אורח חיים בריא ואנטי אייג'ינג

אנטי אייג'ינג אינו עצירת תהליך ההזדקנות, אלא האטה שלו. אימוץ מסגרת נוקשה של אנטי אייג'ינג מצריך הערכות, התייחסות והשקעה של זמן וכסף. הדבר דומה לצורת חייו של ספורטאי הישגי שעליו להתנהל בצורה מאוד קפדנית ומדויקת על מנת להשיג תוצאות
ד``ר איתי זיו
| 09/10/2013 |
צפיות: 9,970
הקפדה יתרה על אורח חיים בריא - תזונה נכונה, פעילות גופנית, שינה, הימנעות מצריכת אלכוהול ועישון, לחץ נפשי ועוד, ביצוע בדיקות מעקב מקיפות לפחות אחת לשנה, שימוש בקרמים מיוחדים לצד ניתוחים פלסטיים מסוימים ושימוש בהורמונים (כחלק מטיפולים המקובלים ברפואה מונעת), מהווים רק רשימה חלקית של תעשייה אדירה המגלגלת מדי שנה מיליארדי דולרים בכל העולם.

מרכזי אנטי אייג'ינג בעולם ובישראל נותנים מענה מקיף ומקצועי החולש על התחומים הרבים שתעשייה זו כוללת. חלק מהמרכזים מתהדרים בשם " Anti-Aging", אך בפועל עוסקים רק בבדיקות רפואיות, הזרקות בוטוקס, ניתוחים פלסטיים. לחילופין ניתן למצוא אף מרכזים בהם מאמצים שיטות מסוימות לירידה במשקל והצרת היקפים כגון: דיאטת מיצים, דיאטה לניקוי רעלים, דיאטה נטולת גלוטן ו/או פחמימות ועוד. חשוב רק לציין שבניית תפריט תזונתי הנו סיפור מורכב של ממש ואימוץ תפריט תזונתי לא מושכל הכולל צריכה של רכיבי מזון לא איכותיים כלל, הוא מתכון די ודאי להתפתחות מחלות שונות, השמנה, הרעה של האסתטיקה הגופנית, בעיות שיניים, הזדקנות מואצת ועוד.

למידע נוסף בנושא אורח חיים בריא הכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום יוגה, מדיטציה
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לנשים
פורום פילאטיס

הקושי באימוץ אורח חיים המתאים לאנטי אייג'ינג


השנים האחרונות מאופיינות בהשקעת שעות רבות בפיתוח קריירה, בגידול משפחה ובשעות פנאי מעטות. במסגרת כל זאת לא פשוט זמן וממון על מנת לשמור על אורח חיים בריא וליישם תהליכי אנטי אייג'ינג. הדבר מצריך תעסוקה תמידית ואף יום יומית. חשוב להתחיל את התהליך בשלבים מוקדמים ככל שניתן במעגלי החיים – כך יושגו תוצאות טובות יותר. לכן, אימוץ אורח חיים בריא בכללותו המתחיל בגיל 50, יניב תוצאות פחות טובות מבחינת השפעה על הגיל הפיזיולוגי לעומת אימוץ אורח חיים בריא שמתחיל בגיל 20.

להלן רשימה חלקית של משתנים הקשורים לתהליך האנטי אייג'ינג המשפיעים על האטת תהליכי ההזדקנות, אסתטיקה טובה יותר ועוד:

1. תפריט תזונתי


יש להקפיד על תפריט תזונתי מפורט ומקצועי ובהלימה למטרות אימון, אסתטיקה כללית, מצב בריאותי, גיל, אורח חיים, זמינות סוגי מזון שונים, אזור גיאוגרפי בו גרים ועוד. בהקשר לכך, נציין שבמסגרת החיים הלחוצים והעמוסים בארצות מערביות מתקדמות, מתקשה חלק ניכר מהאנשים לאכול 5-7 ארוחות קטנות – מה שמומלץ במיוחד על ידי אנשי מקצוע בתחום, תורם לתהליך הירידה במשקל, חילוף חומרים ועוד.

נקודה נוספת הנה שימוש, במקרים מסוימים, בתוספי תזונה להשלמת חוסרים מהתפרטי. צוספי התזונה קריטיים במיוחד כשמדובר גם באנשים שהנם בעלי גורמי סיכון להיארעות מחלות שונות כמו אוסטיאופורוזיס, או לחילופין, ספורטאים חובבנים או מקצועיים המעוניינים למקסם את יכולותיהם – או אז שכיח לעשות שימוש בתוספים כגון: חומצות אמינו, קריאטין, אבקות חלבון למיניהן ועוד.

2. פעילות גופנית


אותה יש לבצע בהיקפים ובתדירות לא מעטים במהלך השבוע, במיוחד כאשר מדובר באנשים שאינם ספורטאים או עוסקים בתחום כמקצוע. לדוגמא, פעילות אירובית מומלצת בין 150-250 דקות בשבוע. אימוני כוח וגמישות, גם הם מצריכים מספר שעות במהלך השבוע וכל זאת כמובן באמצעות איש מקצוע רציני שבונה את תכנית האימונים האישית המתאימה.

3. הפחתת לחצים נפשיים


לחץ נפשי הוכח זה מכבר כמאיץ תהליכי הזדקנות, היארעות מחלות וכו'. חשוב מאוד לטפל בכך במידת הצורך במיוחד כאשר מדובר באנשים עסוקים הנמצאים לרוב תחת מתח נפשי יומיומי. זאת, אגב, ניתן לעשות באמצעות ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע, פגישות ארעיות, או קבועות במידת הצורך, עם אנשי מקצוע מתאימים ועוד.


4. הימנעות משתיית אלכוהול ועישון סיגרים וסיגריות


חשוב במיוחד ומשפיע כמובן על עיכוב תהליכי הזדקנות. נציין ונאמר שעישון וצריכת אלכוהול קשורים ישירות גם לכמויות. לדוגמא, עישון 5 סיגריות ביום לא ממש דומה בהשפעה השלילית הגופנית לעומת עישון של קופסה שלמה מדי יום וכנ"ל לגבי סיגרים ואלכוהול.

5. שינה


חשוב שתהיה בהיקף של 6-7 שעות ביממה ואיכותית ככל שניתן. היגיינת שינה חשובה גם היא. מדובר במושג חדש יחסית המתייחס למידת איכות השינה. שינה עם טלוויזיה פתוחה ברקע, לאחר ארוחת לילה כבדה, או לחילופין, לאחר אימון אירובי או אנאירובי עצים, שינה לאחר חצות על בסיס קבוע ועוד – יגרמו להרעה באיכות השינה ולכך השפעות רבות מאוד על תפקוד האדם בכלל ועל תהליכי ההזדקנות בפרט.

6. ניתוחים פלסטיים, שאיבות שומן וטיפולים קוסמטיים


שאיבות שומן במקרים בהם יש צורך רפואי בריאותי הן סיפור שונה ממקרים אחרים בהם הדבר נעשה מהפן האסתטי ולא ממש תורם לשיפור מצב בריאותי. כמו כן, גם טיפולי הבוטוקס הנפוצים, מתיחות עור, שימוש בקרמים שמבטיחים החלקה של העור, העלמות צלוליט, מראה צעיר יותר, העלמות צלקות ומה לא. לחלק ניכר מטיפולים אלה כלל אין ביסוס מדעי וכמובן מרביתם מצריכים טיפול תמידי במהלך כל מעגלי החיים. ברם נציין שמדובר בהוצאה כספית כבדה ביותר.

7. בדיקות רפואיות ורפואה מונעת על בסיס קבוע


יש להבדק לפחות אחת לשנה בבדיקות השגרתיות הנפוצות בקופות החולים. אך אלה שמעוניינים באמת לבצע התערבות בתהליכי ההזדקנות ולפעול בהתאם לתוצאות, יכולים לבקש לעבור, בתשלום, בדיקות נוספות כמו: בדיקות גנטיות, בדיקת הורמונים, ויטמינים, מערכת שלד-שריר, בדיקה קרדיו-פלמונרית (בדיקת VO2Max), סח"ח, בדיקת RMR (הוצאה קלורית במנוחה) ועוד. כל אלה אינן ניתנות על ידי קופות החולים וכרוכות בעלויות לא מעטות.

לכתבות נוספות בנושא אנטי אייג'ינג:
אנטי אייג'ינג: 12 דרכים למניעת קמטים
דיקור סיני, גם כטיפול אנטי אייג'ינג
דיקור קוסמטי: טיפול אנטי אייג'ינג טבעי
אנטי אייג'ינג בצמחי מרפא
"אנטי אייג'ינג" על ידי דיאטה

8. ניתוח ומעקב רפואי רציני כולל על ידי רופא ספורט המומחה בתחום האנטי אייג'ינג


בישראל הדבר אינו כה מפותח כמו בארצות הברית – שם ישנם מומחים לתחום. חשוב מאוד שאיש מקצוע רציני יעבור על הבדיקות ויסיק מסקנות בהתאם. רק כך ניתן לבנות תכנית מקיפה, פרטנית ומקצועית.

9. בישול בריא ומושכל


מצריך הערכות מתאימה. על מנת לבשל בריא באמת ולעשות שימוש ברכיבי מזון איכותיים יש צורך בידע מתאים ורלבנטי. ידע חסר בתחום זה עשוי להביא למקרים בהם מזון בריאותי, איכותי, כמו: קטניות, קינואה, ירקות, פירות, דגים, עוף – אינו מוכן ומוגש באופן טעים ואטרקטיבי דיו – מה שמשפיע כמובן על היכולת להתמיד באורח חיים שנבחר.

10. תוספת של הורמונים מסוגים שונים


שכיח בטיפולי אנטי אייג'ינג בהתאם לבדיקות ושכיח שממליצים לאדם לעשות שימוש בהורמונים התורמים במיוחד לאיכות החיים (כמו טסטוסטרון לדוגמא).

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.