תופעה - כיבוד משמין בכנסי בריאות

בישראל נערכים מדי שנה מאות כנסים בתחום אורח חיים בריא. בכל הכנסים הללו מוגש כמובן כיבוד, לעיתים אופציות הכיבוד מאפשרות מבחר בין מנות עתירות קלוריות למנות רזות ובפעמים אחרות – אין ממש אפשרות לבחור. כיצד מתנהלים נוכח האבסורד הנ"ל?
ד``ר איתי זיו
| 17/11/2013 |
צפיות: 14,259
דיאטנים, רופאים, פיזיותרפיסטים, יועצים לאורח חיים בריא, מאמנים בתחומים שונים ועוד - מהווים רק רשימה חלקית של אנשי מקצוע העוסקים בתחום אורח חיים בריא ורפואה מונעת בכלל. אותם אנשי מקצוע נוהגים להשתתף באירועים רבים בתחום אורח החיים הבריא, אשר לצד היותם עשירים במידע, הם גם לא מקמצנים בכיבוד. בדיקה של סוג המזון והמשקאות המוצע לנוכחים באירועים אלו, גילתה כי בחלק ניכר מהאירועים מוגש למשתתפים מזון המעודד השמנה!

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה הכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ספורט

מדובר במצב אבסורד של ממש ולהלן דוגמה שכיחה לכיבוד המוגש בכנסים הללו:
בכנס שמרבית האנשים המשתתפים בו הינם דיאטנים ונטורופתים הוגשו עוגות רוגלעך, עוגיות גרנולה, עוגיות מלוחות, עוגות הבית, מיץ תפוזים טבעי, בננות ועוד. כל הנוכחים שהגיעו לכנס התכבדו כהלכתם. חלקם אכלו 3-4 עוגיות ושתו שתי כוסות מיץ תפוזים 'טבעי' ואחרים כיבדו עצמם בעוגות יבשות. אם כך, תוך שעות ספורות בבוקר צרך דיאטן או נטורופת בכנס זה בין 300-500 קלוריות לפחות שמקורן מפחמימות פשוטות ושומנים רוויים וזאת עוד לפני היציאה להפסקת הקפה הבאה ובוודאי שעוד לפני ארוחת צהריים.

ארוחת הצהריים כללה בעיקר פחמימות – חלקן מורכבות וחלקן פשוטות. פסטה, תפוח אדמה, לחם לבן ועוד. למותר לציין שכל הפחמימות שחו ברוטב על בסיס שמנת ו/או בתוספת שמן בכמות לא מבוטלת כלל ועיקר. אם כן, הצריכה הקלורית בארוחת הצהריים המוגשת בכנס סטנדרטי שכזה עומדת על 1000-2000 קלוריות לפחות. לכך יש להוסיף את ארוחת הבוקר שהוגשה בכנס וכמובן את ארוחת הערב (בבית או בחוץ) והנה לנו צריכה קלורית ממוצעת יומית של למעלה מ-3000 קלוריות, המהוות תוספת של קרוב לחצי ק"ג למשקל, ומכאן הדרך להשמנה קצרה ובטוחה. כמובן שהשמנה תלויה במכלול של גורמים שונים כשהתזונה הנה החלק המרכזי שבהם, אך ללא חשיבה ותכנון נכון של מהלך הארוחות בכל ימות השבוע ובימים של כנסים ואירועים שונים בפרט, קשה יהיה עד מאוד לשמור על משקל הגוף ועל אחוזי השומן ברמה תקינה בכל מעגלי החיים.


ראוי לציין כי מצב זה הוא עוד יחסית טוב בהשוואה לסוג התזונה המוגשת באירועים מסוגים אחרים בהם אינם משתתפים אנשי בריאות כאלה ואחרים. באירועים שכאלה המבחר גדול בהרבה והנזק הקלורי והבריאותי גדול עוד יותר.

כיצד להתמודד עם הפיתוי?



א.

לפני הגעה לכנסים שכאלה יש לאכול ארוחת בוקר מסודרת, המכילה פחמימות מורכבות ומלאות (לחם מחיטה מלאה למשל) בתוספת מנה חלבונית (גבינה/ביצה) וכמובן מבחר של ירקות טריים. ארוחה שכזאת תוכל למנוע את הרעב בעת ההגעה לכנס ואת האכילה המרובה של אותם עוגות, עוגיות וחטיפים המוגשים שם.

ב.

מומלץ להצטייד בטרם היציאה לאירוע במזון איכותי כגון – יוגורטים דלי שומן, ירקות חתוכים וקרקרים מחיטה מלאה ודגנים מלאים. כך במהלך האירוע אפשר יהיה לאכול בריא ולא להתפתות ולצרוך מזונות עתירי קלוריות ושומן.

ג.

חשוב במהלך היום להקשיב לגוף ולאכול רק במצב של רעב ולא "לאכול עם העיניים".

ד.

במהלך האירוע ובהפסקות יש להקפיד על צריכת נוזלים משמעותית, כאשר העדיפות היא כמובן למים. נציין ונאמר שאי צריכת נוזלים מספקת גורמת לבלבול בין תחושת הצמא לתחושת הרעב, דבר שמוביל במקרים רבים לאכילה מופרזת שלא לצורך. במידה ושותים משקה דיאט, חשוב לציין שלא כל המשקאות הדיאטטיים זהים מבחינת ערכם הקלורי וחלקם רק מופחתי קלוריות ולא באמת דלי קלוריות.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה:
6 חטיפי בוהוריים שמותר לאכול
תזונה והשפעתה על תסמונת קדם וויסתית
שמירה על אורח חיים בריא באוניברסיטה
יש לכם חלב? אולי עדיף שתוותרו עליו
המלצות תזונתיות עבור גברים

ה.

בונוס למארגני כנסים מסוג זה: מן הראוי להגיש אוכל בריאותי למשתתפים העוסקים בתחום זה.

לסיכום – תזונה נכונה אינה בגדר עונש. מותר לחטוא מדי פעם באכילת חטיף או מאפה כזה או אחר, אולם, חשוב גם את זה לעשות במידה. הכנה נכונה לאירועים מיוחדים כמו ימי עיון וכנסים למיניהם תוכל לעזור למנוע נזק קלורי משמעותי שעלול להוביל בעקבותיו לנזק בריאותי.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד