דיאטה תבטיח גוף חטוב? לא בהכרח

רבים מהאנשים המתחילים דיאטה מחכים לשלב בו יהיו מרוצים ממראה גופם מבחינה אסתטית. אך דיאטות חוזרות ונשנות או דיאטה קיצונית, אשר אינה מתבצעת בצורה שקולה ומחושבת, עשויות להרע את המופע האסתטי הכללי ולגרום לאכזבה
ד``ר איתי זיו
| 06/01/2014 |
צפיות: 13,126
BMI, משקל הגוף, אחוז השומן התת עורי, היקף מותן וירך ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של מדדים בהם נעשה שימוש לבדיקת הרכב הגוף והשינוי האסתטי הגופני. ההבדלים בין צורות המדידה השונות רבים ובדרך כלל נעשה שימוש ב-1-2 מהן בתהליך של התערבות ושינוי.

מבין כל מטרות האימון הקיימות (שיפור מצב בריאותי, שיפור יכולת גופנית יומיומית או ספורטיבית וכדומה), ירידה במשקל ובאחוזי השומן הינה השכיחה ביותר. ההתעסקות במשקל הגוף, ההיקפים ואחוז השומן מתקיימת לאורך שנים אצל רבים מאיתנו. במהלך השנים הללו יש נטיה לעלות במשקל, באחוזי השומן או בשניהם, לעשות דיאטות מסוגים שונים ובעקבות כך הרכב הגוף משתנה על בסיס קבוע.

אי לכך, ניתן להבחין באנשים שתדירות השינוי במשקלם, היקפיהם ואחוזי השומן שלהם הנה גבוהה מאוד ועשויה להסתכם בעשרות ומאות פעמים במעגלי החיים. לכך, אגב, יש השלכות ממשיות על משתנים מסוימים. במקרים כאלה עשויים להיות מצבים בהם אפילו ירידה במשקל גורמת למפע חיצוני שאינו נראה אסתטי כמצופה.

למידע נוסף בנושא דיאטה ותזונה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תמיכה בדיאטה

מהי השפעת מעגל הדיאטה על אחוז השומן והאסתטיקה הכללית?

1. שינוי שלילי בהרכב הגוף עקב דיאטה


דיאטה שמטרתה ירידה במשקל, במידה ואינה מתבצעת באופן מושכל ועם שילוב של פעילות גופנית מתאימה, תגרום דווקא לשינוי שלילי בהרכב הגוף. כלומר, תחול ירידה במשקל אך היא תהיה מאופיינת גם בירידה במסת השריר (דיאטה ללא פעילות גופנית עלולה להוביל לירידה במשקל אשר מתחלקת באופן שווה בין ירידה במסת השריר לבין ירידה במסת השומן). התוצאה – הרעה של חילוף החומרים הבסיסי (BMR) והגברת הסיכוי לעלייה חוזרת במשקל בהמשך. לכן, ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע חשוב לשם שיפור איכות הירידה במשקל ולהבטחת פגיעה נמוכה באופן יחסי במסת הגוף הרזה. במילים אחרות - הפעילות הגופנית לא תגרום להאצת הירידה במשקל אלא תגרום, יותר מכל, לשמירה על מסת השריר, דבר אשר יסייע רבות בשמירה על המשקל לאחר הדיאטה וכן יסייע רבות לשיפור המראה האסטטי.

2. דיאטות חוזרות ונשנות והשפעתן


אימוץ דיאטות שונות על בסיס קבוע בכל מעגלי החיים אינו מומלץ וקשור גם הוא להשמנה. נציין שחלק מהדיאטות כלל לא מומלצות וחלקן אף עלולות לגרום לפגיעה במצב הבריאותי. לכן, בטרם מאמצים דיאטה מסוימת, חשוב לבדוק אם אכן היא מתאימה ובריאה באופן יחסי. חשוב לזכור שדיאטה זו או אחרת הינה פתרון זמני ולא קבוע. דיאטות במקרים רבים פוגעות במסת הגוף הרזה ובשל כך חילוף החומרים הבסיסי יורד. התוצאה - האדם נאלץ לצרוך פחות קלוריות מדי יום על מנת שלא יעלה במשקל. זהו מצב לא פשוט כלל ועיקר ולא ריאלי מכיוון שמאוד לא פשוט לחיות יום יום על תפריט היפוקלורי. לכן אנו עדים במקרים רבים לאנשים היורדים במשקל בצורה מרשימה אך אינם מצליחים לשמור על המשקל שהושג. אי לכך, דיאטה קשורה במקרים מסוימים דווקא בעלייה במסת הגוף השמן (באחוז השומן).

3. דיאטה היא לא הפתרון!


הסטטיסטיקה מלמדת אותנו כי 95%-97% מהאנשים שעושים דיאטה ומצליחים בה ויורדים בצורה מרשימה במשקל יעלו את המשקל בחזרה ואף יעלו מעבר למשקל ההתחלתי. כתוצאה מכך ניתן להבין כי דיאטה היא איננה הפתרון, הפתרון האמיתי הוא שינוי באורח החיים. שינוי שכזה יגרום לשינוי הרגלים, דבר שיוביל לאפשרות לשמור על תוצאות ההרזייה לאורך זמן.


4. פגיעה בנראות העור


ירידה במשקל קשורה במקרים לא מעטים להרעה בנראות העור. חשוב לדעת ששינויים מסוימים שנעשים על בסיס קבוע (או גם לפרקים), עלולה להרע את נראות העור. הסיבה לכך הנה התזונה שאינה מאוזנת וחסרה רכיבי מזון חיוניים, שתייה מועטה מדי במהלך היום, חשיפה רבה מדי לשמש (או אי חשיפה מספקת) ועוד. בנוסף, נזכיר כי עלייה במשקל קשורה, במקרים לא מעטים, להופעת פסים על העור, הדבר קורה בשל הימתחות העור לרמות קיצוניות (אגב מתרחש לעיתים גם אצל נשים בהיריון או אף אצל מפתחי גוף וזאת בשל הנפח הרב של הגוף בין אם בשל שומן ובין אם בשל מסת השריר).

5. שינויי מצב רוח או מצב רוח ירוד


לתזונה השפעה רבה על מצב הרוח. צריכה רבה של סוכרים, או אי צריכה של אבות המזון החיוניים ישפיעו גם על מצב הרוח ולכן חשוב לאמץ תפריט מאוזן. במקרים בהם מדובר באנשים שלהם סדר יום לחוץ ועמוס וכרוך במתח נפשי, הדבר נחוץ במיוחד. מתח נפשי רב מתבטא, לרוב, באסתטיקה הכוללת, שהופכת להיות פחות טובה. בנוסף לכך אסור לשכוח את ההשפעה השלילית של מצב רוח ירוד על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו.

6. ירידה לא אחידה במאגרי השומן בגוף


לא ניתן לכוון מאיזה איבר בגוף נוריד את השומן. פיזור השומן בגוף הינו נטייה גנטית ושום דיאטה או פעילות גופנית לא יוכלו להוריד שומן מאזור נקודתי בגוף. אדם אשר יורד במשקל ולא יכול לכוון את האזור ממנו ירד השומן עלול לחוות אכזבה בעקבות העובדה שבאזור אשר אותו הוא לא אוהב מבחינת אסטטית, ירידת השומן היתה נמוכה. כתוצאה מכך ההמלצה היא לבצע עם המתאמן הבהרת ציפיות ברורה ובה להסביר לו כי לא ניתן לכוון את הירידה בשומן לאזורים ספציפיים.

7. פגיעה בנראות הפנים


ירידה דרסטית מושכלת או לא מושכלת במשקל ואחוז השומן פוגעת, לעיתים, בנראות הפנים. הגבר או האישה יראו רזים בצורה קיצונית או עם שקעים באזור הלחיים וזאת בשל הירידה הרבה באחוז השומן. לפעמים לא מדובר באחוז שומן תת עורי כה נמוך אך מבחינת פיזור רקמת השומן אזור הפנים אצל אותו גבר או אישה מגיבים באופן דרמטי במיוחד. לכן ייתכן שיש להגביל את הירידה באחוז השומן אצל אנשים מסוימים על מנת שלא לפגוע בנראות של אזור הפנים.

לכתבות נוספות בנושא דיאטה:
רק לא דיאטה!
20 דרכים לרזות בלי לעשות דיאטה
מדוע כדאי לאכול מזון מבושל במהלך דיאטה?
נשים מנגה גברים ממאדים, גם בנושא דיאטה
דיאטה בעזרת אפליקציה סלולרית: הדבר הבא?

8. שינויים הורמונאליים


הפרשת הורמונים קשורה בפרמטרים רבים וקצרה היריעה מלפרטם בכתבה זו. אך נציין שלהתנהלות התזונתית בכלל ולאימון הגופני המבוצע, בפרט, יש השפעה רבה על עלייה במידת ההורמונים האנבוליים, הקטבוליים, ובכלל על הנראות הכוללת של הגוף. לדוגמה, עלייה רבה של ההורמון הקטבולי קורטיזול (עולה במצבים של אימון גופני ברמות גבוהות ממושך, סטרס, צום ועוד), משפיעה לשלילה על הרכב הגוף, מצב הרוח ואף היארעות מחלות שונות. לחילופין, עלייה של הורמון הטסטוסטרון (הורמון אנבולי) דווקא קשורה בשיפור הוויטליות (חיוּת) ובמצב הרוח באופן ממשי. זאת ניתן להשיג על ידי התנהלות נכונה מבחינת אימוץ אורח חיים ספורטיבי.

לסיכום, ירידה במשקל ואחוזי השומן במרבית המקרים הנה הפיתרון לשיפור האסתטיקה באופן ממשי. אם זאת חשוב לעשות זאת באופן נכון ומושכל על מנת שלא לפגוע במערכת ההורמונלית, בעור, בהרכב הגוף, בחילוף החומרים ועוד. חשוב לעשות זאת עם איש מקצוע הן בתחום התזונה והן בתחום האימון הגופני על מנת להשיג תוצאות אפקטיביות, אופטימליות, בריאות ובמשך זמן סביר והגיוני.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.