טיפים לריצה עבור סוכרתיים

הדרך לריצת מרתון מתחילה בצעד אחד בלבד והוא - להתחיל להתאמן, בד"כ כארבעה חודשים לפני המרוץ. גם אנשים סוכרתיים עתידים להשתתף במרתון וכשהשראה עבורכם - צוות מומחי מרכז DMC לטיפול בסוכרת מציג כמה טיפים שחשוב לדעת לפני שאתם נועלים את נעלי הריצה
מאת מרכז DMC
| 25/02/2014 |
צפיות: 7,638
מרתון תל אביב ממש עוד רגע איתנו ואם טרם התחלתם, זו ההזדמנות שלכם להתחיל בפעילות גופנית. חשוב להזכיר לאנשים סוכרתיים כי אפשר להתנהל כרגיל עם הסוכרת, תוך כדי שמירה על כושר וביצוע פעילות גופנית, הקפדה על תזונה נכונה ותפריט מותאם סוכרת וכמובן שמירה על איזון הסוכר בדם בכדי למנוע סיבוכים עתידיים ובעיות נוספות. למעשה, פעילות גופנית הינה כלי עיקרי בניהול החיים לצד הסוכרת וכל סוג של פעילות גופנית עשוי להועיל לסוכרתי.

למידע נוסף בנושא כושר גופני וסוכרת הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום סוכרת נעורים, סוכרת ילדים

1. בדקו את ערכי הסוכר שלכם


היות וחשש להיפוגליקמיה אינו זר לספורטאי הסוכרתי, על הרצים הסוכרתיים לקחת זאת בחשבון, מאחר ובמהלך ביצוע פעילות גופנית ערכי הסוכר בדם משתנים. לכן, חשוב לבצע בדיקות מדידת סוכר לפני הפעילות ומיד לאחריה, כדי לאתר ירידות חדות בסוכר ולטפל בהן בהתאם. כמובן שבמהלך הריצה קשה לבצע בדיקות סוכר ולכן ישנה חשיבות גדולה לסדרת הבדיקות שלפני במהלך יום הריצה. באם מתאפשר, בעת ריצה לזמן ארוך, מומלץ לעשות שימוש במד סוכר רציף המספק תוצאות של רמת הסוכר בדם בכל רגע נתון.

2. הניעו חבר לריצה משותפת


פעילות גופנית קל יותר לבצע ביחד ולא לבד. קחו אתכם שותף, אתגרו את החברים שלכם ובצעו יחד פעילות משותפת. החוויה תנעים לכם את הריצה ותהווה גיבוש חברי לצד יתרון בריאותי לגוף.

3. ענדו צמיד מזהה


חשוב לענוד על עצמכם סימן כלשהו המעיד שאתם סוכרתיים, בין אם צמיד, שרשרת או מסמך מזהה אחר. הדבר חשוב במיוחד כדי להעניק לכם טיפול ראשוני באם יידרש כזה ולדעת לזהות את מצבכם בעת הצורך, וכן ניתן להוסיף שם של איש קשר לשעת חירום ולציין אם אתם לוקחים אינסולין. פרטים חשובים אלו יסייעו לאדם זר הנתקל בכם להבין כיצד יוכל לסייע לכם בשעת צרה.


4. נעלו נעליים נוחות


אחד מסיבוכי הסוכרת השכיחים כולל בעיות שונות בכף הרגל ולפיכך לסוכרתיים רצים ישנה אחריות רבה יותר בבחירת נעלי הריצה. על מנת להימנע מאי נוחות במהלך הריצה ובעיות חמורות יותר בהמשך, חשוב לבחור בנעלי ריצה נוחות המותאמות לסוכרתיים (ניתן למצוא נעלי מותגים שונים עם תו איל - של האגודה הישראלית לסוכרת) וכן לגרוב גרביים מבד נושם שיסייעו לכם להגיע כל הדרך עד לקו הסיום.

5. הצטיידו בסוכר זמין לדרך


לפני ריצה ארוכה שכזו חשוב להצטייד בסוכר נגיש וזמין, דוגמת חטיפי אנרגיה, נוזל גלוקוזי, פירות טריים ופירות יבשים. נשיאת חטיפים המכילים סוכר זמין בהישג יד חשובה למקרים בהם רמת הסוכר בדם יורדת ואנו במהלכה של הפעילות הגופנית. צריכת סוכר זמין בכמויות קטנות חשובה לאיזון רמות הסוכר בדם, שתאפשר לכם לקבל כוחות להמשיך לרוץ.

6. הקשיבו לגופכם


ביום המרוץ הקשיבו לגופכם, דעו את המסלול, תכננו את נקודות המנוחה, האטה או צריכת סוכר זמין. אם אתם חשים בזיעה קרה, סחרחורות, תחושת חולשה או חוסר יציבות, דפיקות וקצב לב מהיר וחזק מהרגיל ראו בכך סימן ושימו לב אם עליכם לאזן את רמת הסוכר. חשוב שתהיו מנצחים אמיתיים ותדעו מתי לפרוש בזמן.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני:
תזונה נכונה לספורטאי הצעיר
אימוני כוח מול משקל גוף - אפקטיבי?
פעילות גופנית שבשגרה - גוונו את האימון
טעויות של מתאמנים מתחילים
טרנדים טובים וגרועים בספורט - 2013

7. רוצו לצלילי המחשבות


ריצה לצלילי מוזיקה עשויה להגביר את המוטיבציה. עם זאת, חשוב לא להתנתק ולהקשיב לגוף, לדפיקות הלב ולהתנשפויות הריצה כל אלו הם חלק חשוב במיקוד ודריכות הרץ הסוכרתי לזיהוי מיידי במקרה של שינוי ובעיה.

לסיכום, ריצה בריאה, קלה ונעימה, בנויה על הכנה מקדימה והתנהגות נכונה המותאמת לכל אחד והגוף שלו. הכנה מקדימה זו עשויה להוות את ההבדל בין הגעה לקו הסיום או צפייה בו מרחוק... היכון... הכן... ריצה נעימה!

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד