קשיי הליכה בקרב מועמדים לניתוח בריאטרי

אנשים כבדי משקל המועמדים לניתוח בריאטרי לרוב מתקשים בהליכה, הפעולה הבסיסית ביותר שלנו. עם זאת, פעילות גופנית לאחר הניתוח היא הכרחית על מנ תלשמור על התוצאות. מהן ההמלצות בנוגע להליכה ופעילות גופנית אחרת לאחר ניתוח בריאטרי? בכתבה הבאה
ד``ר איתי זיו
| 30/10/2013 |
צפיות: 2,390
מדי שנה מבוצעים בישראל אלפי ניתוחים בריאטריים. אלו הם ניתוחים כירורגיים למקרים של השמנה קיצונית כדוגמת ניתוח קיצור קיבה. עלות ניתוח שכזה הנו בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים ומדובר בהוצאה כספית אדירה של הממסד הרפואי. כמו כן, השיקום לאחר הניתוח מצריך המשך טיפול שיקומי והדרכה מקצועית וזאת במיוחד לאור העובדה, למרבה הצער, שלא ניתן להבטיח באופן וודאי כי לא תחזור תופעת ההשמנה לאחר הניתוח. המנותח כמובן יתקשה לאכול את אותן כמויות גדולות כפי שהיה רגיל לפני הניתוח, אך ללא ייעוץ תזונתי ראוי הוא עלול לצרוך מזונות עתירי שומן ופחמימות וכך לעלות חזרה באחוזי השומן ובמשקל.

למידע נוסף בנושא כושר גופני הכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום רפואת ספורט
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי

אנשים הסובלים מהשמנה מורבידית חיים באיכות חיים ירודה וחווים קשיים בתחומים רבים: מציאת עבודה, התייחסות החברה, סטיגמות קיימות, קיום זוגיות, בעיות בתפקוד היומיומי, קשיים אצל נשים בכניסה להריון ומהלך הריון ולידה תקינים, מחייה יקרה יותר (בשל הוצאה רבה על מזון, לבוש מיוחד במידות גדולות ואף תרופות וציוד רפואי).

אחד מהקשיים שחווה אוכלוסיית כבדי המשקל הוא בפעולה הכי בסיסית שלנו - הליכה. מרבית האנשים הסובלים מהשמנה מורבידית הם בעלי משקל עודף המכביד על פלג הגוף התחתון וזה גורם להתפתחות מנח לקוי באגן ובירכיים, בברכיים ובכפות הרגליים. יש לכך השפעה על פרמטרים רבים, כגון: כאבי אגן וגב תחתון, ליקויי יציבה משמעותיים, בעיות ברכיים ועוד. כמו כן, נראה שחיקה רבה של נעליים עקב מנח איברציה בכפות הרגליים (סיבוב כף הרגל כלפי חוץ) או אינברציה (סיבוב כף הרגל כלפי פנים), דבר היכול לפתח כאבי קרסול וחשש לפציעות. אי לכך, הפחתה במשקל עשויה להקל על סימפטומים רבים אלו ואף למנוע אותם.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הליכה כפעילות גופנית חשובה ועל הליכת 10,000 צעדים לפחות מדי יום. אולם, במציאות המודרנית המתאפיינת בסדר יום יושבני, גם אנשים שאינם כבדי משקל לא מבצעים מספיק פעילות גופנית ומספר הצעדים היומי הממוצע מגיע רק לכ-3,000 - 4,000 צעדים. כאשר מדובר באנשים כבדי משקל, הדבר אקוטי עוד יותר וכרוך בהיארעות בעיות מסוגים שונים. אגב, על פי ה- ACSM - American College of Sports Medicine, ההמלצה לאנשים כבדי משקל הנה הליכה של 250 דקות בשבוע לפחות, במרבית ימות השבוע.


ללא אימוץ אורח חיים ספורטיבי מומלץ, לא ניתן יהיה להשיג תוצאות ממשיות בדרך לשינוי המיוחל. גם ניתוח בריאטרי לא יפתור את הבעיות. בנוסף להליכה חשוב במיוחד להמליץ על אימונים אנאירוביים מתאימים. אימונים אלה מאופיינים בהפעלת עומס גבוה דיו על מערכות שלד-שריר כך שייגרם שינוי בחילוף החומרים הבסיסי. בצורה זו ההוצאה הקלורית במנוחה תהיה גבוהה יותר וכך גם התרומה לתהליך ההרזיה. בנוסף, אימוני התנגדות המבוצעים על בסיס קבוע תורמים לשינוי חיובי בהופעה החיצונית, שיפור יכולת תנועתית יומיומית (ממנה סובלים רבים מכבדי המשקל) ותחושה טובה יותר.

כשהאימונים כבר באיכות גבוהה תוגבר הפרשת הטסטוסטרון (הורמון אנבולי – כמותו גדולה אצל גברים), שיתרום להרגשת ויטליות רבה יותר, לעליית מסת השריר, הגברת החשק המיני ועוד. יש לבצע אימון אנאירובי 2-3 פעמים בשבוע למשך 20-30 דקות כל פעם. זאת במידה והאימון מבוצע באופן מקצועי ועל ידי הדרכה של איש מקצוע הבקיא בעניין. בכל מקרה, שינויים כתוצאה מביצוע הפעילויות – האירובית והאנאירובית נראים תוך מספר שבועות עד מספר חודשים. כשמדובר בפעילות אירובית ניתן לצפות בשינוי די מהיר ביכולת הגופנית ושיפור במערכת הלב-ריאה ותרומה באופן יחסי לתהליך ההרזיה. האימון האנאירובי מביא לשיפור ממשי במסת הגוף הרזה, בטונוס השריר ומראה הגוף לאחר מספר חודשים של פעילות, לכל הפחות. עם זאת, שינויים עצביים כמו קואורדינציה תוך שרירית וקואורדינציה בין שרירית מתרחשים כבר באימונים הראשונים.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני:
ספורט ושפעת? הטוב, הרע והשנוי במחלוקת
אורח חיים בריא ואנטי אייג'ינג
6 דרכים לאימון יעיל ומגוון יותר
מהו "חלון ההזדמנויות" לבניית שריר?
אורח חיים בריא בשבעה צעדים

ממחקרים עולה בבירור כי אנשים הסובלים מעודף משקל משפרים משמעותית את המדדים הבריאותיים שלהם ואת בריאות מערכת השלד-שריר, עם כל ירידה במשקל וב-BMI. כתוצאה מכך ישנה הפחתה בצריכת התרופות והטיפולים הרפואיים השונים הקשורים למחלה השכיחה ביותר בימינו – ההשמנה. מחקר מעניין שנערך באוניברסיטת פיטסבורג בפנסילבניה, ארה"ב, בדק את יכולת ההליכה אצל מועמדים לניתוח קיצור קיבה. 2,458 אנשים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית, כולם מועמדים לניתוחי קיצור קיבה, בגילאים 18-78, נבדקו בהליכת 400 מטר. 64% מהמשתתפים דיווחו על קושי כללי ביכולת ההליכה כבר לאחר מטרים ספורים בלבד. 48% מהמשתתפים דיווחו על הגבלה תנועתית ספציפית ו-16% דיווחו כי אינם יכולים ללכת כלל ללא שימוש באביזר עזר להליכה (מקל הליכה, הליכון ועוד).

לסיכום, נראה כי אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר מורבידית, הליכה - אשר אמורה להיות פעילות קיומית בסיסית, הינה במרבית המקרים נושא בעייתי וכאוב המצריך טיפול והתייחסות מתאימה במישורים שונים. חשוב והכרחי להיות מודע לבעיה זו ככל הניתן בשלבים התחלתיים שלה ולהיעזר בייעוץ מקצועי על מנת לא להחמיר מצב קיים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד