תזונה נכונה לחולי סוכרת ומשפחותיהם

אחד מבני המשפחה חולה סוכרת ואתם מתלבטים מהי בעצם ארוחה נכונה ומאוזנת? מה כדאי לאכול בארוחת הבוקר ועם אילו מרכיבים נסגור את היום בארוחת הערב? לפניכם המלצות קולינאריות לחולי סוכרת ובני משפחותיהם
מאת ענת טימין
| 23/12/2013 |
צפיות: 20,959
חלק בלתי נפרד מההתמודדות עם מחלת הסוכרת הוא שינוי הרגלי התזונה. שמירה על תזונה נכונה ועל האיזון בין אכילת חלבון, פחמימות ושומנים בריאים - הינו תהליך מומלץ ביותר בכדי להגיע לערכי המטרה הרצויים ושמירה על איזון הסוכרת. כמות הפחמימות המומלצת לסוכרתיים משתנה לפי משקל גוף, פעילות גופנית ותרופות שונות אותן נוטל האדם. ההמלצה היא לפזר את כמות הפחמימות לאורך היום ולא להעמיס כמות גדולה של פחמימות בארוחה אחת.

לפתוח את הבוקר



אופציה 1 - מוזלי/מעדן בריאות:


מכיל יוגורט טבעי, פירות העונה, גרנולה ותוספת דבש/סילאן. כ-500 קלוריות וכ-70 גרם פחמימות. אדם סוכרתי צריך להגביל את כמות הפחמימות הנאכלת בארוחה, בכדי למנוע עלייה חדה ברמות הסוכר בדם. לפיכך יש לשים לב באיזה מעדן בריאות בוחרים ומה גודלו, מהי כמות הפירות הכלולה במוזלי, שכן לסוכרתי מומלץ לאכול עד 2 מנות פרי ביום ומעדן שלם עלול להכיל קצת יותר מכך. ארוחה זו עשירה בפחמימות ותוספת דבש וסילאן אינה מומלצת כלל.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

אופציה 2 - ארוחת בוקר ישראלית:


ניתן לאכול ארוחה מאוזנת עם חלבון, שומן ופחמימה מורכבת, ולשלב בה את המרכיבים הבאים: 2 פרוסות לחם, חביתה מביצה אחת, סלט ירקות + כף שמן זית, גבינות עד 5%, 2 כפות אבוקדו.
ארוחה כזו תכלול כ-500 קלוריות וכ-30 גרם פחמימות, עשירה בסיבים תזונתיים המאטים את העיכול ועוזרים למנוע קפיצות חדות ברמות הסוכר בדם.

אופציה 3 - קורנפלקס עם חלב:


אחד המאכלים הפשוטים והמשביעים בבוקר. 60 גרם של קורנפלקס לא ממותק (כ-2 כוסות) עם כוס חלב. ארוחה כזו מכילה כ- 300 קלוריות וכ- 65 גרם פחמימות. מאחר וארוחה זו עשירה בפחמימות פשוטות המתפרקות מהר ומעלות את רמות הסוכר בדם במהירות, היא איננה ארוחת הבוקר המועדפת עבור סוכרתיים. חשוב לזכור, כי גם כאשר כתוב על מוצר 'ללא תוספת סוכר', אין זה אומר שהמוצר אינו מכיל סוכר כלל מאחר ויש לבדוק כמה פחמימות יש במוצר. פחמימות = סוכר! קורנפלקס בד"כ מכיל כ- 80 גרם פחמימות עבור 100 גרם, וכאשר מוסיפים לכך חלב מוסיפים לקטוז - שהוא הסוכר המצוי בחלב. כמות הלקטוז משתנה בין המוצרים השונים, ככל שמוצר החלב ניגר יותר כך יש בו יותר לקטוז - ויותר סוכר. למעשה, כוס חלב שאנו מוסיפים לקערת הקורנפלקס מכילה כמות סוכר השווה לפרוסת לחם.

הגיעה שעת הצהריים



אופציה 1 - מנת פסטה בשמנת או ברוטב עגבניות:


מנה המכילה כ-600 קלוריות ובין 70-90 גרם פחמימות. באופן עקרוני, מנת פסטה איננה ארוחה מומלצת לסוכרתיים שכן בכדי לשבוע יש לאכול כמות גדולה מאוד של פסטה המכילה בעיקר פחמימות ושומן ברוטב. במידה ונרצה להזמין פסטה, מומלץ לחלוק את המנה עם שותף לארוחה ולאכול לצידה ירקות כגון סלט, אשר יתרמו לשובע ויפחיתו את כמות הפחמימות בארוחה.

אופציה 2 - מנת דג או חזה עוף בתוספת סלט ירקות/ירקות מבושלים עם כף הגשה של תוספת (אורז):


מנה כזו מכילה כ-600 קלוריות וכ-45 גרם פחמימות. במידה והתוספת היא תפוח אדמה, יש להקפיד על כמות נכונה שכן תפוח אדמה הוא בעל אינדקס גליקמי גבוה, משמע משפיע על עליית רמת הסוכר בדם בצורה מהירה ושווה ערך כמעט לסוכר פשוט. לפיכך, עדיף להחליף תפו"א בתוספת של אורז, מג'דרה או בטטות. ארוחה זו היא ארוחה מאוזנת עשירה בחלבון, שומן ופחמימה.


אופציה 3 - מרק עדשים עם סלט ירקות:


לקראת החורף, מרקים זו אופציה נעימה ומחממת לארוחת הצהריים. מנת מרק ממוצעת מכילה כ-400 קלוריות וכ-30-45 גרם פחמימות. מרקים ממשפחת הקטניות יכולים לכלול: עדשים, אפונה, גרגירי חומוס, שעועית לסוגיה, פול, מש, תורמוס, אזוקי, סויה. הקטניות עשירות בחלבון ובקליפה קשה המספקת לנו סיבים תזונתיים ובזכות כך אינדקס גליקמי נמוך, כלומר מתפרק לאט, ולא גורמות לעלייה חדה של רמות הסוכר. עם זאת, קטניות הן פחמימות וכאשר אנו אוכלים צלחת גדולה של מרק קטניות, עלינו לזכור כי זו תוספת הפחמימה שלנו לאותה ארוחה ולכן כדאי לנסות לוותר על הלחם המגיע בצד.

נשנושים לשעות אחר הצהריים



אופציה 1 - פירות:


מנת שייק פירות מכילה כ-400 קלוריות וכ-60 גרם פחמימות. אנשים רבים רואים בשתיית מיץ סחוט אקט של בריאות. בפועל, מיץ פירות הוא מקור לסוכר זמין שמעלה במהירות את רמת הסוכר בדם, ולכן עדיף לאכול את הפרי בשלמותו, הן עבור אנשים בריאים ובמיוחד עבור סוכרתיים. קליפת הפרי עשירה בסיבים תזונתיים התורמים לעיכול, לשובע ולהאטת קצב פירוק וספיגת הסוכר בגוף. כוס מיץ סחוט (כ-200 מ"ל) שווה לאכילת 2 פירות, כך שמשקה מיץ קנוי המוגש בכוס גדולה יכול להכיל כ-5 פירות ויותר! מעבר לכמות הסוכר והקלוריות הגדולה, מומלץ לפזר את אכילת הפירות לאורך היום ולא לצרוך אותם בבת אחת.

אופציה 2 - ארטיק / גלידה / חטיף שוקולד:


בדרך כלל שעות אחר הצהריים הן שעות של נפילת מתח ועייפות, ורובנו מחפשים משהו מתוק בכדי להתעורר. מאחר וקיים מגוון רחב ושפע של אפשרויות, מומלץ לבחון את כמות הפחמימות שיש במוצר.
חטיף המכיל כ-100-120 קלוריות וכ-20-15 גרם פחמימות יהווה מנת ביניים מצוינת, לדוגמא קרטיב קרח, קרמבו, מיני-מקופלת או חטיף אנרגיה. בחירה מועדפת לארוחת ביניים היא שתי קוביות שוקולד מריר 70%. ככל שכמות הקקאו גבוהה יותר בשוקולד, כך כמות נוגדי החמצון, המגנים מפני רדיקלים חופשיים ומונעים תהליכי הזדקנות ומחלות לב, גדלה גם היא. בנוסף, כמות הפחמימות קטנה יותר כך שהשפעה על רמת הסוכר היא מינימאלית.

אופציה 3 - פרוסת לחם עם ריבה:


זהו פיתרון שכיח לצורך במתוק, מאחר ומדובר במרכיבים פשוטים הזמינים בבית או בעבודה. בתחום הריבות חשוב לשים לב לא להתפתות למילים "ללא תוספת סוכר". הריבה מיוצרת מהפרי וממיץ פרי מרוכז, כך שלמעשה הפרי הוא הסוכר בפני עצמו. ההבדל בין ריבה "רגילה" לבין ריבה שכתוב עליה "ללא תוספת סוכר" איננו גדול. ב-100 גרם ריבה ללא תוספת סוכר יש כ-52 גרם פחמימות, לעומת כ-62 גרם פחמימות בריבה רגילה. ההמלצה היא לקחת כמות מדודה מכל סוג של ריבה, מתוך הבנה כי כף ריבה מכילה 10-15 גרם פחמימות.

לכתבות נוספות בנושא תזונה וסוכרת:
אורח חיים מאוזן לחולי סוכרת
חולי סוכרת וחוששים משבץ? תתחילו לזוז!
חמוץ - מתוק: מיתוסים על סוכרת
10 כללים לשמירה על איזון סוכרת
אילו פחמימות מומלצות לאנשים עם סוכרת?

ערב טוב וטעים:



אופציה 1 - פיצה:


פיצה מהווה פיתרון קלאסי לארוחות ערב אצל חלק ניכר מהאוכלוסייה בגילאים שונים. גם כאן, חשוב לזכור שמדובר בארוחה המורכבת בעיקר מפחמימות ועל מנת לשבוע נאכל בדרך כלל יותר ממשולש פיצה אחד. שני משולשי פיצה (כ- 200 גרם) מכילים כ-600 קלוריות וכ-90 גרם פחמימות. אם בוחרים לאכול פיצה, מומלץ להגביל את מספר המשולשים וכן להוסיף סלט ירקות בכדי להעשיר את מרכיבי המנה בסיבים תזונתיים.

אופציה 3 - טורטיות מקמח מלא עם ממרחים שונים וירקות מוקפצים:


טורטיה היא רעיון נחמד לארוחת ערב בשל אפשרויות הגיוון הקיימות בממרחים ובמילויים: פטריות, ממרח אבוקדו, שעועית ועוד. כל טורטייה מכילה כ-130 קלוריות וכ-30 גרם פחמימות, ולפיכך האפשרות להעשיר את המנה תלויה בנו – בין אם נוסיף ממרח נוסף, ירקות ועוד. ארוחה של שתי טורטיות עם שלוש כפות של ממרח אבוקדו בכל טורטייה מכילה כ-400 קלוריות וכ-60 גרם פחמימות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד