפיעים על מידת החיטוב ו/או האסתטיקה הגופנית. 'חיטוב', אגב אינו מילה מדעית ויש דרכים רבות להשיג מטרה זו שמתבטאת בעיקר בגוף המאופיין בטונוס שרירי גבוה, או מסת שריר גבוהה ואחוזי שומן נמוכים. כשאחוז השומן גבוה מהממוצע הרי שיש לכך השלכות שליליות על ההופעה החיצונית.

למידע נוסף בנושא כושר גופני הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר קרבי
פורום תזונה קלינית

אחוז השומן הממוצע לגברים ונשים שונה: אצל גברים בממוצע 13-20% ואצל נשים בממוצע 22-30%. ניתן להבחין בלא מעט מקרים בהם הגבר עם אחוז שומן גבוה ואילו האישה במצב מצוין ואחוז השומן אצלה נמוך מ- 20% שומן. המקרה הראשון, כמובן, לא טוב ואף בעייתי מבחינה בריאותית ואילו המקרה השני – מצוין וישנה סבירות שאותה אישה ספורטאית – רצה למרחקים, אתלטית וכדומה.

חשוב לדעת שאצל נשים אחוז שומן נמוך במיוחד לא מומלץ ואף קשור להרעה של המערכת ההורמונלית. במקרה זה ניתן לציין את תופעת האמנאוראה (Amenorrhe) הקשורה בהיעדר או הפסקת המחזור החודשי. תופעה זו שכיחה בקרב ספורטאיות בתחומים שונים: התעמלות מכשירים, התעמלות אומנותית, אתלטיות בענפי ספורט כגון: ריצות קצרות, קפיצות, מרימות משקולות, מפתחות גוף ועוד. כמו-כן ניתן לראות תופעה זו אצל נשים עם הפרעות אכילה ובעיקר – אנורקסיה נרבוזה.
מכאן עולה שאלה מעניינת: האם אחוזי שומן נמוכים (אף מתחת לממוצע) הנם ערובה לאסתטיקה טובה או אף מצוינת?

משתנים המשפיעים על אחוז השומן התת עורי הנם: גנטיקה, התפריט התזונתי, מידת העיסוק בפעילות גופנית (אופייה, תדירותה ועצימות), קצב חילוף החומרים היומי ועוד. כאמור, לאחוז שומן נמוך יש קשר חיובי בשיפור ההופעה החיצונית באופן ממשי. עם זאת, לא תמיד המצב מתרחש וישנם מקרים לא מעטים בהם למרות אחוז שומן נמוך במיוחד. ההופעה הכוללת גרועה מאוד ואף בעייתית. להלן מספר דוגמאות:

טונוס שרירי ומסת גוף רזה נמוכים במיוחד


שני פרמטרים אלה משפיעים מאוד על 'חיטוב הגוף'. כשטונוס השריר נמוך ומסת השריר ירודה גם היא, בהחלט ייתכן שנבחין במצב בו אחוז השומן נמוך אך ההופעה הכוללת גרועה. ניתן להבחין בכך אצל ספורטאים אירוביים (רצים או רוכבי אופנים ועוד) שאמנם משפרים את יכולתם האירובית באופן מרשים אך שמים דגש מועט, אם בכלל, על חיזוק מערכת אנאירובית. או אז, הטונוס השרירי נמוך ובד בבד – מסת השריר מועטה גם היא. במקרים שכאלו ניתן לראות גבר בן 30 עם 12% שומן אך עם מסת שריר וטונוס שרירי ירודים מאוד. ההופעה – בהתאם. נציין, אגב, שהדבר שכיח הרבה יותר אצל ספורטאים 'מן השורה' ופחות אצל ספורטאים מקצוענים המקפידים על הכללים ומבצעים אימוני כוח על בסיס קבוע.


חיזוק לא פרופורציונלי ולא מושכל


חיזוק שרירים באופן לא מקצועי ומושכל עשוי בהחלט להביא לשינוי גופני שכלל וכלל לא אסתטי ונכון. במקרה זה עשויים להיות אחוזי שומן נמוכים במיוחד אך האסתטיקה גרועה. אי לכך, תוכנית אימונים אנאירובית חשוב שתיבנה על ידי איש מקצוע תוך הקפדה יתרה על חיזוק של שרירי הגוף השונים, העדפה לחיזוק של שרירים חלשים במיוחד על-מנת ליצור איזון ופרופורציה נכונה ועוד.

יציבה לקויה


ההגדרה ליציבה (על פי המלון של אבן שושן) היא "מצב אברי הגוף בשעת עמידתו". במהלך החיים חשוב לשמור על יציבה טובה על מנת להפחית בעיות ולמנוע פציעות למערכות שלד-שריר בכלל ולעמוד השדרה – בפרט. ניתן להבחין בשונות היציבה אצל אנשים שונים המשפיעה מאוד על מידת האסתטיקה הכוללת. יש כאלה הסובלים כבר בגיל מוקדם מליקוי יציבה שכיח כמו היפרלורדוזיס או היפרקיפוזיס ולכך, כמובן, השלכות גם על הנראות הכוללת. הפחתת אחוז השומן לרמה נמוכה במיוחד לא מספקת וגם לליקויי היציבה השפעה על ההופעה. לפיכך, ניתן לראות ספורטאים חובבנים ומקצועיים ששמים דגש רב על הפעילות האירובית, הפחתת אחוז השומן אך שוכחים את כל השאר והתוצאות – בהתאם.

הפחתת אחוז שומן, תהליכים קטבוליים ו'חיטוב' הגוף


אימונים מופרזים, הן אירוביים והן אנאירוביים עשויים לגרום לתהליכים קטבוליים (תהליכי הרס של רקמות הגוף). או אז, יהיו לכך השלכות שליליות על 'חיטוב הגוף'. במקרים אלו ההורמונים האנבוליים (הבונים את רקמות הגוף) יהיו ברמה נמוכה יותר מהקטבוליים ולכך יש השלכות שליליות על 'חיטוב הגוף'. לדוגמה: ירידה במסת השריר, עלייה אפשרית באחוז השומן, יכולת פחותה לבצע אימונים אנאירוביים איכותיים ועוד ועוד.

אופן פיזור השומן בגוף


אופן פיזור השומן בגוף הוא נתון גנטי ולכן שונה מאדם לאדם. לכן, ייתכן שנבחין באדם בעל אחוז שומן ממוצע (לדוגמה גבר שאצלו – 15% שומן) אך בשל ריכוז השומן באיבר זה או אחר נראה שהנו רזה יותר או לחילופין – שמן יותר. אי לכך, למידת אחוז השומן בגוף ואופן פיזורו השפעה רבה על מידת החיטוב של הגוף. כמובן שלגנטיקה השלכות רבות במקרה זה. זו, אגב, הסיבה לכך שחלק מהאנשים לא יתאימו להיות מפתחי גוף ואילו אחרים – כן. לדוגמה ניתן להביא את רונן שהנו בן 33 ועם 11% שומן תת עורי. על פניו ברמה כזו של אחוז השומן שרירי הבטן אמורים היו להיראות. אך במקרה של רונן הדבר לא כך ושרירי הבטן כלל לא נראים עקב פיזור השומן, שמתרכז בעיקר באזור הבטן וזאת למרות שרונן מתאמן מזה שנים בחדר הכושר בין 5-4 פעמים בשבוע ועם מסת גוף רזה מרשימה ללא צל של ספק.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני:
איך להיות פעילים ב-10 צעדים
על חשיבותה של חזיית ספורט
פעילות גופנית לשיפור קשב וריכוז
אימון ביתי למתאמנים כבדי משקל
חג האביב בסימן חזרה לכושר

לסיכום – אין ספק שעל-מנת להגיע למראה "מחוטב" יש צורך בעבודה קשה המערבת תזונה נכונה, הקפדה על אימונים ותכנונם הנכון (כמובן שמומלץ ליווי של איש מקצוע שידע להכווין נכון את התהליכים הללו) אבל מעל הכל יש גורם אשר איננו תלוי בנו וזוהי הגנטיקה. ראוי לציין שבהחלט ניתן להשפיע רבות על גופינו ולהגיע לתוצאות מרשימות ביותר למרות "גנטיקה" לא טובה אך לשם כך יש צורך בהקפדה יתרה אף יותר על הנ"ל.
בהצלחה!

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.