חשיבותו של ויטמין D לגוף

מהם יתרונותיו של ויטמין D? כיצד ניתן להגיע לרמה אופטימלית שלו? אילו מחלות ובעיות בריאות הוא מונע? כל התשובות בכתבה הבאה
מאת ד"ר אתי נחשון
| 06/10/2013 |
צפיות: 10,172
בין השנים 2004-2005 פורסמו מחקרים רבים המצביעים על קשר חד משמעי בין רמות מספיקות של ויטמין D לבין ירידה בסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים. מחקרים אלו הוכיחו שככל שרמת הוויטמין בפלסמה היתה גבוהה יותר, כך פחתה התחלואה בסרטני המעי, שד, שחלות, חלחולת ועור.

בשנים האחרונות דואגים רשויות הבריאות וארגונים מסחריים להרתיע מכל חשיפה לשמש. מסע הפחדה זה גורם לכך שאנשים רבים נמנעים לחלוטין מחשיפה לשמש ויוצאים רק עם מעטה של מסנני קרינה שברובם מכילים חומרים כימיים מסוכנים. העדר החשיפה לשמש יצר מחסורים עצומים בויטמין זה אצל חלקים נרחבים באוכלוסיה בארץ ובעולם.

למידע נוסף בנושא ויטמין D הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תרופות ייעוץ תרופתי
פורום תרופות סבתא

מחקרים בין הקשר לחשיפה לשמש ומניעת סרטן בוצעו במקומות שונים בעולם, כמו יפן וארצות הברית, שני איזורים בהם התזונה שונה לחלוטין,אבל ממצאי המחקר היו חד משמעיים, חשיפה לשמש מורידה באופן דרמטי את הסיכון לחלות בסרטן מערכת העיכול ואצל נשים גם באיברי הרביה.

קשה מאוד להשיג את כמות הוויטמין הנדרשת מהמזון, בעיקר בשל השימוש במזונות "דלי שומן" כמו מוצרי חלב ואחרים. ויטמין D הינו מסיס בשמן, וככזה לא ניתן למצוא אותו במזונות שאינם בעלי אחוזי שומן מינימליים. כדי להגיע לרמה נאותה של ויטמין D יש להיחשף לשמש דווקא ב"שעות האסורות" שבהן אור השמש עשיר בקרני ה-UVB האחראיות ליצירת הוויטמין בעור. רק השתזפות בין השעות 10:00-16:00 תביא תועלת. אין להבין מכך שעלינו לשכב ולטגן את עצמנו בשמש, אך בהחלט נדרשת חשיפה של כחצי שעה ללא מסנני קרינה, החוסמים את מרבית הקרינה המועילה. מסע ההפחדה מפני השמש וקרניה, מוטעה ומטעה. סרטן העור מסוג מלאנומה מתרחש לעיתים קרובות באיזורי גוף שאינם חשופים לשמש.

חשיבות ויטמין D בשמירה על צפיפות העצם ומניעת שברים


נושא דילדול העצם (אוסטאופרוזיס) עולה לכותרות חדשות לבקרים, בנסיון למכור לנו, הנשים, תרופות שונות האמורות למנוע את התופעה. אני מאמינה באורח חיים בריא למניעת מחלות ובטח לא בשימוש בתרופות שלהן תמיד תופעות לוואי מסוכנות. מחקרים הוכיחו חד משמעית שרק כמות מספקת של ויטמין D מונעת שברים, כולל שברי מאמץ אצל ילדות צעירות ובטח אצל נשים בוגרות.


נטילה של תוספי סידן, אם אינה מבוצעת נכון ובמסגרת כוללת של תזונה, לא תסייע ואף תזיק. יש להקפיד לצרוך מזונות עתירי סידן מן הצומח, כמו טחינה, אגוזים, שקדים ומולסה, לבצע פעילות גופנית ייעודית, לפחות שלוש פעמים בשבוע ולשמור על משקל גוף תקין. לאלו הנוטלים תוספי סידן כדאי לבדוק את הזמינות הביולוגית שלהם. הטוב ביותר הוא מסוג EAP2 שלו יכולת ספיגה של קרוב ל100%. סידן שאינו נספג כראוי, כמו זה ממוצרי החלב, עשוי להאיץ הליך הסתיידות בעורקים ולגרום לנזק.

לחץ דם גבוה


יתר לחץ דם הוא גורם ראשוני להתפתחות מחלות לב וכלי דם ולתמותה מהתקפי לב. יתר לחץ דם כמעט נטול תסמינים ואנשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם סובלים ממנו. מחקר נרחב שהוצג לאחרונה בכנס של האגודה האירופית לגנטיקה, הציג קשר ישיר בין מחסור בוויטמין D ליתר לחץ דם - בכל עליה של 10% ברמות הוויטמין בגוף, ירד הסיכון ליתר לחץ דם ב-8.1%. דווקא אנשים בגיל המועד לסבול מיתר לחץ דם, נמנעים מחשיפה לשמש בשל שעות עבודה ארוכות במשרד, לחץ ומחסור בשעות פנאי.

השילוב של מחסור בוויטמין D עם עודף משקל, נטילת תרופות כרוניות לסוכר ולשומני דם, מגדיל באופן משמעותי את הסיכון ליתר לחץ דם ולארוע לבבי.

ויטמין D ועודף משקל אצל ילדים


במחקרים נרחבים שבוצעו בארה"ב על ילדים עם עודף משקל נמצא חוסר עצום בוויטמין D. אצל 70% מהילדים נמצא מחסור כאשר אצל אלו בעלי עודף משקל וממוצא אפרו-אמריקאי המחסור היה הגדול ביותר. כמובן שהגורמים לעודף משקל הם רבים ותזונה קלוקלת היא הראשונה שבהם, אך כדאי לפני כל הליך הבראה או הרזיה, לבדוק את רמת ויטמין זה בדם.

לסיכום, ויטמין D מעורב בפעילות של מרבית הגנים החשובים בגוף האדם, כך שכמות מספקת שלו בגוף הינה מפתח למניעת מחלות רבות ושונות ולשמירה על בריאות אופטימלית. רק בנושא הסרטן בוצעו כ-800 מחקרים שהוכיחו שרמה מספקת שלו מצמצמת את הסיכון לסרטן בכ-50%, ואת הסיכון ללקות במחלות לב, כלי דם וסוכרת ב-43%.

לכתבות נוספות בנושא ויטמין D:
כל האמת על ויטמין D והקשר לאור השמש
ויטמינים: על חשיבותו של ויטמין D
אנשים שמנים זקוקים לתוספת ויטמין D
ויטמין D מפחית הסיכון לפתח ניוון מקולרי
ויטמין D מקטין את הסיכוי למחלת פרקינסון

ויטמין D הינו פרו-הורמון הנוצר בגוף מכולסטרול בחשיפה לשמש, הוא מצוי בכל תאי הגוף, החל מתאי העצמות ועד תאי המוח. חשיבות רבה נודעת לוויטמין זה בחילןף החומרים בעצמות, תיגבור המערכת החיסונית ושיפור המצב הנפשי, בעיקר במצבים של דיכאון. קשה להשיג את הוויטמין רק במזון. יש להיחשף לשמש באופן מבוקר ויומיומי. מי שאינו יכול לעשות זאת משיקולים של זמן, כיסוי גוף, פחד משמש ועוד, חייב ליטול את הוויטמין כתוסף בספיגה תת לשונית. מומלץ ליטול טיפות שעברו תהליך אמולסיפיקציה, להגברת הספיגה. מינון מומלץ:
מבוגרים – 2 טיפות של D400 פעמיים ביום.
ילדים - טיפה אחת של D100 פעמיים ביום.
אין לסמוך על הבדיקות המבוצעות בכל קופות החולים, הן אינן מדויקות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר